Gode små-rør til Music Angel XD-800 (KT88) - Side 34

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 34 av 35 FørsteFørste ... 4 14 24 30 31 32 33 34 35 SisteSiste
Viser resultater 661 til 680 av 684
    Active Kong Arne sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    315
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Det er dette Kjell er guru på, men tror disse låter klemt og ikke lyden du er ute etter, men noen ganger er det ok å kjøpe dårlige rør for erfaringens skyld, når det er billig......

Active Motoman sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2005
    Poster
    335
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    KjellB har jo skrevet litt om disse tidligere http://avforum.no/forum/receivere-fo...guang-tad.html

Active Kong Arne sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    315
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Motoman
    KjellB har jo skrevet litt om disse tidligere http://avforum.no/forum/receivere-fo...guang-tad.html
    Se der ja.... noen gager lønner det seg og se tilbake/søke....
    jeg kjøpte et par, så blir man en erfaring rikere

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2009
    Poster
    30
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

email adr.

Er det noen her som har epostadressen til motron?
    bryn@motron.no funker ikke.

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2008
    Poster
    23
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Ignorant
    Er det noen her som har epostadressen til motron?
    bryn@motron.no funker ikke.
    Han er på ferie til midten av januar.

Bernt K

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2009
    Poster
    30
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av berxter
    Han er på ferie til midten av januar.

Bernt K
    Det er noen som har det! :-D

Takk for info!

Har noen her inne testet engelen(ny versjon uten drossler) på upretensiøse høyttalere som Consept8?

Sånn rett ut fra boksen så låt det hva skal man si, ikke optimalt?!
    Spesielt på en del rockemusikk.
    Bassen var "all over the place", skikkelig "boomy".
    Transistor-forsterkeren min har en helt annen kontroll over høytallerene.
    På en del musikk så må jeg bruke EQ -6 på bassen for at det i det hele tatt skal være nytbart å høre på.

Nå skal det sies at jeg bruker Ps3 som kilde, og en gammel pioneer vsx-06 som pre. via høretelefon-utgang---->aux/engelen. volum fast på 11-12.

Rørene som sitter i fra fabrikk er GE5814A 5 Star Audio av nyere dato tror jeg, og Rft ECC85 nos-rør.

On the bright side: Mellomtone/diskant er absolutt likende, mer detalijert, rett og slett en vakker klang, da spes på akustiske innspillinger og vokal(jazz,klassisk), men kunne tenke meg enda mer av den gode rørlyden.

Musikk jeg lyttet til for å sammenligne var alt fra det som går for å være musikalske referanse cder til hardtslående metal.

Det jeg merker meg, er at det har utrolig mye å si hva man spiller,
    som nevnt, jazz, vokal, akustisk funker svært bra, mens litt mer rocka musikk ikke nødvendigvis låter bedre med denne rørforsterkeren. Muligens finnes det svært mange crappy rocke-innspillinger, der transistor er bedre til å servere og skjule alle svakheter ved innspillinger.

Dette avhenger vel i aller høyeste grad av rør som sitter i og kilde osv,
    men det slår meg som meningsløst å bytte rør til typer som funker bedre til rockemusikk/metal når man mister detaljene og den flotte mellomtonen.

På en annen side så syns jeg faktisk lyden på recieveren min funker bedre som en allrounder(funksjonalitet), og man kan vel ikke kalle Vidar Busks Love Buzz for hardrock akkurat? Her ble lyden rett og slett tynn med MA`en, dvs rørene som sitter i.

Konklusjon: Den er definitivt mer enn verdt pengene selv med org.rør,
    kan vel strekke meg så langt som å si at det gir sykt mye lyd til prisen. (mellomtone spes.)

Men alt til sin bruk. Personlig kommer jeg til å ha den som anlegg nr 2 og finlytting av jazz og annen akustisk, da på nye pretensiøse htt`ere, siden det er konklusjonen min (kanskje for tidelig), at jeg ikke får både i pose og sekk med denne. Og da spesielt ikke på htt`ere som Consep8, som ikke akkurat er designet for finlytting?!
    Dvs i følge mine preferanser og min smak.

Merkelig nok fungerte den overaskende bra til film, noe jeg ikke hadde trodd.
    Igjen:Stemmene/dialog ble mer naturlig og levende.

Og bassgjenngivelsen var overaskende tight på en del musikk som Spyro Gyra feks. Det gjør meg noe forvirret.

Hvis det er noen logiske tankefeil i konklusjonen min vil jeg gjerne høre.

Anyone? :-D

Intermediate Lovemusikk sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2007
    Sted
    Knarvik rett nordom Bergen
    Poster
    3,300
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er noen som har det! :-D

Takk for info!

Har noen her inne testet engelen(ny versjon uten drossler) på upretensiøse høyttalere som Consept8?

Sånn rett ut fra boksen så låt det hva skal man si, ikke optimalt?!
    Spesielt på en del rockemusikk.
    Bassen var "all over the place", skikkelig "boomy".
    Transistor-forsterkeren min har en helt annen kontroll over høytallerene.
    På en del musikk så må jeg bruke EQ -6 på bassen for at det i det hele tatt skal være nytbart å høre på.

Nå skal det sies at jeg bruker Ps3 som kilde, og en gammel pioneer vsx-06 som pre. via høretelefon-utgang---->aux/engelen. volum fast på 11-12.

Rørene som sitter i fra fabrikk er GE5814A 5 Star Audio av nyere dato tror jeg, og Rft ECC85 nos-rør.

On the bright side: Mellomtone/diskant er absolutt likende, mer detalijert, rett og slett en vakker klang, da spes på akustiske innspillinger og vokal(jazz,klassisk), men kunne tenke meg enda mer av den gode rørlyden.

Musikk jeg lyttet til for å sammenligne var alt fra det som går for å være musikalske referanse cder til hardtslående metal.

Det jeg merker meg, er at det har utrolig mye å si hva man spiller,
    som nevnt, jazz, vokal, akustisk funker svært bra, mens litt mer rocka musikk ikke nødvendigvis låter bedre med denne rørforsterkeren. Muligens finnes det svært mange crappy rocke-innspillinger, der transistor er bedre til å servere og skjule alle svakheter ved innspillinger.

Dette avhenger vel i aller høyeste grad av rør som sitter i og kilde osv,
    men det slår meg som meningsløst å bytte rør til typer som funker bedre til rockemusikk/metal når man mister detaljene og den flotte mellomtonen.

På en annen side så syns jeg faktisk lyden på recieveren min funker bedre som en allrounder(funksjonalitet), og man kan vel ikke kalle Vidar Busks Love Buzz for hardrock akkurat? Her ble lyden rett og slett tynn med MA`en, dvs rørene som sitter i.

Konklusjon: Den er definitivt mer enn verdt pengene selv med org.rør,
    kan vel strekke meg så langt som å si at det gir sykt mye lyd til prisen. (mellomtone spes.)

Men alt til sin bruk. Personlig kommer jeg til å ha den som anlegg nr 2 og finlytting av jazz og annen akustisk, da på nye pretensiøse htt`ere, siden det er konklusjonen min (kanskje for tidelig), at jeg ikke får både i pose og sekk med denne. Og da spesielt ikke på htt`ere som Consep8, som ikke akkurat er designet for finlytting?!
    Dvs i følge mine preferanser og min smak.

Merkelig nok fungerte den overaskende bra til film, noe jeg ikke hadde trodd.
    Igjen:Stemmene/dialog ble mer naturlig og levende.

Og bassgjenngivelsen var overaskende tight på en del musikk som Spyro Gyra feks. Det gjør meg noe forvirret.

Hvis det er noen logiske tankefeil i konklusjonen min vil jeg gjerne høre.

Anyone? :-D
    Har ikke så mye peiling, dette skulle Kjell svart på men vis du leiter litt tilbake i denne tråden vil du finne rør til sånn musikk, da meiner eg det blir dei to i mitten du bør bytte ut.. Nå er det uansett brukte rør som du får med orginalt men det skal vist nok vere bedre med nye. Har nok erfart det selv da eg kjøpte nye av Motron.
    Ellers så har Kjell nemt at en kan kjøpe billige brukte for å finne det en liker for så etterpå å kjøpe nye.
    Men let litt tilbake i tråden, da eg ikke hugser hvilke rør du må ha i for litt mer rock og hardere musikk.
    Eg selv kjører dei du har ytterst (nye) og Telefunken ECC85 i mitten (nye)
    8)
    DAC: Heed Obelisk DA oppgradert nyekortene, For-forsterker: Opera consonance cyber 222 MKII Forsterker: Doxa 70SE,
    Høyttalere:
    Sonus Faber Kabler: Ja

Medlem siden
    Dec 2007
    Sted
    Poster
    3,300
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Kjell B.

Det finnes ikke en kombinasjon som er det beste, da mye avhenger av musikk-smak og høyttalere. Generelt anbefaler vi å kombinere USA-rør med europeiske typer, alle NOS selvsagt.

Et par sikre anbefalinger:

Telefunken ECC85, Telefunken PCC88 eller Siemens ECC85
    sammen med
    12AU7: General Electric (GE) 5814A - flere gode årganger av denne, nyere har strammere lyd.

General Electric (GE) 6DT8 av nyere årgang
    sammen med
    12AU7: Siemens 3-mica ECC82 (5814A), Telefunken ECC82 eller Mullard ECC82, sistnevnte i flere varianter.

Den siste kombinasjonen vil spille noe mer punchy og slagkraftig (rock), mens den første gir mer findetaljering (mikrodynamikk) og innsikt.

Siemens ECC85 og Mullard ECC82 gir spesielt fyldig lyd.

Hvis Siemens ECC85 skulle synes å gi for mye fylde og bass kan det temmes ved å kombinere det med det analytiske JAN-Philips ECG 12AU7/5814A (= Sylvania industri-versjon fra 80-tallet med grønn eller blå skrift - er grey plate). Siemens ECC85 kan være merket RCA og GE 6AQ8, da RCA og GE stort sett ikke produserte ECC85/6AQ8 selv.

Her står noe..
    DAC: Heed Obelisk DA oppgradert nyekortene, For-forsterker: Opera consonance cyber 222 MKII Forsterker: Doxa 70SE,
    Høyttalere:

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2009
    Poster
    30
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Det meste står nok i tråden ja.

Kjell har jo gjort en monumental jobb mht Ma og oppgraderings muligheter, men alltid interessant å høre synspunkter/lytterfaringer fra andre også.
    Da spesielt på spesifikt anlegg/htt`ere/oppsett.

Skrevet av Kjell: Som allerede antydet tidligere så trenger Klipsch rør som gir stram bass og som spiller detaljert (men ikke hardt) oppover i frekvensområdet. Dette harmonerer med at man unngår USA-rør og heller anvender de mer analytiske europeiske rørene. Flere personer har uavhengig av hverandre funnet at inngangsrøret bør være Telefunken, og i 12AU7-posisjonen bør det stå et Mullard-rør. En spesiell variant av Siemens kan erstatte Telefunken, men kun den.

Mulig disse rørene som funker på Klipsch også funker bra på Dali!?
    Noen her som har prøvd engelen på Dali htt`ere?

Fant også dette: skrevet av Kjell:

Til nye MA anbefaler vi:
    a) Telefunken ECC85 og Mullard CV4003
    b) Telefunken PCC88 og Mullard ECC82

Det skulle gi en passende klarhet i gjengivelsen, altså uten overdreven bass.
    Skulle man ønske litt mer bass-punch og varme, kan man sette inn USA GE 5814A 3-mica i 12AU7-posisjonen.
    Hvis motsatt mer stramhet i gjengivelsen er ønskelig, sett inn Telefunken også som ECC82 i 12AU7-posisjonen.

Som ”6N1” settes inn Telefunken ECC85 (60-tallet). (mikrodetaljer)

1959/60 GE gray plates, 3 mica spacers, 2 extra rods between mica spacers and top-slanted-mounted halo ring getters construction.(BASSPUNCH OG VARME)

Telefunken ECC82 I 12AU7-POSISJONEN(MER STRAMHET I GJENNGIVELSEN)
    12AU7 (ECC82) Mullard big old logo 50-tall, så får du enda mer romantisk åpen vintage mellomtone

Til Metal:
    GE 6DT8 (nyere med grønn skrift) + JAN-Philips ECG 12AU7/5814A (industri-versjon med grønn eller blå skrift).

Telefunken ECC85 og Mullard CV4003 (mer kontrollert bass?)

Har lyttet mer på denne engelen og må si jeg er meget fornøyd på roligere musikk. Instrumenter blir gjengitt med den naturlige klangen de skal ha, og damestemmer er til å drepe for. Men mye vil ha mer som kjent! :-D

Nå må hr.kvanlid komme seg hjem fra ferie bare!

Tror jeg står over å kjøpe bruktrør, siden resulatatet da kan bli at man aldrig vil vite om lyden kunne blitt bedre, eller er som den skal, med bruktrør som Gud veit hvor har sittet før og i hvor lang tid.
    Men skjønner selvfølgelig at man da får testet mange flere typer rør før man går til innkjøp av de nosrørene man foretrekker.

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2009
    Poster
    30
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk for svar og gode råd Lovemusikk! :-D

Fikk denne mailen på forespørsel av noen nos rør fa statene.

Hello,

We do not have the GE ECC82, sorry. I do have the mid 1950s vintage Mullard with the large shield logo and square top getters. They are $295.00 USD per matched pair and I have 2 pairs in stock.

I have a matched pair of Mullard CV4003 in stock. They are $100.00 per matched pair. I also have a rare pair of Brimar UK made longplate CV4003, they are $150.00 for the pair.

I have a few of the Telefunken (Diamond bottom) ECC85 in stock, they are $17.00 each.

Relativt dyrt for dette Mullard røret kan man vel si?
    Spørsmålet er om det er verdt pengene, når kanskje preferanser og andre rimligere rør kan være vel så bra?

Hvordan ville kombinasjonen av dette Mullard røret og Telefunken ecc85 være?

Blir nok en tlf til Motrone likegodt med slike priser.

Medlem siden
    Dec 2007
    Sted
    Poster
    3,300
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk for svar og gode råd Lovemusikk! :-D

Fikk denne mailen på forespørsel av noen nos rør fa statene.

Hello,

We do not have the GE ECC82, sorry. I do have the mid 1950s vintage Mullard with the large shield logo and square top getters. They are $295.00 USD per matched pair and I have 2 pairs in stock.

I have a matched pair of Mullard CV4003 in stock. They are $100.00 per matched pair. I also have a rare pair of Brimar UK made longplate CV4003, they are $150.00 for the pair.

I have a few of the Telefunken (Diamond bottom) ECC85 in stock, they are $17.00 each.

Relativt dyrt for dette Mullard røret kan man vel si?
    Spørsmålet er om det er verdt pengene, når kanskje preferanser og andre rimligere rør kan være vel så bra?

Hvordan ville kombinasjonen av dette Mullard røret og Telefunken ecc85 være?

Blir nok en tlf til Motrone likegodt med slike priser.
    Etter som eg har lest her så skal vel Mullard ECC82 og Telefunken ECC85 vere flott, ellers kan en og bruke Telefunken på begge for klar/tetaljert og stram bass, las eg.
    Høyttalere:

Newcomer Kenneth1979 sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2010
    Poster
    135
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Gammel tråd blir hijacket og får nytt liv

Jeg har en spiller som bruker 2 stk 6n2 rør i pre-ampen. Har fått vite att de eneste som jeg kan oppgradere med er 6ax7 og 6n2p-eb. Noen som vet om disse er "pop in erstatning"? Bare napper jeg ut de gamle og setter inn de nye?

Hadde satt mektig stor pris på rør-kyndig råd her!

Mvh Kenneth

Intermediate zeezar sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    2,442
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Vil ikke kalle meg rør-kyndig utover å ha bedrevet vanlig fikling. Men fant via diverse fora at (kinesisk) 6N2- og (russisk) 6N2P-rør kanskje er tilsvarende rør.

På eBay opplyses det ofte at 6N2P tilsvarer 12AX7 - med en viktig tilleggsopplysning: Sistnevnte er 12 volt i seriekoblet krets og 6 volt i parallell krets. Hva dette eksakt betyr, vet jeg ikke da jeg som sagt ikke er videre kyndig.

Ser ellers ut til at 6NP er temmelig one of its kind, men det er flere i "nærheten". Kanskje hjelper det å søke her?

-6n2-6n2p-jpg

Illustrasjonene er fra

6N2P: http://tdsl.duncanamps.com/pdf/vm345.pdf
    6N2: http://www.mif.pg.gda.pl/homepages/frank/sheets/095/6/6N2.pdf

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2012
    Poster
    20
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Question Ny bruker av Music Angel

Hei til dere! Siden jeg er "helt" grønn når det angår rør og bias-justering osv så vil jeg gjerne ha svar på hva jeg må være obs på når jeg kobler opp min nykjøpte MA fra Hong Kong. Leser så øyet blir tørt og svien kommer angående bias-justering, og ønsker råd i så henseende. Hva bør jeg følge med på, og hvordan får jeg justert bias nivået riktig når jeg ikke kan det? Er der forresten noen i Kristiansands-området med samme type forsterker som eventuelt kan være rettleder i justeringsspørsmål? Har tenkt å bruke forsterkeren på hornhøyttalere av merket Klipsch LaScala, eller på noen gamle Khorn fra samme produsent. Jeg kjøpte forsterkeren siden det ble sagt at det passet best med rørforsterker til denne slags høyttalere. Siden de er ekstremt lettdrevne (105db/1W), så ville jeg prøve denne type forsterker. Er der noen som har gode råd til en grønnskolling, eller som kan hjelpe i nøden så er det toppers.

Expert
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    5,562
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    se nesten nederst på denne siden her. "Biasing the power tubes in the Music Angel KT88"
    Music Angel XD-800MKIII reworking
    "

Intermediate zeezar sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    2,442
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av hornsound
    Hei til dere! Siden jeg er "helt" grønn når det angår rør og bias-justering osv så vil jeg gjerne ha svar på hva jeg må være obs på når jeg kobler opp min nykjøpte MA fra Hong Kong. ...
    Bruk søkefunksjonen oppe t.h. i headinga på denne tråden og søk på 'bias'. Åtte treff på trådens knappe tre sider. Infoen i første innlegg gir en grundig beskrivelse av fr.måten ved bias-justering.

Må si jeg sjøl ikke har foretatt noen justering i så måte. Engelen har spilt uten problemer siden høste 2006 og formidler musikk den dag i dag. Tung Sol JTL-5414A og RFT ECC81/12AU7 i inngang, Shuguang KT88-98 i utgang.

PS. Kjell B.'s råd var å ligge unna sidene som tråden i forrige post leder til. Han mente Lapizator-fyren var på ville veier med sine tweaks av denne forsterkeren. DS.

Medlem siden
    Dec 2007
    Sted
    Poster
    3,300
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av hornsound
    Hei til dere! Siden jeg er "helt" grønn når det angår rør og bias-justering osv så vil jeg gjerne ha svar på hva jeg må være obs på når jeg kobler opp min nykjøpte MA fra Hong Kong. Leser så øyet blir tørt og svien kommer angående bias-justering, og ønsker råd i så henseende. Hva bør jeg følge med på, og hvordan får jeg justert bias nivået riktig når jeg ikke kan det? Er der forresten noen i Kristiansands-området med samme type forsterker som eventuelt kan være rettleder i justeringsspørsmål? Har tenkt å bruke forsterkeren på hornhøyttalere av merket Klipsch LaScala, eller på noen gamle Khorn fra samme produsent. Jeg kjøpte forsterkeren siden det ble sagt at det passet best med rørforsterker til denne slags høyttalere. Siden de er ekstremt lettdrevne (105db/1W), så ville jeg prøve denne type forsterker. Er der noen som har gode råd til en grønnskolling, eller som kan hjelpe i nøden så er det toppers.

Trenger ikke...

Kan heller ta det senere når du har funnet ut av det. 8-)
    Høyttalere:

Intermediate Sub-Lock sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2004
    Poster
    506
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ikke mye action her nå lenger, men tenkte å informere om hva jeg kjører:

Telefunken PCC85(nye) + GE 5814A (brukte, men matchede). Disse sitter i nyeste generasjon MA med pre-out, større kondensatorbank++ og driver Klipsch Cornwall III. So far very good!

Intermediate SVS! -man sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Fredrikstad
    Poster
    2,629
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    God jul alle MA-venner! Tråden må snart vekkes til live igjen ��

Intermediate SVS! -man sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Fredrikstad
    Poster
    2,629
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er det noen her inne som har testet KT88-rørene fra Psvane? Ser de fåes nå hos Mala Audio; dog litt høy pris.

Side 34 av 35 FørsteFørste ... 4 14 24 30 31 32 33 34 35 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •