Matching

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 7 av 7

Tråd: Matching

Intermediate bigtor sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Sted
    Laksevåg
    Poster
    1,230
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Matching

Jeg lager denne tråden for å komme med mine syn på hva som er noe av det viktigste når det gjelder hva man skal velge av utstyr.

Min erfaring etter å ha holdt på med dette i mange år er at det viktigste er å finne utstyr som matcher hverandre og rommet det skal spille i og da hjelper det ikke at man bare kjøper utstyr som har kommet best ut i test i forskjellige blader men at man heller går å låner/kjøper utstyr som man vurderer og hører selv hvordan dette matcher det utstyret man har fra før av og hvordan det matcher rommet.

Selvfølgelig er det også greit å ta med hva andre har av erfaringer med de komponentene man går å tenker på å kjøpe men det viktigste er jo hva du selv synes det leverer hjemme hos deg selv uansett hva eksperter og andre måtte mene om det du har i din hjemmekino.
    Mvh bigtor

Administrator Gorm sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,041
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Rommet og høyttalerne er det som "farger" lydbildet mest. Finn en perfekt match her, og du er 95% i mål. Resten er nyanser, med mindre det gjøres opplagte feil da (som f.eks underdimensjonert effektforsterker). Rommet er den desidert viktigste faktoren (spesielt om det akustisk dårlig), noe jeg syns alt for få fokuserer på.
    Det er bare en måte å finne ut om høyttalere og rom jobber sammen, og det innehærer mye kjøring og løfting. ;-) Finn så den beste høyttalerkombinasjonen, og start jobbingen med rommet. De aller fleste rom har godt av litt demping. Når den biten er på plass, kan man begynne finslipingen med matching av elektronikk.

Det er i hvert fall min konklusjon etter å ha rotet litt rundt i dette "faget" noen år.
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør
    projektor, TV, grading-monitorer, display

Intermediate bigtor sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Sted
    Laksevåg
    Poster
    1,230
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja jeg er enig med deg Gorm i at rommet og høyttalerne er viktig men jeg synes også at andre komponenter også er viktige som feks receiver/forsterker-dvd/cdspiller og at man får disse til å matche hverandre.Det er noe jeg har erfart i mitt rom flere ganger.
    Mvh bigtor

Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2003
    Poster
    1,729
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Gorm
    Rommet og høyttalerne er det som "farger" lydbildet mest. Finn en perfekt match her, og du er 95% i mål. Resten er nyanser, med mindre det gjøres opplagte feil da (som f.eks underdimensjonert effektforsterker). Rommet er den desidert viktigste faktoren (spesielt om det akustisk dårlig), noe jeg syns alt for få fokuserer på.
    Det er bare en måte å finne ut om høyttalere og rom jobber sammen, og det innehærer mye kjøring og løfting. ;-) Finn så den beste høyttalerkombinasjonen, og start jobbingen med rommet. De aller fleste rom har godt av litt demping. Når den biten er på plass, kan man begynne finslipingen med matching av elektronikk.

Det er i hvert fall min konklusjon etter å ha rotet litt rundt i dette "faget" noen år.
    Har nok ikke vært like tungt inne i faget som Gorm, men har holdt på noen år siden første selvbygg av høytalere ble laget (lærte meg at å konstruere gode fullrange høytalere er ikke lett uten noen millioner i forskningsbudsjett (selv med meget gode kontakter på SEAS fabrikken...) Kan ikke si annet en at jeg istemmer helt med deg her Gorm.

Min erfaring (og det trenger jo ikke være andres..) en få mest og best mulig lyd for pengene hvis en bruker så mye en har råd til på gode høytalere som du liker lyden på i DITT rom (Kobler seg bra til det rommet de skal ha). På høytalere måler en forskjeller i mangfoldige prosent i frekvens respons (og forvrengning for de (få) høyttaler produsentene som hele tatt oppgir det). Høytalere og de klarer jeg jeg godt å høre forskjell på også i en blindtest. Rommet bidrar selvsagt enda mye mer, så det er definitivt den viktigste komponenten (men ofte vanskelig å skifte ut...)

På forsterkere og andre kilde materiell så er det ofte snakk om 0.0X prosent i målte forskjeller (Hvis en holder seg under klipping....) og etter ha blitt tvunget til å lyttet blint på ganske mye utstyr så er i alle fall min erfaring at her er det mye vanskeligere å høre forskjeller. Jeg sier IKKE at det ikke er hørbare forskjeller men bare er vesetlig mindre enn det som itroduseres i høytalerne...

Her er en litt eldre diskusjon fra Stereophile der 500 Hi-Fi entusiaster blintester en billig og en dyr forsterker på B&W 801 høytalere (begge med fornuftige konstruksjoner).

Stereophile: Blind Listening

Sirka halvparten klarte ikke å høre forskjellen.

Mitt råd er derfor bruk så mye en har mulighet på høytalere og sørg for at de kobler til DITT rom (og det er ikke sikkert de dyreste kobler best....)

Kjøp så en forsterker som kan drive dem uten å klippe på de nivåene du har (Hvis en skal kjøpe noe som ikke er veldig dyrt se på for eksempel en reciver eller effektrinn med THX godkjenning (kravene til THX godkjenning av forsterker er ganske rigorøse og det er vanskelig å jukse seg forbi kravene THX stiller, måler alltid godt i samtlige målinger jeg har sett.). Det finnes selvsagt forsterkere som ikke har THX godkjenning som måler godt, og en THX godkjenning er jo fordyrende for produktet, men poenget er at hvis du ikke har målt selv eller sett tester der produktet er målt så kan det være en relativt billig forsikring mhp strømreserver og fornuftig konstruksjon...

Bruk resten av budsjettet på kildekompoenter. Jeg har gjort noen blindtester for egen del på CD spillere og forsterkere selv om det ikke var en vitenskaplig ABX test så klarte jeg ikke å høre konsistent forskjell (men jeg kjøpte den dyreste spilleren begge ganger likevel....)

Når det gjelder matching er det klart at det er ekstremt viktig. Men i stedet for å begynne med kabler å forsterkere så start her. Hvis det låter lyst og en har for mye diskant, bruk noen kroner på å dempe rommet. Hvis det er lite diskant, ta ut litt dempe materiale putt inn noe diffusorer. For mye bass, kjøp en bassfelle og trekk høytalerne ut fra vegger og hjørner. Hvis en sliter med stereoperspektiv, demp ut 1. refleksjonene høytalerne. Jeg kan garantere at det gir mye større hørbar forskjell enn tilsvarende summer brukt på nye kabler.... Så er det jo en del sitasjoner som gjør at en ikke kan gjøre så mye med rommet da kan en forsterker med innebygget romkorrigering eler en standalone løsning hjelpe, men ingen slike hjelpemidler kan utrette mirakler, men kan bøte på noen av problemene...

Dette som sagt min erfaring og har ingen problemer med at andre har andre erfaringer og opplevelser. Jeg anbefaler likevel alle å involvere en kamerat, samboer eller noen andre til å gjøre noen uviteskaplige blindtester for egen del og jeg er rimelig sikker på at de fleste blir mindre skråsikker på hvor store forskjeller det er på forsterkere og også andre kilde komponenter...

Jeg er i alle fall definitivt blitt det etter å ha prøvd noen ganger... Selv om det ikke alltid har bidratt til at jeg ikke har kjøpt nytt og dyrt leketøy....

Newcomer Whitedmon sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2006
    Poster
    292
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Lydsignatur.

Er enig i at rom er viktig, men en høytalers lydsignatur er jo tydelig fra første sekund av.
    Har tilgode å høre at en høytaler hengir seg 90% til rommet.
    Støtter meg mye til Henning ang blindtesting. Mye utsyr er ikke mye bedre, men man kjøper det for å være sikker. Noen forskjeller hører man kun gjerne under sære forhold og de må vi jo være forberedt på!

Intermediate Gimsegutten sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    665
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Gorm

Ja, rommet og høyttalerne har størst betydning for lyden. Det er vel de fleste enige om.

Når det gjelder forsterker, så handler dette etter min lille erfaring om mer enn hvor "kraftig" den er. Jeg har inntrykk av at mange kun er opptatt av antall watt, eventuelt også hvor lys/mørk de er. Selv opplevde jeg å få en mye åpnere og transparent lyd da jeg byttet fra den ("ganske kraftfulle") Denon PMA2000R til ("den lille") Densen B-100. Det er m.a.o. kvalitetsforskjeller på lyden fra forsterkere utover antall watt, og dette kan også ha stor betydning for sluttresultatet.

Kilden er vanskeligere å høre forskjell på ved A-B-lytting syns jeg. Likevel har jeg opplevd nedturer og oppturer ved bytte av kilde. Forskjellen hører jeg gjerne etter litt tid, og når den først er identifisert, så hører jeg det hver gang jeg slår på.

Jeg vil med andre ord ikke nedvurdere noen av leddene! Med bytte av høyttaler tar en et stort skritt. Med bytte av kilde tar en et lite skritt. Men hvis man er i nærheten av "målet", så kan et lite skritt ofte være det aller beste!

Active
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    344
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja, bigtor, du har helt rett! Rom og akustikk er det som påvirker lyden mest, deretter høyttalerne, så elektronikken og til slutt kablene. De basale kvalitetene i det akustiske domenet må være på plass, skal det bli godlyd. Og hvis anlegget bare høres tversigjennom dritt ut kan du bare glemme å løpe ut etter nye kabler for å bøte på elendigheten! Men det er ganske utrolig hva et tykt teppe på golvet, litt demping av førsterefleksjoner og litt strategisk plassert møblement kan bety for lyden. Og det trenger ofte nesten ikke å koste noe ekstra heller.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •