spm ang: Forsterker/Receiver til 683/CM7 - stereo/surround

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 18 av 18
    Intermediate gompan sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2007
    Poster
    578
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

spm ang: Forsterker/Receiver til 683/CM7 - stereo/surround

Heisann grabbar,

Jeg har planlagt en tur innom hifiklubben i disse dager, men trenger noen innspill fra dere først. Driver å snuser på B&W 683 og CM7, og trenger anbefaling til forsterker på disse. Jeg vet ikke helt hva som lønner seg, men har innbilt meg at for å få ut potensialet, så fortjener slike høyttalere en separat integrert forsterker. Det skal brukes i et 5.1 system, men avventer bakhøyttalere.

Spørsmålene: Har en cambridge 540R v2 fra før, har denne noe sjangs til å dra et sett bakhøyttalere av feks dm685?

Kan feks en denon 2808 / 3808 dra et 5.1 system i enten CM-serie eller 600 serie? - Eller bør det være mer trykk på frontene? For du kan koble en integrert forsterker som drar frontene til receiver? Har innbilt meg at lyngdorf-tereoforsterkeren var noe å kjøre disse med. Det skal uansett bli et 5.1 oppsett som i hovedsak skal brukes til film, men vet bare ikke hvordan jeg skal gjøre det.

Det skal brukes en del penger på dette her, så en stakkars noob trenger hjelp. Hva vil lønne seg?? Hva ville dere ha gjort ??

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    53
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    hei.

til cm7 kan jeg i hvertfall anbefale HEGEL på det sterkeste. H200 og cm7 passer veldig godt sammen. den har og inngang til å brukes som effektforsterker i et surroundoppsett når du skal se film feks. Så er du forberedt på slik og

Du har nok rett angående at de fortjener skikkelig stereoforsterker ja. jeg har til gode å høre en surroundreceiver låte bra på musikk.

cm-serien er nok min favoritt i "budsjettserien" til B&W men 683 er ikke så aller verst den heller. høyere partyfaktor på sistnevnte.

Medlem siden
    Dec 2007
    Poster
    578
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Knall, takk for svar

Jeg blir kjøren stereo ei lita stund nå. Så hva ville du ha gjort? Ville du ha kjøpt stereoforsterker, eller receiver og heller bygd på mer effekt senere?

Vil ikke at valgene mine skal gå ut over lydkvaliteten..

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    53
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    jeg hadde ikke vært i tvil Gått for stereo først ja. men om du har surround i tankene bør du gå for en med mulighet til å fungere som effektforsterker.

når det gjelder effekt er vel det et pengespørsmål kanskje hvor mye du har råa til nå. men en god integrert forsterker hadde vært mitt valg. de høytalerne du nevner blir veldig veldig glad for litt kraft dog. så en lettvekter er nok ikke helt det rette for de

Som sagt. jeg har cm-serien og HEGEL H200. ganske dyr forsterker som setter litt krav til lydkilden. men veldig god match til B&W når du har ok kilde. men skitt inn = skitt ut med hegel

Intermediate amazon1969 sin avatar
    Medlem siden
    May 2007
    Poster
    569
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    er helt enig med proteque. kjøp en god stereoforsterker som kan brukes som ren effekt når du skal bygge ut til multikanal. spesielt 683 trenger mye pondus av forsterkeren om du skal få utnytta potensialet i høyttaleren. mange bruker nad 272 på 683 og det er en god match jeg har hørt mye på. cm serien fortjener muligens en forsterker som slipper gjennom litt mer detaljer. som hegel kanskje???

Medlem siden
    Dec 2007
    Poster
    578
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    takk for gode svar. Hva med forsterkeren jeg har fra før? kan den dra ett sett bakhøyttalere (685 eller cm1)?

Hegel har vel ikke hifiklubben, så det får jeg ikke hørt. Men mange har nevnt denneStereo - Forsterker | Hi-Fi Klubben: LYNGDORF SDAI2175 Integrert forsterker. Vet ikke om jeg skal betale 4k mer for digitale innganger, men hva tror dere om denne?

Alle sannsynligheter peker på at det blir kvalitet og stereo i førsteomgang. Har til rådighet å bruke ca 25.000, så da vil jeg ikke spare på noe områder. Skal på demo på lørdag, og det kribler veldig i magen.

Intermediate goldeneagle sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2007
    Poster
    971
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    denne lyngdorf forsterkeren er en fantastisk match til DM683 syntes ihverfall jeg. men du må ihvertfall høre denne kombinasjonen først da jeg har intrykk av at enten liker ikke folk det i det hele tatt eller så faller de pladask.

er du heldig og denne ikke er solgt så ville ikke jeg latt sjansen til å gå fra meg når det gjelder å kjøpe denne:
    http://hifiklubben.no/market/default...tail&aID=15159

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    1,066
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du kommer ikke til å bli fornøyd med 2808 eller 3808 på CM7. Har disse HT selv og kan bekrefte dette. En effektforsterker på disse er et must.
    Bruker selv Yamaha RX-V1800 som surrondforsterker og Thule PA100 som effektforsterker til CM7 som front. Har forøvrig CM1 som bakhøyttalere og CMC som center.

Medlem siden
    Dec 2007
    Poster
    578
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    hiphip hurra. Nå har mine første B&W høyttalere fått plass

Hadde en lang prat med en hyggelig selger på lillehammer. Her ble jeg fortalt at det ikke var vits å investere i forsterker til 10k, når du hadde nad 372 til 6000. Prøvde å få han til å foreslå en dyrere forsterker enn 372, men om det var kvalitet og ikke designet jeg var ute etter, så sa han at det ikke var noe vits. Denne hadde blitt testet sammen med mange andre forsterkere som nesten var dobbelt så dyre og var vistnok minst like bra. Den mestret nemlig mentorhøyttalere til 36k. En ordentlig nadelsker med andre ord.

Hørte sammenligning mellom CM7 og 683 og ble bergtatt av begge to. Selgeren unnskyldte seg før han sa at CM7 var en dårligere høyttaler, men med dyrere utseende. 683 virket også mer røffere, noe som også passer meg bedre. Dessverre hadde han ikke denne på lager Men med prisgunstig nadforsterker, så er det ingen grunn til å vente med 5.1 oppsett. Kjøpte derfor 685 med QED XT kabler og bananplugger. Sitter i min første time som stolt b&w-eier

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    222
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    hei
    hadde selv valget mellom B&W CM7 og 683. Endte opp med 683, syntes de passet meg bedre. Har testet begge grundig hjemme. Når det gjelder 683'ene fikk jeg dem i dag. Og må si, selv om de ikke er innspillt, at de spiller meget bra. Bruker en SDAI2175 og syntes dette er en knall kombo. Tror nad'en vil gjøre en god jobb også. Men 683'en trenger mye krefter for å få ut sitt potensiale. Vurderer å få tak i en brukt SDA2175 og biampe.

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    53
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det var da en underlig ting av en selger å si... og jeg kan ikke si jeg deler hans synspunkt. ja det stemmer nok at 683 på rock, hip-hop osv banker cm7. men på jazz og acoustisk musikk er det stikk motsatt. Mulig denne selgeren ble utsatt for en høytaler som ikke passet musikksmaken hans.

Gratulerer med kjøp av høytalere og forsterker

Intermediate marsboer sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    3,764
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Med tanke på at å høre 683 omtrent er som å høre på toppserien til B&W så skjønner jeg godt at noen foretrekker denne fremfor CM7.

Det som er uvant for mange er at 683 rett og slett kan virke tam særlig i toppen dersom den sammenlignes med konkurrenter i samme prisklasse. Men dere skal vite at dette er mye mer likt high-end høytalere enn omvendt. Det tar bare litt tid å venne seg til at diskanten bare er et naturlig element i lydbildet og ikke stikker seg ut slik som på f.eks Dalis Ikon serie.

Men for all del, smak og behag

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    53
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    ja for all del. en flott høytaler. og jeg og kan skjønne at folk kan foretrekke den ene over den andre. to forskjellige høytalere og begge fortjener sin plass. men å kalle cm7 for en dårlig høytaler i pen innpakning finner jeg litt merkelig.

Medlem siden
    Dec 2007
    Poster
    578
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av proteque
    ja for all del. en flott høytaler. og jeg og kan skjønne at folk kan foretrekke den ene over den andre. to forskjellige høytalere og begge fortjener sin plass. men å kalle cm7 for en dårlig høytaler i pen innpakning finner jeg litt merkelig.
    Må nevne det slik at det ikke blir misforstått. Det han mente var i forhold til 683. Han mente på ingen måte at det var en dårlig høyttaler. Det han prøvde å få frem var teknologien som er stappet inn i 683 var bedre. Han mente at 683 blant annet slo den gamle 700-serien, uten at B&W ville innrømme dette. CM7 var med dårlige ord, bedre innpakket. Jeg har egentlig ingen formening, hørte på to plater på begge høyttalerne og ble som sagt bergtatt. Til mitt formål, som er 80 % hjemmekino, så tror jeg 683 er et bedre kjøp, men for all del - begge høyttalerne var knallgode.

Jeg ble rett og slett imponert over lyden som denne gangen ikke "kom rett på". Den spredde seg i hele rommet. Satt på en stol og snurra rundt. Hørte lyden omtrent like bra, samme hvor nesa mi pekte.

Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    3,764
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nå er det faktisk slik at til og med B&W selv innrømmer at den nye 683 nok er en bedre høytaler enn 700 serien. Vet ikke hva de mener om CM7 siden denne er laget for å tilfredsstille folk som bryr seg mer om utseendet.

Medlem siden
    Dec 2007
    Poster
    578
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    mye mulig. Bare refererer det han sa. Var en del som ikke stemte med det jeg hadde hørt fra før. Blant annet argumentene rundt 683 og CM7

Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    3,764
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tilbake til ditt opprinnelige spørsmål så er Denons receivere også i den nye serien rett og slett en dårlig match til B&W høytalere. Lyden blir tam, spinkel og lite engasjerende, også når du kun bruker Denonen som pre.

Selv har jeg hatt stor suksess med Yamaha RX-V1800, og denne drar HTM61 og DM685 bak uten problemer. På 683 bruker jeg separate effekttrinn av high-end sorten enn så lenge.

Medlem siden
    Dec 2007
    Poster
    578
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja beklager, ble veldig offtopic nå.

Kommer til å gjøre det samma som deg marsboer. Men jeg kan vel ikke akkurat kalle nad 372 "high end", men det var nå denne jeg ble anbefalt, så da prøver vi den.

Var veldig skeptisk til denon på forhånd, men med min godtro så skulle en receiver til samme pris som høyttalere være bra nok. Akkurat nå kjører jeg 685 på den receivern jeg har fra før. Det funker utrolig blad, og jeg er glad for at jeg valgte å kjøpe stereoforsterker i stedet for enda en ny receiver.

Takk for alle forslagene jeg har fått. Måtte bestille utstyret, men det skal være på plass neste helg.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •