Gode små-rør til Music Angel XD-800 (KT88) - Side 9

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 9 av 35 FørsteFørste ... 5 6 7 8 9 10 11 12 13 19 29 ... SisteSiste
Viser resultater 161 til 180 av 684
    Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2008
    Poster
    31
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

siemens

Dessverre kun et ben opp til ringen,det står e82cc og under 778 +noen svarte merker 4+Dø.eskener merket 6189

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    2,877
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Ja de E82CC du har kan du jo teste med en gang og si fra hva du synes.

Selv har jeg et stort lager av Siemens double getter support, både long plate og short plate, så den nyere single support bruker jeg aldri - den er selvsagt også et godt rør, men mangler noe av magien til de beste: klarhet/detaljering kombinert med varme.

Dine Telefunken ECC801: er disse med de vanlige mica-platene ? Nyere rør (70-tallet) merket Telefunken ECC801 kan være produsert av østyske RFT - der har mica-platene mye større pigger enn normalt. Men finner du det firkantede diamant-symbolet i glassbunnen av røret (i midten - pinnene rundt) er det helt sikkert ekte Telefunken.
    Rør merket Telefunken ECC801 kan også være produsert av Siemens (på slutten av 60-tallet), disse ligner de ekte Telefunken av utseende, men mangler selvsagt diamant-symbolet. Siden det da bare dreier seg om vanlige Siemens 2-mica rør er de ikke i samme klasse som topp-rørene. De ekte Telefunken-rørene i superklassen er også bare 2-mica, men Telefunken benytter metall-forsterkede mica-plater for å oppnå samme stabilitet som ellers med 3-mica.

For å få et inntrykk av dine Telefunken ECC801 kunne du jo lage deg en adapter - dvs. en 9-pin plugg koblet til en ny sokkel like over med korte ledninger, hvor glødingen skiftes over fra pin 4 og 5 til pin 4/5 kortsluttet og pin 9 (pin 4 går til pin 4/5 og pin 5 går til pin 9). Så kan du veksle mellom 12AT7-type rør og rør etter 6N1 standard (ECC85 og 6AQ8 ).

Newcomer
    Medlem siden
    May 2005
    Poster
    191
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Kjell B.

Ifølge Klipsch-eiere går det perfekt.

Vær ellers klar over at du kan møte negative oppfatninger fra folk fra hifi-bransjen og deres venner. Disse folkene skriver en del på hifi-fora.

Vel, de kan ta seg ei bolle, jeg har en hørt en musical angel på DIY høytalerene til Legatia, dog bare på mellomtone og diskant, men jeg må si jeg kunne like det! =)

Intermediate Legatia sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    835
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av neptyr
    Vel, de kan ta seg ei bolle, jeg har en hørt en musical angel på DIY høytalerene til Legatia, dog bare på mellomtone og diskant, men jeg må si jeg kunne like det! =)
    Det var hyggelig å høre.
    Om du ikke haster fryktelig, kan det tenkes at min skal selges etterhvert

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    2,877
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av neptyr

Vær oppmerksom på at den siste versjonen som kom etter sommeren er den mest strømsterke - det er betyderlig forskjell til tidligere versjoner.

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2008
    Poster
    31
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tok ikkje med meg ecc801 rør siden eg har 6n1 engel . Det single ecc 802s røet eg har er det ein firkant med eit speilvendt 7 tal i bunn.Skal sjekke 801 rørene seinere

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    2,877
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Ja det er ekte Telefunken.

Du snakket om å bygge om til 12AT7-standard etter hva jeg forstod.

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2008
    Poster
    31
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja eg har vurdert det siden eg har tilgang på desse gamle røra men eg veit ikkje korleis lyden blir med telefunken/siemens(trur det var eit par phillips e81cc der og)

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    2,877
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Vel det vil nok være slik at Telefunken eller Philips ECC81/ECC801 bør kombineres med USA ECC82/12AU7. Det er en velprøvd kombi.

Velger du å kjøre med Siemens eller Telefunken ECC82/E82CC/ECC802, bør du kanskje benytte USA-rør som inngangsrør, gjerne etter den nye 6N1-standarden, og da blir det 6AQ8, 6DT8, 6BK7B, 6BQ7A - alle disse har den fordel at de er ganske rimelige i innkjøp. Kan jo nevne at 6DT8 er lik USA 12AT7, men altså for 6V-glødespenning ("6N1-standarden").

Men det er nok mange andre muligheter også - gode alternativer vil så være dyre hvis du må kjøpe rørene.
    Det kan godt tenkes de Philips E81CC spiller pent sammen med dine Siemens E82CC.

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2008
    Poster
    31
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

engel

her er bilder av noen rør eg fikk på jobben,kunne tenkt meg et matchende rør til telefunken ecc802s røret men 300dollar er drøyt.

Newcomer telecaster sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2008
    Poster
    196
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

hmmm... hvordan sette sammen dette?

hei
    Jeg har samlet sammen div smårør og har bl a flere av følgende
    GE 5814A triple mica grey plates
    Siemens E81CC 3mica single support
    Phillips ECC81 Miniwatt 1947

pluss en mengde til som jeg skal ordne i en liste.

KjellB, forslag til å sette dette sammen til brukbare kombinasjoner?

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    2,877
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av jartv
    her er bilder av noen rør eg fikk på jobben,kunne tenkt meg et matchende rør til telefunken ecc802s røret men 300dollar er drøyt.

De rørene her jeg nevnte: 6AQ8, 6DT8, 6BK7B, 6BQ7A, koster IKKE 300 dollar pr. stk. For et år siden kostet de 3-6 dollar pr. stk., men prisene raser oppover nå etter at folk har oppdaget dem.

Du har noen flotte europeiske rør - blant de aller beste - men de profiterer på litt USA sound fra de andre rørene.

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    2,877
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av telecaster
    hei
    Jeg har samlet sammen div smårør og har bl a flere av følgende
    GE 5814A triple mica grey plates
    Siemens E81CC 3mica single support
    Phillips ECC81 Miniwatt 1947

pluss en mengde til som jeg skal ordne i en liste.

KjellB, forslag til å sette dette sammen til brukbare kombinasjoner?

Fine rør det der. Det er helt enkelt bare å kombinere europeiske topp-rør med USA-rør, så blir det riktig fint.

GE er vel den sikreste USA-fabrikanten - her er nesten alle varianter gode hvis man kombinerer med europeiske rør med riktig grad av kontroll (GE frodig i varierende grad - de europeiske gir så mer kontroll). Noen av de mest frodige GE har litt ustyrlig diskant, men det kan ofte matches bort med de riktige europeiske rørene. Og GE har den berømte USA-mellomtonen - dette trykket der nede i nedre mellomtone og øvre bass. GE med hvit skrift er standardrørene - de lyder som regel best, men noen ganger kan den mer kontrollerte lyden fra industriversjonene med grønn skrift være passende (i motsetning til Sylvanias tilsvarende med grønn skrift - de er nesten alltid dårlige, unntatt noen fra 50-tallet som man ikke ser lenger).

Siemens single support har ikke den velkontrollerte diskanten som double support har, men flere sier de nesten ikke hører forskjell. Også et godt rør.

ECC81 Miniwatt 1947 D-getter er det aller beste røret fra Philips/Amperex-familien. Kan spille sammen med RCA 12AU7 Cleratop og andre USA-rør.

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2008
    Poster
    31
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

rør

Liten misforståelse eg har bare ett telefunken rør (ecc802s)det koster ca 300 på e-bay.

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    2,877
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Da er kanskje det beste å bygge om til ECC81/12AT7 istedenfor 6N1.

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2008
    Poster
    31
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    korleis er det å bruke ef86(6bk8) eller ecc180(6bq7a)+amerikansk 12au7 rør?er det ein ok kombinasjon?

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    2,877
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

EF86 er en enkel-pentode, ikke dobbeltriode, så det går jo ikke.

Men 6BQ7A er OK sammen med USA 12AU7. Det blir ganske stor fyldig sound av det.

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2008
    Poster
    31
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    på radio museun er ef 86 det samme som 6bk8? og ecc180 det samme som 6bq7a

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    5
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ærede rørforsamling,
    en kort stemningsrapport: Jeg bestilte en MA XD 800 via on9mart.com den 17 november i år, betalte via PayPal, den ble levert 25 nov. Ingenting å utsette på bestillingsprosessen eller forsendelsen. Juletilbudet lød på 399 engelske pund ferdig levert. MA’n er tydligvis av den nyeste typen, merkingen til smårørene stemmer så vidt jeg skjønner (V1 = 12AU7, V2=ECC85, V3=ECC85, V4=12AU7).

Jeg ble positivt overrasket over byggkvaliteten, forventningene var muligens ikke alt for høye. Det eneste å utsette er en litt slarkete av/på bryter og et irriterende blått lys.

Musikken transporteres digitalt via en Squeezebox v3 til en Cambridge Audio 740c som brukes som DAC/CD spiller, deretter analogt til MA'n som legger på litt rørmagi og sender det til et par Dynaudio Focus 140. Volumknappen til MA’n står fast på "kl 1200", bruker Squeezeboxen for å regulere volumet. Pr dags dato har MA’n spilt i en anslagsvis 40-50 timer. Jeg er meget fornøyd med lyden.

Et problem dukket opp ett en del timers spilling: Det kom en høyfrekvent, variabel lyd fra høyre høyttaler. Den kommer, forsvinner etter en stund, og kan være bort i mange timer, og forsvinner som regel hvis man skrur MA’n av/på. Byttet om V1 og V4, og da kom ulyden i venstre kanal. Er røret defekt, eller er det bias justering?

Selv med mine begrensede rørkunnskaper har jeg med stor interesse lest denne tråden, og er på jakt etter smårør tilsvarende forslag nr 1 til Kjell B, dvs ”

1) Som 12AU7/ECC82 bruker jeg USA-produserte General Electric 5814A triple-mica (3-mica, dvs. 3 mica-plater) - gjerne "GE 5 Star" (dvs. merket med 5 stjerner på rekke). Som ”6N1” settes inn Telefunken ECC85 (60-tallet). Dette gir en superdetaljert gjengivelse (men helt uten agressivitet) – for dem som ettersøker alle mikrodetaljene. En mykere gjengivelse oppnås ved å bytte GE-røret til GE 5963."

Gjennom en svenske har jeg fått tilbud på disse rørene, men jeg er usikker på prisleie, han vil ha 420 Nkr for GE rørene (ett par ink forsendelse), videre sier han også at ”I have older GE 5814, black plates tubes from the fifties too”. Når bør GE rørene være produsert?

Telefunkrørene går for ca 430 Nkr pr stk. Er dette ”normale” priser? Telefunkenrørene har han også brukte til halve prisen, bør man hoppe på et slikt tilbud?

På forhånd takk…:-).

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    2,877
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av knutas
    Ærede rørforsamling,

1) Et problem dukket opp ett en del timers spilling: Det kom en høyfrekvent, variabel lyd fra høyre høyttaler. Den kommer, forsvinner etter en stund, og kan være bort i mange timer, og forsvinner som regel hvis man skrur MA’n av/på. Byttet om V1 og V4, og da kom ulyden i venstre kanal. Er røret defekt, eller er det bias justering?

2)Gjennom en svenske har jeg fått tilbud på disse rørene, men jeg er usikker på prisleie, han vil ha 420 Nkr for GE rørene (ett par ink forsendelse), videre sier han også at ”I have older GE 5814, black plates tubes from the fifties too”. Når bør GE rørene være produsert?

3) Telefunkrørene går for ca 430 Nkr pr stk. Er dette ”normale” priser? Telefunkenrørene har han også brukte til halve prisen, bør man hoppe på et slikt tilbud?

På forhånd takk…:-).

1) Dette skjer nok av og til med de velbrukte 60/70-talls rørene de pakker med. Husk Music Angel leveres med ekte NOS-rør (små-rørene) for å demonstrere lydkvaliteten, men da altså velbrukte old stock, noe annet ville være umulig til den prisen. Så det er bare å bytte ut de medfølgende rørene til ubrukte gode NOS-rør så er ulyden borte. Det er vel GE 5963 som du har der ? Kjøp et sett av disse også - de er gode og billige. Problemet skyldes noen ganger bare dårlig kontakt i soklene, se rørguiden.

2) Ja den prisen er OK - da du skal ha gode og ekte USA-produserte GE 5814A 3-mica - de er ikke billige idag. De er fra 50/60-tallet. Black plate-rør kan også være interessante - både GE, RCA, Sylvania og TungSol produserte interessante typer - da blir det mere trykk i midtre mellomtone og ikke så detaljert diskant. Altså en mere snill og gammeldags rørlyd og mindre av den super-detaljerte gjengivelsen.

3) Også her helt OK pris. ECC85 er et av de mest vellykkede audio-rørene fra Telefunken, så vi er heldige at den nye Music Angel'en akkurat tar denne typen. Norske Motron (Brynjar Kvanlid) har også de rørene du nevner.

Ja jeg anbefaler absolutt å kjøpe mange rørvarianter billig og brukt til å begynne med - så kan du selv prøve ut de mange kombinasjonene (og fortelle her etterpå).

Jeg forstår du nå har fått en Music Angel fra On9mart i HongKong med korrekt merking av små-rørene. Topp-platen merket 12AU7 og ECC85. Det er fint. Dere som får de nye - det ville vært fint hvis en som er teknisk kyndig kunne konfirmere at droslene nå er på plass igjen i drosselhusene (som et års tid har vært tomme).

Side 9 av 35 FørsteFørste ... 5 6 7 8 9 10 11 12 13 19 29 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •