Gode små-rør til Music Angel XD-800 (KT88) - Side 8

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 8 av 35 FørsteFørste ... 4 5 6 7 8 9 10 11 12 18 28 ... SisteSiste
Viser resultater 141 til 160 av 684
    Active Kong Arne sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    315
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    har du et stall tips til hva som bør inn ?

Sitat Opprinnelig postet av Kjell B.

Electro-Harmonix rør kjenner jeg som ganske varme og ullne i lyden - og NOS-magien i mellomtonen mangler - og diskanten er temmelig ukontrollert.

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    2,877
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Du kiunne jo prøve å bytte 6922-røret først.

ECC88 som inngangsrør minner datamessig mye om 6N1, og det er en lang rekke rør som kan prøves istedet for disse.

Jeg ville ha prøvd
    - Siemens PCC88
    - RCA ny logo black plate 6BQ7A (gir NOS-type trykk i mellomtonen)
    - Sylvania black plate 6AQ8

for å nevne noen.

Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    315
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    ikke lett å finne .....

Philips ECG JAN 6922 6DJ8
    " MADE IN U.S.A."

er dette gode rør ?

Du kiunne jo prøve å bytte 6922-røret først.

ECC88 som inngangsrør minner datamessig mye om 6N1, og det er en lang rekke rør som kan prøves istedet for disse.

Jeg ville ha prøvd
    - Siemens PCC88
    - RCA ny logo black plate 6BQ7A (gir NOS-type trykk i mellomtonen)
    - Sylvania black plate 6AQ8

for å nevne noen.

Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    315
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

rørtester

Titt

tenkte å kjøpe meg en rørtester, disse er jo ikke så dyre, bar frakten som litt dyr da de er tunge å store....

kunne være kjekt å finne "matching tubes"
    vet du om noen man bør kjøpe / holde seg unna?

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    2,877
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Kong Arne
    ikke lett å finne .....

Philips ECG JAN 6922 6DJ8
    " MADE IN U.S.A."

er dette gode rør ?

De rørene jeg nevnte er lett å finne, og ganske billige også, da de er forholdsvis nyoppdagede som gode audio-rør og finnes i store mengder (PCC88 er dog i ferd med å bli mere sjelden) Alle disse er gamle TV-rør.

PCC88 Siemens kjøper du fra RPM Developments Oy - Webstore
    rpmfi-1@rpm.fi

RCA 6BQ7A og Sylvania 6AQ8, søk på eBay eller internett
    (USA-forhandlere)

De vanlige high-end rør-butikkene fører ikke disse rørene, da de fortsatt er for billige til å være spekulasjonsobjekter. Men lagrene rundt omkring er nok under oppkjøp, slik at disse skal bli den neste generasjonen dyre audio-rør.

Det Philips-røret du nevner er et NOS-rør av nyere produksjon - typisk steril 6922-lyd. Philips ECG USA har egentlig ikke noe å gjøre med de fine gamle europeiske Philips-rør.

Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    315
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da har jeg fått kontakt, de hadde rørene
    har ikke fått noe bekreftelelse på bestillingen, men det kan vel gå et par dager... det blir spennende om lyde forandrer seg mye

fant også noen gamle sylvania fra 1960, de kan jo også testes

The 6922 is one of two premium versions of the ECC88/6DJ8 tube.
    It is the same tube as the ECC88, and will work wherever an ECC88 is needed.
    It has premium features such as low noise, low microphonics,
    GOLD PINS and a longer lifespan. These four are the special JAN/ US Navy mil version
    produced by Sylvania in the 1960's. Nice, clear green printing on the tube and the
    tube number is also etched into the glass [supposed to indicate early production]
    Codes are "JAR" on two tubes, JAJ and JAH on the other two

De rørene jeg nevnte er lett å finne, og ganske billige også, da de er forholdsvis nyoppdagede som gode audio-rør og finnes i store mengder (PCC88 er dog i ferd med å bli mere sjelden) Alle disse er gamle TV-rør.

PCC88 Siemens kjøper du fra RPM Developments Oy - Webstore
    rpmfi-1@rpm.fi

RCA 6BQ7A og Sylvania 6AQ8, søk på eBay eller internett
    (USA-forhandlere)

De vanlige high-end rør-butikkene fører ikke disse rørene, da de fortsatt er for billige til å være spekulasjonsobjekter. Men lagrene rundt omkring er nok under oppkjøp, slik at disse skal bli den neste generasjonen dyre audio-rør.

Det Philips-røret du nevner er et NOS-rør av nyere produksjon - typisk steril 6922-lyd. Philips ECG USA har egentlig ikke noe å gjøre med de fine gamle europeiske Philips-rør.

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    2,877
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Kong Arne

fant også noen gamle sylvania fra 1960, de kan jo også testes

The 6922 is one of two premium versions of the ECC88/6DJ8 tube.
    It is the same tube as the ECC88, and will work wherever an ECC88 is needed.
    It has premium features such as low noise, low microphonics,
    GOLD PINS and a longer lifespan. These four are the special JAN/ US Navy mil version
    produced by Sylvania in the 1960's. Nice, clear green printing on the tube and the
    tube number is also etched into the glass [supposed to indicate early production]
    Codes are "JAR" on two tubes, JAJ and JAH on the other two

Hvis vi snakker om populære standard high-end-rør som 6922, så er lagrene ganske utplukket for de varme organiske typene (spesielle gamle Siemens, Philips, Amperex), så du kan regne med at de rørene du finner vil koste 1000 - 4000 kr pr. stk.

Finner du noe billigere, så er det alltid typer med lys tynn klang, som ikke er særlig etterspurte.

Det Sylvania 1960 du beskriver her har grønn skrift på glasset - disse militær-typene lyder mer sterilt enn de gamle Sylvania med gul skrift, som er de mest anbefalte Sylvania, uansett type rør. Dette Sylvania-røret er lydmessig ganske likt det mye nyere Philips ECG, som også ble produsert av Sylvania. Det har dog bedre mellomtone enn russiske og kinesiske typer.

Verden er full av Sylvania militær-serier med grønn skrift til salgs, gjett hvorfor ?

Dessuten er det en pågående svindel nå med å remerke slike rør som Amperex Bugle Boy, Siemens, m.m. og selge dem til høy pris.

Derfor er det fornuftig istedet å lete etter nye ukurante rørtyper som kan gå inn i de samme kretsene som de kjente high-end rørene.

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2008
    Poster
    31
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Var på bruktbutikk i dag ,innehaveren hadde en pose med phillips miniwatt ech81 og ech 82.er det noe som kan brukes i hi-fi sammenheng.

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    2,877
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Nei ihvertfall ikke uten at man designer noe spesielt for disse. De er høyfrekvens dobbel-rør: triode-pentoder til radioer.

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2008
    Poster
    19
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Philips Miniwatt

Har fått tak i et par Philips Miniwatt 12AT7 som jeg bruker sammen med RCA Ceartop 12AU7, men er usikker på om det er de miniwattene som blir anbefalt her i tråden. Synes ikke det er stor forskjell fra de orginale rørene som fulgte med MA. De orginale røra var RCA 5814A(rød skrift) og RCA 12AT7 (oransje skrift). Lydbildet høres litt åpnere ut nå ellers lite forskjell, men de har ikke fått mange timer. Jeg har versjon 3 eller 4 MA. Altså ikke den helt nye typen. Prøver å legge ved et bilde, men usikker på om jeg gjorde det rett

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    2,877
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Ja det er ekte Philips Miniwatt - en nyere årgang enn de jeg selv anvender - de vil ikke være helt så klare og dynamiske som de riktig gamle typene, særlig D-getter 1947 (Motron), men også de med stor O-getter (50-tallet).

Du har nok også vært heldig med rørene som følger med - men det kan bli bedre - det koster penger. De originale Siemens E81CC 3-mica er uslåelige sammen med USA-rør.

I 12AU7-posisjonen kunne du også prøve GE 5814A 3-mica og GE 5963 (er billig) sammen med de Philips Miniwatt du har funnet. Jeg går ut fra at de GE 5814A du har nå ikke er 3-mica, siden du ikke nevner det.

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2008
    Poster
    19
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

De er ikke triple mica dessverre. Når det gjelder Siemens E81CC 3-mica, kan det bli litt mye penger. På den annen side ser det ut som om gamle gode NOS-rør er det eneste som øker i verdi i disse tider med børskollaps, finanskrise og boligkrakk. Uansett takk for dette og mange andre tips her i denne tråden.:smile:

Rune E

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2008
    Poster
    31
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

rør

Fikk tak i noen rør på jobben i dag,siemens e82cc 6189,phillips miniwatt e88cc og telefunken ecc802s(dessverre bare et telefunken rør).Er det stor forsjell på et e88cc og e85cc ?dette er ubrukte rør dei virker fint ,bør eg teste dei ?hører igen forsjell i kanalene.

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    2,877
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Det må være en sjelden luksus å finne fine NOS-rør på jobben - ikke mange slike jobber idag.

Siemens E82CC, er det 3-mica ? Dobbel getter support ? Da har du en vinner sammen med USA-rør i 6N1-posisjonen.

Mht ECC85 og E88CC - de ligner hverandre, men i Music Angel 6N1-posisjon blir endringen i DC-potensialene på rørene lovlig stor med E88CC, de spiller likevel ganske OK hos meg. Mens ECC85 jo er perfekt.

Et rør som passer bedre enn ECC88-variantene er PCC88 - dette røret får litt for lav glødespenning i Music Angel, med det resultat at rørkurvene forskyves mot ECC85 - spiller pent.

Newcomer MacBeth sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2007
    Poster
    94
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Rør lyser opp

Litt på siden i denne tråden, men...

Vet noen hva som skjer med det ene EL84 (Matched Quad of JJ Tesla EL84 / 6BQ5 amp tubes New) røret mitt? Jeg har en Yaqin MC-84L forsterker hvor det ene røret lyser opp når jeg slår på forsterkeren. Ingen av de andre rørene lyser opp slik. Se bildet som er tatt i det jeg slår på forsterkeren.

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    2,877
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Det er sannsynligvis ioniserte gassrester fra gettermaterialet - slike lysglimt forekommer på mange rørtyper - helt ufarlig og helt normalt - man ser at enkelte rør har det, mens andre fra samme produksjonsbatch ikke har det.

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2008
    Poster
    31
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Trenger ein liten forklaring på kva eg skal se etter når det gjelder 3-mica og dobbel/trippel getter suport?Rørne var brukt i forsterknings delen til radar/radio/ekkolodd til gamle kobben klasse u-båt 60/70 tallet.Det var mange e801cc(telefunken)e82cc(siemens)rør igjen,så eg har vurdert å bygge om til e81cc/e82cc.skal prøve a legge til bilder.

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    2,877
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Ja har du mye sånne rør så bør du bygge den om - det er jo kjempe-enkelt - kun skal et par ledninger til glødingen flyttes.

Mht 3-mica double getter support - det er bare å studere bildet nederst i første innlegg i denne tråden - der ser du alt tydelig. F.eks. de to korte metall-stagene opp til getter-ringen = double getter support. For Siemens er dette viktig - de rørene ligger en klasse over de andre.

Newcomer
    Medlem siden
    May 2005
    Poster
    191
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg er litt i tvil, men jo mer lovord denne høster, jo mer lysten blir jeg på å prøve en, bare for å se åssen rør er og passer meg.
    De er jo ikke direkte dyre, og mtp lovordene de får, så burde det vel ikke være umulig å selge dem igjen uten for mye tap.

Såh, hvordan tror folket de ville matche ett sett med Klipsch RF-82?
    Det er 98db følsomhet på dem.

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    2,877
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Ifølge Klipsch-eiere går det perfekt.

Vær ellers klar over at du kan møte negative oppfatninger fra folk fra hifi-bransjen og deres venner. Disse folkene skriver en del på hifi-fora.

Side 8 av 35 FørsteFørste ... 4 5 6 7 8 9 10 11 12 18 28 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •