Denon -høy temperatur og merkelig oppførsel

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 7 av 7
    Intermediate norcad sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    3,641
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Denon -høy temperatur og merkelig oppførsel

Jeg henger litt etter i tiden, og byttet nettopp ut min AVR-3805, mot en 3806
    For å teste ut mine DIY høyttalere i stuekinoen, har jeg biampet med disk/mellomtone til frontene og bass til surr kanalene. Jeg har satt delefrekvensen til 250hz og koblet sub out til zone 2 på receiveren.

Lyden ble overraskende bra, og jeg ble positivt overrasket over hvor god kontroll receiveren har over basselementene.

MEN, etter en tids spilling oppdaget jeg at forsterkeren blir veldig varm. Målt 55gr på overflaten etter en time med volum mellom -20 til -10.
    Den går ikke i protect og fortsetter å spille, men det skjer noe merkelig med lyden!
    Først begynner den høyre kanalen å dempes, slik at lyden som stod fjellstøtt i senter drar seg mot venstre. Drar jeg på enda noen hakk med volum blir det bare rot, det virker som alt er ute av fase og lyden kommer fra alle kanter rundt meg.
    Begynte først å lure på om bakht spillte med, men det gjør de ikke.

Noen med samme erfaringer eller gode forklaringer?
    Burde ikke forsterkeren tåle dette, det er jo en ganske så snill impedanse den utsettes for.

Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    3,641
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    BTW: Her er impedansemålinger av ht.

Bass = CA26RFX

-ca26rfx_imp-jpg

Diskant/Mellomtone = 27TDFC/CA18RNX

-27tdfc_ca18_imp-jpg

Er ikke dette en snill belastning da?
    Kjørte mine 4ohms Epos ELS 3 i timesvis på 3805 uten problemer, selv om den ble god og varm den også.

Expert Niels Nielsen sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    8,360
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg henger litt etter i tiden, og byttet nettopp ut min AVR-3805, mot en 3806
    For å teste ut mine DIY høyttalere i stuekinoen, har jeg biampet med disk/mellomtone til frontene og bass til surr kanalene. Jeg har satt delefrekvensen til 250hz og koblet sub out til zone 2 på receiveren.

Jeg skjønner ikke i det hele tatt hvad det er du har gjort her. Beklager.
    Spesielt skjønner jeg ikke det med delefrekvens til 250 hz og sub ut til sone 2......
    Lyden er sikkert bra om du bare kobler normalt, prøv det.

Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    3,641
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ikke så lett å forstå den kanskje nei
    Saken er at surround back kanalene kan benyttes til sone 2.
    Og hvis man da velger samme signalkilde til sone 2 som til "main", kan man benytte disse kanalene til å biampe frontene.
    Det jeg har gjort er å benytte signalet fra sub out - inn på sone 2. Dermed kan jeg stille delefrekvensen til bassene i surroundreceiveren også.

Det er ikke noe "feilkobling" dette. På AVR-3806 er dette noe du kan velge å gjøre i setup også, uten å måtte benytte kabler mellom inn og utgangene på baksiden.

Saken er at receiveren har 7 kanaler, som alle skal tåle å bli benyttet samtidig. Nå benytter jeg kun 4 av de, og dertil med en snill last, allikevel får den problemer?

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2007
    Poster
    1,342
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hehe. Ikke så lett å forstå dette..
    Men etter å ha lest hva du har skrevet så forstå jeg det slik at du har "lurt" reciveren til å tro at den spiller i to soner samtidig. Men egentlig så bi-amper du frontene.

Det jeg har gjort er å benytte signalet fra sub out - inn på sone 2. Dermed kan jeg stille delefrekvensen til bassene i surroundreceiveren også.
    Og dette gjør du for å lage en form for aktiv deling som du benytter til frontHT'ene ?

Regner med dette ikke er skadelig.
    Men har aldri lest om noe lignende, hehe. Står dette i instruksjonsboka ??

Uansett. Ser mange er plaget med at reciverene slår seg av eller kutter lyden i en eller flere kanaler. Nesten bestandig skylles dette av reciveren ikke får god nok plass rundt seg. 10-20cm er ofte ikke nok. Et varmegulv eller å plassere den i nærheten av en varmekilde ( peisen, panelovn ol. ) kan sikkert også gi lignende problemer. Mange recivere krever en del rom rundt seg for å lage god nok luftsirkulasjon.

Plasser den med åpent rom rundt seg for å teste om den begynner å tulle ?
    Hvis den slutter å tulle : Sørg for riktig plassering av reciver.

Tuller fortsatt :

Koble opp på vanlig måte ( åpent rom rundt seg ) for å se om den fortsatt tuller ?
    Hvis ja : Kontakt din forhandler.
    Hvis nei : Ikke bruk den spesielle oppkoblingsmetoden. Å sørg for riktig plassering av reciver.

Uansett. Dette er ingen fasit, da det var litt vanskelig å forstå alt dette.
    Bare min oppfatning og meninger på problemet. Kanskje det var til hjelp.

Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    3,641
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Trodde faktisk biamping mulighetene på Denon receivere var viden kjent jeg?
    Den samme muligheten er vel på Pioneer og flere også?
    På AVR-3805 ble det kjent at det var mulig å biampe frontene, ved å sette inn kabler fra Front out til en av kildeinngangene, for deretter å velge denne kilden til sone 2. Helt grei løsning for biamping med passiv deling.
    Denon har på AVR-3806 (og flere andre modeller) lagt til dette valget i setup menyen, slik at man ikke behøver å benytte kabler på baksiden, for å bruke sone 2 til å biampe frontene.
    Mao er det ikke noe "feil" å gjøre dette, ovenfor fabrikanten heller.

Det eneste jeg har gjort er å benytte signalet fra sub-out istedet for front-out.

Receiveren står riktignok ikke i friluft. Men på samme plassen som min 3805 stod, og den dro 5 stk 4ohms Epos høyttalere i surround uten at noe negativt skjedde, verken med lyden eller temperaturen.

Når dette inntreffer høres det ut som om man benytter en DSP funksjon, hvor det legges inn "fasefeil" (tidsforsinkelse).

Expert Niels Nielsen sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    8,360
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jojo, vet at man kan biampe, det er ikke det, men jeg skjønte ikke hvorfor du brukte sub out, men jeg har ikke sett ditt anlegg, så jeg gik ut fra du hadde subwoofere.
    Jeg har ikke lest tråden om dine høyttalere heller, men går ut fra du har bi-wire terminaler på disse ettersom du bruker biamp. (Ellers er jo ikke dette muligt)
    Jeg lurer på om noe skjer med dit delefilter i denne situation, som da påvirker receiveren.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •