Effekt forsterker spørsmål

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 2 1 2 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 28
    Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2006
    Poster
    533
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Effekt forsterker spørsmål

Har ikke peil på effekt forstereke. Men vurderer å kjøpe inn en til frontene mine hvis jeg har noe å hente lyd messig. Er litt i kjøpe modus for tiden. Lyst å prøve noe nytt viruset som er ute igjen.

Jeg bruker pr i dag en yamaha rx-v1700 på tannoy eyris system. Hvis jeg kobler til en effekt forsterker, får da frontene mine lyd signaturen / klangen til effekt forsterkern el yamahaen?

Så når det kommer til strømforbruk, bruker en slik effekt forsterker mye strøm hvis den står på selv når den ikke er i bruk? Skrur aldri av yamahaen pr i dag (innbiler meg at og slå av og på ting så går de i stykker).

Hva må jeg opp i av klasse for å overgå lydkvaliteten på yamahen jeg bruker rett på høyttalerne i dag? Rotel RB-1070? Hegel H2A?

Må jeg legge til at det er sjelden jeg spiller høyt.

Takker for svar

Intermediate KimSan sin avatar
    Medlem siden
    May 2007
    Poster
    557
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av magnusavr
    Hvis jeg kobler til en effekt forsterker, får da frontene mine lyd signaturen / klangen til effekt forsterkern el yamahaen?
    Du får forforsterker delen til yamahaen og effektforsterkerens "lydsignatur." Men det er nok effektforsterkeren du først og fremst vil kjenne igjen.
    Så når det kommer til strømforbruk, bruker en slik effekt forsterker mye strøm hvis den står på selv når den ikke er i bruk?
    Alt bruker strøm som på, men effektfosterkerens strømtrekk justerer seg etter effekten du bruker, på samme måte som yamahaen.
    Må jeg legge til at det er sjelden jeg spiller høyt.
    Vil vel selv si at om jeg kjøper effektforsterker, så er det ikke pga at jeg kan spille høyere (db) med den, men fordi jeg vil ha bedre kontroll (strømreserver), detaljer, mindre forvrengning osv. dvs penere lydbilde. At jeg da kan spille høyere med samme forvrengning, vil for meg "bare" være ett ekstra pluss. Derfor ville jeg støttet det selvom en ikke skulle spille høyt, men en må samtidig se på hva man har fra før av kontra hva en skal kjøpe for å se om det er av nødvendighet for lyd, og ikke bare eierglede

-Kim

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2006
    Poster
    533
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takker for kjapt svar. Du svarte jo på alt

Kanskje en fordel å få en rotel effekt forsterker med 3x150 watt da hvis lyd bildet endrer seg litt? Med tanke på PCM 5.1 blu-ray konserter, slik at center høyttaler følger med på den lyd signatur endringen frontene får?

Så på den rotel RMB-1066 den støtter 6x60 watt stereo eller 3x150 watt i bridged mode, men i bridged mode støttet den høyttalere med minimum 8 ohm belastning mens i stereo taklet den høyttalere med minimum 4 ohm belatstning.

Riktignok er høyttalerne mine oppgitt til 8 ohm, men så vel en tråd her på forumet at høyttalere svinger litt, kanskje negativ den rotelen da hvis den ikke klarer å gå lavere. Er jo bare intressang i bridged mode.

Kanskje jeg bare burde holde meg til en ren 2 kanals... Men blu-ray konserter på pcm 5.1 er jo kjekt da.

Intermediate marius_arnesen sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    635
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg lurer også litt på det han spør om over her. Jeg ser at mange bare kjører effektforsterker på høyre og venstre fronthøyttaler, men vil ikke lydbildet bli litt rart da? Da vil jo centeren og bakhøyttalerne få en litt annen klang enn frontene, vil de ikke det?

Active
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    344
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av KimSan
    Du får forforsterker delen til yamahaen og effektforsterkerens "lydsignatur." Men det er nok effektforsterkeren du først og fremst vil kjenne igjen. -Kim
    Mange hevder at forforsterkere generelt betyr mer for lydsignaturen enn effektforsterkere. I praksis finnes det selvsagt både forforsterkere og effektforsterkere som har så mye egenkarakter at de farger lyden. Likevel virker det som om de fleste synes lyden blir bedre når det kobler kraftigere effekttrinn til en receiver, og det tyder jo ikke på at de opplever sjenerende farging selv om effektrinnene er ulike.

Intermediate Skrotnisse sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    4,320
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av marius_arnesen
    jeg ser at mange bare kjører effektforsterker på høyre og venstre fronthøyttaler, men vil ikke lydbildet bli litt rart da? Da vil jo centeren og bakhøyttalerne få en litt annen klang enn frontene, vil de ikke det?
    helt avhengig av hvor sterk lydsignaturen er på de forskjellige komponentene. Det er generelt viktigere å ha lik lydsignatur i front enn bak hvis man først skal velge. Hvis man først skal bruke et eksternt effektrinn kun på frontene og ikke centeren er det viktig at effektrinnet matcher recieveren lydmessig. Da vil de største forskjellene først komme frem når du guffer opp såpass at kreftene blir avgjørende.

Sitat Opprinnelig postet av Dharma
    Mange hevder at forforsterkere generelt betyr mer for lydsignaturen enn effektforsterkere. I praksis finnes det selvsagt både forforsterkere og effektforsterkere som har så mye egenkarakter at de farger lyden. Likevel virker det som om de fleste synes lyden blir bedre når det kobler kraftigere effekttrinn til en receiver, og det tyder jo ikke på at de opplever sjenerende farging selv om effektrinnene er ulike.
    Det koker ned til lydsignaturen på de forskjellige produktene. Hvis du hekter et rørtrinn på recieveren vil selvfølgelig rørlyden gjøre seg langt mer fremtredene enn recieveren. Men man kan også si det slik at resultatet av en reciever pluss et effektrinn er kombinasjonen av de to. Både recieveren og effektrinnet har sin egen lydsignatur, ved å koble de sammen får du en lydsignatur som er en blanding av de to.
    -------
    Mvh
    Rune
    Fotograf og AV-skalle av natur
    : web| facebook| <--- Følg meg på fb og støtt meg i kampen for fototilgang på de store konsertene.
    Oppsett: Samsung UE78JS9505XXE | Xbox One S | Marantz AV7710 | Arendal Sound Tower | Klipsch RP-250S |

Active
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    344
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Skrotnisse
    Det koker ned til lydsignaturen på de forskjellige produktene. Hvis du hekter et rørtrinn på recieveren vil selvfølgelig rørlyden gjøre seg langt mer fremtredene enn recieveren. Men man kan også si det slik at resultatet av en reciever pluss et effektrinn er kombinasjonen av de to. Både recieveren og effektrinnet har sin egen lydsignatur, ved å koble de sammen får du en lydsignatur som er en blanding av de to.
    Ja, dette er jeg selvsagt helt enig: Den totale lydsignaturen er en blanding av komponentene i kjeden, og de mest karakteristiske komponentene vil stikke seg mest fram i totalen. Og det er vel langt mellom komponenter som er helt uten signatur - om de i det hele tatt finnes?

Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    4,320
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    om et produkt ikke eier lydsignatur overhodet, kommer det da noe lyd ut av produktet? lyd i seg selv er jo en signatur men skjønner hva du mente; personlig har jeg ikke filla snøring. Personlig tror jeg ikke det finnes et produkt som ikke farger lyden overhodet men det er bare min tro
    -------
    Mvh
    Rune
    : web| facebook| <--- Følg meg på fb og støtt meg i kampen for fototilgang på de store konsertene.
    Oppsett: Samsung UE78JS9505XXE | Xbox One S | Marantz AV7710 | Arendal Sound Tower | Klipsch RP-250S |

Active
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    344
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Og ville vi hatt et 100% "fargeløst" lydanlegg? Iallfall ikke jeg! Lenge siden jeg ga opp "nøytralitet" som lydideal.

Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    4,320
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    mm, selv befinner jeg meg på et stadie hvor nøytralitet omtrent er ensbetydende med kjedsomhet. Er avhengig av litt farging, gjerne litt sprut i lyden er meget velkomment
    -------
    Mvh
    Rune

Active ftonnes sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2005
    Poster
    329
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    kjøp et effekttrinn, du kommer til å merke forskjell i forhold til kun yamahaen

Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    4,320
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    ja det at et efektrinn er en lydmessig god investering hersker det ingen tvil om. I mine øyne er en reciever en meget god prosessor, de innebygde effektrinnene er bare en bonus. I og med at yamaha har en likandes filmlyd vil man tjene mye på å implementere ett effektrinn, gjerne ett med en litt frivold dynamikk
    -------
    Mvh
    Rune

Intermediate goldeneagle sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2007
    Poster
    971
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Dharma
    Ja, dette er jeg selvsagt helt enig: Den totale lydsignaturen er en blanding av komponentene i kjeden, og de mest karakteristiske komponentene vil stikke seg mest fram i totalen. Og det er vel langt mellom komponenter som er helt uten signatur - om de i det hele tatt finnes?
    stemmer at det er litt langt mellom dem, er vell for det meste digital forsterkerene som er uten signatur.

Active
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    344
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av goldeneagle
    stemmer at det er litt langt mellom dem, er vell for det meste digital forsterkerene som er uten signatur.
    Er de det? Tviler. Men vi er vel ganske OT i forhold til trådstarters spørsmål nå...

Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    4,320
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    for å gå litt tilbake til trådstarters spørsmål er det mange aktuelle kandidater i det aktuelle prisleiet:

Med utgangspunkt i hegel h2a som koster rett under 18k kan man jo se seg etter en brukt parasound a21 til ca 15, eller kjøpe den ny for 21k. Hvis man vil ned i pris kan parasound a23 (ca 10k), fungere, det kan også parasound new classic 2250 til rundt 13k. Eller hva med ett par brukte vincent sp991 (2x300w).
    -------
    Mvh
    Rune

Expert BGuarden sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    7,813
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Skrotnisse
    Både recieveren og effektrinnet har sin egen lydsignatur, ved å koble de sammen får du en lydsignatur som er en blanding av de to.
    For å sette opp en enkel likning så blir det noe som så:
    a+b=c? Du har to forskjellige lydkarakterer som man setter sammen, så får man plutselig en ny

Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    4,320
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av BGuarden
    For å sette opp en enkel likning så blir det noe som så:
    a+b=c? Du har to forskjellige lydkarakterer som man setter sammen, så får man plutselig en ny
    hehe, ja så enkelt kan du si det
    -------
    Mvh
    Rune

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2006
    Poster
    533
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Titter endel på rotel rb-1070 til å drive frontene mine. Fikk tilbud på en til 4790 inklusiv frakt ny. Skulle gjerne tittet på litt dyrere effekt forsterkere som arcam og hegel, men det er snart Cuba tur og boff så forsvinner jo 50 000 på det.

Lønner det seg kanskje å vente til en har litt mere penger å bruke på den, eller vil en rotel rb-1070 være en bra match med min yamaha til å drive Eyris 3 frontene?

Jeg ser endel på blu-ray konserter. Håper det da går bra at eyris center høyttalern henger igjen på receivern og at det ikke blir en ræva lyd fra den i forhold til frontene på en effekt.

Selvfølgelig ingen forhandlere her i området (ålesund) som selger rotel så jeg får prøve først, har arcam, hegel og hifiklubbens produkter i området da.

Dependent harman/kardon sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2005
    Sted
    Nord-Trøndelag
    Poster
    16,409
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dæven... 4790 er rimeligere en jeg fikk min for jo :-O

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2006
    Poster
    533
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av harman/kardon
    Dæven... 4790 er rimeligere en jeg fikk min for jo :-O
    Var en butikk som hadde klusset til en annonse, så det så veldig billig ut, trodde det gjaldt demo brukt vare jeg, så tok kontakt, viste seg at det var helt feil i annonsen, de takket for at jeg så det så de fikk rettet annonsen, fikk da det tilbudet, bra tilbud? Menne uansett så er det ikke bare spørsmål om det er et bra tilbud men et riktig et for min bruk, synd at en ikke kan få testet det først.

Side 1 av 2 1 2 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •