Gode små-rør til Music Angel XD-800 (KT88) - Side 6

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 6 av 35 FørsteFørste ... 2 3 4 5 6 7 8 9 10 16 26 ... SisteSiste
Viser resultater 101 til 120 av 684
    Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2008
    Poster
    23
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Han er ikke verdens billigste, men søkke hvor den mannen vet! Han har også ofte brukte loddebolter, måleinstrumenter, nye kondiser osv osv.
    Han pleier å svare på bryn@motron.no .

Bernt K

Newcomer MacBeth sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2007
    Poster
    94
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk for tipset. Jeg tok en telefon til ham i går kveld, og siden han hadde oppe til kl 21, så tok jeg meg en tur bort til ham. Etter hans og KjellBs anbefalinger kjøpte jeg to nye rør som erstatning for de kinesiske 61N rørene. Så får jeg teste dem endel timer, men mener jeg allerede hørte strammere bass. Dette er morsomt!

Meget hyggelig fyr, herr Kvanlid.

Sitat Opprinnelig postet av berxter
    I stedet for å kikke deg firkantet på fremmedlandske nettsider, kan du jo ta en telefon til Brynjar Kvanlid på Vestfossen; firma Motron: 32 75 21 50. Han har et kjempelager av rør, og kjenner i detalj det meste av det som er å kjenne når det gjelder rør. Han har vært ute av drift en stund, men er visstnok nå i full gjenge igjen.

Bernt K

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    6
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei.

Har nettop handlet inn noen rør til min MAkt88
    simens ecc801s fra 1982
    og
    1950s GE 5814 (5814A)tubes;15mm Dull Grey Ladder Plate

Ser ikke ut til at disse har 3 mica, kun 2,

Noen som har erfaring med disse, Mvh Stian

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    2,877
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Har testet de fleste varianter av det ekte 6N1-røret. Og det finnes et par typer her som er interesssante. Når det gjelder de russiske så synes jeg nyere typer er dårligere enn tilsvarende kinesiske.

Gode 6N1 er først og fremst eldre russiske NOS-typer, da er det 6N1P fra tiden rundt 1960. Disse har noe av den organiske og fyldige mellomtonen som minner om gode vestlige NOS-rør. Russisk produksjon rundt 1970 kan også lyde bra, men på denne tiden var mange av rørene for mikrofoniske. Snakker vi først og fremst om autoritet, stålkontroll og makrodynamikk kan det nyere (90-tallet) russiske Voskhod Kaluga 6N1P-EV (= 6H1Pi-EB) absolutt anbefales. Her er det absolutt ingen problemer med mikrofoni.

Et annet overraskende rør var nye kinesiske rør innkjøpt fra Chinabest2006:
    ”Brand new Shuguang 6N1=6922=6DJ8 Vacuum Tube(4 pcs)”. Disse spiller åpent og mykt, ganske stor forskjell til de rørene som følger med Music Angel (og som lyder ganske sterilt og med en litt irrriterende diskant). Kan anbefales. Har vanlig halo-getter (ring-formet plate) der de medfølgende kinesiske 6N1 har en firkantet plate som getter.
    eBay Store - CHINABEST2006: Dresses, T-Shirts,Tank Tops, Sweatshirts

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    2,877
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av merce
    Tenkte å gi en aldri så liten subjektiv oppfatning etter å ha testet de rørene jeg har opp mot hverandre, samme låt (litt tempo - Bon Jovi), samme volum på forsterkeren.

GE Canada 5814A triple mica har ikke blitt byttet ut, derimot er disse testet:

Siemens ECC801S =E81CC =12AT7WA,E81CC text, 3-mica ,double getter
    Mullard ECC801S =12AT7WA =M8162= CV4024
    og rørene som fulgte med forsterkeren (klarer ikke å tyde hva dette er)

De "originale rørene" opplevde jeg som "flate", lite luft, skarpe og lite "tyngde". Slettes ikke god lyd...

Siemens derimot ga inntrykk av mye energi, god tyngde/bass men jeg syntes disse ble litt skarpe i toppen og sentrerte lyden i øvre mellomtone. Volumet oppfattet jeg som høyest av de jeg testet. Jeg savnet noe "luft" og fikk et inntrykk av at lyden liksom var pakket inn i noe - som å sette en kasse over høyttalerne.

Mullard rørene ga ikke samme energien som Siemens men beholdt allikevel endel tyngde - dog ikke like mye som Siemens. Jeg oppfattet det som at Mullard rørene skapte mer rom mellom instrumentene slik at disse lettere kunne skilles fra hverandre, mer luft. Lyden ble mer åpen slik at "kasselyden" forsvant, øvre mellomtone og diskant oppfattes som bløtere men allikevel klarere. På mitt oppsett spiller Mullard rørene mer kontrollert og jeg oppfatter disse som mer musikalske enn de øvrige jeg har testet.

For dere "fagfolk" som evt. leser dette må jeg beklage min manglende bruk av "korrekt" terminologi - vet rett og slett ikke nok om bruken;-)

At du opplever Siemens-rørene som litt skarpe i toppen skyldes nok kombinasjonen med dine GE Canada 5814A triple mica. Disse har ikke den punchy mid-bassen og generelle varme som de USA-produserte GE 5814A gir, til tross for at de ser ganske like ut. Anbefaler at du prøver å få fatt på USA-typen, den er nok atskillig dyrere nå. Gjerne GE 5 Star (røret merket med 5 hvite stjerner på rekke under 5814A-merket).

Jeg har nå presisert mine anbefalinger først i denne tråden, at det skal være USA-produserte GE sammen med Siemens E81CC.

Går man et trinn ned på stigen finner man RFT ECC81 - dette passer godt sammen med GE Canada 5814A.
    Din kombinasjon med Mullard ECC801S er sikkert også flott - interessant gjennomgang du har her.

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2008
    Poster
    75
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da er det ikke annet å gjøre enn å kaste seg på ny runde med leting etter riktige GE 5814A... Spennende å teste ut forskjellen.

Kjell B; kan dette også være nøkkelen for å få oppsettet til å spille bra også på "krevende/tyngre" musikk tror du? (jfr. tidligere PM)

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    2,877
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av merce

Kjell B; kan dette også være nøkkelen for å få oppsettet til å spille bra også på "krevende/tyngre" musikk tror du? (jfr. tidligere PM)

Det vil ha en klar betydning å anvende rør med det riktige trykk i bass-området. Der er de anbefalte GE i særklasse.

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2008
    Poster
    8
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvordan kan man se om det er USA GE'ene som fulgte med fra fabrikken?
    Kjører med Canada GE + Mullard og Genalex Gold Lion effektrør nå.

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    2,877
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av vidarmo
    Hvordan kan man se om det er USA GE'ene som fulgte med fra fabrikken?
    Kjører med Canada GE + Mullard og Genalex Gold Lion effektrør nå.

Rør som ikke er produsert på GE's fabrikkanlegg i USA er merket på en annen måte. Alle GE-rør produsert i Canada er merket tydelig med "Canada". Dessuten er USA GE-rør typisk merket med et varierende antall små prikker - en slags fabrikk-kode - der type-betegnelsen står.

Opphavet høres f.ø. raskt ved lytte-test. Canada-GE lyder som en mellomting mellom GE og Mullard, og atskillig tynnere i lyden enn de "ekte" GE.

Det samme lydmessige forhold gjelder oktalrør. RCA oktalrør ble en periode under og etter krigen produsert på lisens i Canada i en fabrikk som ellers produserte engelske rør (Mullard). Disse Amerty-rørene (var merket med annen farge) lyder også mer kliniske, mere som Mullard på den tiden. Og følgelig mindre av den velkjente frodige RCA-lyden.

USA GE-rør er etterspurte nå, og prisene er stigende. Så kan man forstå at billigere erstatninger dukker opp. Men USA GE 5963 ble heldigvis produsert i så høye antall at de fortsatt finnes til hyggelig pris.

Det sikreste er å kjøpe GE 5814A 3-mica grey plate fra norske Motron, Brynjar Kvanlid. Hans GE-rør er utelukkende USA-produksjon. Det koster selvsagt siden han leverer testede rør med garanti.

Når det gjelder de velkjente audio-rørene, så finnes det ingen billig måte å få topp-rørene - skal man ned i pris så blir det enten velbrukte rør eller rør med tvilsomt opphav. Dessverre.

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2008
    Poster
    6
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

12bh7????

Finns det någon som prövat 12BH7 som ersättning för 12AU7? På en del siter när man letar rör hävdas det att 12BH7 är betydligt bättre än 12AU7 (och andra menar tvärtom förstås!). Dom är ju inte helt lika men är det värt att pröva?

Newcomer Spoxie sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2008
    Poster
    13
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Forvirret

Jeg har lest gjennom hele tråden nå, men underveis kom jeg over noe jeg ikke kunne skjønne i det hele tatt
    Jeg har tenkt å bestille en Music Angel, men leste at de nye MA hadde noen andre rør enn de eldre typene, og da kunne man ikke bruke KjellB's anbefalte kombinasjon nr 1??

De het 6N1, og er visst ett 6 volt rør?
    Mens det var 12 volt rør i de eldre MA?

Skjønner ingenting hehe ops:

Newcomer Reiny sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2008
    Poster
    73
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Spoxie
    Jeg har lest gjennom hele tråden nå, men underveis kom jeg over noe jeg ikke kunne skjønne i det hele tatt
    Jeg har tenkt å bestille en Music Angel, men leste at de nye MA hadde noen andre rør enn de eldre typene, og da kunne man ikke bruke KjellB's anbefalte kombinasjon nr 1??

De het 6N1, og er visst ett 6 volt rør?
    Mens det var 12 volt rør i de eldre MA?

Skjønner ingenting hehe ops:
    Kjell skal visst (han får kommentere selv hehe) lage en liste over gode rør til den nyere typen MA også. Skal visstnok være flere gode kandidater av rørtyper man kan benytte her også, på lik linje som den "gamle".
    Jeg for min del er veldig fornøyd med de som følger med, men prøver gjerne ut noen andre også for å se hva jeg ender opp med.

Medlem siden
    Sep 2008
    Poster
    13
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Reiny
    Kjell skal visst (han får kommentere selv hehe) lage en liste over gode rør til den nyere typen MA også. Skal visstnok være flere gode kandidater av rørtyper man kan benytte her også, på lik linje som den "gamle".
    Jeg for min del er veldig fornøyd med de som følger med, men prøver gjerne ut noen andre også for å se hva jeg ender opp med.
    Oki. Tenkte at det kansje var negativt jeg da (med nye rør), men er sikkert ikke det.

Noen som vet om MA spiller like bare på alle typer musikk? F eks rock, som jeg hører mye på.

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    2,877
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Skal angi noen flere gode kombinasjoner av rør til de tidligere Music Angel med 12AT7 i inngangen.

1) Som 12AT7 anbefales som tidligere Philips Miniwatt ECC81.
    Som 12AU7 anbefales Siemens E82CC long plate triple-mica double getter support (50-tallet) - mere vekt på detaljer og slagkraft i forhold til det musikalske RCA 12AU7A Cleartop som ellers anbefales her.

2) Som 12AT7 anbefales Brimar 33A/101K
    Som 12AU7 anbefales Telefunken smooth plate ECC82.
    Brimar-røret spiller dynamisk, med detaljert, men samtidig myk diskant. Det kan kombineres med flere typer 12AU7.

3) Som 12AT7 anbefales det billige Shuguang 12AT7 (ikke Golden Dragon).
    Som 12AU7 anbefales Mullard box plate M8136/CV4003 (ny logo) eller det billige GE 5963.
    Det kinesiske 12AT7 er det mest vellykkede kinesiske små-røret, og kan sammenlignes med NOS-rør. Bedre enn russiske og kinesiske 6N1 (brukt som inngangsrør).

Mere om kinesiske rør små-rør her:
    http://avforum.no/forum/receivere-fo...-shuguang.html

Mange av disse rørene kan skaffes fra norske Motron (Brynjar Kvanlid).

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    2,877
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Små-rør til den nye Music Angel med 6N1, del 1.
    I denne første omgangen er røroppsettet beslektet med det på første side i denne tråden, men de tidligere ECC81/12AT7 er nå erstattet med NOS ECC85/6AQ8.

Music Angel KT88 har kommet i en ny versjon høsten 2008, der inngangsrøret 12AT7 ble avløst av det kinesiske 6N1. Dette røret vil som inngangsrør være ekvivalent med det europeiske ECC85 og USA-typen 6AQ8; sistnevnte er oftest bare et rebranded europeisk ECC85. Dessuten vil en rekke gamle TV-rør fra 50/60-tallet i USA kunne fungere som inngangsrør (det omtales ikke her, men blir tema for neste runde av 6N1-erstatninger).

Uheldigvis er topp-platen fortsatt merket med 12AT7 (et 12 volt-rør, liksom 12AU7), men dette røret kan altså ikke lenger anvendes, da rørsoklene nå er koblet for standard 6 volt-rør. Man ødelegger imidlertid ingenting om man setter feil rør i en Music Angel-forsterker - kun blir det ingen lyd.
    Nedenfor er satt opp noen gode kombinasjoner av små-rør til denne nye 6N1-varianten av Music Angel-forsterkeren.

1) Som 12AU7/ECC82 bruker jeg General Electric 5814A 3-mica eller nyere GE 5814A 2-mica (kan bære RCA ny logo).
    Som ”6N1” settes inn Telefunken ECC85 (60-tallet). Dette gir en superdetaljert gjengivelse (men helt uten agressivitet) – for dem som ettersøker alle mikrodetaljene. Et annet godt 12AU7-alternativ her er Philips Miniwatt ECC82 (= Amperex Bugle Boy Holland 12AU7).

2) Som 12AU7/ECC82 anbefales USA grey plate-rør fra 60-tallet, enten RCA eller GE.
    Som ”6N1” anbefales Philips Miniwatt ECC85, gjerne med stor O-getter (50-tall). Disse eldre Philips ECC85 passer godt sammen med RCA 12AU7A Cleartop, og som et alternativ: Siemens E82CC long plate triple-mica double getter support (50-tallet) - mere vekt på detaljer og slagkraft.

3) De nyere Philips ECC85 med disk-getter (ca. 1970) passer bedre sammen med USA GE-rør som 5814A 3-mica. Dessuten kan disse Philips-rørene bringes til å lyde like klart som Telefunken-kombien øverst ved å bytte ut GE-røret i 12AU7-posisjonen med de gode Siemens E82CC triple-mica double getter support (60-tallet, vanlig "short plate"). Nyere Philips ECC85 kan også være merket Valvo, Amperex, Mazda og Adzam.

4) Vanlig Siemens ECC85 spiller musikalsk og homogent, lyden er behagelig og rørets klang motvirker lytte-tretthet. Noe lys klangbalanse, men samtidig et svakt slør i diskanten, så detaljeringen ligger et godt stykke unna de berømte Siemens 3-mica. Men dette rettes fint opp ved å kombinere røret med det analytiske JAN-Philips ECG 12AU7/5814A (= Sylvania industri-versjon fra 80-tallet med grønn eller blå skrift - er grey plate). Siemens ECC85 kan være merket RCA og GE 6AQ8, da RCA og GE stort sett ikke produserte ECC85 selv.

5) En billig løsning kan oppnås ved å kombinere det gode RFT ECC85 (halo-getter, 70-tall) med følgende 12AU7/ECC82: a) GE 5963 (fyldig klang) eller b) GE 5814A (den vanlige billige 2-mica) av nyere årgang. Eller de dyrere RCA Cleartop og Telefunken smooth plate. RFT ECC85 kan være merket Siemens, da Siemens ECC85 ble produsert av østtyske RFT etter 1970.

6) Hvis man liker den litt saftige, frodige lyden av black plate-rør, så kan man starte med Sylvania 6AQ8 (black plate) og kombinere dette med et tørt lydende 12AU7/ECC82 grey plate som f.eks. GE 5814A triple-mica. Sylvania-røret kan også spille sammen med Siemens E82CC 3-mica (gjerne long plate-versjonen) - det spiller da med overbevisende nøytralitet og snill diskant.

Generelt gode resultater ved å kombinere ECC82 USA-type med europeisk ECC85 - alle grey plate (vanlig gråfarget anode).
    Må også tilføye at kombinasjon nr. 1, 2 og 3 ovenfor alle er i toppklassen, så personlig smak får avgjøre.

De rør som medleveres forsterkeren er kinesiske 6N1 som inngang og brukte NOS GE 5963 i 12AU7-posisjonen.

Philips-rør med disk-getter: Getter-holderen har form som en rund skive istedenfor mer vanlig, en ring. Denne skiven har 8 små runde fordypninger langs kanten. Kalles gjerne "dimpled disk getter". Alle rør med denne typen getter (uansett merkenavn) har også etset inn i glasset en liten delta-kode som kjennetegner Philips-fabrikken i Holland.

12AU7-alternativer:

Siemens E82CC triple-mica double getter support: Dette er et absolutt topp-rør innenfor 12AU7-gruppen - egenskaper som ligner og tildels overgår det berømte Telefunken ECC802S, og eksisterer i to varianter, standardtypen ("short plate") fra 60-tallet og en long plate-versjon, produsert på 50-tallet. En uslåelig kombinasjon av klar lyd, musikalitet og dyp bass som ingen andre. Utseendet ligner det tilsvarende E81CC avbildet i første innlegg i denne smårørs-tråden (men anode/plate-komplekset er større).

Det flotte GE-røret, General Electric 5814A eksisterer i flere varianter. Må være rør produsert i USA. Den generelt beste er typen med triple-mica (3-mica, dvs. 3 mica-plater) - gjerne "GE 5 Star" (dvs. merket med 5 stjerner på rekke). Og med pseudo double getter support (den andre support-staven går ikke helt opp til getter-ringen). Fra 50/60-tallet. Røret kan være re-merket som 5814WA med hvit skrift. Rør med rød skrift har gjerne litt strammere lyd.
    Litt mer crisp diskant oppnås med nyere GE 5814A fra 70-tallet - de er alltid vanlig 2-mica og kan være merket RCA ny logo pluss de vanlige hvite GE-prikkene på glasset. En mykere gjengivelse oppnås ved å bytte til GE 5814A vanlig 2-mica fra 50/60-tallet.
    Alle disse er grey plate. Dessuten finnes GE 5814A black plate 2-mica og 3-mica.

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2008
    Poster
    19
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

12ax7

Kan 12AX7 GE Tube (D- eller O-getter) brukes til MA? Og hvis ja, kan det være en god match til det siste Brimer-røret Kjell B anbefaler?

Rune

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    2,877
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Det nevnte Brimar-røret skal i 12AT7-posisjonen, passer kun på gamle MA, ikke den siste nye, som skal ha en 6N1-ekvivalent der.

Den andre posisjonen er 12AU7, der passer ikke 12AX7.

Hvis du har den tidligere MA'en, kan du sette inn 12AX7 (eller t.o.m. 12AU7) der 12AT7 skal brukes. Det spiller mykere, men arbeidspunktet for røret blir noe feil. For å teste rørtyper kan det dog fungere sånn brukbart.

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    2,877
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av tastatur85
    Hei.

Har nettop handlet inn noen rør til min MAkt88
    simens ecc801s fra 1982
    og
    1950s GE 5814 (5814A)tubes;15mm Dull Grey Ladder Plate

Ser ikke ut til at disse har 3 mica, kun 2,

Noen som har erfaring med disse, Mvh Stian

Har jo ikke testet disse i kombi selv, men jeg har da liggende både Siemens 1970 3-mica (ikke 1980) og det gamle GE-rør ovenfor. De lyder veldig forskjellig - det ene slankt og lyst (Siemens), det andre med rund, fet klang, og vil derfor tilsammen kunne utgjøre en god match i lavpris-området.

Medlem siden
    Sep 2008
    Poster
    13
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Hvor?

Hvor får man kjøpt skikkelige NOS rør, som de Kjell B nevner i kombinasjon nummer 1, finner ikke de Siemens rørene noen steder.. Og er det en måte man kan se om de er ekte, eller hva jeg skal si? ops:

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2008
    Poster
    42
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Wen Audio (Vacuum tubes,parts..etc)

Jeg tror det der er de riktige Siemens-røra. Har bestilt fra Wen selv, det gikk fort og greit

Side 6 av 35 FørsteFørste ... 2 3 4 5 6 7 8 9 10 16 26 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •