Gode små-rør til Music Angel XD-800 (KT88) - Side 4

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 4 av 35 FørsteFørste 1 2 3 4 5 6 7 8 14 24 34 ... SisteSiste
Viser resultater 61 til 80 av 684
    Active spastik sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2006
    Poster
    354
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2008
    Poster
    75
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takker så mye. Klarte ikke å la være å handle der jeg heller. Venter i spenning... Om fler har linker å legge ut ville dette være nyttig:-D :-D :-D

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2008
    Poster
    75
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitter og ser på nettet og lurer: I første tråden som KjellB. begynner denne topicen med beskriver han:

1) Som 12AU7/ECC82 bruker jeg General Electric 5814A triple-mica (3-mica, dvs. 3 mica-plater).
    Som 12AT7/ECC81 bruker jeg Siemens E81CC triple-mica double getter support (50-tallet).

Er dette tilsvarende rør som beskrevet? (Uten "A"?)

1953 GE JG-5814(5814A)tubes;15mm Dull Grey Ladder Plate - eBay (item 360074412398 end time Aug-26-08 07:48:08 PDT)

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2008
    Poster
    75
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Glemte å spørre....:-D ; Hvilke andre rør spiller bra (som GE) sammen med Siemens E81CC triple mica?

De "originale" røra spiller OK men med enkelte artister synes diskanten i overkant skarp...

Alle (gode) forslag mottas med takk..:-D :-D :-D

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    2,877
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Rør sammen med Siemens E81CC:

GE5814A 3-mica spiller med mer kropp og mer avdempet topp, er nok mye bedre enn de USA-rør som følger med nå, som typisk er litt resonant i toppregisteret.

Ellers blir det Mullard-rør helst old logo og da long plate, "vanlig plate" eller box plate. Box plate new logo er også bra.

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2008
    Poster
    75
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Supert! Jeg har fått tak i Siemens E81CC og venter de i posten om noen dager. Nå skal jeg lete og se om jeg kan finne disse GE-røra - ikke så lett... (tips om hvor?)

Ellers er det på sin plass å takke Kjell B. (og de andre som velvillig bistår) med supre innlegg i dette og andre topic om rørforsterkere - spesielt om MA. For min del har jeg oppdaget musikk på nytt etter at jeg ble overbevist om å gå til anskaffelse av Music Angel. Dette er skikkelig morro!:-D

Newcomer stein_k sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2008
    Poster
    51
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av merce
    Sitter og ser på nettet og lurer: I første tråden som KjellB. begynner denne topicen med beskriver han:

1) Som 12AU7/ECC82 bruker jeg General Electric 5814A triple-mica (3-mica, dvs. 3 mica-plater).
    Som 12AT7/ECC81 bruker jeg Siemens E81CC triple-mica double getter support (50-tallet).

Er dette tilsvarende rør som beskrevet? (Uten "A"?)

1953 GE JG-5814(5814A)tubes;15mm Dull Grey Ladder Plate - eBay (item 360074412398 end time Aug-26-08 07:48:08 PDT)
    Ser ut på bildet at det ikke er 3 mica, men 2 mica.
    Lurer på om ikke dette er de du er ute etter

Jeg bruker de ilag med siemens E81CC, og er veldig fornøyd med resultatet,
    som effekt rør har jeg brukt disse

Måtte bare teste de Og lyden: kansje litt mer liv i de laveste tonene, skal ta og sette tillbake de som fulgte med forsterkeren og høre en dag,
    er lettere og høre forskjell da, nå som de er blitt innspillt.

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2008
    Poster
    75
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk så mye! Har allerede sett på disse men som rykende fersk i faget dukker det stadig (altfor ofte) opp spørsmål. Jeg trodde denne typen skulle være 50/60-talls? Er det vanlig at disse lages i Canada?

Så langt har jeg på nettet funnet fram til noen rør jeg kjenner igjen navn og nummer på, men så dukker spørsmålet om årstall, produksjonssted og all verdens tall og bokstaver, logoer og ting som ikke er HELT som beskrevet her... Som du sikkert skjønner er dette forumet så langt eneste referansen i rørverden...

Jeg klager IKKE på referansen - som nevnt tidligere har en ny verden åpnet seg, dette er mer en forklaring på hvorfor endel (kanskje innlysende) spørsmål popper ut... :???:

Du mener at disse er god match til Siemens E81CC? Venter spent på om KT.88 rørene du benytter er bedre enn de som sitter på i utgangspunktet.

Newcomer stein_k sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2008
    Poster
    51
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja det er ikke lett dette med rør, er ikke noe expert jeg heller.
    Vet ikke vilket årstall de GE rørene fra canada er, men det er nå nos rør......(tror jeg)..... det står ivertfall det på siden de er på.

Og så virker det som noen rør er det samme røret men med forskjellige navn, så enkelt skal det ikke vere.
    Er ikke så lett og forklare forskjell på lyd (ikke alltid lett og høre forskjell heller) men jeg mener nå at den comboen jeg nå har er meget vellydende.

Har nå prøvd en del rør på den, men endte opp med nevnte combo, måtte bare bestemme meg for noen, det gikk jo utover nattesøvnen tilslutt.

tror nok gammle RCA, MULLARD, PHILIPS, GE er gode sikre rør, og da gjerne kombinere usa rør med europiske, men så er det jo smak og behag da,
    noen liker det analystisk noen vil ha det laidback, jeg er vel helst av laidback arten, liker ivertfall ikke det skarpt og skjærende, og så må jeg ha varm mellomtone.

Har forsøkt noen TAD rør i forforsterkeren, Music Angle "Marant 7" som jeg har koblet til et par monoblokker (Millenium fra lc audio)
    Det låter iverfall himmelsk i forskjell fra det som sto i den, så kansje Tad går bra i engelen og.

Kansje Kjell B vet noe om de GE rørene fra Canada, virker som han har rimeligt god peiling på mye innen rør og componenter, jammen bra det finnes sånne som han..:-D

Intermediate maddie sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    582
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

En rør tråd, endelig :)

Ja dette med rør er ikke helt lett, ser det er en del i denne tråden som har peiling, så henger meg på å håper på noen tips .

Har selv en Mcintosh mc 275, og bruker den på Klipsch RF 83. Rørene som står i den er originale og det er printet "mcintosh" på dem så vet ikke hvilke de er.

"Tube Compliment: (3) 12AX7, (4)12AT7, (4) KT-88/6550"

Dette ër hva som står i nå. Er på jakt etter varm og oppløst lyd med noe dempet / varm diskant , og god bass. Noe denne forsterkeren gjør allerede, men gruer meg til ett rør ryker, for jeg har ingen aning vilke kombinasjoner som passer sammen. Er redd for å gå helt feil .

Noen som har noen grunnleggende tips ?

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    2,877
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Ja hva som er gode rør avhenger meget av hva slags forsterker du har - de vi anbefaler her passer godt til Music Angel, som har en ganske annen klangkarakteristikk enn din McIntosh.

Til din forsterker ville jeg prøve å få fatt på små-rør av fabrikat Amperex "Holland" produsert av Philips for Amperex på 60-tallet. Philips Miniwatt-rør fra 60-tallet er også gode og ligner lydmessig Amperex.

Intermediate maddie sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    582
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Kjell B.

Ja hva som er gode rør avhenger meget av hva slags forsterker du har - de vi anbefaler her passer godt til Music Angel, som har en ganske annen klangkarakteristikk enn din McIntosh.

Til din forsterker ville jeg prøve å få fatt på små-rør av fabrikat Amperex "Holland" produsert av Philips for Amperex på 60-tallet. Philips Miniwatt-rør fra 60-tallet er også gode og ligner lydmessig Amperex.

Takker for den, skal kikke rundt om jeg finner noen.

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2008
    Poster
    75
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da, endelig, kom postbudet med nye rør... Byttet ut de originale (som jeg ikke kan lese hva er) med Siemens E81CC 3-mica greyplate (12AT7) og GE 5814A Canada 3-mica.

På nettsidene jeg kjøpte rørene stod det at disse var NOS, så jeg får vel stole på det.

Mitt første inntrykk, etter 30 minutter spilling, er at mellomtonen er kraftigere og varmere, bassen er noe dypere og diskanten varm...men lydbildet virker noe "ullent". Det oppfattes som om det hele er noe mindre klart enn tidligere, ikke like detaljert og luftig.

Er dette noe som kan gå seg til med litt innbrenning? (få fram detaljene og "luften" igjen?)

Det ene Siemens røret glødet kraftig et kort øyeblikk idet forsterkeren ble slått på - på den ene av "pinnene" i bunnen av røret. Dette stabiliserte seg umiddelbart. Er det slik det skal være? Noe å bry deg om/følge med på?

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2008
    Poster
    42
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av merce

Det ene Siemens røret glødet kraftig et kort øyeblikk idet forsterkeren ble slått på - på den ene av "pinnene" i bunnen av røret. Dette stabiliserte seg umiddelbart. Er det slik det skal være? Noe å bry deg om/følge med på?
    Jeg forsøkte meg på rørbytte selv i går, satt inn siemens E81CC, og det venstre røret glødet kraftig på samme måte som ditt. Tipper det ikke er noe å bry seg om

Jeg måtte dog bytte tilbake til "originalrøra" igjen, da e81cc var en elendig match med RCA 5814a. Diskanten var bra, men mellomtona var tynn og skral og bassen var ynkelig. Får vente med bytte til GE røra kommer i posten.

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    2,877
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

At et av rørene gir et lysblink når strømmen slås på er helt normalt og representerer noe endret kjemisk innhold (getter-rester, m.m.) i det ene røret. Dette forekommer i samme produksjonsbatch, noen rør lyser opp, andre ikke. Philips Miniwatt lyser oftest, mens Siemens er sjeldnere. Billige Siemens er typisk egentlig nyere østyske RFT, de lyser ofte. Denne egenskapen vil ikke endre seg over tid.

Ja varm punchy lyd følges ofte av litt mindre klar diskant. Vil man ha både varme og klarhet kan gode gamle Mullard-rør prøves, se foran i denne tråden.

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    2,877
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av zajin
    Jeg forsøkte meg på rørbytte selv i går, satt inn siemens E81CC...

Jeg måtte dog bytte tilbake til "originalrøra" igjen, da e81cc var en elendig match med RCA 5814a. Diskanten var bra, men mellomtona var tynn og skral og bassen var ynkelig. Får vente med bytte til GE røra kommer i posten.

Ja, til RCA-rørene trenger du ECC81 Philips Miniwatt - de gir en kraftig punchy nedre mellomtone. Så passer det bedre.

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2008
    Poster
    42
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Fikk nettop levert 2stk canada GE 5814a 3-mica double getter på døra, og har skiftet til dem og philips E81CC og FOR en forskjell det er fra originalrøra!

All hard skriking fra klipschene er totalt borte, nå sitter jeg her og kjører volumet høyere og høyere med tårer i øya og et digert smil om munnen

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2008
    Poster
    75
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Så bra at byttet ble bra!!:-D

Jeg venter litt til før jeg bytter igjen, kjører med samme Siemens/GE kombinasjon som dine men savner noe av klarheten. Kanskje må jeg bytte HT også...

Active Lugburz sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2004
    Poster
    495
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av zajin
    Fikk nettop levert 2stk canada GE 5814a 3-mica double getter på døra, og har skiftet til dem og philips E81CC og FOR en forskjell det er fra originalrøra!

All hard skriking fra klipschene er totalt borte, nå sitter jeg her og kjører volumet høyere og høyere med tårer i øya og et digert smil om munnen
    Kjører sjølv med Klipsch, så denne kombinasjonen høres interessant ut. Kor mykje måtte du ut med for desse røra?

No har eg ikkje akkurat opplevd "hard skriking", men merker meg at ein litt mørkare lyd kunne vore ein fordel. Har dessuten "mini"-Klipsch(RB-61), så diskant/mellomtone "kjører litt i fra" bassen på høge volum. Så ein rørkombo som toner ned diskant og fyller på litt meir i bass/nedre mellomtone hadde vore optimalt, føler eg.

Side 4 av 35 FørsteFørste 1 2 3 4 5 6 7 8 14 24 34 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •