Electrocompaniet EC4, og AW100DMB

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 12 av 12
    Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    45
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Electrocompaniet EC4, og AW100DMB

Nå har jeg kjøpt meg nye forsterkere. Fikk desse veldig billig av ein kompis, og er til nå veldig fornøyd.

De er jubeleumsutgaven, med lavikit stein fronter. De er veldig pene og tar seg godt ut på stereo benken min. (Bilder kommer)

Så har jeg noen spørsmål :P

Jeg har hørt det er mulig å få fjernkontroll til EC4en, men det var via en DAC? Er det noen som vet noe mer om dette?
    Jeg så noen som hadde oppgradert sin AW100DMB, nye innganger og nye kondensatorer eller noe. Kan dere si meg hvilke fordeler denne oppgraderingen gir meg?

Jeg tror kanskje ikke effekttrinnen blir kraftig nok til de høyttalerene jeg har planlagt å kjøpe: Klipsch RF-63 eller 83. Men hvis det er mulig å brokoble den så kan jeg kjøpe en til, Noen som vet om det går an? Det var veldig lite info bak på forsterkeren, og sto ingenting om brokobling i manualen.

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    45
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    *bump*

Er det ingen som vet noe?

Expert BGuarden sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    7,813
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ettersom jeg vet så kommer ikke EC4 med fjernkontroll...
    Etterfølgeren 4.5'ern var vel den første til EC der det fulgte med..

Går sikkert an å få bygd inn en fjernkontroll siden det finnes ferdigkit med kontroll, potmeter, mottaker og motor... Men du må vel regne med at noe sånt kan koste litt.

Active
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    344
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Missy TommeN

Jeg har hørt det er mulig å få fjernkontroll til EC4en, men det var via en DAC? Er det noen som vet noe mer om dette?
    Jeg så noen som hadde oppgradert sin AW100DMB, nye innganger og nye kondensatorer eller noe. Kan dere si meg hvilke fordeler denne oppgraderingen gir meg?

Jeg tror kanskje ikke effekttrinnen blir kraftig nok til de høyttalerene jeg har planlagt å kjøpe: Klipsch RF-63 eller 83.
    Det finnes DAC'er som har fjernstyrt volumkontroll innebygget. Det er kanskje dette du tenker på? En slik vil jo kunne fungere sammen med digitale kilder koblet mellom kilde og pre. En annen løsning kan være en passiv pre med fjernkontroll mellom kilde og EC-4 (f.eks. Creek), men dette betyr et ekstra potmeter og lenger signalvei - og potensiell degradering av lyden.

Kondensatorer tørker med tiden ut, og hvis dette for eksempel skjer med de store elektrolyttene i strømforsyningen, vil ladekapasiteten bli mindre og forsterkeren kan virke slappere. Eldre forsterkere kan derfor få nytt liv gjennom bytte av kondensatorer, men dette blir selvsagt også et spørsmål om kost mot nytte hvis forsterkeren er gammel, for nye kvalitetskondiser er jo ikke gratis. Bytte av terminaler tror jeg ikke har like mye for seg.
    Det er ganske godt med krefter i 100DMB, men de er ikke utømmelige. Om det holder med de nevnte Klipschene kommer nok mest an på hvor hardt du vil kjøre dem. Overskudd på krefter er aldri av veien.

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    45
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja, det med DACen har jeg hørt om, tror det kan bli en mulighet. Men, noen som vet som det går an å brokoble 100dmb? Jeg har ikke funnet noe svar på det i hele tatt.

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    45
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det var lite aktivitet her. Ingen som har erfaringer med brokobling av AW100dmb?

Newcomer Mesa/Boogie sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2007
    Poster
    181
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Regner med at det går an å brokoble AW100dmb akkurat som alle andre effekttrinn fra companiet. Jeg har brokoblet mine AW60 med fantastisk resultat.. Er du nære Oslo kan Volker Hunger fra Electrocompaniet brokoble dem til monoblokker for deg for 500,- Forøvrig en kar med enorm peil på forsterkere..mine forsterkertrinn har nå 2x180watt etter brokoblingen..

Som Dharma sier her; man får aldri nok power, og høyttalerne får endelig luftet seg ordentlig når de får litt krefter å leke seg med.. Lyden hos meg var relativt sjenert før jeg oppgraderte fra 2x60watt..

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    45
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Mesa/Boogie
    Regner med at det går an å brokoble AW100dmb akkurat som alle andre effekttrinn fra companiet. Jeg har brokoblet mine AW60 med fantastisk resultat.. Er du nære Oslo kan Volker Hunger fra Electrocompaniet brokoble dem til monoblokker for deg for 500,- Forøvrig en kar med enorm peil på forsterkere..mine forsterkertrinn har nå 2x180watt etter brokoblingen..

Som Dharma sier her; man får aldri nok power, og høyttalerne får endelig luftet seg ordentlig når de får litt krefter å leke seg med.. Lyden hos meg var relativt sjenert før jeg oppgraderte fra 2x60watt..
    Ja, jeg tror det blir litt mer futt ja. Jeg vet ikke hvor kraftig den blir etter brokoblingen, men håper på 3-400W Uansett må jeg få tak i en aw100 til, men det er få som vil selge desse separat, de fleste selger med preamp.

Noen som vet om det er verdt å kjøpe en Aw100 til og brokoble begge? Hvilken effekt vil jeg såfall få?

Newcomer G ok sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    8
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg ville prøvd med den ene først, det er vel ikke bare bare å finne en til med
    samme fronten.
    Det er jo ingen svekling dette :-D

Medlem siden
    Aug 2007
    Poster
    181
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er som alt annet companiet-utstyr, laaang venting..jeg ventet 5 måneder på mitt siste effekttrinn.. Men det er verdt all ventingen til slutt

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    45
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja, mitt er for salg nå så Mesa: er vel ikke intr?

Medlem siden
    Aug 2007
    Poster
    181
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Missy TommeN
    Ja, mitt er for salg nå så Mesa: er vel ikke intr?
    Jeg har faktisk vurdert å selge mine AW60 for å finansiere 2 stk AW 120 eller 180.. Tror ikke du vil ha noe problem med å bli kvitt din om du legger den ut her!

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •