Test av moderne effektrør

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 2 1 2 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 22
    Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    2,877
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Test av moderne effektrør

Starter en tråd her for posting av erfaringer med effektrør i moderne produksjon (i produksjon idag).
    Jeg tenker da særlig på rør som EL34 og KT88, men også andre, f.eks. 300B. For sistnevnte bør man kanskje ha sammenlignet med de originale (nyproduserte dyre) Western Electric før man poster, så blir det mere interessant.

Selv har jeg sammenlignet EL34 for noen år siden i flere forsterkere, der Svetlana (SED) St. Petersburg "winged C"-logo kom meget godt ut med tørr fast bass og god kontroll. På en Jolida-forsterker av nokså standard kina-produksjon ble lyden varmere med de klassiske NOS EL34 som er merket National, men er produsert av RFT i Øst-Tyskland. Men dette var en tilpassing til denne typen forsterker. NOS Mullard EL34 var kanskje en smule bedre enn Svetlana, men dette var for en del år siden. Kinesiske var ikke for hånden da. Har ikke testet EL34 systematisk senere.

For KT88 kan jeg si at de billige KT88-98 som fulgte med Music Angel har imponert stort. Synes vel de totalt er like gode som dyre NOS GEC (M-O) KT88, verdens beste. Det gamle engelske GEC en smule mer romantisk og snill, men likevel med stålkontroll. Men Shuguang kan til de grader levere strøm ! Jeg gjør foreløbig ikke noe mer her, er fornøyd.

Det finnes jo flere beslektede KT88-typer på markedet, både Shuguang, Golden Dragon, Svetlana "winged C" og mange andre KT88. Så her er det mye å teste. Pluss mange andre typer effektrør.

Spesielt om Svetlana og problemet med Sovtek i USA-markedet:
    Det har skjedd både piratvirksomhet og et useriøst varemerke-tyveri som det USA-baserte New Sensor Corp. har gjort seg skyldig i vis-a-vis Svetlana i St. Petersburg. Heldigvis har eieren av Svetlana, engelske PM Components vunnet rettsaker som gjør at vi nå kan kjøpe de flotte Svetlana-produktene og være sikker på ekte vare. Kun i USA har det vært nødvendig for Svetlana å merke produktene med "SED St. Petersburg" for klart å skille rørene fra Sovtek-rør merket Svetlana. "Winged C"-logoen er dessuten en garanti for ekte vare, mens den gamle S-logoen også finnes på de falske Sovtek-rørene.

Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    694
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tenkte jeg skulle kjøpe et reserve-sett, hva vil du anbefale?
    (til en pris som står i stil med forsterkerprisen)

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    2,877
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

De KT88 som fulgte med Music Angel er Shuguang KT88-98 - de er både gode og billige - kan kjøpes for $30 pr. stk. f.eks. her:
    eBay Store - CHINABEST2006: Shuguang Tube: Brand New Shuguang 812A Vacuum Tube Matched pairs Free

Edit: Denne siden gjelder ikke i en periode om vinteren - han er en god forhandler i Kina med superlave priser, men melder at byen hans er sperret av snøstormer rundt jul/nyttår og noe videre.

Så jeg vil derfor også anbefale en god og sikker forhandler i Tyskland:
    KT88-98 Sino China :: Sino China Shuguang :: Tubes :: Banzai Music GmbH

Newcomer Thoros sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    162
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    EDIT: Dette er en teknisk tråd.

Newcomer espennor sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2008
    Poster
    200
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nye Milletaryspec. rør fra JJ er gode ting. EL84 EL34 KT88 evt nytt rør av varianten EF86 som heter EF806 for de som måtte ha bruk for ett sånt rør.
    De gir betydelig forbedring av lyd på rørgitarforsterkere ihvertfall, i hifi sammenheng jeg tro at samme prinsipp gjelder.

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2005
    Poster
    21
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Electro-harmonix

Fikk min MA XD-800 i dag og med den fulgte det KT88EH fra electro-harmonix. Det sitter også "ikke" kinesiske inngangsrør i den men så valgte jeg den litt dyrere "eksport" versjonen av MA. Fabrikken anbefalte denne (kinesisk venn som fungerte som tolk).

mvh
    Brewmaster

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    2,877
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Ja det er andre rør enn de (billige) Shuguang som følger med HongKong-leveransene.

Som sagt må du fortelle mer om fabrikken, hvor den ligger og hvis mulig kontakt-info.

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    2,877
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Skal gi et tips om NOS effektrør til Music Angel KT88 - det er GEC (Marconi-Osram) KT66 - altså er rør i en størrelse mindre enn KT88. GEC KT66 lyder bedre enn GEC KT88. Faktisk får man her den lyden mange forventer når de kjøper en EL34 forsterker. Da er det lurere å anskaffe NOS KT66-rør til sin MA KT88-forsterkeren.

Her vil man virkelig høre en forbedring - lyden blir glattere og mer organisk - man trekkes mer inn i musikken enn med andre rør. Effekten går litt ned - men de som foretrekker MA i triode vil nå oppleve at pentode gir flott lyd - mer triode sound faktisk.

Motron (Brynjar Kvanlid) har disse - men de er altså ikke billige.

Man trenger ikke endre bias. Hvis KT88 trekker 45-50 mA, så vil KT66 automatisk stille seg inn på ca. 35 mA bias - det er perfekt.

Newcomer MacBeth sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2007
    Poster
    94
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Alle like eller 2x2?

Må man ha alle KT88 rørene til MA like (matched slik som smårørene), eller kan man f.eks. bytte ut ett eller to hvis noen av rørene går? Altså, må jeg kjøpe 4 nye hvis ett rør går, eller kan jeg f.eks. bare kjøpe to og sette 2x2 inn?

Er det noe man må huske på når man kjøper nye KT88 rør?

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    2,877
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Betydningen av matchng er noe overdrevet - det går fint uten også - gode rørtyper er ganske homogene i produksjonen - det synes også å gjelde de billige Shuguang.

Jeg ville eventuelt ha sjekket bias på pin 8 og valgt det røret som ga mest mulig samme strøm som naboen i hvert par.

Hvis et rør brenner ut etter noe sånt som 5000 driftstimer eller mer ville jeg ha byttet alle. Siden de er såpass billige.

Newcomer MacBeth sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2007
    Poster
    94
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk for som alltid, kjappe og meget informative svar, Kjell B.

Da har jeg satt opp et oppfølgingsspørsmål i Gode små-rør til Music Angel XD-800 (KT88) -tråden.

Sitat Opprinnelig postet av Kjell B.

Betydningen av matchng er noe overdrevet - det går fint uten også - gode rørtyper er ganske homogene i produksjonen - det synes også å gjelde de billige Shuguang.

Jeg ville eventuelt ha sjekket bias på pin 8 og valgt det røret som ga mest mulig samme strøm som naboen i hvert par.

Hvis et rør brenner ut etter noe sånt som 5000 driftstimer eller mer ville jeg ha byttet alle. Siden de er såpass billige.

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    2,877
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Fra tråden om Music Angel KT88:

Sitat Opprinnelig postet av Tussi68

Jeg ser at noen mener at KT88 rørene som følger med er bra rør, og det er det sikkert til prisen, med en får enda mer ut av denne forsterkeren ved å oppgradere til en bedre type. JJ Tesla låt klart best hos meg.

Alt i alt er dette en forbløffende forsterker som tangerer utstyr i langt høyere klasse. Har selv kastet ut mine to kjære monoblokker på 115W Klasse A (Zapsolute Serenity) og har sammenlignet forsterker med CJ MV 60SE og det var ikke mye om å gjøre før den tangerte denne forsterkeren. Dette var før oppgraderingene og jeg er spent på neste sammenligning.

Ja det er fint med disse erfaringene - Shuguang-rørene er utrolig billige og er gode til prisen, men det kan gjøres bedre - her hos oss går det da på ekte NOS GEC KT88 (og KT66) - men jeg vil tro moderne effektrør har mye å tilby, og det finnes sikkert noen som er bedre enn Shuguang. Så la oss høre om flere erfaringer i denne tråden.

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2007
    Poster
    10
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Hvilke Rør Kan Brukes I Ma Kt88?

Hei Kjell - ser at du skriver at vi kan bruke både KT66 og KT88.
    Men er det andre rør som kan brukes? Jeg ser at det finnes et KT100 rør
    og i andre sammenhenger er det nevnt:
    CV5220 - 6550 - 6L6G/6L6GA - EL37 - 5881
    Kan disse rørene uten videre brukes i MA KT88? Det kunne være greitt å
    vite før det ble gjort noe galt!! En annen sak er om det blir noe bedre lyd.

Med hilsener fra Beaver

Grunnlegger lygren sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,968
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    18 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    (100.00% positive tilbakemeldinger)
    Folkens, fint om dere prøver å skille teknisk diskusjon fra frakttid, forhandler osv., da dette veldig lett blir rotete. Er klar over at "Music Angel"-tråden har utviklet seg slik, men her er det fint om en holder seg til retningslinjene. En kan selvsagt bare opprette en ny tråd under "Produkt -og prisjakt" om en vil diskutere kjøp og forsendelse av effektrørene det her diskuteres! På den måten blir denne tekniske diskusjonen relevant i åresvis, så slipper fremtidens lesere å måtte tråle gjennom en hel masse gammel prisdiskusjon, som i de aller fleste tilfeller er relevant om lag en uke!

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    2,877
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Nå skjønner jeg ikke riktig hvor du vil hen. Tror du er i feil tråd. I den store lange MA-tråden har det vært slike forhold inne som du nevner, så der kunne det godt være på sin plass med en innstramming.

Vi diskuterer her i denne tråden typer av effektrør og deres performance i vår forsterker, så alle innleggene i denne tråden er høyst on-topic.

Og forskjellige leverandører kan tenkes å levere forskjellige produksjonsbatcher av angitte rør, så leverandører er også viktig å angi, dessuten er prisene noe helt annet i Kina enn i Norge - en forutsetning for å ha en slik rørforsterker for mange entusiaster uten den store lommeboken. Vi diskuterer her high-end til lav-pris, og da er erfaringer/sikkerhet rundt leverandørene høyst on-topic.

Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,968
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    18 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    Kjell B., poenget er altså ikke at pris osv. er relevant, og dette har heller ingen sammenheng med hva som måtte ha sklidd ut i en annen tråd, men rett og slett at vi her på AVforum deler inn prisdiskusjoner og teknisk diskusjon (du linker fra til pristråden herfra). Pris kan selvsagt diskuteres, men da i en annen tråd. Det faktum at dette har sklidd ut i en eller annen tråd gjør ikke at retningslinjene ikke skal følges rent generelt selvsagt.

Dette skal for øvrig ikke diskuteres videre i denne tråden, jeg forventer at retningslinjene følges, og Kjell - selv om du er glad i å diskutere - DETTE er ikke åpent for diskusjon...

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    2,877
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Ja jeg har altså lest denne tråden flere ganger og jeg finner kun ordet pris (med angivelse) nevnt et sted og leverandør et sted. Ellers snakker vi om rør-typer. Og det siste innlegget før du kom inn nevner ikke pris i det hele tatt.

Så ja, vi tar din rettledning til etterretning, kan bare ikke finne problemet.

For å unngå misforståelser - er det slik å forstå at vi i denne tråden ikke må nevne en spesiell leverandør/butikk vi har benyttet ? Gode rør-butikker er jo liksom ikke noe man finner på hver gate.

Kunne du peke på det innlegget du mener inneholder feil ?

Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,968
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    18 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    Innlegget er allerede rettet, Kjell, så alt er i sin skjønneste orden!

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    2,877
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Ja da forstår jeg, og alt er i skjønneste orden !

OK folkens, mere om effektrør her. Jeg vet mange sitter inne med erfaringer - post dem her og ikke i den andre MA-tråden.

Expert BGuarden sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    7,813
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har litt begrensede erfaringer med El34, men...

Svetlana "winged-c": Mørk og tilstedeværende, men litt for "svampete" i bassen.

Shuguang: Masse go' lyd for pengene! Litt lysere og klinisk enn "W-C".
    God bassgjengivelse

Mullard (russisk reprod.): Noe av det samme som Shuguang, men med god "3D". Stram fra topp til bunn.

Side 1 av 2 1 2 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •