Problemer med NAD C372 - Side 2

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 2 av 3 FørsteFørste 1 2 3 SisteSiste
Viser resultater 21 til 40 av 43
    Intermediate Vegamannen sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    2,102
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    I begge. Og skurringen skjer bare ved volum justering etter klokken 9 på volumhjulet.

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2007
    Poster
    29
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Vegamannen
    I begge. Og skurringen skjer bare ved volum justering etter klokken 9 på volumhjulet.
    jeg har samme problemet med min nad352 at det skurrer etter kl 9 på volumet i begge kanaler, trodde det var signalet fra en møkka dvd spiller, men sjer det samme på ps3'en så det må nesten være NAD'en.

Expert Niels Nielsen sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    8,360
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja, problemet er løst og forklart. Volumen potmetret må renses. At det bare er i én kanal noen ganger er helt normalt. Man ser/hører dette ofte med eldre forsterkere, men det kan ramme relativt nye også.

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2007
    Poster
    29
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Volumen potmetret ? hva er det ?
    du må forklare det som om du snakker med en 4åring

er det noe jeg kan gjøre selv, er det motoren til volumet inni forsterkeren?

Intermediate amazon1969 sin avatar
    Medlem siden
    May 2007
    Poster
    569
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

pot

Sitat Opprinnelig postet av Toasted
    Volumen potmetret ? hva er det ?
    du må forklare det som om du snakker med en 4åring

er det noe jeg kan gjøre selv, er det motoren til volumet inni forsterkeren?
    Potmeteret er en variabel motstand som har en motor tilkoblet slik at du kan justere volumet fra kontrollerten. Etter en tids bruk bruker det å legge seg støv innimellom kontaktkpunktene i potmeteret. Dette fører til spraking i HT når volumet justeres.

Løsning:

Trekk ut nettkabelen. Skru av lokket og lokaliser potmeteret. Finn en åpning i potmeteret og spray inn elektrorens. Skru sammen og test.

Fungerer ikke det anbefaler jeg at du sprayer 5-56 etter at du har brukt elektrorens. Det har jeg reparert en god del potmetere med.

:!: DONT get electrocuted!!

Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    2,102
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Mitt problem er løst. Trodde det var noe gale. Men i min var det egenstøy. Forklarte de på Hifiklubben i Sandnes(som er foressten kjempe flinke), og da sa de at det var egenstøy. Helt vanligt. Bare jeg som blir stressa med en gang jeg hører noe merkeligthehe

Intermediate Revox sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    4,206
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Egenstøy..? Kan du utdype litt mer hva HK mente? Om de sier at den skal være sånn så tar de ihvertfall helt feil.

Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    2,102
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja, hos meg er det så og si helt stille. Men når du bruker fjernkontrollen blinker lampen. Den blinkingen får du i høytalerene. Men den er så og si ikke hørbar. Det er bare et kvalitetstegn, og sikker fordi forsterkeren er så kraftig.

Expert Niels Nielsen sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    8,360
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du siger det skurrer over kl. 09.00, eller 21.00, samme det, det skal ikke skurre.....
    Når du bruker fjernkontrollen, og du hører en lyd, dette er ikke et kvalitetstegn og har overhodet ikke noe med hvor kraftig forsterkeren er siden dette skjer i forforsterker seksjonen......det er kun et resultat av design.
    Men Nad har jo hatt noen problemer med støy før....

Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    2,102
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    mente ikke skurring.

Intermediate Revox sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    4,206
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Stusser litt på den forklaringen jeg også. En forsterker skal ikke støye fordi den er kraftig.

Intermediate Danke sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2007
    Poster
    4,726
    Takk & like
    Nevnt
    7 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Selvfølgelig gjør den det.... Dersom strømstøyen ikke blir filtrert bort så gjør den det.

Strømsus i høytalerne når du skrur opp volum uten musikk er en slik støy.

I dyrere forsterkere så er slik støy filtrert ut via strømfiltre., men i sterke forsterkere i de billigere klassene så har de sef ikke lagt inn slike dyre detaljer.
    Man kan imidlertid kjøpe egen strømfiltrering men det koster vel en tusenlapp eller to...

Expert jakv sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Sted
    Kristiansund
    Poster
    8,645
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Danke
    Selvfølgelig gjør den det.... Dersom strømstøyen ikke blir filtrert bort så gjør den det.

Strømsus i høytalerne når du skrur opp volum uten musikk er en slik støy.

I dyrere forsterkere så er slik støy filtrert ut via strømfiltre., men i sterke forsterkere i de billigere klassene så har de sef ikke lagt inn slike dyre detaljer.
    Man kan imidlertid kjøpe egen strømfiltrering men det koster vel en tusenlapp eller to...
    QUE?????

Hvovidt min Rotel RB 981 klassifiseres som kraftig eller ikke er en sak, men jeg kan bunne volumet fra receiveren uten at den støyer. Har en svoger som har en Hegel H200 som heller ikke støyer, og den kan man iallefall kalle kraftig. Problemet er vel heller innstråling av støy evt. egenprodusert støy i forsterkeren, men det har ingenting med at den er kraftig å gjøre.
    Cambridge 752 BD, Yamaha CX-A5000, Hegel H300, DIY 3xL25D, JBL LS80, JBL LS center, Klipsch RS42 MK2,
    DIY 4xDayton Ultimax 15", 2xBehringer iNuke6000DSP, Sony VPL-HW30, Darbee Darblet, Nexus Player, Toshiba HD-DVD, Get Micro,
    Rega Planar 3 m/Elys 2, Rega Fono

Livet er mer enn en pakke tørre kjeks

Medlem siden
    Aug 2007
    Poster
    4,726
    Takk & like
    Nevnt
    7 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Alt har med hvor kraftig den er, men også feks hvor mye bryderi Rotel og Nad har lagt i å fjerne sjenererende støy som kommer pga strøm eller overflødig sådan...

Poenget er hvor kraftigere en forsterker er desto større sjangse for problemer med støy og suselyd... i høytalerne.. Dette gjelder særlig når man justerer opp volum på høyt nivå uten musikk..

Hører ikke du støy i høytalerne dine på høyt lydnivå uten musikk??

Det skal være snakk om ganske dyre forsterkere før man ikke hører noe bakgrunns støy fra strømnettet faktisk. Særlig når man snakker om strømsterke forsterkere som de nevnte.

Det kan sef ha med hvor store høytalerne er også, men dersom du setter hodet inntil høytalerne på høyt volum uten lyd så vil du nesten garantert høre slik bakgrunns støy.

Som sagt dess sterkere forsterker, jo høyere bakgrunns støy. Unntagen de dyre high end forsterkerne som filtrerer bort all støy sef.

Medlem siden
    Aug 2007
    Poster
    4,726
    Takk & like
    Nevnt
    7 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nad har bla med sine strømsterke budgettforsterkere dessuten en lei uvane til å la enkle menyvalg komme ut i høytalerne med ganske høy desibel dersom volum står på.

Noe som såvidt jeg vet kan være direkte skadelig for høytalerne særlig diskant.... Derfor lønner det seg å gjøre slike meny valg på 0 volum, noe som det slett ikke burde være nødvendig.
    Langt viktigere er det at man får vite om slikt via bruksanvisning noe som Nad bla ikke har gjort der jeg har sett etter.

Dette er også grunnet dårlig spenningsfiltrering mellom forsterkerdel og feks knappfunksjoner og kretser....

Expert jakv sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Sted
    Kristiansund
    Poster
    8,645
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    For at det skal være det du kaller en kraftig forsterker må man ha en relativt stor kondensatorbank for å få til dette. Kondensatorene er de som fjerner rippel og transienter på nettspenningen. Jeg får meg ikke helt til å tro at det er kondensatorbankene for de forskjellige spenningsforsyningene som er NAD sitt problem i så måte. Har vært borti noen tidligere modeller av NAD receivere som hadde noen rare pipelyder osv i surroundmodus, men det var ikke noen spenningsfiltrering som kunne for dette, siden det ikke oppsto i stereomodus.

Det er klart jeg hører susing fra mine høyttalere om jeg legger øret inntil, men jeg hører brum om jeg legger øret inntil en lyspære også, og enkelte ganger kan trafostøy være mer irriterende. Har også hatt en kabel tilkoblet suben min som har plukket opp støy, og det er direkte irriterende å høre på når resten av anlegget er slått av og suben ikke har slått seg helt av enda.

At lyder fra menyen kommer ut i høyttalerne som du sier er jo en ren konstruksjonsfeil.
    Cambridge 752 BD, Yamaha CX-A5000, Hegel H300, DIY 3xL25D, JBL LS80, JBL LS center, Klipsch RS42 MK2,
    DIY 4xDayton Ultimax 15", 2xBehringer iNuke6000DSP, Sony VPL-HW30, Darbee Darblet, Nexus Player, Toshiba HD-DVD, Get Micro,
    Rega Planar 3 m/Elys 2, Rega Fono

Livet er mer enn en pakke tørre kjeks

Medlem siden
    Aug 2007
    Poster
    4,726
    Takk & like
    Nevnt
    7 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da er det i såfall meget mange konstruksjonsfeil i Nads stereo og hjemmekinoforsterker i de rimelige klassene. For ikke å snakke om stereoreceiverne deres.

Den gamle Nad-T forsterkeren ble vel tilogmed helt trukket tilbake fra markedet til fordel for T744 som er helt lik bortsett fra bedre strømskjerming og komponenter, noe som de latterlig nok skryter av.

C forsterkerne til Nad har en klar fordel av at den er strømsterk og kan spille høyt, imidlertid er det masse ting som Nad ikke har lagt særlig kr i og det er disse man kaller konstruksjonsfeil.

Klager du på dette til hifiklubben så er sannsyneligheten stor for at de sier det er helt normalt.....

Medlem siden
    Aug 2007
    Poster
    4,726
    Takk & like
    Nevnt
    7 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av jakv
    Det er klart jeg hører susing fra mine høyttalere om jeg legger øret inntil, men jeg hører brum om jeg legger øret inntil en lyspære også, og enkelte ganger kan trafostøy være mer irriterende. Har også hatt en kabel tilkoblet suben min som har plukket opp støy, og det er direkte irriterende å høre på når resten av anlegget er slått av og suben ikke har slått seg helt av enda.

At lyder fra menyen kommer ut i høyttalerne som du sier er jo en ren konstruksjonsfeil.
    ------------------------------------------------

Danke

Ja ja klart. Men det er vel HVOR godt du hører den suselyden som kanskje er avgjørende. Lyspærens støynivå kan man som du sier også høre ja, men dersom høytalerne og forsterkeren din har så lavt støynivå så er det kankskje heller forsterkeren DIN som løser dette på en bedre måte enn feks mange av budgettforsterkerne til Nad?

Nå har jeg fulgt med i en del hifi tråder i inn og utland og over det hele så er dette med Nad og naturlig støy et ganske hett tema.
    Iallefall i de billigere forsterkerne til Nad.

Prøv å google noen av problemstillingene så finner du fort ut dette.
    Alt kan jo ikke være produksjonsfeil heller, men kanskje en trend til å ta snarveier i produksjon?

Selv har jeg hatt en C forsterker og en T forsterker med akkurat det samme på begge.

C forsterkeren var imidlertid så bra på lyd og kvalitet ellers at jeg ikke gav notis av slike for meg bagateller...

På T forsterkeren så ble det imidlertid helt umulig å bruke den til feks film, går ikke å nyte en film med summing i høytalerne på Dolby modus feks...

Expert
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    7,881
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    EC sliter sykt med dette også . Men der blir jo også volumkontrollen ujevn med tanke på høyre og venstre kanal. Må bare nevne at dette også kan skje med "highend" .

Medlem siden
    Aug 2007
    Poster
    4,726
    Takk & like
    Nevnt
    7 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Helt klart også med High end hva gjelder bakgrunns støy... men da kommer som regel iallefall musikken ut på en overbevisende måte.

Som jeg sier så legger forskjellige merker forskjellig innsats i det å skjærme for naturlig støy. Dette har som regel med hvor mye penger man har brukt på å komponenter og skjærming av signaler, samt også med hvor mye kr de bruker på å korte ned signalets gang i forsterkeren.

En forsterker som skal la signalkabler trekke gjennom hele boksen er for eksempel mye mer utsatt for såkalt naturlig støy.
    Mange av Nads produkter sliter med nettopp dette, dvs at de trekker ledninger for langt og for nær de andre komponentene.

Dermed kan du komme i skade for å feks høre dette meget godt når du feks gjør et menyvalg eller justerer noe dersom volum står høyt på.
    Grunnen til dette er rett og slett at det skjer forstyrrelser som følge av strømmen som brukes.

Dette er sef ikke farlig elektrisk, vi hører det jo kun pga at høytalerne fanger opp elektriske signaler som lyd fra andre kretser som forstyrrer.
    Men er aldeles ikke bra for høytalerne, derfor lønner det seg å gjøre slike valg på 0 volum.

Egentlig er det jo bare en bagatell, men lurt å ikke ha volum på for høyt når man gjør slike valg. Iallefall på forsterkere som har lang signalføring uten god skjærming.

Side 2 av 3 FørsteFørste 1 2 3 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •