Rørforsterkere og lettdrevne høyttalere! - Side 3

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 3 av 7 FørsteFørste 1 2 3 4 5 6 7 SisteSiste
Viser resultater 41 til 60 av 122
    Newcomer Thumper sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    197
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av C. Alshus
    Er Årets Rundbrenner en hederstittel med positive fortegn?
    Årets Rundgløder takk!

Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    197
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hva med musikken?
    Nei! Hører bare på sinustoner!

Det var nå lyden av musikk jeg tenkte på, men jeg ser jo nå at jeg må være mer spesifikk:???:

Intermediate C. Alshus sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    3,211
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Skjønner det da. Ikke noe imponatoranlegg du har der, men heller et anlegg for en musikkelsker.

Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    197
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Skjønner det da. Ikke noe imponatoranlegg du har der, men heller et anlegg for en musikkelsker.
    Ikke noe imponatoranlegg

Til og med jeg blir imponert over musikaliteten i det:wink: :wink: 8-)

Active
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    344
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Vakkert - slikt er det stoff som drømmer veves av!

Intermediate Keltern sin avatar
    Medlem siden
    May 2005
    Poster
    559
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Vakkert! (har siklet på Cornwall III lenge!)

Men at dette ikke er et imponerende anlegg, skjønner jeg ikke helt.. Eller hva det nå er som legges i ordet imponator-anlegg! :P

Dette må være et av de mest imponerende anleggene jeg har sett på en god stund i hvert fall!

Og jeg regner egentlig med at om jeg hadde hørt det, så hadde jeg blitt enda mer imponert! ^^

Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    3,211
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tror dere missforstår. Men imponatoranlegg på AVforum mener jeg 2x500 watt, Klispch RF83 og to digre subwoofere.

Cornwall er det få som kjenner til. 2x6,5 watt er bare drit (vil jeg tro) for mange av medlemmene her, grunnet lite kunnskap og kjennskap til endel produkter (Hørt den før: Du kan ikke få for mye kraft, mer watt er bedre, etc.).

Intermediate mteinum sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2006
    Poster
    4,058
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    ... Klispch RF83 ... 2x6,5 watt ... drit ...
    Sitat Opprinnelig postet av Paul Wilbur Klipsch
    "What this country needs is a good 5-watt amplifier"
    Paul var full av fine sitater :-D

Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    197
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tror dere missforstår. Men imponatoranlegg på AVforum mener jeg 2x500 watt, Klispch RF83 og to digre subwoofere.

Cornwall er det få som kjenner til. 2x6,5 watt er bare drit (vil jeg tro) for mange av medlemmene her, grunnet lite kunnskap og kjennskap til endel produkter (Hørt den før: Du kan ikke få for mye kraft, mer watt er bedre, etc.).
    Tilbudet står fortsatt åpent

De som har lyst til å oppleve hva 2x12W eller 2x18W rør kan få til, eller 2x30W rør for den saks skyld..., er velkomne hit

Bor i Nes på Romerike.

Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    3,211
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg godt hva for eks 2A3 rør eller 300B gjør med gode og lettdrevne hornhøyttalere, jeg. Et stikkord er magi.

Active
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    344
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Måtte lese hele tråden om igjen, jeg! Synes det er så artig å følge slike tråder om system-matching, ikke minst når det blir gjort så spennende for oss som i dette tilfellet. At utstyret er slikt det ikke går 13 på dusinet av gjør det ikke mindre interessant. Hold oss for all del oppdatert om det skulle skje en videre utvikling! :-D

Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    197
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Dharma
    Måtte lese hele tråden om igjen, jeg! Synes det er så artig å følge slike tråder om system-matching, ikke minst når det blir gjort så spennende for oss som i dette tilfellet. At utstyret er slikt det ikke går 13 på dusinet av gjør det ikke mindre interessant. Hold oss for all del oppdatert om det skulle skje en videre utvikling! :-D
    Det har ikke skjedd den største utviklingen her nå... Men noe har da skjedd

Ut gikk de russiske 6SL7 og 6SN7, og inn med Sylvania 6SL7WGT og RCA 6SN7GTB.
    Lyden ble klarere. Diskanten åpnet seg mer, og bassen ble tørrere og bedre deffinert.
    Jeg har prøvd noen andre rør komboer også ,men så langt er dette min favoritt:-D
    Men kjenner jeg meg rett, så kommer det nok flere rør inn i heimen8)

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2007
    Poster
    79
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kan noen forklare meg hvordan 2x3w fra en rørforsterker er så bra? Høres veldig lite ut med tanke på at min forsterker er på 2x450w. Hva har jeg gått glipp av?

Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    197
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av iskrem
    Kan noen forklare meg hvordan 2x3w fra en rørforsterker er så bra? Høres veldig lite ut med tanke på at min forsterker er på 2x450w. Hva har jeg gått glipp av?
    Ganske mye egentlig:twisted:

På mine ht trenger jeg 1W for å oppnå et lydtrykk på 102dB... Dobler vi effekten, får jeg 105dB, en ganske markant økning i lydtrykk...
    De færreste spiller over 105dB hjemme i stua... Og da er det fortsatt 1W til overs...
    Når man snakker om lettdrevne ht, så er det faktisk den første watten som teller... Resten av effekten brukes sjelden eller aldri...
    Selv så bruker jeg 2x18W, og kan nok spille like høyt som de fleste her inne med 2x4-500W. Dette henger sammen med forvregnings mønstret og klipping i transistor og rør forsterkere.
    Men nå er ikke målet å spille høyest mulig.. Det har vi PA anlegg til å gjøre... Målet er å få en best mulig gjengivelse av musikken! Da holder det med 3 gode watt på lett drevne høyttalere!

Active
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    344
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Thumper
    Ganske mye egentlig:twisted:
    Men nå er ikke målet å spille høyest mulig.. Det har vi PA anlegg til å gjøre... Målet er å få en best mulig gjengivelse av musikken! Da holder det med 3 gode watt på lett drevne høyttalere!
    Er det ikke helt fantastisk, dere? :-D Tre watt! Gir ny mening til uttrykket "less is more".

Expert BGuarden sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    7,813
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er Årets Rundbrenner en hederstittel med positive fortegn?
    Burde da være det i denne sammenhengen...
    Men, finnes da unntak:-?

Intermediate Vincent_vega sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    2,338
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hva er din favoritt rør forsterker per dags dato Thumper?

Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    197
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Vincent_vega
    Hva er din favoritt rør forsterker per dags dato Thumper?
    Almarro A318B! Den har en utrolig flott mellomtone på samme måte som en 2A3 eller 300B forsterker, og så har den et trykk og presisjon i bassen som en veldig bra push-pull pentode forsterker. Den har en diskant som er åpen, luftig detaljert og bare tilstede uten å gjøre noe galt!
    Lydbildet blir stort, og med bra holografi! Musikerene står klart frem i lydbildet, og er lette og plassere.
    Musikken blir presentert på en overbevisende måte. Det er noe helt eget med hvordan en SET forsterker spiller! Musikken bare triller uanstrengt ut av ht!
    Med det oppsettet jeg har nå, EC EMC-1 Up/Almarro A318B/Klipsch Cornwall III, så er jeg ganske nær mitt lydnirvana! Jeg sitter og koser meg med musikk, mens jeg av og til bytter litt på rørene i linjetrinnet. Med et Sylvania 6SL7WGT(1969) og et RCA 6SN7(1970) så har jeg en utrolig detaljert og deilig lyd.

Intermediate Whoracle sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2003
    Poster
    2,610
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvem er importør av Almarro?

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    2,877
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Thumper
    Almarro A318B! Den har en utrolig flott mellomtone på samme måte som en 2A3 eller 300B forsterker, og så har den et trykk og presisjon i bassen som en veldig bra push-pull pentode forsterker. Den har en diskant som er åpen, luftig detaljert og bare tilstede uten å gjøre noe galt!
    Lydbildet blir stort, og med bra holografi! Musikerene står klart frem i lydbildet, og er lette og plassere.
    Musikken blir presentert på en overbevisende måte. Det er noe helt eget med hvordan en SET forsterker spiller! Musikken bare triller uanstrengt ut av ht!
    Med det oppsettet jeg har nå, EC EMC-1 Up/Almarro A318B/Klipsch Cornwall III, så er jeg ganske nær mitt lydnirvana! Jeg sitter og koser meg med musikk, mens jeg av og til bytter litt på rørene i linjetrinnet. Med et Sylvania 6SL7WGT(1969) og et RCA 6SN7(1970) så har jeg en utrolig detaljert og deilig lyd.

Flott at du har funnet en god forsterker til dine 102 dB-høyttalere.

Men for orderns skyld: 6C33 er et indirekte glødd rør. 2A3 og 300B er direkteglødde rør. Har du hørt det originale Western Electric 300B ? Det er dette og kun dette som er det "magiske" 300B.

Øvrige 300B-varianter lyder mere som kinesiske 2A3-rør.

Det ekte 300B har en slags sonoritet i lyden som både gir en spesiell fylde, og også lar alt passere uten at det blir hardt og skarpt. Helt flott hvis man liker den innpakningen.

Det originale RCA 2A3 er et mye mer ekte lydende rør, her legges ikke noe til, det er tørt og klart.

SE-forsterkere lar mere av utgangsrørenes egenklang komme til syne enn push-pull.

Vil tro det er stor forskjell på et WE 300B og 6C33 - sistnevnte har jeg ikke hørt - derimot har jeg hørt massevios av russiske rør.

Så igjen: Du har funnet et flott anlegg til dine høyttalere.

Side 3 av 7 FørsteFørste 1 2 3 4 5 6 7 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •