Rørforsterkere og lettdrevne høyttalere! - Side 6

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 6 av 7 FørsteFørste ... 2 3 4 5 6 7 SisteSiste
Viser resultater 101 til 120 av 122
    Newcomer Thumper sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    197
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av Kjell B.

Men denne tråden er jo ikke om vinyl.

Helt riktig!
    Har bedt moderatorene om å flytte tråden til mitt anlegg, men det skjer ikke. Så derfor fortsetter jeg å legge ut litt om mine opplevelser her alikevel.

Men jeg holder meg jo nesten on topic da... mye rør og noe horn... Det er jo der jeg har hoved okuset, selv om kilde også teller noe.

Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    197
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da har EC'n forlatt vindusposten...

Men den gikk bare ned i kjelleren.

Hit:

Må skaffe meg en kilde til skjønner jeg... Så jeg er fortsatt på utkikk etter en platespiller... Tror vinyl vil være knall her nede sammen med Leben CS300 og WLM Diva. Ikke for det... Cd funker bra det også.

Dette oppsettet låter veldig musikalsk og bra i mine ører. Jeg har vel bedre betingelser(rom) her enn i stua for denne ht. Stua oppe er litt mer "naken", litt mer rom klang... Her nede er det en mere dempet akustikk. Bruker kun en DaaD 4 bak hver ht for å rydde opp i bassen.

Jeg har åpnet Divas bassport for å få mer bass til filmbruk, men med Leben som forsterker er det unødvendig, og bassen mister litt presisjon så i dag blir det å sette den tilbake i den strammeste tuningen. Leben gir en klart bedre bass enn min Music Angel...

Jeg har nå to helt forskjellige lydsignaturer i de to anleggene, selvom jeg må bære cd spilleren i mellom de... Oppe med Cornwall og Almarro har jeg en litt fyldig deilig lyd, med masser av detaljer som fyller hele rommet. Nede med Leben og Diva er det presisjon, detaljer og holografi. Begge oppsettene er utpreget musikalske, og ikke analytiske.

Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    197
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da var det kanskje på tide med en liten oppdatering her...
    WLM Diva har forlatt min ringe bolig... Klipsch Cornwall III har forlatt min stue... men ikke mitt hus! Cornwall har bare havnet i kjellerstuen! Nå er det ett nytt sett med Ht som har fått innpass i min stue, nemlig WLM La Scala!

De har kun fått 30-32 timer på seg så langt, men det jeg hører er meget lovende! De har allt fått en dyp og definert bass, diskanten er luftig og ganske bra oppløst, og mellomtonen begynner å falle på plass. Så langt har jeg brukt Almarro og Leben som forsterker på de. Kommer etterhvert også til å teste en transistor forsterker på de, bare for å høre hvordan det blir...

Det er vel diskanten på denne som mange vil stusse litt over... Det er et 2,5" papirelement! Jeg var selv litt skeptisk til denne, men så lang har den gjort tvilen min til skamme!

Diskant element:

Bassen er en 8" i relativt stivt oppheng. Følsomheten på ht er 93dB, men de er lettdrevne for det. Jeg har ingen problemer med å spille høyt nok med 2x10w fra Leben, selvom jeg ikke har dratt på så veldig ennå...

Active
    Medlem siden
    Nov 2006
    Poster
    405
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    hei
    flott tråd dette.har kjøpt meg en yaqin mc 10 l 2x52w kl a
    spiller på klipsch rf 82 spiller helt rått parasounden kan gå i skammekroken.hvilken type cd spiller anbefaler du?mhzs 88?

Mvh

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    2,877
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Thumper

Da var det kanskje på tide med en liten oppdatering her...
    WLM Diva har forlatt min ringe bolig... Klipsch Cornwall III har forlatt min stue... men ikke mitt hus! Cornwall har bare havnet i kjellerstuen! Nå er det ett nytt sett med Ht som har fått innpass i min stue, nemlig WLM La Scala!

Den diskanten ser svært lik ut med en jeg testet for mange år siden. Svært "forgiving" og musikalsk og derfor egnet til transistor-forsterkere, men kanskje ikke detaljert nok til å nå til topps. Rør skal ha horn-diskant eller skarpe harde dome tweetere. Eller ihvertfall en horn super-tweeter, om man ellers anvender vanlige koner. My humble opinion.

Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    197
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Kjell B.
    Den diskanten ser svært lik ut med en jeg testet for mange år siden. Svært "forgiving" og musikalsk og derfor egnet til transistor-forsterkere, men kanskje ikke detaljert nok til å nå til topps. Rør skal ha horn-diskant eller skarpe harde dome tweetere. Eller ihvertfall en horn super-tweeter, om man ellers anvender vanlige koner. My humble opinion.

Det er et diskant prinsipp som mange vil stille seg tvilende til... dvs før de har hørt WLM La Scala... Det er som du sier noen år siden vi så slike løsninger sist, og den gangen var de nok litt som du beskriver...

Nå har jeg jo Cornwall III med kompresjons horndiskant til sammenligning, og hadde en periode WLM Diva med sin metall diskantdome i "minihorn" og har også testet de samme forsterkerene på WLM Lyra mk II med sin Super Pac diskant. Jeg har og et sett Audiovector med silkedome, et sett Infinity Ref 1 og et sett Cerwin Vega VF-8F som sammenlignings grunnlag.

Så langt(etter 38t) virker det som La Scala kommer helt i topp 3 når det gjelder diskantgjengivelse... Lyra MkII er den mest oppløste og beste av disse. Diva, Cornwall og La Scala kommer ganske likt ut med tanke på oppløsning og detaljering, utklinging... Dvs. Diva er kanskje en anelse mer pågående, litt mer "in your face", i et dedikert lytterom ville jeg foretrukket Divas gjengivelse.

WLM's konstruktør er en "rørmann" og lager derfor ht som er velegnet til rør. LaScala er intet unntak. Følsomhet på 93dB, et enkelt filter, dog med WLM's sedvanlige justering, man kan heve og senke diskantgjengivelsen med inntil 3dB, og veldig greie fasevinkler. Nå ble La Scala anskaffet etter anbefaling av konstuktøren av Almarro, han bruker selv WLM La Scala og Almarro A318B i sitt oppsett...

Mvh

Edit: Typo...

Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    197
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av ktm200
    hei
    flott tråd dette.har kjøpt meg en yaqin mc 10 l 2x52w kl a
    spiller på klipsch rf 82 spiller helt rått parasounden kan gå i skammekroken.hvilken type cd spiller anbefaler du?mhzs 88?

Mvh
    Takk!

Tror ikke jeg skal begi meg inn på en anbefaling av cdspiller til deg, da jeg ikke har hørt forsterkeren din. Det jeg har lest derimot tilsier at du bør ha en cdspiller med litt varme i lyden, og at mhzs 88 er nettopp det. Men som sagt... jeg har ikke hørt de

Mvh

Moderator roffe sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvem forhandler disse WLM-høyttalerne i Norge?

Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    197
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av roffe
    Hvem forhandler disse WLM-høyttalerne i Norge?
    Det er Nordic Sound Design/Base Technology.
    Base Technology

Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er Nordic Sound Design/Base Technology.
    Base Technology
    Så disse er forhandlere også? Trodde de bare var importør/distributør. Må man ta kontakt for priser?

Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    197
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av roffe
    Så disse er forhandlere også? Trodde de bare var importør/distributør. Må man ta kontakt for priser?
    De har ikke noe forhandlernett. Bare å kontakte de direkte. Hyggelig og serviceminded "butikk"!

Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    De har ikke noe forhandlernett. Bare å kontakte de direkte. Hyggelig og serviceminded "butikk"!
    Hmmm.... Synes godt de kunne lagt ut noen veiledende priser.

Nåvel.

Intermediate Protet sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2007
    Poster
    946
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    ...synes prisen på de dempeplatene gir en god indikasjon på hvilket prisnivå de ligger på

Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    197
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Protet
    ...synes prisen på de dempeplatene gir en god indikasjon på hvilket prisnivå de ligger på
    Dempeplater?? Er det DaaD du mener? Så koster de vel 5100,- pr.stk.
    WLM LaScala har en utsalgspris på ca. 30.000,- pr.par

Medlem siden
    Oct 2007
    Poster
    946
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    var de jeg mente ja. sikkert feil ord å bruke, men du forstod tydeligvis hva jeg siktet til.

på den andre siden, 30k var ikke direkte avskrekkende. Spennende de leben forsterkerne, CS-250'en så bare griselekker ut.

Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    197
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    var de jeg mente ja. sikkert feil ord å bruke, men du forstod tydeligvis hva jeg siktet til.

på den andre siden, 30k var ikke direkte avskrekkende. Spennende de leben forsterkerne, CS-250'en så bare griselekker ut.
    Til 30k synes jeg LaScala er et funn!

6moons audio reviews: WLM La Scala
    Her er en test av de...

Leben CS-300 er et smykke av en forsterker, og den låter like bra som den ser ut!
    Dersom du faktisk mener CS-250 så er ikke den dum heller, men den har jeg desverre ikke hørt

Ellers så må jeg si at Almarro A318B er den forsterkeren jeg bruker mest.

Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    OK. Uansett ikke noe for dem som er på under 10kkr i høyttalerbudsjett, de WLM-høyttalerne, da.

Medlem siden
    Oct 2007
    Poster
    946
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jau, var 250'en jeg tenkte på. Effekttrinnet.

Uansett moro lesestoff i denne tråden, du får lekt deg med mye forskjellig snasent utstyr, thumper!

Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    197
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jau, var 250'en jeg tenkte på. Effekttrinnet.

Uansett moro lesestoff i denne tråden, du får lekt deg med mye forskjellig snasent utstyr, thumper!
    Jepp! Er fint å få testet ut endel forskjellig da! Har vært heldig å få låne endel utstyr, og kjøpt endel... Har for tiden 3 anlegg oppe og går i huset... Og er stadig på utkikk etter ting å teste ut/bytte ut. Ikke fordi jeg savner noe i lyden, men rett og slett fordi det er gøy. Jeg fasineres av produkter som er litt "eksotiske" dvs litt utenfor de vanlige normene. Jeg finner mange av disse utrolig musikalske!

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2008
    Poster
    75
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Mulig dette er noe utenom samtaleemnet akkurat nå, men det passer til overskriften...:lol:

Ser at det på Finn.no ligger et par Altec Lansing mod.14, 8 ohm, 95db, til en sikkert grei pris. Er disse noe å benytte på rør? Noen med erfaringer? Ser at disse er over 20 år gamle, men byttet 12" elementer - eldre høyttalere bør vel nødvendigvis ikke være dårlige eller slitne?:lol: :lol: :lol:

Side 6 av 7 FørsteFørste ... 2 3 4 5 6 7 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •