Rørforsterkere og lettdrevne høyttalere! - Side 5

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 5 av 7 FørsteFørste 1 2 3 4 5 6 7 SisteSiste
Viser resultater 81 til 100 av 122
    Newcomer Thumper sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    197
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Hm... Fortsatt et bra sted å være

Sliter litt med å velge her... To utmerkede ht som presenterer musikken på hver sin måte... Snakk om luksusproblem! Å skulle velge mellom disse:-D

Intermediate mteinum sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2006
    Poster
    4,058
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Thumper
    Snakk om luksusproblem!
    Slike problemer kunne jeg godt tenkt meg å hatt :-D Meget lekkert begge oppsett!

Active Lugburz sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2004
    Poster
    495
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Mange pene oppsett!

Det virker som rør-eliten "henger" i denne tråden, så snik meg til å kome med eit spørsmål som ein (mogleg) rør-nybegynner::

Då eg alt har Klipsch(RB-61) lurer eg derfor på å prøve meg litt på dette. Valget står mellom å prøve seg med ein rør-pre, og bruke min noverande HK970 som effekt, eller å kjøpe ein integrert røramp.

Kikker først og fremst på dei rimelegare modellane som Audiofoni sel, MingDa MC-3R(pre) eller Xindax MT-1/MT-3 eller NMD MC84-C(integrerte). Eit par av desse er tydelegvis og på tilbud om dagen, så det vert eigentleg ikkje den store investeringa. Eg heller halvvegs mot å starte med pre-løsinga, sidan eg uansett vil behalde H/Ken som fest-amp.

Blir nok uansett stusslige greier mot oppsetta ellers her i tråden, men eit budsjettanlegg er betre enn ikkje noko anlegg...

Kva trur folket, pre+H/K eller integrert?

"Aldri fornøyd"-syndromet blir alltid sterkast når det nærmer seg feriepengar...

Medlem siden
    Apr 2004
    Poster
    495
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ingen som les tråden lenger, eller er vi med "vanlege" forsterkarar i hus ikkje verdige eit svar? Hehe, bare tull sjølvsagt, men eg lurer faktisk på dette.

Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    197
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Lugburz
    Mange pene oppsett!

Det virker som rør-eliten "henger" i denne tråden, så snik meg til å kome med eit spørsmål som ein (mogleg) rør-nybegynner::

Då eg alt har Klipsch(RB-61) lurer eg derfor på å prøve meg litt på dette. Valget står mellom å prøve seg med ein rør-pre, og bruke min noverande HK970 som effekt, eller å kjøpe ein integrert røramp.

Kikker først og fremst på dei rimelegare modellane som Audiofoni sel, MingDa MC-3R(pre) eller Xindax MT-1/MT-3 eller NMD MC84-C(integrerte). Eit par av desse er tydelegvis og på tilbud om dagen, så det vert eigentleg ikkje den store investeringa. Eg heller halvvegs mot å starte med pre-løsinga, sidan eg uansett vil behalde H/Ken som fest-amp.

Blir nok uansett stusslige greier mot oppsetta ellers her i tråden, men eit budsjettanlegg er betre enn ikkje noko anlegg...

Kva trur folket, pre+H/K eller integrert?

"Aldri fornøyd"-syndromet blir alltid sterkast når det nærmer seg feriepengar...
    Jeg ville nok gått for en integrert rør sak... Har ikke hørt på de du nevner her, men en integrert som funker veldig bra på Klipsch RF er Music Angel. Det finnes en egen tråd om den her på forumet...
    Går du for den har du mer enn nok power for en fest! Da slipper du å ta livet av ørene til gjestene med den H/K greia di:twisted:
    Jeg bruker MA selv til WLM Diva for tiden, og det funker bra det:-D

Intermediate dancemainia sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    885
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det blir litt gjetting da jeg ikke har prøvd på RF-63... Jeg har hatt MA på RF-82 en uke, og det var knall! Men RF-63 er noe vanskeligere å drive, pga anderledes delefilter. Jeg er litt usikker på hvor gode utgangstrafoene er på MA. Det jeg med sikkerhet vet, er at den ikke klarer å ha 100% kontroll på bassen på Cornwall III. Det skyldes at MA har for høy utgangsimpedans i forhold til hva Cornwallene vil ha... Etter en samtale med en rørforsterker guru, fikk jeg inntrykk av at det nok var samme med RF-63 og RF-83. Disse er i en vesentlig høyere klasse enn RF-82, og stiller strengere krav til elektronikk.

Det som jeg har gjort, og som fungerer greit, er å bruke den i triode. Da får du ikke den typiske loudness lyden, og den har kontroll på bassen. Litt mindre "smekk" i lyden, men litt mer rørlyd! Jeg har også byttet smårørene, og fått et strammere og klarere lydbilde.
    hvilken pre-amp og kilde brukte du da du testet rf-82 på midgard? Du brukte vel en varmere pre-amp?Jeg har selv Embla tinea som har den same bang og olufsen modullen som ma og er vist ganske identisk klang messig med ma. Men jeg syntest de ble kvast metalisk og alt for lyst,så jeg har nå solgt de for og gå over til noe annet. men nå har jeg ikke noen spesielt varm pre-amp heller da:neutral:

Medlem siden
    Apr 2004
    Poster
    495
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg ville nok gått for en integrert rør sak... Har ikke hørt på de du nevner her, men en integrert som funker veldig bra på Klipsch RF er Music Angel. Det finnes en egen tråd om den her på forumet...
    Går du for den har du mer enn nok power for en fest! Da slipper du å ta livet av ørene til gjestene med den H/K greia di:twisted:
    Jeg bruker MA selv til WLM Diva for tiden, og det funker bra det:-D

OK, takker for svar. Skal kikke litt i den tråden ang. Music Angel.

Hehe, "H/K-greia" OK, nokon "varm" rørlyd er det nok ikkje, men den skjærande diskanten som mange klager på i komboen H/K+Klipsch har eg aldri vore borti på mitt oppsett. Dessuten er partymusikken her metal, og metal er noko H/K er bra på. Men eg liker å teste ut forskjellige typar oppsett, så eg vil nok behalde den uansett. Har også lurt på å mekke to små, enkle DIY-subs, kan bruke den som amp til dei om den blir "til overs".

Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    197
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av dancemainia
    hvilken pre-amp og kilde brukte du da du testet rf-82 på midgard? Du brukte vel en varmere pre-amp?Jeg har selv Embla tinea som har den same bang og olufsen modullen som ma og er vist ganske identisk klang messig med ma. Men jeg syntest de ble kvast metalisk og alt for lyst,så jeg har nå solgt de for og gå over til noe annet. men nå har jeg ikke noen spesielt varm pre-amp heller da:neutral:
    Når jeg skrev MA så var det Music Angel jeg hadde forkortet slik...
    Jeg er en rør-mann, og ICEforsterkere eller transistor bruker jeg ikke...
    Har vel så vidt jeg vet aldri hørt ICE forsterker heller... så jeg skal ikke si at jeg ikke liker det. Jeg vet bare at jeg liker rør!
    Kilden jeg bruker når jeg sammenligner utstyr er alltid Electrocompaniet EMC-1UP. Det er en god cd spiller som jeg kjenner gjennom mange år.

Intermediate Probie sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2008
    Poster
    908
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Thumper: hvor var det du kjøpte din Almarro?

Intermediate fhl sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    1,869
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    [ds

Medlem siden
    Apr 2004
    Poster
    495
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det blei til at eg slo til med ein Music Angel(XDSE KT-88, sølv). Er vel fortsatt i Asia, men spent no!

Medlem siden
    Apr 2004
    Poster
    495
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Talking

Lat oss berre seie at eg er ein SVÆRT nøgd mann nett no.

Newcomer
    Medlem siden
    May 2007
    Poster
    16
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Litt OT, men jeg lurer på noen ting. Driver å spiller inn et sett med Cornwall III og McIntosh MC-275. Men jeg har foreløbig bare en Roksan Kandy DVD spiller som cd-kilde. Bruker en Parasound 2100 som for-forsterker.
    Så skal jeg kjøpe meg en god cd-spiller, så tror jeg det står mellom Electrocompaniet PC-1, Electrcompaniet ECC-1 eller Vincent CD-S5. Noen forslag?

Intermediate maddie sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    582
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei Thumper,

Først og fremst vil jeg si at dette var en veldig bra tråd . Kjører selv med Rør på RF 83 (Mcintosh MC 275 ) , og er meget fornøyd med dette.

Har ikke testet noen andre rørforsterkere utenom Nordic ming da. Lurer ganske enkelt på om du har tilgang til en MC 275 eller om du har testet med denne forsterkeren ? Er spent hvordan den måler seg med de andre forsterkerene du har testet. MC 275 er vel en av de rørforsterkerene som er almenn kjent, så det er liksom en grei referanse synes jeg da.

Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    197
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Smile

Sitat Opprinnelig postet av maddie
    Hei Thumper,

Først og fremst vil jeg si at dette var en veldig bra tråd . Kjører selv med Rør på RF 83 (Mcintosh MC 275 ) , og er meget fornøyd med dette.

Har ikke testet noen andre rørforsterkere utenom Nordic ming da. Lurer ganske enkelt på om du har tilgang til en MC 275 eller om du har testet med denne forsterkeren ? Er spent hvordan den måler seg med de andre forsterkerene du har testet. MC 275 er vel en av de rørforsterkerene som er almenn kjent, så det er liksom en grei referanse synes jeg da.
    Nei, har ikke testet med MC275 og har vel ikke tilgang til den så vidt jeg vet...
    Eller ta med din så kan vi teste

Ellers som du ser så har jeg for det meste konsentrert meg om Singel Ended forsterkere og endte opp med en SET. Finner ganske markante forskjeller mellom push pull forsterkere og SET. og fant ut at SET var min greie. Men for all del... Jeg har ingenting i mot å teste en MC 275! Eller andre rør forsterkere av en viss kvalitet...

Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    197
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

På min vei tilbake til go' lyd...

Enda et skritt mot god lyd vurderes nå... I følge mange et skritt tilbake i tid... Og i følge mange andre eneste riktige veien å gå...

Inn i anlegget, kun på prøve så langt..., kommer en liten platespiller... og et riaa trinn...

Nå skal dette prøves ut en periode, så får vi se hva som skjer etter det...

Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    197
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Vel... Da var det kanskje på tide med en liten oppdatering.

Platespilleren, en Nottingham Analogue Hyperspace med Space Ace arm og Benz ACE pu, forsvant ut... CD spilleren min ga meg den beste lyd opplevelsen. Men jeg er fortsatt åpen for vinyllyd... Må bare finne det jeg liker.

Ellers så kan jeg jo legge en liten teaser og fortelle at i kveld blir det oppkobling av Leben Cs3oo på WLM Diva i det andre oppsettet mitt... Har to rom i huset med oppegående lyd nå
    To helt forskjellige lydsignaturer, men dæ... så gøy! Kan ikke si at den ene er bedre enn den andre... Bare forskjellige

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    2,877
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Vel... Da var det kanskje på tide med en liten oppdatering.

Platespilleren, en Nottingham Analogue Hyperspace med Space Ace arm og Benz ACE pu, forsvant ut... CD spilleren min ga meg den beste lyd opplevelsen. Men jeg er fortsatt åpen for vinyllyd... Må bare finne det jeg liker.

Ellers så kan jeg jo legge en liten teaser og fortelle at i kveld blir det oppkobling av Leben Cs3oo på WLM Diva i det andre oppsettet mitt... Har to rom i huset med oppegående lyd nå
    To helt forskjellige lydsignaturer, men dæ... så gøy! Kan ikke si at den ene er bedre enn den andre... Bare forskjellige

Vinyllyd:

Dual 701 med enten Shure V15II-klon retippet med super-diamant i England, eller enda bedre (klar lyd): Micro-Acoustics MA-282 eller MA-382 pickup. Dette slår alt etter min mening, og disse wowende remdrevne kunne jeg aldri tenke meg. Det hjelper ikke med fancy navn som Hyperspace, etc.

Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    197
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Kjell B.
    Vinyllyd:

Dual 701 med enten Shure V15II-klon retippet med super-diamant i England, eller enda bedre (klar lyd): Micro-Acoustics MA-282 eller MA-382 pickup. Dette slår alt etter min mening, og disse wowende remdrevne kunne jeg aldri tenke meg. Det hjelper ikke med fancy navn som Hyperspace, etc.

Kan kanskje være noe, men jeg hadde egentlig ikke tenkt på "vintage" spiller... Det har jeg jo i Garraden min... Og ja, jeg vet at det ikke er det samme som en Dual...
    Det jeg har hørt så langt av vintage er at det mangler litt definisjon og "gnist" i forhold til nyere utstyr. Kanskje spesielt i bassen. Det er ikke nok med en dyp brumming for meg. Jeg skal ha definisjon så jeg lett hører hva som skjer i de lavere oktavene.
    Dersom noen kan demonstrere et godt Dual oppsett som overbeviser meg der, så tar jeg meg gjerne en tur

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    2,877
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kan kanskje være noe, men jeg hadde egentlig ikke tenkt på "vintage" spiller... Det har jeg jo i Garraden min... Og ja, jeg vet at det ikke er det samme som en Dual...
    Det jeg har hørt så langt av vintage er at det mangler litt definisjon og "gnist" i forhold til nyere utstyr. Kanskje spesielt i bassen. Det er ikke nok med en dyp brumming for meg. Jeg skal ha definisjon så jeg lett hører hva som skjer i de lavere oktavene.
    Dersom noen kan demonstrere et godt Dual oppsett som overbeviser meg der, så tar jeg meg gjerne en tur

Ja med vintage i original eller enda verre, i defekt tilstand så kan det bli for lite definisjon. Men en god vintage DD-spiller har alltid mye klarere topp enn de remdrevne, uansett pris. Og mht MM-pickuper, ingen moderne holder mål - jeg har prøvd alle. Du må tilbake til 1970's, deretter retippe med super-nål for å få diskanten godt med. Eller en Micro-Acoustics (nærmest en slags keramisk eller elektret) - de spiller med samme klarhet som CD, kanskje t.o.m. lysere, men likevel mer akseptabel topp pga de unike transient-egenskapene hos denne fabrikanten.

Men denne tråden er jo ikke om vinyl.

Hos meg spiller CD og vinyl ganske likt.

Side 5 av 7 FørsteFørste 1 2 3 4 5 6 7 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •