hva hender her?? brenner den opp??

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 12 av 12
    Newcomer littdessperat sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2007
    Poster
    29
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

hva hender her?? brenner den opp??

jeg har en gammel sony ta-f555es forsterker som jeg lurer litt på.
    før jeg levere den inn på "verksted" så kan jeg jo spørre her først..

den blir varm så det holder på et spess pungt i hovedkortet. strømforsyningen og kjøleribbene produser på langtner så mye varme..

den spiller ikke noe galt. men den blir bare varm så printkortet har blitt helt brunt der det blir varmt..

er forøvrig kjempefornøyd med lyden i denn forsterkeren.. virker som den er gjenomtenkt på en måte. hehe.. selv med 20 år gammel teknologi.. skikkelig dobbelt chassis, utvendige lokk i kobber pletting, og mange skjerminger innevendig.. 2 greie ladelytter også virker for meg..

har noen peiling på hva jeg burde gjøre..

svar mottas med super takk..

Intermediate are_e sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    1,343
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Høres ut som om det er en dårlig lodding eller en komponent som er defekt.

Hvis du er fornøyd med forsterkeren og har bruk for den så kan det være verdt en tur på verksted ;-)

A

Medlem siden
    Nov 2007
    Poster
    29
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av are_e
    Høres ut som om det er en dårlig lodding eller en komponent som er defekt.

Hvis du er fornøyd med forsterkeren og har bruk for den så kan det være verdt en tur på verksted ;-)

A
    oki.. la ut noen bilder nå..

er igrunn fornøyd med den ja.. brukte den på bassen i frontene mine..

Intermediate Razortec sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    1,679
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    De meste av det brune inni der er jo rett og slett rust. Pluss at den ene kondensatoren din ser ut til å lekke. Ikke for å være negativ, men denne ser ut til å ha sett sine beste dager. Skjønner ikke hvorfor det er så mye rust der, bot du ved kysten?

Medlem siden
    Nov 2007
    Poster
    29
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Razortec
    De meste av det brune inni der er jo rett og slett rust. Pluss at den ene kondensatoren din ser ut til å lekke. Ikke for å være negativ, men denne ser ut til å ha sett sine beste dager. Skjønner ikke hvorfor det er så mye rust der, bot du ved kysten?
    ingen ting er negativt her. får jo bare grei på mere om forsterkeren.
    lekker?? kan jeg som er dekk-man PLUGGE den så den blir brukbar igjen.. hehe
    hehe.. rust ja.. har stått i garasjen i noen år ubrukt. og sprayet den ikke med
    noe først.. blir sånn når du får storm bølgen eller spruten fra di helt oppå stue vinduene.. lever på enmåte i en saltlake..

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    195
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kan vel ikke kalle meg ekspert på dette område, men mitt inntrykk er vel at denne begynner å bli svært sliten og "muggen". Varer vel ikke evig dette heller, syntes å se ut som det er litt "varmeflekker" både her og der egentlig, og ikke kun til det ene kosentrerte område du henviser til. Angående spørsmålet om eieren av forsterkeren bor ved kysten grunnet rusten i forsterkeren, tenker jeg vel heller at årsaken til den, er at forsterkeren en eller annen gang gjennom sitt forholdsvis lange liv har blitt lagret på en plass med store temperatursvingninger som f.eks i garasjen, på loftet eller i kjelleren (høy luftfuktighet)...

Hadde tidliger en AKAI AM-2600 forsterker fra slutten av 70 tallet, begynnelsen av 80 tallet, som var artig fin med tanke på hvor gammel den var. Denne klarte jeg å sprenge ene utgangen på den ved ett uhell med en kabel, sendte jeg den på reparasjon, det ble satt inn en tilsvarende ny transistor på utgangen, men gleden ble kortvarig, for etter noen minutter brant noen andre komponenter, så ville bare få frem, at om du vil påkoste noe som er såpass "slitent" en reparasjon, vær alikavel forberedt på at det kan bli ett misslykket resultat til syvende og sist.

Medlem siden
    Nov 2007
    Poster
    29
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av 4super4
    Kan vel ikke kalle meg ekspert på dette område, men mitt inntrykk er vel at denne begynner å bli svært sliten og "muggen". Varer vel ikke evig dette heller, syntes å se ut som det er litt "varmeflekker" både her og der egentlig, og ikke kun til det ene kosentrerte område du henviser til. Angående spørsmålet om eieren av forsterkeren bor ved kysten grunnet rusten i forsterkeren, tenker jeg vel heller at årsaken til den, er at forsterkeren en eller annen gang gjennom sitt forholdsvis lange liv har blitt lagret på en plass med store temperatursvingninger som f.eks i garasjen, på loftet eller i kjelleren (høy luftfuktighet)...

Hadde tidliger en AKAI AM-2600 forsterker fra slutten av 70 tallet, begynnelsen av 80 tallet, som var artig fin med tanke på hvor gammel den var. Denne klarte jeg å sprenge ene utgangen på den ved ett uhell med en kabel, sendte jeg den på reparasjon, det ble satt inn en tilsvarende ny transistor på utgangen, men gleden ble kortvarig, for etter noen minutter brant noen andre komponenter, så ville bare få frem, at om du vil påkoste noe som er såpass "slitent" en reparasjon, vær alikavel forberedt på at det kan bli ett misslykket resultat til syvende og sist.
    takker for svar og dine egne erfaringer.
    får vel bare innse det at den snart dør..
    jeg får stjele denonen tilbake fra poden hvis det skulle behøves.
    synes bare den hadde bedre kontroll på bassen en pioneer forsterkeren..(ax4)

Medlem siden
    Nov 2007
    Poster
    29
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av littdessperat
    takker for svar og dine egne erfaringer.
    får vel bare innse det at den snart dør..
    jeg får stjele denonen tilbake fra poden hvis det skulle behøves.
    synes bare den hadde bedre kontroll på bassen en pioneer forsterkeren..(ax4)

er noen som vet om den kan ta fyr, brenne opp rett og slett.?.
    og kan det skade resten av anlegget..??

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    195
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tja, om den direkte tar fyr, med ett slikt omfang at det tar seg opp til en brann tviler jeg nå på, men under riktige forhold brenner jo selv stein Når den tar kvelden vil du vel kunne hører litt "fresing" fra elektronikken som smelter, og røyk siver ut. Har den tredeksel er det vel en hvis større fare for at den kan antenne og skape en brann, tror neppe den forøvrig kan skade annet tilkoblet utstyr, med mindre den skulle starte en brann da

Medlem siden
    Nov 2007
    Poster
    29
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av 4super4
    Tja, om den direkte tar fyr, med ett slikt omfang at det tar seg opp til en brann tviler jeg nå på, men under riktige forhold brenner jo selv stein Når den tar kvelden vil du vel kunne hører litt "fresing" fra elektronikken som smelter, og røyk siver ut. Har den tredeksel er det vel en hvis større fare for at den kan antenne og skape en brann, tror neppe den forøvrig kan skade annet tilkoblet utstyr, med mindre den skulle starte en brann da
    da lar vi den bare spille til det freser andre steder enn i peisen her hjemme.

Intermediate are_e sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    1,343
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    AU!

Neste gang du lagrer noe så foreslår jeg at du pakker det inn i dobbelt lag med plast, nei forresten bruk tre lag du ;-)
    Og sørg for at det blir tett, en rull med pakketeip er langt billigere enn ett opphold på verksted :roll:

Jeg ser ikke de indikasjonene på at kondensatorene lekker som ble antydet lenger opp..
    Elna lager forresten meget gode kondensatorer. ES serien til sony er generelt påkostet og bra men jeg tror de eldre fortsatt var mere kompromissløse enn dagens ES.

A

Medlem siden
    Nov 2007
    Poster
    29
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av are_e
    AU!

Neste gang du lagrer noe så foreslår jeg at du pakker det inn i dobbelt lag med plast, nei forresten bruk tre lag du ;-)
    Og sørg for at det blir tett, en rull med pakketeip er langt billigere enn ett opphold på verksted :roll:

Jeg ser ikke de indikasjonene på at kondensatorene lekker som ble antydet lenger opp..
    Elna lager forresten meget gode kondensatorer. ES serien til sony er generelt påkostet og bra men jeg tror de eldre fortsatt var mere kompromissløse enn dagens ES.

A
    skal pakkes godt inn hvis det blir noe lagring en annen gang.
    jeg fant ikke noe lekasje jeg heller. bare limet som var blitt brunt. men jeg fant et par pungter i printkortet som var irret "bort". så jeg tok fram med loddebolten og fiksa det + at jeg gikk over alt anna også.. kobla den ikke opp men sjekka at den slo seg på og sånt.. skal teste nå.. blir den like varm så får den bli det. kan jo kjøre en vifte utifra netutgangen på forsterkeren. så slår den seg på hver gang den er i bruk. burde dempe varmegangen endel.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •