Gode små-rør til Music Angel XD-800 (KT88) - Side 5

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 5 av 35 FørsteFørste 1 2 3 4 5 6 7 8 9 15 25 ... SisteSiste
Viser resultater 81 til 100 av 684
    Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2007
    Poster
    5
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Hvor kjøpte du rør fra?

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2008
    Poster
    75
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Vet ikke hvor andre kjøper rør fra, men etter anbefalinger her på forumet har jeg med hell kjøpt fra:

Wen Audio (Vacuum tubes for sale)(¦U¦¡¯uªÅºÞ)
    Welcome to TubeDepot.com!

Forøvrig kan jeg nevne at den siste kombinasjonen jeg benytter nå er den desidert beste av de jeg har hørt. Diskanten er noe dempet (les: ikke skarp) men fremdeles krystallklar, bassen strammere, fyldigere, "tørrere" og mer dynamisk enn med original-rørene.

Disse benyttes nå:
    Mullard ECC801S =12AT7WA =M8162= CV4024
    GE Canada 5814A triple mica

:-D

Intermediate aleksander8 sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    2,983
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hva mener du med mer dynamisk?

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2008
    Poster
    42
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Lugburz
    Kjører sjølv med Klipsch, så denne kombinasjonen høres interessant ut. Kor mykje måtte du ut med for desse røra?
    Nå har jeg ikke helt oversikten, men 500-700kr for alle 4, inkludert frakt. Jeg bestilte fra Wen audio og tubedepot, som merce linket til i forrige innlegg

Skal bestille meg noen Mullard-rør etter hvert og teste med, har visst blitt bitt av en liten rør-basill kjenner jeg.

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2008
    Poster
    75
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    He, he Godt spørsmål... I min betydning av "mer dynamikk" opplever jeg høyttalerne som "kjappere" - da spesielt i lavere frekvenser/bass. Synes jeg kan høre anslagene på instrumenter bedre/klarere når disse opptrer hurtig - enn motsatt at dette flyter i ett. Lydbildet oppfattes noe mer "livlig" og detaljrikt...

Dette er min objektive oppfatning av lyden, uten å trekke inn definisjoner og faguttrykk (som jeg ikke har greie på...)

Vet ikke helt hvordan jeg skal klare å beskrive dette bedre. Håper dette hjalp noe - ellers er det bare å spørre, skal svare etter beste evne...:-D :-D :-D

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2008
    Poster
    42
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kjell, (evt andre som vet )
    Jeg tenkte å prøve meg med noen Mullard rør. Er det forskjell på militærutgaven og vanlig utgave av f.eks ECC82? Er det noen grunn til å ikke kjøpe militærutgaven?

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2008
    Poster
    42
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    I kveld har jeg testet med noen nye ECC82, nyproduserte rør fra JJ electronics (http://www.jj-electronic.com/). Jeg hadde ingen forventninger til disse, men det ble en meget positiv overaskelse!
    De står sammen med Siemens e81cc, og jeg syns det låter bedre enn GE rørene. Bassen går litt dypere og er tydeligere, det er mer kraft i nedre mellomtone. Og så har det er blitt litt mere plass mellom instrumentene, det er enda lettere å skille dem fra hverandre.

Skal teste disse en stund før jeg prøver GE'ene på nytt og ser, men til nå høres dette ut som en vinnercombo

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2007
    Poster
    10
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Post De nye rørene:6N1

Jeg ser nå at vi får ennå et rør -6N1- å vurdere. Dette røret står nå
    i de nye "englene" som leveres. Disse rørene erstatter 12AT7, men er
    ikke helt identiske. Jeg forstår at ECC85 er identiske med 6N1 - men
    det finnes jo mange forskjellige merker. Finnes det noen med erfaringer
    på ECC85?

Bjørn :roll:

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    2,877
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Man kan stort sett regne med de samme variasjoner i lyd-karakteristika hos ECC85 som ECC81 - som vist i Music Angel-tråden har for min egen del RFT-rør vist seg som både gode og billige og lett tilgjengelige. Rør kjøpt som Siemens kan være RFT. Mange andre muligheter - det er fint å få erfaringer postet her.

Generelt lyder ECC85 noe mer åpent, ørevennlig og luftig enn ECC81, og motsatt: ECC81 er noe mer punchy, rytmisk, også med mer energi i det øvre området. Med bass-kvalitetene i den nye Music Angel tror jeg ECC85 passer godt. Man kunne også si at ECC85 lydmessig har mye av ECC81 i seg, men også med en del ECC83-egenskaper.

6N1 og 6N1P er dessverre for dårlige til seriøs bruk, ihvertfall hvis man er vant til kvalitetene i europeiske og amerikanske NOS-rør.

Newcomer MacBeth sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2007
    Poster
    94
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har nettopp fått meg min egen Music Angel -KT88-, og lurte litt på NOS-rørene. Jeg ser av tråden her at det går an å kombinere flere ulike 12AU7–ECC82 rør med 12AT7–ECC81 (f.eks. Siemens E81CC) for å få ulik type lyd.

Men, hva gjør egentlig 12AU7–ECC82 rørene kontra 12AT7–ECC81 rørene? Hvordan påvirker 12AU7–ECC82 rørene lyden og hvordan påvirker 12AT7–ECC81 rørene lyden?

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    2,877
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Rørene påvirker lyden ganske uavhengig av hva de ingeniørmessig gjør i forsterkeren. Man kan si at alle rør har en slags egenlyd, samtidig som de er helt fri for transistorenes silisium-biklanger (silisium er jo ellers hovedmaterialet i våre fjell, og veldig utpreget transistorlyd kan minne om den kalde etterklangen i en berghule).

Vi snakker altså om komponentenes farging og mangel på farging.

Og her vil forskjellige fabrikanters valg av egne materialer og oppbygning gjøre at deres produkter lyder forskjellig fra andres.

Hvis du nettopp fikk din Music Angel må du sjekke nøye om det står et kinesisk rør merket 6N1 der topp-platen er merket 12AT7 (V2 og V3). Isåfall kan du IKKE bruke 12AT7 i din forsterker.

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    2,877
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Skal gi en liten orientering rundt rør som kan brukes istedenfor det medleverte kinesiske 6N1 (V2 og V3). Dette er et 6 volt-rør (glødestrømmen) og kan kun erstattes av andre passende 6 volt-rør, mens et 12 volt-rør som 12AT7 altså ikke lenger kan fungere.

Ekvivalente rør for 6N1 (når de anvendes i Music Angel) er:
    det europeiske ECC85
    og USA-rør nedenfor:
    6AQ8 (= ECC85)
    6BQ7
    6BZ7
    6BS8

og mange andre lignende.
    Slike rør var grunnstammen (høyfrekvens) i den voldsomt ekspanderende TV-produksjonen i USA på 50/60-tallet, de finnes i til dels store kvanta rundt omkring og noen selges derfor til svært lave priser.

Hvis man vil prøve USA-erstatninger for 6N1, kan det tenkes europeiske ECC82 bør foretrekkes i 12AU7-posisjonene (V1 og V4).

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2008
    Poster
    75
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tenkte å gi en aldri så liten subjektiv oppfatning etter å ha testet de rørene jeg har opp mot hverandre, samme låt (litt tempo - Bon Jovi), samme volum på forsterkeren.

GE Canada 5814A triple mica har ikke blitt byttet ut, derimot er disse testet:

Siemens ECC801S =E81CC =12AT7WA,E81CC text, 3-mica ,double getter
    Mullard ECC801S =12AT7WA =M8162= CV4024
    og rørene som fulgte med forsterkeren (klarer ikke å tyde hva dette er)

De "originale rørene" opplevde jeg som "flate", lite luft, skarpe og lite "tyngde". Slettes ikke god lyd...

Siemens derimot ga inntrykk av mye energi, god tyngde/bass men jeg syntes disse ble litt skarpe i toppen og sentrerte lyden i øvre mellomtone. Volumet oppfattet jeg som høyest av de jeg testet. Jeg savnet noe "luft" og fikk et inntrykk av at lyden liksom var pakket inn i noe - som å sette en kasse over høyttalerne.

Mullard rørene ga ikke samme energien som Siemens men beholdt allikevel endel tyngde - dog ikke like mye som Siemens. Jeg oppfattet det som at Mullard rørene skapte mer rom mellom instrumentene slik at disse lettere kunne skilles fra hverandre, mer luft. Lyden ble mer åpen slik at "kasselyden" forsvant, øvre mellomtone og diskant oppfattes som bløtere men allikevel klarere. På mitt oppsett spiller Mullard rørene mer kontrollert og jeg oppfatter disse som mer musikalske enn de øvrige jeg har testet.

For dere "fagfolk" som evt. leser dette må jeg beklage min manglende bruk av "korrekt" terminologi - vet rett og slett ikke nok om bruken;-)

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2008
    Poster
    75
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Glemte å si at CD-spiller er Shanling CD-300 og at høyttalere er Dali Evidence 470...:-D

Medlem siden
    Oct 2007
    Poster
    94
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja, på rørene V2/V3 står det 6N1. Nærmere bestemt så står det 80 11 6N1. Hva slags rør er dette? Ut fra diskusjonen;

Sitat Opprinnelig postet av Kjell B.
    6N1 og 6N1P er dessverre for dårlige til seriøs bruk, ihvertfall hvis man er vant til kvalitetene i europeiske og amerikanske NOS-rør.
    Så er vel dette rør som bør byttes ut?

På de to V1/V4 rørene står det GE 5963 Made in USA 66-2? 188-?
    Hva slags rør er dette?

Er dette rør som også bør byttes ut?

Du nevner kun V2/V3 som 6 volts rør, betyr det at V1/V4 er 12 volts rør uansett om V2/V3 er 6 eller 12 volt?

Sitat Opprinnelig postet av Kjell B.

Hvis du nettopp fikk din Music Angel må du sjekke nøye om det står et kinesisk rør merket 6N1 der topp-platen er merket 12AT7 (V2 og V3). Isåfall kan du IKKE bruke 12AT7 i din forsterker.

Medlem siden
    Oct 2007
    Poster
    94
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Test av rør

Da kommer spørsmål nr 2.

Inne på Welcome to TubeDepot.com! kan man når man bestiller rør, velge ulike typer tester av rørene. Men, hva betyr disse testene?

Og hva er ”best”? Kommer det an på rørene?

Standard Test Included – All tubes from TubeDepot.com are tested and guaranteed to work as they should. There is no fee for this test.

Hi-Gain (+$2.00) – If you want a preamp tube with higher gain, you can choose this option. There is a $2 per tube fee for this test.

Matching (+$2.00) – If you want matched pairs of preamp tubes, choose this option. You must buy at least 2 preamp tubes for us to match preamps tubes. We match to within 3%. There is a $2 per tube fee for this test.

Balanced Triodes (+$2.00) – If you want the best performance for the Phase Inverter section of your amplifier, you can choose this option. There is a $2 per tube fee for this test.

Matched+Balanced Triodes (+$4.00) – We can match and balance preamps tubes for you as well. You must buy at least 2 preamp tubes for us to match and balance preamps tubes. There is a $4 per tube fee for this test.

Low Noise and Microphonics (+$4.00) – If you have a phono stage that has to have the quietest preamp tubes available, we can ensure you get the best with this option. There is a $4 per tube fee for this test.

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    2,877
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av MacBeth
    Ja, på rørene V2/V3 står det 6N1. Nærmere bestemt så står det 80 11 6N1. Hva slags rør er dette? Ut fra diskusjonen;

Så er vel dette rør som bør byttes ut?

På de to V1/V4 rørene står det GE 5963 Made in USA 66-2? 188-?
    Hva slags rør er dette?

Er dette rør som også bør byttes ut?

Du nevner kun V2/V3 som 6 volts rør, betyr det at V1/V4 er 12 volts rør uansett om V2/V3 er 6 eller 12 volt?

Som nevnt ellers her: ditt GE 5963 er av god audiokvalitet og kan gjerne beholdes.

Derimot skal nok ditt Shuguang 6N1 byttes ut med noe bedre - der vil europeisk ECC85 passe fint, eller gjerne en av flere USA-varianter av disse fine gamle TV-rørene nevnt ovenfor her. Jeg kommer selv til mer spesifikke anbefalinger senere her. Men inntil videre kan du jo prøve det billige og gode RFT ECC85.

Ja i begge tilfeller er det de samme rør i V1/V4, mens V2/3 kan variere og i nyeste MA er 6 volt.

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    2,877
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av MacBeth
    Da kommer spørsmål nr 2.

Inne på Welcome to TubeDepot.com! kan man når man bestiller rør, velge ulike typer tester av rørene. Men, hva betyr disse testene?

Og hva er ”best”? Kommer det an på rørene?

Jeg pleier generelt bestille balanced triodes (begge seksjoner i dobbel-trioden mest mulig like). For det mest sensitive trinn, inngangen, V2/V3 kan det anbefales lav mikrofoni/noise i tillegg.

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2008
    Poster
    23
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    I stedet for å kikke deg firkantet på fremmedlandske nettsider, kan du jo ta en telefon til Brynjar Kvanlid på Vestfossen; firma Motron: 32 75 21 50. Han har et kjempelager av rør, og kjenner i detalj det meste av det som er å kjenne når det gjelder rør. Han har vært ute av drift en stund, men er visstnok nå i full gjenge igjen.

Bernt K

Medlem siden
    Oct 2007
    Poster
    94
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja, jeg har sett på forumet at han finnes og selger rør. Vet du noe om prisnivået? Fordel er vel at jeg kan kjøre til ham og få det uten porto. Han er besnærende nær sånn sett. Hmmmm...

Sitat Opprinnelig postet av berxter
    I stedet for å kikke deg firkantet på fremmedlandske nettsider, kan du jo ta en telefon til Brynjar Kvanlid på Vestfossen; firma Motron: 32 75 21 50. Han har et kjempelager av rør, og kjenner i detalj det meste av det som er å kjenne når det gjelder rør. Han har vært ute av drift en stund, men er visstnok nå i full gjenge igjen.

Bernt K

Side 5 av 35 FørsteFørste 1 2 3 4 5 6 7 8 9 15 25 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •