Brente høyttalere og svidd effektforsterker

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 17 av 17
    Newcomer
    Medlem siden
    May 2007
    Poster
    26
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Unhappy Brente høyttalere og svidd effektforsterker

Jaja... så har det som ikke skulle skje skjedd... I dag kjøpte jeg meg et flott Doxa-forsterkerisett og var UTROLIG fornøyd med lyden.
    Tenkte jeg skulle kjøre et stereosystem og et surroundsystem, med samme fronthøyttalere. Kablet derfor ett sett kabler fra Denon-reciever, og ett sett fra Doxa-effektforsterker, inn i B&W stativhøyttalerne mine. Brukte altså begge HT-terminalene. Har god erfaring med dette fra før (Denonen sto riktig nok i Standby i stedet for helt av).
    Så skjer det: høyttaler-elementene blir ødelagt og det lukter svidd. Tester deretter med noen nye høyttalere (etter å ha tatt ut kabelsettet fra Denon), og høyre kanal er så og si dau (kommer bare litt lyd). Effektforsterkeren lukter også brent.

Får jeg igjen dette på garanti på HFK? HT-ene er bare 1/2 årgamle...
    Hvordan får jeg fikset Doxaen?

Newcomer
    Medlem siden
    May 2007
    Poster
    26
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kan jo nevne at jeg ikke er sikker på om det var Denonen og Doxaen på B&W-ene som resulterte i brann.
    I tillegg til VELDIG lavt volum, spraker det også innimellom i høyre kanal.

Intermediate G|zO sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    1,799
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Om jeg har forstått deg riktig er vel dette en veldig veldig dårlig måte å koble opp høytalere på :?

Du har nok på ingen måte rett på noen garanti, så sant du ikke har toppforsikra produktene...

Intermediate freddie sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    3,175
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Sjulstad
    Får jeg igjen dette på garanti på HFK? HT-ene er bare 1/2 årgamle...
    Den koblingen hadde jeg ikke tatt sjansen på selv, men gjort er gjort... :cry:

HFK har jo en utvidet garanti - tok du med den når du kjøpte høyttalerene? Tror kanskje det kan hjelpe. Ellers må du nesten bare finne ut hva som er ødelagt av elementer og evt delefilterkomponenter.

Edit: eller bare levere dem inn til HFK.

Intermediate MrMyagi sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    664
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvis du ikke visste bedre så er nok dette ingen vei utenom reparasjon. Tror også dette ikke går på garanti.
    Hvis du er rimelig oppegående så sier jeg KO-:roll: :shock: :wink: KO

Intermediate G|zO sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    1,799
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Bare til opplysning om du ikke viste dette fra før.. : Grunnen til at det er to terminaler er at du har mulighet for bi-wire eller bi-amp. Skal du benytte deg av mer en ÉN forsterker \ et par høytalerkabler MÅ du ta bort skinnene mellom terminalene, dette står nok i enhver bruksanvisning.

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    83
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tok du vekk skinnene bak på høyttalerterminalene når du drev og koblet??

Er DOXA settet brukt??

Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    3,175
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av TOOLMAN
    Tok du vekk skinnene bak på høyttalerterminalene når du drev og koblet??
    Poenget var jo å drive hele høyttaleren med to forskjellige forsterkere, men en om gangen. Han kunne da ikke ta bort skinnene.
    Selv hadde jeg nok vært så usikker på om dette gikk at jeg heller hadde byttet høyttalerkablene fra den ene forsterkeren til den andre når jeg skulle bytte. Tungvindt: JA

Newcomer
    Medlem siden
    May 2007
    Poster
    26
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Grunnen til denne koblingen var at min far er lam (hans anlegg), og får ikke koblet kabler selv. Selv er jeg hos han annen hver helg. Visste dette var en risiko å ta, men har erfart at dette har gått før (riktig nok med dønn avslått hjemmekinoforsterker)

Har nå funnet ut at den ene HT-en funker. På den andre høres det ut som delefilteret til bassen har gått. Leverer den inn til HFK i morra.

Linker til noen av dere en tråd om oppførsel her på forumet::???:
    http://avforum.no/forum/generelt-aud...oss-tiden.html

Tilbake til spørsmålet:
    Veit dere om et sted jeg kan reparere min Doxa (som forøvrig er brukt (til deg som lurte på det...))

Expert
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    5,562
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    doxa er veldig rett frem. alt er lett oversiktelig og nesten ikke komponenter. sansynligvis alt du trenger å gjøre er å skifte transistorene. les av nummeret. bestill lik type på verksted. koster deg kanskje 30-40kr stk.

Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    3,175
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Sjulstad
    Linker til noen av dere en tråd om oppførsel her på forumet::???:
    http://avforum.no/forum/generelt-aud...oss-tiden.html
    Vurderte å linke til denne jeg også...

Du kan jo forsøke en mail til info@doxa.no som var det eneste som lå på www.doxa.no og se om du finner ut noe.

Expert
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    5,562
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    den brente lukta er sikkert glassikringen. er du heldig trenger du bare erstatte den

Newcomer
    Medlem siden
    May 2007
    Poster
    26
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Takk!

Tusen takk for infoen! Jeg har sendt en mail til Doxa nå, så får vi se hva de svarer:-D

Moderator ask4me2 sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    4,800
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    En trist historie dette Sjulstad, spessiellt ettersom som du antyder gjorde dette forsøket for å hjelpe din far, og få et greit stereo og surround oppsett.

Doxa forsterker er så vidt jeg har forstått litt spesiellt oppbygget, med tanke på best mulig signalveier osv, direkte og enkelt, uten noen releer sikkrings kretsløp som bryter forbindelsen mellom utgangs transistorene og for utgangene. Det er visst til og med med en liten tomgangs spenning over utgangs terminalene så lenge forsterkeren er slått på, så Doxa er nok gennerellt meget følsom for slike høytaler og dobbel forsterker Y kobblinger, både i avslått og påslått tilstand.

Forsterkere med releer på utgangene (er ikke sikker på om alle slike Denon surround har det) kan fungere med en slik oppkobbling, men det er eventuellt bare helt til den dagen to slike forsterkerene slår på utgangene samtidig og ikke sikkrings kretsløpene er raske nok.

Det at høytalerene også ble skadet kan vel komme av at den uheldige Y kobblingen førte til en ganske høy spenning og amper likestrømms situasjon, og/eller en meget høyfrekvent selvsving situasjon.

Er ikke sikker på om Doxa som firma fremdeles eksisterer og kan ta seg av slike reperasjoner, men det finnes vel andre oppegående elektronikk reperatører i ditt nærområde som kan ta seg av slike utskiftnings og reparasjons jobber.

Ellers så pleier det vel ikke lukte serlig mye brennt når glasikringer ryker, men du kan sjekke disse først.

Om det er noen garanti som dekker dette på de produktene som er innenfor garantitiden, er jeg heller ikke sikker på, da det vel kommer mye av hvem du treffer og hvor mye av feilkobblingen du opplyser om.

Der er det vel ofte ens egen samvittighet og bakgrunns kunnskap som setter grenser her. Jeg hadde personlig ikke prøvd å lure gjennom en garanti jobb her, men hadde opplyst om hendelen og latt kjøpstedet (hifiklubben) avgjøre dette.

De fleste Hifi forhandlere er vel ofte interessert i god omtale og god kundebehandling, da dette ofte er faktorer som lønnere seg i det lange løp.

Ps:Sjulstad, etter at HD format krigen er "over" (hvis den blir det da ) her i forumet, har jeg inntrykk av at noen forummedlemmer får litt for mye krangle og kraftutrykk abstinenser som kan slå til i de fleste tråder på mange forskjellige måter.

Håper du klarer å sile unna slik støy, og kanskje bruker forumet litt i forkant når det er oppkobblings problemer du lurer på. Her er f.eks en liten tråd der noen andre lurer på om en slik Y kobbling er mulig
    Uten kontrast, får man ikke med seg alle detaljene.

Newcomer
    Medlem siden
    May 2007
    Poster
    26
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk for flott kommentar "ask4me2":-D Tar med med tipsene dine vidre!

Har nå åpnet forsterkeren og byttet på transistorene, men med uten hell. Glassikringen ser også fin ut.
    Men når jeg skrur på høyre kanal, gnistrer det rett under transistorene. Ser ut som denne koblingen binder to transistorer sammen (ikke helt sikker her).
    Da er vel eneste utvei å finne en flink elektriker som kan fikse'n?

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    945
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    En tommelfinger regel er vel å dra ut strømledninger fra støpsel før en kobler om...

Expert HoJ sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    6,912
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av MrMyagi
    Hvis du er rimelig oppegående så sier jeg KO-:roll: :shock: :wink: KO

Konstruktiv tilbakemelding Mr.Myagi!
    Kjeller :Talk Electronics Tornado 3; Golden Tube Audio SEP-1; REL Stampede; Magnepan MG12; Audio-Gd nfb-2.32DAC; Squeezebox v3/Vortexbox; Vinylsnurrer: Luxman PD272/DL110pu/MyGroov;
    Stue : Audio Pro Addon T8/SB Duet;
    Kjøkken : SB Boom.

Følg oss på Facebook... HIFI Norge

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •