Teknisk hjelp til forsterker

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 6 av 6
    Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2007
    Poster
    27
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Teknisk hjelp til forsterker

Hei,
    Har en Technics sa tx30, jeg opplever noe problemer med den i det siste...
    Mens den er på.. uansett hvilken skilde jeg benytter, så slutter lyden å fungere uten videre.
    Alt er på, med strøm og greier.. Volumen er på.. samme kannal.. Men det kommer ikke noe lyd. Selv om jeg bytter skilde.
    Det eneste som hjelper er å slå den av og på.. og da er lyden tilbake. Da fungerer den i en uvilkårlg antall minutter, kan være 1, 15 eller over en time.
    Men plutselig så forsvinner lyden igjen.

Jeg har tatt ut alle koblinger og høytaller, slått den på i en stund.. Slått av, satt alt på plass igjen.. men det hjalp ikke. Lyden forsvinner.

Jeg har åpnet den, med tanke på støv og slik.. men det er nesten ikke noe støv.

Kan det være noe med varmen eller noe sikring som har gått? Noen ideer?

Jeg vet at den er gammel og ikke noe spes. fancy.. Men lurer på om det er noe jeg kan fikse selv eller om det er verdt å sende inn på service. Tenkte å oppgradere forsterker etterhvert.. men først håpet jeg på tv:-?

Mange takk for deres tid.

Newcomer kyrre12 sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2007
    Poster
    14
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det kunne jo høres ut som en gøyal jordingsfeil, eller noe i den duren. Vanskelig å si, uten å ha kikket på den.

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2007
    Poster
    27
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har åpnet den igjen og lagt merke til at viften ikke går rundt.. tenkte da at det kunne være noen sikringer som har gått.. Det sitter 4 stk der.. en på kretskortet (15a) som vifte sitter på... Og det er 3 (to på 3A og 1 på 5A) andre sikringer på selve trafo.. om det heter slik..

Tok ut sikringen som sitter på kretskortet til viften, men da fungerte ikke forsterkeren, det kommer ikke inn nok strøm inn... Satt den på plass igjen, og da er det strøm i forsterkeren. Da er ikke den som er ødelagt..

har ikke peiling på elektronikk, så jeg vet ikke om jeg burde fjerne noen av de tre andre sikringene som sitter på selve trafoen.. Kan det være at noen av disse fordeler strøm til viften?

Noen der ute som har noen forslag? :?

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2007
    Poster
    27
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei,
    Har sett litt mer på oppførsel til forsterker.. Og ser nå at VIFTEN fungerer faktisk.. MEN, den slår seg på BARE når jeg skrur volumen veldig høyt.. Så da fungerer den.. Men er ikke det rart at den fungerer BARE ved høy volum.. Jeg mener hva med temperaturen? Har ikke dette relevant?

Kan jeg instille den slik at den går på temp? Eller er dette bare tull?

Noen som har noen forslag? PLEASE!!

Active Coaslip sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2007
    Sted
    Sandnes
    Poster
    365
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    En enkel å greit ting å sjekke om du finner noen kordeller , altså løse kobbertråder som har løsnet fra ledningen og ligger å kortslutter på høyttalerutgangene.

Vil tro viften bare slår seg på under høyt volum, det har iallefall vært tilfelle med alle mine forsterkere, altså som om den er styrt av volumkontrollen.

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2009
    Poster
    8
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Har samme problem selv, og har funnet en del på nettet

Amerikansk forum hvor dette diskuteres:
    technics SA-TX30

Tysk forum hvor dette diskuteres, med bilder:
    Technics SA-TX30 reparieren lassen?, A/V-Receiver/-Verstärker - HIFI-FORUM

Fant du ut noe mere selv? Jeg sitter og lurer på hva jeg skal gjøre selv.

-h

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •