Adyton P3000 info ?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 10 av 10
    Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2008
    Poster
    8
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Adyton P3000 info ?

Har en eldre Adyton effektforsterker. Det står i front p-3000 og ellers lite informasjon bortsett fra att den er produsert i Norge type p 3000. 220/117 volt. 50 Hz. 600VA. Har lett etter info om den men finner ingenting om den på nettet. Noen som kan noe om den ? eller lignende modeller ? effekt osv.

Den har blitt brukt tidligere på Cerwin vega HP215
    bruker den idag på Cerwin vega E-312.

Håper på svar

Newcomer audi sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    141
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvis den har gullfarget front og bærehåntak i front så har jeg hatt en slik før. Da snakker vi 80-tallet. Synes den var veldig god den gang. Sammenlignet den med Elektrokompaniet, Luxman, DP osv. Hadde den frem til jeg byttet til Adyton Cordis 1.6. Tror de fantes i PA utgaver også. Er rimelig kraftig. Vil tippe 250w målt skikkelig. Nå vil nok en så gammel forsterker bli litt "slitt" mhp kondensatorer tror jeg, men den burde egentlig låte godt enda.

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2008
    Poster
    8
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk for svar den passer til beskrivelsene dine ja, håndtak i front på hver side og en grå aluminiumsfront (mulig kunne vært gull engang, ser ut som den har vært pusset på.., hvilke høyttalere brukte du dengang da ?

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2008
    Poster
    4
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei !

Satt i produksjonen/slutt test av Adyton den gangen. Meget bra forsterker.

Det var vel en +/- 60 volt forsynsspenning så det gir 120 W i 8 ohm.

Også brukt som band forsterker, forholdsvis umodifisert, bare med kraftigere slutt transistorer. Den har jo 2 stk ringkjerne trafoer på hver 300w. Så forsterkeren yter bra i 4 ohm også. Tror nok fremdeles den er gangbar.

Men mekanisk sett tålte den ikke ristingen på veien over tid, så det ble endel "vedlikehold"

guNNar

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2008
    Poster
    8
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ahaa.. da kan du vel en del om den å da tenker jeg, fornøyd med den jeg ja..alltid virket kraftig. den ble byttet ut oppå en slags fritidsklubb her fordi den var "gåen" det viste seg da att var miksebordet sin feil..men det fant vi heldigvis ut etter jeg hadde fått den xD men iaffal da så byttet de den ut med en cerwin vega 1,6 kw... på HP215..mener adyton`en drev de bedre. men kanskje ørene mine sin feil. men ett år senere så begynner den å kutte ved høyt volum på bassen :s bassen blir stum..høres nestn ut som de stakkars 12 erne kveles..har drevet med småreperasjoner selv på de elendige høyttalerutgangene men er sikkert noe alvorli feil nåda ?

Newcomer nilsjnesse sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2004
    Poster
    53
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du kan jo bare ringe til dengang-konstruktøren, han heter Rolf Olstad, finnes sikkert i telefonkatalogen.

(Noen som vet om Olstad er involvert i "nye" Adyton?)

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2008
    Poster
    1
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

P3000

Hei,
    jeg hadde en slik P3000 som jeg bygget om rundt 1996, og pusset fronten på den slik at denne ble blank. Dersom du åpner den, er det et kretskort på tvers rett bak fronten? Jeg fjernet nemlig dette og byttet ut kondensatorer slik at den skulle bli enklere og lyde bedre. Jeg synes å huske at jeg benyttet blå kabler, og koblet bort XLR utganger (som på denne var bak).

Jeg har nå skaffet en lik forsterker som den gang, desverre ikke i orden, og det skal litt til at jeg bruker noen kvelder på den for å få den opp å stå.

Kanskje er det min gamle forsterker som har funnet veien fra Tromsø til Trondheim?

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2008
    Poster
    8
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei, Skrudde opp forsterkeren nå om la merke til at dette kortet er borte... og ja, du brukte tydeligvis blå ledninger da kan du vel ett og annet om den hær duda kanskje ? har hatt en del problemer med den i det siste jeg vet ikke hva det er mulig en jordingsfeil kanskje. Men ihvertfall ryker sikringene i sikringskapet og strømmen går da noen ganger når jeg skur den på.. Noe annet som har vært idet siste er att den "kveler" bassen. bassen blir så stum att det ikke høres bra ut å når du da skrur opp volumet (middels høyt) kutter den, forsterkeren slår seg ut. hvis du da skur ned bass eller volum så funker den igjen..har sjekket kabler og delvis høyttalerutgangene.. anelse på hva det er ? vet ikke helt hvor store høyttalere den er ment å takle heller.. den har drivd 4x 15" tidligere så 2 x 12" skulle vel ikke være noe problem ..?

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2008
    Poster
    4
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei

Satt en gang i produksjonen på disse forsterkerne.
    Det kan være kortsluttnings kretsløpet som er blitt litt for følsomt.

Det er noen dioder du kan ta ut for å gå rundt dette. Men litt vanskelig å peke på de i en melding.
    Hvis du tar bilde av kortet kan jeg kanskje finne de.

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2008
    Poster
    8
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk det kan jeg gjøre.