Gode små-rør til Music Angel XD-800 (KT88) - Side 7

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 7 av 35 FørsteFørste ... 3 4 5 6 7 8 9 10 11 17 27 ... SisteSiste
Viser resultater 121 til 140 av 684
    Newcomer Spoxie sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2008
    Poster
    13
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Oki.

Kjell B, eller noen andre, vet dere hvilke rør som er best å bruke hvis man ønsker ganske mye bass men samtidig en behagelig og "myk" diskant og mellomtone? Helst ikke helt sånn super detaljert heller..
    Er ikke så flink å forklare, men ønsker at bassen skal være stram og og kraftig, men ikke sånn "buldrende" ops:

Er den nyeste MA'en jeg har med 6N1 rør.. Og skal bruke den på Klipsch Rf 82, hvis det har noe å si..

Vil jeg kunne oppnå bedre lyd ved å gjøre om til 12 volts rør på de med 6N1, eller er det mulig å oppnå like god lyd uansett?

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    2,877
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Erstatte 6N1.

Ut fra lyd-beskrivelsen din så ville jeg prøvd noen varianter av USA TV-røret 6BK7B som erstatning for 6N1. Dette røret kan ligne 12AT7 lydmessig, men spiller noe mykere oppover og litt mer pent og forsiktig. TungSol 6BK7B black plate er vinneren - blir dette for mørkt finnes det også et tilsvarende grey plate. Forøvrig er GE-varianten også god. Den er grey plate.

Ellers er det bare å gå løs på listen over de mange billige TV-rørene - jeg kommer selv med anbefalinger senere.

Som 12AU7 benytter du det vanlige GE 5963 - vil du ha mer tørr og detaljert gjengivelse kan du bruke en av de to 3-mica Siemens E82CC-variantene.

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    7
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Question Packard Bell

Bestilte noen RCA cleartop fra tubedepot.com (12AU7) og mottok noen 12AU7 cleartop fra Packard Bell. Skikkelig gamle saker i originalesker, testet, matchet og forsåvidt alt i orden.
    Har hørt på dem og de er veldig mye bedre oppløst enn de opprinnelige GE-rørene i MA'en.
    Men jeg lurer jo allievel på om jeg ble litt lurt her ...?
    Er RCA enda bedre enn disse eller er dette bare en annen betegnelse for samme røret ? Noen som vet ?

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    2,877
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Siden det er Cleartop vil jeg tro det er samme som RCA - det var vanlig den gang med massevis av egne navn fra de som produserte utstyret rørene skulle anvendes i.

De originale GE, var det 5963 med nyere MA eller 5814 fra eldre MA ? Kanskje ikke 3-mica ?

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    7
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Kjell B.

Siden det er Cleartop vil jeg tro det er samme som RCA - det var vanlig den gang med massevis av egne navn fra de som produserte utstyret rørene skulle anvendes i.

De originale GE, var det 5963 med nyere MA eller 5814 fra eldre MA ? Kanskje ikke 3-mica ?

Takk for raskt svar. Nyere MA (noen uker gammel) med 6N1 i midten, som jeg forøvrig byttet til Telefunken-rør (fra hifitubes.nl). Vet ikke om Telefunken-rørene er av samme kvalitet som diamond-merkede...?
    Låt knall med GE + Telefunken, men enda et par knepp oppover i kvalitet med cleartop'ene.

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    2,877
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Flott da vet vi mere.

Dine Telefunken uten diamond er enten Siemens eller gode selekterte RFT ECC85.
    RFT kjennetegnes av at mica-platene har uvanlig store tagger i kanten rundt.

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    7
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Flott da vet vi mere.

Dine Telefunken uten diamond er enten Siemens eller gode selekterte RFT ECC85.
    RFT kjennetegnes av at mica-platene har uvanlig store tagger i kanten rundt.

Da er nok dette RFT. Store tagger, akkurat som du sier.
    Hvordan er de sammenlignet med Telefunken m/diamond ?

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    2,877
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Ganske stor forskjell - prisen er jo mange ganger høyere.
    Ekte Telefunken gir ren klar lyd uten å være aggressiv, heller motsatt. Rørmagi.

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    7
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Høres spennende ut. Noen tips om hvem som selger slike ?

Og så lurte jeg på en annen sak også. Hva med å bytte KT88 rørene. Ser det finnes en del ulike her også. Tror du det er noe å hente lydmessig på å finne andre enn de originale ?

Newcomer MacBeth sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2007
    Poster
    94
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Og så litt på siden. KjellB, hva gjør tube dampers/valve rings?

Tube Dampers - High Fidelity Tubes

Newcomer MacBeth sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2007
    Poster
    94
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Står litt om KT-88 her:

http://www.avforum.no/forum/receiver...effektror.html

Product Review

KT88 and 6550 Tube Directory

Ellers kommer jeg også til å kjøpe et (eller flere) sett med KT-88 rør, om ikke annet enn for å ha i reserve. Så er det da å velge "riktige" rør. Det finnes jo endel:

6550 / KT88 / KT90 Power Tubes

Sitat Opprinnelig postet av Palm
    Og så lurte jeg på en annen sak også. Hva med å bytte KT88 rørene. Ser det finnes en del ulike her også. Tror du det er noe å hente lydmessig på å finne andre enn de originale ?

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    2,877
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Høres spennende ut. Noen tips om hvem som selger slike ?

Gode Telefunken ECC85 finner du her:

Shop eBay Canada Store - TubeMuseum:: Audio Tubes

Skriv inn Telefunken ECC85 der til venstre i rubrikken for Store Search, så kommer det flere alternativer - helt nye ubrukte rør - prisen avhenger av hvor godt de måler. Også matched pairs.

Det står også forklart hvordan man kjenner igjen disse ekte Telefunken.

Jeg kjøpte et par her selv for å komplettere samlingen - de var perfekte etter 50 timers innspilling.

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    7
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Glitrende, Kjell. Da er de bestilt ! Gleder meg !

Men hva med å bytte KT88'ene ? Har du prøvd det ? :-D

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    2,877
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Men hva med å bytte KT88'ene ? Har du prøvd det ? :-D

Effektrør kan gjerne diskuteres her:

http://avforum.no/forum/receivere-fo...effektror.html

Active Kong Arne sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    315
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

små rør

Hei

disse rørene passer ikke i MA, men spør likevell

fant på ebay noen nye rør med lang levetid som var nesten gratis, men vet du om disse har noe go lyd?

Rare Quality Russian 6N1P-IV tubes,
    Equivalents to the 6DJ8 / E88CC / 6922

High reliability , long life non less 5000 hours . Military equipment.

The 6N1P-VI is a miniature glass-envelope small-signal dual triode intended for use
    as a line-level amplifier or driver in high-quality audio amplifiers.
    Except for higher heater-current consumption and some electrical parameters,
    the 6N1P-VI is similar to the 6DJ8, ECC88 or 6922 and may substitute for these
    types in some high-level audio applications. Features include very low distortion
    - optimized for line stages; medium transconductance; internally shielded between
    sections, allowing their use at differing signal levels; higher plate-voltage and
    dissipation rating than 6DJ8 types; and larger cathode than 6DJ8 types, giving it
    longer life and more transient current capability.

og disse

6SN7/ ECC32 / 6CC10 / 6N8S Tubes
    High quality made for the military equipment.
    Double triode, LF voltage amplification
    Equivalents to the 6SN7 / ECC32 / 6CC10.
    The tubes are never used.
    Military equipment

disse passer i min MC-2A3 forforsterker...
    den gir et utrlolig godt lydbilde, veldig luftig og fint topp...
    men når jeg kjører rca clear top / og philips minwatt på MA med denne forforsterkeren, så synes jeg vel nesten det kan bli litt friskt...

finnes det en god rør kombinasjon som har flott mellomtone etc. men litt mer dempet i toppen

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    2,877
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Disse russiske rørene er ikke i samme liga som gode NOS-rør fra Vest-Europa og USA.

Mht 6N1 = 6N1P, dette røret følger med den siste versjonen av Music Angel KT88, og som du ser i denne tråden så kommer det nå etterhvert lister over NOS-rør vi kan bruke for å slippe å bruke kinesiske og russiske 6N1-rør.

Jeg kan godt tenke meg at de store oktal-rørene her kan ha en viss imponerende klarhet (i det øvre registeret), men det blir nok lettere lytte-tretthet med disse, da de ikke har den naturlige og organiske rør-mellomtonen vi får med de beste NOS 6SN7-typene - som jo begynner å bli utplukket. Hvis mulig burde man heller satse på å bygge om til NOS enkel-trioder: et 6SN7 erstattes av to 6J5 eller 6C5 - disse finnes også som såkalte metall-rør - er meget gode.

Hva slags rør på MA harmonerer best med de oktalrørene du viser her ?

Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    315
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei

har ikke testet noen av disse over, kun bestilt de, da de kostet 14 $ og 18 $
    for 8 stk av hver type, kan jo pynte jule tre med noen

MC-2A3 har jeg kun kjørt de medfølgende rørene på, og kunne tenke meg å prøve å bytte ut noen av disse

slik den er orginalt, er ikke RCA cleartop/philips miniwatt opptimalt i engelen..
    synes det blir litt frisk i toppen, men spørs hvor jeg skal gjøre forandring....
    tenkte å prøve noe annet i MC-2A3 pre.amp. men hva lønner det seg å bytte ut... har søkt litt på nette men fant ingenting.. kanskje starte egen tråd på den

Den har : 2x 2A3C, 1x EL34, 3x 6SN7, 3x ECC88

Disse russiske rørene er ikke i samme liga som gode NOS-rør fra Vest-Europa og USA.

Mht 6N1 = 6N1P, dette røret følger med den siste versjonen av Music Angel KT88, og som du ser i denne tråden så kommer det nå etterhvert lister over NOS-rør vi kan bruke for å slippe å bruke kinesiske og russiske 6N1-rør.

Jeg kan godt tenke meg at de store oktal-rørene her kan ha en viss imponerende klarhet (i det øvre registeret), men det blir nok lettere lytte-tretthet med disse, da de ikke har den naturlige og organiske rør-mellomtonen vi får med de beste NOS 6SN7-typene - som jo begynner å bli utplukket. Hvis mulig burde man heller satse på å bygge om til NOS enkel-trioder: et 6SN7 erstattes av to 6J5 eller 6C5 - disse finnes også som såkalte metall-rør - er meget gode.

Hva slags rør på MA harmonerer best med de oktalrørene du viser her ?

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    2,877
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Hva slags ECC88 er det du kjører med da ?

På meg virker det som om nesten alle rørene og komponentene er av det lyse slaget - for mye klarhet på bekostning av musikalitet ? Det pleier å være sånn med utstyr som får toppkarakterer av hørselsskadete guruer.

Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    315
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    He he.... 3.poeng

2A3 rørene:

EL34:

6SN7:

6922:

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    2,877
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Electro-Harmonix rør kjenner jeg som ganske varme og ullne i lyden - og NOS-magien i mellomtonen mangler - og diskanten er temmelig ukontrollert.

Side 7 av 35 FørsteFørste ... 3 4 5 6 7 8 9 10 11 17 27 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •