Onyko TX-SR705 VS Yamaha RX-V861 VS Marantz SR-5002

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 14 av 14
    Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2004
    Poster
    143
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Onyko TX-SR705 VS Yamaha RX-V861 VS Marantz SR-5002

Det evige dilemma, valg av Receivere.

Jeg har ca 10.000 som jeg kan bruke på Receiver + dvd spiller.
    Derfor har jeg kommet frem til de 3 overnevnte..

Yamaha: AV Hifi
    Marantz: TonArt • Marantz SR-5002
    Onyko: TonArt • Onkyo TX-SR705

Receiveren skal driver Ikon 5 høytalere.
    Høyttaler - Høyttalersystem | Hi-Fi Klubben: DALI IKON 5 Høyttalersystem

Det er utrolig vanskelig å velge, ettersom jeg ikke føler jeg har nok greie på de forskjellige merkene.
    Det vil være surroundfølelsen som er viktigst for min del.
    Jeg har lite lyst til å kjøpe for lite kraft for de overnevnte høytalerene, samtidig som jeg ikke vil kjøpe et monster som kun får brukt 40% av sitt potensiale, rett og slett fordi jeg ikke har bruk for mer...

Takk for hjelpen mine hifi brødre

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    281
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    jeg ville godt for onkyo TX-SR705 den er i en høyre klasse en de andre Receivrene når det gjelder effekt og lydkvalitet. den er mer i samme klasse som Yamaha RXV1800RDS
    Marantz SR-5002 er en Receiver som mangler hdmi 1.3 og hd lyd støtte og er kjent for og være snille i lyden.(lite effekt?)
    det er også mulighet for og prute på dyrere recivere f.eks Yamaha RXV1800RDS. sikkert mulig og få den til under 10.000.
    Yamaha RXV1800RDS ble best i i test i bladet hjemmekino av 6 recivere i 10.000kr klassen.

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2004
    Poster
    143
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk for kjapp feedback. Du kommer med flere gode poenger, og momenter som jeg ikke selv har lagt merke til ved Marantzen.
    Jeg skal innta prutemodus for å se hva jeg eventuelt kan få yamahaen for

Expert AndersT2 sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    5,463
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av trafik
    Marantz SR-5002 er en Receiver som mangler hdmi 1.3 og hd lyd støtte og er kjent for og være snille i lyden.(lite effekt?)
    Marantz 5002 støtter HD lyd, man da må avspiller ta seg av dekodingen av DTS og True HD. Den tar imot PCM på HDMI inngangen. Det kommer snart test av denne i Hjemmekino, sammen med andre i samme klasse.

Drar man til Sverige så får man de mye billigere. Har selv sett på 8002 fra Marantz, og den blir 5000,- billigere i Sverige, verdi momset til Norge.

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2004
    Poster
    143
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av AndersT2
    Marantz 5002 støtter HD lyd, man da må avspiller ta seg av dekodingen av DTS og True HD. Den tar imot PCM på HDMI inngangen. Det kommer snart test av denne i Hjemmekino, sammen med andre i samme klasse.

Drar man til Sverige så får man de mye billigere. Har selv sett på 8002 fra Marantz, og den blir 5000,- billigere i Sverige, verdi momset til Norge.
    Vet du hvordan det er med tanke på bestilling av en Marantz fra sverige?
    Vil man spare mye på det, tiltross for omkostninger for å få den igjennom tollen?
    Og eventuelt fra hvor man bør kjøpe?

Takk for hjelpen! =)

Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    5,463
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har mailet til TVboden på svinesund (tvboden.se). Fikk da prisene på mail, siden de ikke har de på sidene sine.

Prisene jeg fikk var i norske kroner, og når man henter dem der, så får man en lapp man stempler i tollen på vei tilbake til Norge. De tar seg altså av alt papirarbeidet også.

TV Boden har Marantz, Pioneer, Onkyo og Yamaha. Send en mail, han nevner hvis det er bestillings tid. Da ringer man bare, og han bestiller det inn.

Har ikke brukt dem før, men har hørt godord om dem mange steder her inne.

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2004
    Poster
    143
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    aha, takk for bra tips!
    Jeg skal sende dem en mail...
    Eneste utfordringen er at jeg for øyeblikket bor i Trondheim.
    Mulig jeg løser det med at jeg tar meg en tur til svinesund neste gang jeg er i Oslo, også poster pakken til Trondheim....

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    281
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    du kan jo bare bestile på nettet fra sverige da kommer det dirkte hjem til deg.
    her er en side som er til med på norsk.
    FYNDBÖRSEN - Hemelektronik på Internet sedan 1997

men husk vis du kjøper en Receiver uten innebygde dekoder for hd lyd.så må hd avspilleren ha hd dekodre innebygd.og du må da bruke 6-8stk analoge kabler av brukbar kvalitet pga at da blir lyden over ført analogt. ekstra omkostninger på 1000-1500kr og oppover.
    da er det bedre og bruke 2000kr på en bedre Receiver og 150kr på hdmi kabel.

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2004
    Poster
    143
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    du kan jo bare bestile på nettet fra sverige da kommer det dirkte hjem til deg.
    her er en side som er til med på norsk.

men husk vis du kjøper en Receiver uten innebygde dekoder for hd lyd.så må hd avspilleren ha hd dekodre innebygd.og du må da bruke 6-8stk analoge kabler av brukbar kvalitet pga at da blir lyden over ført analogt. ekstra omkostninger på 1000-1500kr og oppover.
    da er det bedre og bruke 2000kr på en bedre Receiver og 150kr på hdmi kabel.
    Aha, da har jeg lært noe idag og... HD lyd, det var en ukjent greie for meg.
    Hva står det da? "High Definition decoding" eller noe sånt?

Har feks denne dette?

Intermediate Msport sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    2,812
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Se på bruktmarkedet: Onkyo TX-SR805. Bedre innefor ditt prisområde tror jeg du skal lete lenge etter. Da har du i tillegg nesten penger igjen innefor 10 000 budsjettet til BD spiller - feks Samsung BD-P1400.

Edit: ser at den brukte forsterkeren er kjøpt i Usa - noe som vel er et minus med bla størm og reklamasjons rett.

Intermediate Msport sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    2,812
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Sjom
    Aha, da har jeg lært noe idag og... HD lyd, det var en ukjent greie for meg.
    Hva står det da? "High Definition decoding" eller noe sånt?

Har feks denne dette?
    Den Onkyo spilleren har HD-lyd dekodere. På BD og HD DVD har man såpass god kapasitet at man kan gi heftigere lyd. Dette er formatene Dolby Digital Plus, Dolby True HD, DTS HD, DTS HD MA og PCM. Lydformatene gir et betraktelig løft i lyd på film og musikkvideo.

Hvis du med hånda på hjertet kan si "Jeg skal ikke kjøpe meg BD eller HD DVD de neste årene," hadde jeg ikke tenkt for mye på HD lydformatene og dekoding. Tenker du derimot i de baner, vil jeg tatt det med i beregningene. (Man kan få HD lyd på forsterkere som har HDMI m/lyd inn og kan ta i mot PCM - det forutsetter at avspiller dekoder lyden internt og sender den ut som PCM.).

HD DVD og BD gir deg løft i lyd og bilde. HD DVD spås forresten en relativt rask død. Formatene kan du lese mer om i andre tråder på formuet. Ligger blandt annet en tråd under Generell Chit Chat med over 12 000 poster.

Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    5,463
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    men husk vis du kjøper en Receiver uten innebygde dekoder for hd lyd.så må hd avspilleren ha hd dekodre innebygd.og du må da bruke 6-8stk analoge kabler av brukbar kvalitet pga at da blir lyden over ført analogt.
    Det er feil. Så lenge avspilleren har dekodere, så kan den sende dette digital som PCM. Man trenger ikke gå omveien om analogt.

Da må forsterkeren ha HDMI inngang med minimum HDMI 1.1, Slik som Marantz 5002 har. Dette gir like fullt HD lyd.

Hvis du ikke vet HD lyd er, så har du gått glipp av noe stort. Jeg trodde ikke forskjellen skulle være så enorm. Er man litt over middels glad i film så må dette oppleves.

Ekte HD lyd får man fra HD DVD og Blu-ray, med lydformatene "Uncomprimated PCM" (Altså ren lyd slik som fra CD), samt Dolby True HD og DTS HD Master Audio som er lossless formater. Det betyr at de pakkes inn uten tap.

De nye formatene har også nye versjoner av dagens DVD lydformater. Dolby Digital+ og DTS HD High Resolution. Disse pakker mer effektivt og har høyere bitstream enn dagens Dolby Digital og DTS. DD+ brukes så å si ikke på Blu-ray, der er det normal Dolby Digital, men med 640 Kb mot 448 Kb som er på DVD. Men Blu-ray utgiverene er bedre med HD formatene. HD DVD har det som krav at platene enten skal ha DD+, DTS (standard som på DVD, ikke HR eller Master) eller True HD. Her er faktisk DD+ bedre enn DTS. Som regel er det DD+ som finnes.

Det er selvfølgelig å anbefale en forsterker som har HDMI 1.3, som da altså takler de nye formatene som bitstream, for fremtiden skyld. Dumt å måtte kjøpe ny forsterker hvis man plutselig fikk lyst på ett HD format.

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2004
    Poster
    143
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk for utfyllende svar AndersT2.
    Dersom jeg forstod deg rett så er jeg "home safe" dersom jeg går for en receiver med HDMI 1.3 med tanke på HD lyd..

Jeg så at blandt annet Onyko TX-SR705 har dette, samt at de øvrige overnevnte alternativene sitter på HDMI 1.1 i det minste..

Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    5,463
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Med HDMI 1.3 så er du Home-safe.

Det vil da også være billigere å hoppe på HD toget, siden det er billigere å lage spillere med Bitstream enn med innebygde dekodere.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •