HD-lyd koblet med analoge kabler

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 12 av 12
    Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2008
    Poster
    2,306
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Question HD-lyd koblet med analoge kabler

Har lagt ut samme tråd på kabler på, men har ikke fått noe respons der, så da prøver jeg her som det er mye folk med peiling på forsterkere og hjemmekino

Har et Logitech Z-5500 "hjemmekinoanlegg". Dette har Coax og Optisk digital inn, og 3 Direct-In minijack innganger (for henholdsvis Senter/sub, Front speakers, Back speakers.

Det jeg da lurer på er om man med en blu-ray spiller som kan sende HD-lyd ut på 5,1 utgangene sine, kan koble med 3 stk signalkabler av typen 2RCA => 1 minijack....og få bedre lyd enn jeg eventuelt ville fått ved å la den sende ut via digital coax ?

Eller er innmaten i forsterkeren saken, slik at om anlegget ikke kan ta imot annet enn Dolby Digital og DTS, så får jeg ikke noe bedre lyd enn jeg vil få direkte fra digital coax uansett hvordan jeg kobler ?

I og med at det er Direct-Inn, og at Logitech settet på disse kanalene ikke leser om det er digital-lyd eller ikke, så burde jo de jo i teorien bare spille den lyden de fikk servert inn på disse inngangene?

Håper på mange innspill her..

Takk

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2008
    Poster
    2,306
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Var dårlig med svar her gitt...

Spørsmålet blir jo egentlig det samme som dette:

Får man HD lyd via 5,1 analogutgangene på en Blu-Ray spiller og via 5,1 inngangene på en surroundreciever ? Selv om recieveren ikke selv inneholder de nyeste lydformatene...

Takknemmelig for alle svar =)

Intermediate Herminator sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    2,000
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Eirik84
    Får man HD lyd via 5,1 analogutgangene på en Blu-Ray spiller og via 5,1 inngangene på en surroundreciever ? Selv om recieveren ikke selv inneholder de nyeste lydformatene...
    Ja, med mindre forsterkeren tukler med signalet, noe den sannsynligvis ikke gjør på 5.1 analog inn.

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2008
    Poster
    2,306
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Herminator
    Ja, med mindre forsterkeren tukler med signalet, noe den sannsynligvis ikke gjør på 5.1 analog inn.
    Takk for svar Herminator =)

Så recieveren vil forstå det signalet som sendes inn ? Bare tenker sånn om den ikke klarer å "lese" signalet, og at man for null lyd...

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    266
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Svaret er at d "kanskje" vil fungere. Dette vil være avhengig av hvilken BD spiller det er snakk om. Noen vil benytte seg av vanlig DD eller DTS, mens andre konverterer disse til PCM og sender ut via 5.1 tilkoplingene. Da må man selvfølgelig tenke på at det da er BD spillerer sine konvertere som i stor grad bestemmer ldykvaliteten, og da spørs det jo hvor mye det er å hente. Men som sagt, med den rette spillerern, så skal det ivertfall være mulig.

Intermediate Herminator sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    2,000
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Riktig som Star1 sier, det forutsetter at BD spilleren kan dekode HD-lyden til analog, men dette nevnes jo også i første post.

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2008
    Poster
    2,306
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Herminator
    Riktig som Star1 sier, det forutsetter at BD spilleren kan dekode HD-lyden til analog, men dette nevnes jo også i første post.
    Men dette gjør vel de fleste spiller til 4-5000 kroner i dag ?

Intermediate amazon1969 sin avatar
    Medlem siden
    May 2007
    Poster
    569
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    En ting først. Når lyden sendes via analoge kabler er den ferdig dekodet, og alle forsterkere med analoge signalinnganger kan forsterke opp signalet.

Det du er avhengig av er en BD spiller som kan dekode DTS Master og Dolby True HD, og så sende signalet ut via analoge utganger (RCA til Minijack). Hvor mye gevinst du får på lydkvaliteten vil vel kanskje begrenses av logitech settet. Så jeg tviler du vil merke noe forskjell fra å kjøre vanlig Dolby Digital og DTS.

Pr i dag er det kun en spiller som kan dette, som jeg vet om.

Hjemmekino.no - Produktdatabase - Panasonic DMP-BD50

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2008
    Poster
    2,306
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av amazon1969
    Hvor mye gevinst du får på lydkvaliteten vil vel kanskje begrenses av logitech settet. Så jeg tviler du vil merke noe forskjell fra å kjøre vanlig Dolby Digital og DTS.[/url]
    Dette er også noe jeg har tenkt på. Hvor bra/dyre høyttalere må man egentlig ha for å få noe nytte av disse høyoppløste lydformatene?
    Må man da feks opp på feks Dali Mentor klasse eller tilsvarende høyttalere med bra oppløsning i øvre og nedre register?

Intermediate Elemental Studios sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    992
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Skal ikke mye høyttaler til for å høre det, gitt Er som å sammenligne cd og middels dårlig mp3...

Intermediate amazon1969 sin avatar
    Medlem siden
    May 2007
    Poster
    569
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

re høyttalere

Akkurat hvilke høyttalere man bør ha for å fullt utnytte dette geniale formatet tror jeg blir veldig individuelt. Ikke at jeg mener det er noe galt med logitech sine pc anlegg. Man får absolutt det man betaler for og det fungerer supert til PC bruk. Men jeg mener det vil ha mere for seg i et hifianlegg eller en litt påkosta hjemmekino. Som i forrige post... det stor forskjell på DTS og DTS Master, jo bedre anlegg man har jo større blir forskjellen. Men det behøver jo ikke koste skjorta og rævva fordet. Hadde jeg kjøpt nye produkter til en hjemmekino i dag måtte det i allefall vært støtte for DTS Master, uansett pris.

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2008
    Poster
    9
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har lurt på det samme da jeg har en H/K AVR 245 som ikke dekoder HD-formatene. Etter å ha snakket med en produktsjef hos Harman-Neby fikk jeg følgende forklaring; Forutsatt at BD/HD-DVD-spilleren dekoder signalene, har analoge utganger og receiveren har 7.1/5.1 direct in innganger, vil signalene bli sendt ukomprimert forbi surroundprosessoren, og rett til volumkontrollen. Altså analog MPCM. Når det er sagt, kan det nok være at en receiver gjør denne jobben bedre.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •