NAD 208 eller NAD 218?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 12 av 12
    Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    38
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

NAD 208 eller NAD 218?

Jeg har et sett CV! Cls 215 høyttalere som skal ha forsterkere. Jeg har en NAD 208 og en NAD 218. Jeg bruker nå 218 på de og det syns jeg funker bra Men skal selvfølgelig skaffe så jeg har en pr høyttaler. Men så kommer spørsmålet, bør jeg da skaffe en 218 til eller en 208?

Jeg har ikke fått prøvd 208'n enda, da den mangler en sikring. På papiret ( NAD sin produkt side) er 208 kraftigere i stereo enn det 218 er. Altså 250w mot 218 sine 200w. Men brokoblet er 218 en god del kraftigere, altså 700w mot 208 sine 500w. Siden disse tallene er hentet fra NAD sin egen side regner jeg med at de stemmer. Tallene er også lest av i 8ohm kontinuelig. 218 veier jo også en del mer enn 208. Er 218 en "bedre" forsterker?

Det er sikkert noe har inne som vet hva som spiller best av to stk 208 eller 218. Eller bør jeg bruke den en av de på bass og den andre på mellomtone og diskant? Eks, 208 på bass og 218 på diskant eller omvendt.

Jeg er ute etter det som spiller best

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    53
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    ingen tvil! 208 "banker" 218 i lydkvalitet (er i hvertfall en del bedre)

Intermediate amazon1969 sin avatar
    Medlem siden
    May 2007
    Poster
    569
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

bruk de du har

Bruk 208 på bass og 218 på diskant. Med å dele opp effekten til bass og treble på denne måten hindrer du at treble blir påvirket ved tunge basslag. Det vil gi klar lyd i overtonene, selv på ekstremt høye nivåer der hvor forsterkeren kan miste pusten pga mye bass.

Intermediate HansMarius sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    1,210
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av amazon1969
    Bruk 208 på bass og 218 på diskant. Med å dele opp effekten til bass og treble på denne måten hindrer du at treble blir påvirket ved tunge basslag. Det vil gi klar lyd i overtonene, selv på ekstremt høye nivåer der hvor forsterkeren kan miste pusten pga mye bass.
    WORD

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2008
    Poster
    7
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    ...men 208 er mye bedre i toppen enn 218.
    218 kan bli litt brutal og hissig i forhold. Ikke at det nødvendigvis gjør noe, men jeg hadde nok forsøkt å sette de opp omvendt, selv om det muligens kan virke litt merkelig med tanke på effektbehovet.

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    53
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    er det nå jeg skal skrive word?

ja bruk heller 208 i toppen du. Men dette kan du jo i grunn teste ut selv og finne ut hva du liker best selv

Newcomer drake one sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    62
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    208 spiller bedre,men jeg ville brukt 208 i diskant og mellomtone,og kjørt 218 x2 i bass.

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    38
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takker for svar Det har nå vist seg at det ikke bare var en sikring som var gåen i 208'n. Men transistorene til utgangene. Så det er vel en kostbar affære å bytte de?

Intermediate CV-Gunnar sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    1,361
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    208 spiller med en god del mere kontroll enn 218.
    Hvis jeg måtte hatt NAD så ville det vært 208 hele veien.

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    124
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har selv haft NAD 218 & har NAD 208, man skal alså lade være med som mange gør at kigge på at en 208 "kun" har 1 * 500watt brokoblet.

NAD 208 er bygget helt anderledes end NAD 218, en 208 har en meget kraftig peak effekt da den er født med 2 forsynings spændinger, nu går man altid efter det data der er skrevet om 208, så husk at kigge på hvad den kan afgive af watt et kort øjeblik, en 218 har ingen dynamisk effekt, den er god og har de watt den har.

Jeg har min 208 endnu og solgte ret hurtigt min 218.

Er her nogen af jer der har set/læst en test om NAD 208, jeg har aldrig fundet en hvor den bliver testet/målt igennem, vores hifi & Elektronik testede den men det var kun lige hvad den målte i stereo og ingen beskrivelse om Brokobling og hvad den feks kan afgive af amp.

Nu er der en regel for hvordan man udregner brokobling.

feks. har en gammel NAD 3150 2 * 73 watt i 4 ohm i stereo, man tager de 2 stereo kanaler i 4 ohm og ligger sammen så har man her hvad den ca. kan afgive i 8 ohm brokoblet, det vil sige 73 + 73 = 146watt = 1 * 146watt 8 ohm brokoblet, og det passer ca. den er målt til 1 * 144watt, dette tal kan svinge men der er meget lidt, og jeg har mange eksempler på at det passer.

Derfor undre det mig at når en NAD 208 måler 2 * 346watt i 4 ohm 20-20.000hz at man så skriver 1 * 500watt brokoblet, den burde have 346 + 346 alså ca. 1 * 700watt 8 ohm brokoblet.

Nu er watt ikke alt, men mange hænger sig i denne måling på en 208, og tror faktisk at en NAD 208 er lam i forhold til en 218, og jeg kan bare sige at det er den ikke.

Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2003
    Poster
    1,729
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    En test av 218 av Stereophile. Tror du fint kan leve med den... Lydkvalitetsmessig er det nok ikke den som blir begrensende i ett CV oppsett.

Stereophile: NAD 218 THX power amplifier

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    38
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Så det folk vil frem til her at 208 er en bedre og kraftigere forsterker enn 218? Da blir det ratt salg av 218'n da

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •