Rørforsterkere og lettdrevne høyttalere! - Side 4

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 4 av 7 FørsteFørste 1 2 3 4 5 6 7 SisteSiste
Viser resultater 61 til 80 av 122
    Newcomer Thumper sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    197
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av Kjell B.
    Flott at du har funnet en god forsterker til dine 102 dB-høyttalere.

Men for orderns skyld: 6C33 er et indirekte glødd rør. 2A3 og 300B er direkteglødde rør. Har du hørt det originale Western Electric 300B ? Det er dette og kun dette som er det "magiske" 300B.

Øvrige 300B-varianter lyder mere som kinesiske 2A3-rør.

Det ekte 300B har en slags sonoritet i lyden som både gir en spesiell fylde, og også lar alt passere uten at det blir hardt og skarpt. Helt flott hvis man liker den innpakningen.

Det originale RCA 2A3 er et mye mer ekte lydende rør, her legges ikke noe til, det er tørt og klart.

SE-forsterkere lar mere av utgangsrørenes egenklang komme til syne enn push-pull.

Vil tro det er stor forskjell på et WE 300B og 6C33 - sistnevnte har jeg ikke hørt - derimot har jeg hørt massevios av russiske rør.

Så igjen: Du har funnet et flott anlegg til dine høyttalere.

Jeg har hørt noen 300B forsterkere, men ingen på mine Cornwall. Der har jeg kun en 2A3 amp som referanse for SET lyd. Og der husker jeg faktisk ikke fabrikatet på utgangs røretops:
    Almarro lyder ikke så langt unna den i diskant og mellomtone... Kanskje ørlite grann mer rørlyd i mellomtonen. Diskanten er vektløs og synes å gå "uendelig". MEN når det kommer til bassgengivelsen, så er Almarro bedre! Nå har jo forsterkere basert på 6C33C(6S33S) fått mye rosende omtale for nettop det.
    Så så langt i min rørkarriere er Almarro den beste jeg har hørt! Men dersom noen har en amp med WE 300B, er det bare å si fra, så kjører jeg gjerne en test på den også:-D

Men Kjell, du som er gammel rør entusiast og glad i p-p forsterkere. Ta deg en lytt på Leben CS300. El84 i p-p. Spiller skjorta av MA på mine Cornwall!
    Ligner veldig på Luxman av utseende, og spiller på mange måter som Luxman fra deres storhetstid. Før de ødela merket sitt på 80-tallet! Kanskje ikke så rart, da sjefsdesigneren hos Leben er tidligere designer for Luxman...

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    2,877
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Thumper

Men Kjell, du som er gammel rør entusiast og glad i p-p forsterkere. Ta deg en lytt på Leben CS300. El84 i p-p. Spiller skjorta av MA på mine Cornwall!

Ja men det gjelder dine Cornwall. På mere normale høyttalere vil nok MA spille skjorta av Leben CS300.

Om ikke annet, så pga effekt-kravene. Og den spiller ifølge tester mere bright enn en typisk rørforsterker. Et bilde jeg fant viser lignende komponenter som i mange kina-forsterkere.

Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    197
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja men det gjelder dine Cornwall. På mere normale høyttalere vil nok MA spille skjorta av Leben CS300.

Den gjør ikke det, hverken på mine Audiovector, eller guttungens Cerwin Vega

Jeg skal hente et sett med WLM Diva høyttalere denne uka. Skal kjøre en liten sammenligning der også. Bare til ære for deg, vettu! ;-)

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    2,877
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Isåfall ville verden være full av EL84-forsterkere.

Det er ENORM forskjell i power mellom EL84- og KT88-forsterkere.

Og ja, jeg har kikket inni Leben - det er ingenting der som tilsier at man har omgått naturlovene. Heller ikke vekten er mer enn man måtte forvente for en såpass liten forsterker.

Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    197
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Isåfall ville verden være full av EL84-forsterkere.

Det er ENORM forskjell i power mellom EL84- og KT88-forsterkere.

Og ja, jeg har kikket inni Leben - det er ingenting der som tilsier at man har omgått naturlovene.

Jeg ser ikke lyd, jeg... Jeg bare hører

Klart det er effekt forskjell. Det sier seg selv, 2x30(60)W mot 2x12w... Men nå er jo alle mine ht lettdrevne. Audiovector er de tyngste, md 92dB, men selv de er en enkel last. Lite vanskelig impedans og fase vridninger, og et enkelt delefilter.

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    2,877
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Jeg ser ikke lyd, jeg... Jeg bare hører

Godt poeng !!!! :wink:

Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    197
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nå har det skjedd litt til her hjemme:-D
    Jeg har koblet fra mine Klipsch Cornwall III og inn kom et sett med WLM Diva.
    En ht som ifølge WLM spiller best med Almarro forsterker. Det er en 2veis ht med et 10" coax element.
    Almarro og Diva er virkelig en bra sammensetning. Lydbildet blir luftig, detaljert og stort. Stemmer låter veldig bra, og instrumenter er lette å plassere. Diva har bassrefleks porten under, så de er lette å plassere. I tillegg har de mulighet for å justere avsemminga av porten, for å lettere få den intergrert i rommet. Resultatet er en ganske dyp, tørr bass. For å hjelpe til med de laveste tonene har jeg en WLM Duo 12 Sub her også. Det er en aktiv sub.med 2 12" elementer. Et opp og et ned. Den er relativt lett å integrere i lydbildet. Jeg bruker også en WLM kontroll boks mellom CD og forsterker for å justere inn bassen på Diva til rommet her.
    Totalt sett er dette et anlegg som spiller meget bra nå! Et stort presist lydbilde. Stemmer og akustiske instrumenter låter naturlig og lett. Diskanten er litt mer avslepen enn på Cornwall, men tror nok de fleste vil sette mer pris på denne måten å gjengi diskant på... Bass blir gjengitt med bra trykk og oppløsning. Definisjonen er bra, og det er rikelig med slam når dette kreves. Men det som virkelig er denne ht styrke er mellomtonen og den evne til å sette opp et stort, luftig og gjennomsiktig lydblide. Med glimrende 3D!

Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    197
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da har jeg endelig fått surra meg til å ta et bilde av WLM Diva:-D

Oppsettet er som følger: WLM Diva, WLM Duo sub, WLM PassivControl, WLM Duo amp, Almarro A318B og EC EMC-1UP.

Et IMO veldig vellydene oppsett! Musikalsk, velloppløst, luftig, presist og med trøkk!
    Og så synes frøkna det er mye penere enn Klipsch Cornwall oppsettet mitt

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    2,877
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Ja de der coaxiale WLM Diva må være som skapt til rør. Og prinsippet med optimal dempning av bass-elementet + bass-equalizer har jeg stor tro på - det ble brukt på 70-tallet også av en del high-end produsenter. Følsomheten er vel noe sånt som 97 dB.

Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    197
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Ja de der coaxiale WLM Diva må være som skapt til rør. Og prinsippet med optimal dempning av bass-elementet + bass-equalizer har jeg stor tro på - det ble brukt på 70-tallet også av en del high-end produsenter. Følsomheten er vel noe sånt som 97 dB.

:-D Ja, følsomheten er 97dB. Det spiller veldig bra! WLM anbefaler Almarro som forsterker til disse... Og jeg skjønner hvorfor! En skikkelig match made in heaven dette her! Bra med muligheter til å tune dem til rommet er det også. Både med Passive Control og med justering av bassrefleksen. Der kan jeg justere både selve refleksrøret og så kan høyden på ht justeres på spikesen. Bass refleksen er vendt ned, så det gjør litt utslag det også...

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2007
    Poster
    1,342
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har du fått prøvd MA på Diva'en ?

Diva'ene var noen usedvanlig vakre høyttalere. Hva slags prisklasse snakker vi om her ?

Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    197
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av AndyMcnebb

Diva'ene var noen usedvanlig vakre høyttalere. Hva slags prisklasse snakker vi om her ?
    Nei, har ikke prøvd MA på Diva. Har det litt for travelt om dagen. Så når jeg endelig setter meg ned for kvelden, blir det til at jeg bruker Almarro. Det er en sinnsykt deilig amp! Og match til Diva. Skal koble opp MA når jeg er ferdig med flytting...

WLM Diva ligger på rundt 40.000,- i.flg importør... Sub systemet har jeg ingen eksakt pris på, men i Tyskland ligger det på 3-400Eur under Diva i pris. Så det er nok ikke helt gratis... Men DÆ... for en lyd!!

Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    197
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitter nå her i en stue som er mer eller mindre i esker... Skal straks flytte Det enester som ikke er i esker er anlegget... Dvs Cornwallene er pakket ned, og det er også WLM Suben. Så igjen står EMC-1, Almarro og WLM Diva. Og det svinger her folkens Spiller kul jazz i kveld! Jeg blir mer og mer imponert over Diva! De spiller luftig og fint. men i kveld er det bassen som imponerer mest! Uten støtte fra sub, så går det så gulvet rister, vinduene klirrer og jeg gliser. Og det mest imponerende er kvaliteten på bassen! Tørr og presis! Og hvilket trøkk disse 10" klarer å levere! IMPONERENDE!

Og hva sier så naboen til at jeg spiller så høyt sent på kvelden
    Spiller ingen rolle:twisted: Jeg flytter jo :twisted: :roll: :?

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2007
    Poster
    1,342
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hehe. Naboene sitter vel å spiser kake nå, kan jeg tenke meg til
    Hvis dem vet at du skal flytte da...

Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    197
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av AndyMcnebb

Da har jeg fått prøvd MA på Diva. Satte de opp i kjellerstua i går. MA spiller greit nok... Ikke i samme klasse som Almarro, men helt ok...

Det som overrasket mest var at den trengte mye "boost" i bassen før det ble fullt "trøkk" der. Med mindre enn 7dB "boost" var det tamt! Og Diva er ingen bassfattig ht! Med Almarro bruker jeg ikke bass-boost på dem.

Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    197
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Merkelig, men gøy!

Satte inn et par, for meg, litt uvannte ting i anlegget i går...

X-box 360 som kilde og Cyrus One forsterker... Aldri har vel Cyrusen spillt så bra før! Det er faktisk en god liten amp... 2x25w transistor, men på Diva med 97dB følsomhet så var det nok:-D
    Bra trøkk i bassen, tørr og dyp! En litt mindre klangfull mellomtone og diskant enn jeg er vant til fra oppsettet mitt med Almarro og EC EMC-1, men godkjent!
    Blir nok bedre når jeg får vinylsnurra i gang, og kobler opp rørforsterkeri igjen! Men morro alikevel!

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    2,877
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da har jeg fått prøvd MA på Diva. Satte de opp i kjellerstua i går. MA spiller greit nok... Ikke i samme klasse som Almarro, men helt ok...

Det som overrasket mest var at den trengte mye "boost" i bassen før det ble fullt "trøkk" der. Med mindre enn 7dB "boost" var det tamt! Og Diva er ingen bassfattig ht! Med Almarro bruker jeg ikke bass-boost på dem.

Ja den Almarro'en er jo kjent for å gi en fet rørbass, slik single-ended forsterkere som kjører med stor strøm kan gi. Kan godt forstå at Music Angel med sin mere balanserte push-pull dypbass gir et annet inntrykk.

Ellers er det bare å si at det er ingen SE-forsterker som kan gi den bass-kvaliteten en god push-pull gir. Sistnevnte går dypere (og vil derfor avsløre problemer der nede, som alle horn-høyttalere har). Så horn og singel-ended hører sammen. Fint at du har oppdaget det.

Det du ellers gjør, er vel å velge ut gode Almarro-høyttalere og så etterpå teste andre forsterkere på disse. At du skulle trenge bass-boost på en Music Angel (som nettopp er kjent for sine basskvaliteter) sier vel bare at du har noe ubalanse ellers i anlegget.

Music Angel (i siste versjoner) er konstruert for dagens vanlige høyttalere ute i handelen. Der tror jeg Almarro'en ville få problemer. Kos deg med anlegget ditt - du har funnet en god match.

P.S. Jeg trenger ikke høre denne Almarro'en selv for å si dette.

Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    197
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja den Almarro'en er jo kjent for å gi en fet rørbass, slik single-ended forsterkere som kjører med stor strøm kan gi. Kan godt forstå at Music Angel med sin mere balanserte push-pull dypbass gir et annet inntrykk.

Ellers er det bare å si at det er ingen SE-forsterker som kan gi den bass-kvaliteten en god push-pull gir. Sistnevnte går dypere (og vil derfor avsløre problemer der nede, som alle horn-høyttalere har). Så horn og singel-ended hører sammen. Fint at du har oppdaget det.

Det du ellers gjør, er vel å velge ut gode Almarro-høyttalere og så etterpå teste andre forsterkere på disse. At du skulle trenge bass-boost på en Music Angel (som nettopp er kjent for sine basskvaliteter) sier vel bare at du har noe ubalanse ellers i anlegget.

Music Angel (i siste versjoner) er konstruert for dagens vanlige høyttalere ute i handelen. Der tror jeg Almarro'en ville få problemer. Kos deg med anlegget ditt - du har funnet en god match.

P.S. Jeg trenger ikke høre denne Almarro'en selv for å si dette.

Jeg vil nå ikke kalle bassen i Almarro for fet, med de rørene jeg bruker nå... Dyp, tørr og definert!

Bass boosten har jeg tonet ned endel i det siste. Ligger nå med en 3dB heving. Da blir det bra! Har jobbet litt med plasseringen av Diva, og har nå fulgt produsentens anbefalinger. Hadde Almarro nede i dette rommet en tid, og i dette rommet brukte jeg da samme heving i bassen... Byttet signal kabel i samme omgang, og da ble bassen bedre. Ut med en forferdelig Monster kabel, og inn med Analysis Plus!

Music Angel spiller bra på Diva! Ikke missforstå meg her! Kommer til å bruke den på Diva fremover! Koblet bare inn Cyrus fordi det er riaa på den og jeg har skaffet meg en gammel platespiller jeg skal fikse litt på...
    Men min personlige favoritt er Almarro. Bruker noen gode gamle NOS 6SN7 og 6SL7 på den nå... RCA 6SL7GT fra 50-tallet, og et 6H8C "1578" Militært NOS... Og Venter inn et RCA VT231 fra 40-tallet...

Ang. bassproblemer på Cornwall... De har jeg ikke merket noe til... Hverken med MA(i triode) eller noen av de andre ampene jeg har hatt her... Men nå er ikke Cornwall hornladet i bassen heller... Bassrefleks!
    MA i pentode derimot passer ikke Cornwall...

Og Diva har så vidt jeg har merket ingen bassproblemer! Hverken med MA eller Almarro, Densen eller Cyrus

Og takk! Jeg koser meg med anleggene! Begge to!:-D

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    2,877
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0