Gode små-rør til Music Angel XD-800 (KT88) - Side 32

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 32 av 35 FørsteFørste ... 2 12 22 28 29 30 31 32 33 34 35 SisteSiste
Viser resultater 621 til 640 av 684
    Active Kong Arne sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    315
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Noen råd til rør

Kjell

Kan du gi meg et råd til bytte av rør i en Vincent SA-T1 forforsterker

sitter 4 rør i den, alt er china da vet du ca lyden

sitter 2 stk 6n4 det er vel samme som ecc83?
    1 stk 12AX7B China(ecc83?)
    1 stk 12AU7 China (dette kan vel byttes i GE5814)

litt pussig sammensetning, burde vel hatt skjema......

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    2,877
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

I det gjennomsnittlige kina-utstyret er det bare to rørfabrikater som duer, slik at man får litt energi i nedre mellomtone, og det er GE av litt eldre dato og Amperex. Sistnevnte er produsert av Philips Holland og tilsvarer Philips og Philips Miniwatt, men de jeg har funnet er gjerne varmere i klangen.

6N4 tilsvarer 6AX7-røret, altså 12AX7 med en annen kobling i soklene for glødingen. Se også tråden hvor ECC85 kobles tilbake til ECC81. Samme problemstilling.

Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    315
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Kjell B.

I det gjennomsnittlige kina-utstyret er det bare to rørfabrikater som duer, slik at man får litt energi i nedre mellomtone, og det er GE av litt eldre dato og Amperex. Sistnevnte er produsert av Philips Holland og tilsvarer Philips og Philips Miniwatt, men de jeg har funnet er gjerne varmere i klangen.

6N4 tilsvarer 6AX7-røret, altså 12AX7 med en annen kobling i soklene for glødingen. Se også tråden hvor ECC85 kobles tilbake til ECC81. Samme problemstilling.

tenkte det samme , har 2 bugleboy ecc83, og har alt satt inn et ge5814 trip.mica.

disse står i
    12AX7/6N4 China BEIJING!!
    men det står at de går omhverandre med andre ecc83??

BEIJING FACTORY VERSION NOS!We have stock of Chinese Military surplus 12AX7 designated 6N4 which is the domestic Chinese number for 12AX7. This TRIPLE MICA SPACER tube exactly replaces all 12AX7, ECC83, 7025 types. It is a good sounding tube with plenty of body and detail and gain. We test for low microphonics and noise. Works great in any guitar, audio or radio application. Much better tone than the current tubes!

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    2,877
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Kong Arne

men det står at de går omhverandre med andre ecc83??

BEIJING FACTORY VERSION NOS!We have stock of Chinese Military surplus 12AX7 designated 6N4 which is the domestic Chinese number for 12AX7. This TRIPLE MICA SPACER tube exactly replaces all 12AX7, ECC83, 7025 types.

Linken din viser et kinesisk 12AX7, ikke et 6N4.

Har du prøvd å bytte dine egne rør merket 6N4 til der du har rør merket ECC83 ?

Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    315
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Linken din viser et kinesisk 12AX7, ikke et 6N4.

Har du prøvd å bytte dine egne rør merket 6N4 til der du har rør merket ECC83 ?

Nei har ikke prøvd å bytte om noe.... fant kun data på 6n4 7 pin

rørene som sitter i står det svakt 6n4 på, samme som på bilde på linken, du skimter så vidt N 4 (N under stjerna)

Edit:

testet og det ble en helt annen lyd mellomtonen vet du jo hvordan ble og skal være diskanten ble luftig og fikk en annen oppløsning, nydelig!
    mer dyp bass(savnet vel egentlig ikke det så mye) men det ble borte litt trykk, mellombass? litt slappere bass? men helt i en annen liga ellers...

Skrev du i tråden engang om noen ny produserte rør som låt like godt som riktige NOS? var ikke det ECC83 (så skulle 81 og 82 komme senere?)

kanskje vært lurt og teste de?

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    2,877
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Ja du bør teste de nye ECC83 - Brynjar har de.

Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    315
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Ja du bør teste de nye ECC83 - Brynjar har de.

Da får vi teste de, eneste posetive med kina rørene er at de er 100% støyfrie
    noe ikke alle gamle brukte rør er, men disse nye er sikkert det...

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    2,877
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Har sjekket mer på disse 6N4 og 6N2-typene. Det ser ut til at de ble produsert både i en ren 6V-versjon og senere - eller i spesielle versjoner - også en 6/12V-versjon som 12AX7.

Så dine 6N4-rør er av den typen som har innebygd gløde-kobling av 12AX7-typen. Derfor fungerer de alle steder hos deg. Pin 9 er midtpunktet på glødetråden.

For de ekte 6Nxx-rør ville pin 9 istedet vært en skjerm inne i røret.

Intermediate Lovemusikk sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2007
    Sted
    Knarvik rett nordom Bergen
    Poster
    3,300
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Når disse nye røra kommer som vil passe MA, kan du/dere sei ifra da, evnt en link..

Mvh

Frank

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    147
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da har jeg også fått en engel i huset

Har lest en del både her og i "modertråden", men er fortsatt litt forvirret angående rørtyper. På smårørene jeg har fått står det ECC82 på det ene paret, og GN1 på det andre. På forsterkeren står det ECC85 på det midterste soklene, og 12au7 på de ytre. Ikke bare bare med rør, hehe.

Har jeg forstått det rett, er 12au7 det samme som ECC82 og 5814a rør? Og GN1 er det samme som ECC85 og 6DT8?

Hadde også satt pris på om noen kunne gi meg tips til en god rørkombo. Har sett litt på noen tips her i tråden, men det meste går jo på den gamle typen MA. Jeg prioriterer et detaljert lydbilde fremfor punch i bassen, og skal koble ampen til et par JM LAB Electra 906 høytalere.

Har nettopp fått forsterkeren inn døra, har ikke fått testet den en gang. Men i mårra etter jobb skal jeg i gang, gleder meg som en liten unge

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    2,877
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Ja du har forstått det rett mht rør-ekvivalenter i MA.

Kan ikke være enig i at det er brukt mest plass på å diskutere den gamle typen MA. De store oversiktene på side 6 og 10 i denne tråden gjelder for den nye MA'en med 6N1/ECC85 i inngangen (og som også tar det fine amerikanske 6DT8-røret og for den del også det europeiske PCC88 ).

Jeg foreslår at du starter opp og spiller en stund - så finner du ut hvilken retning du ønsker å justere MA'en din.

Normalt pleier vi anbefale en blanding av europeiske og amerikanske rør - de to grupper utfyller hverandre.
    For mere avdempet bass og mer fokus på klarhet så kunne du prøve mer eksklusivt europeiske rør i begge posisjoner - og der er de beste fabrikatene Philips Miniwatt, Mullard, Siemens og Telefunken. I USA ble Philips-rør solgt under navnet Amperex.

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    2,877
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Til eiere av de største Klipsch-høyttalere inkl. horn, som jo er meget bass-villige kan vi foreløbig anbefale Mullard CV4003 og Telefunken ECC81 i den gamle MA'en, mens man i den nye kan benytte samme Mullard pluss Telefunken ECC85 eller PCC88.
    Det skulle gi en passende klarhet i gjengivelsen, altså uten overdreven bass.

For enda mer fokus på klarhet og nøytralitet kan man benytte de dyre Telefunken også i 12AU7-posisjonen, altså Telefunken ECC82.

De som benytter MA på store Klipsch og har testet spesifikke vellykkede rør-kombinasjoner bes poste erfaringer her.
    Og ellers er jo alle erfaringer med gode kombier ønskelige å få postet i denne tråden.

Intermediate
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    1,196
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Til eiere av de største Klipsch-høyttalere inkl. horn, som jo er meget bass-villige kan vi foreløbig anbefale Mullard CV4003 og Telefunken ECC81 i den gamle MA'en, mens man i den nye kan benytte samme Mullard pluss Telefunken ECC85 eller PCC88.

For enda mer fokus på klarhet og nøytralitet kan man benytte de dyre Telefunken også i 12AU7-posisjonen, altså Telefunken ECC82.

De som benytter MA på store Klipsch og har testet spesifikke vellykkede rør-kombinasjoner bes poste erfaringer her.
    Og ellers er jo alle erfaringer med gode kombier ønskelige å få postet i denne tråden.
    Og jeg som nettopp har fått nye GE 5814A og 6DT8 :S. Har ikke fått prøvd enda, men tipper denne kombien blir god også (Og håper:P)

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    147
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

De store oversiktene på side 6 og 10 i denne tråden gjelder for den nye MA'en med 6N1/ECC85 i inngangen (og som også tar det fine amerikanske 6DT8-røret og for den del også det europeiske PCC88 ).

Tusen takk, der var det flere spennende tips ja 8-)

Da har jeg vært på ebay og bestilt meg et par GE 5814a grey plate 1964 som skal være ekte NOS. Men det er vel litt så som så med ærligheten blant selgerne der. Uansett er det nok greit å teste litt ebay-rør først, før man evt kjøper fra Motron Brynjar Kvanlid. Sendte mail til Brynjar angående noen rørtyper, men han er i utlandet på ferie og ikke tilbake før 15. Januar. Så da vet dere det...

Intermediate zeezar sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    2,442
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Liddell
    Tusen takk, der var det flere spennende tips ja 8-)

Da har jeg vært på ebay og bestilt meg et par GE 5814a grey plate 1964 som skal være ekte NOS. Men det er vel litt så som så med ærligheten blant selgerne der. Uansett er det nok greit å teste litt ebay-rør først, før man evt kjøper fra Motron Brynjar Kvanlid. Sendte mail til Brynjar angående noen rørtyper, men han er i utlandet på ferie og ikke tilbake før 15. Januar. Så da vet dere det...
    En kremmer er en kremmer er en kremmer. Du sjekker jo ratinga til selger oppe til høyre. Jeg har bare gode erfaringer, ikke så heftig mange riktignok. Har likevel trua på at de som handler rør er entusiaster, på begge sider. Bruk mulighetene for å kontakte selger hvis tvil. Men skulle ønske det fantes et anna system for å angi tilstanden på rørene på enn all verdens anonyme testere og skalaer. Styrer unna der forsikringa om at rørene er nesten helt nye o.l. dukker opp i stor skrift.

Men det finnes jo et marked på audioasylum.com også.

Newcomer ZitizenX sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    55
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Hei

Har nå hatt min MA i ca. et år nå (gammel type).
    Rørene som står i den er: 12au7-Sylvania 5814A og 12at7-Jan-Philips ECG 12AT7WC 8726.

Synes den spiller bra, men savner litt mere varme fra mellomtone og oppover.

Så nå har jeg bestilt meg noen rør for å prøve meg litt frem.
    Rørene er: GE 5814A Black plate, Triple mica, Horseshoe og
    NOS GE 6201 12AT7WA 3mica Grey plate.

Skal jo prøve forskjellige kobinasjoner, men lurer litt på hva som er det beste utgangspunktet med disse rørene.

Og har noen et forslag til en rimelig forforsterker som jeg kan bruke til MA som ikke forandrer lydbildet så mye. Gjerne ny eller brukt til ca. 2-5000 kr.

Ellers er det utrolig inspirerende å lese disse rørtrådene. Mye god kunskap for oss nybegynnere innen rør.

Mvh
    Kenneth N.

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    2,877
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Det Jan-Philips ECG 12AT7 du har der er et rør som passer til metal/rock - kanskje et som fulgte med den ?

Så ethvert annet 12AT7 vil gi en mykere topp. Hvis dette er viktig kunne du prøve Mullard ECC81 - særlig de gamle og stendyre big shield logo spiller som en drøm med klassisk rørvarme.

Her er det bare å prøve seg frem.

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2009
    Poster
    16
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Forslag til ECC85 rør i kombinasjon med Jan Phillips 12AU7/5814A - 1986 ?

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    2,877
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av consul
    Forslag til ECC85 rør i kombinasjon med Jan Phillips 12AU7/5814A - 1986 ?

Hva slags musikk spiller du ?

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    2,877
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Smårør til Klipsch

Ja da har det kommet inn noen gode rapporter på hvilke smårør som gir best lyd på de større Klipsch-modellene.

Som allerede antydet tidligere så trenger Klipsch rør som gir stram bass og som spiller detaljert (men ikke hardt) oppover i frekvensområdet. Dette harmonerer med at man unngår USA-rør og heller anvender de mer analytiske europeiske rørene. Flere personer har uavhengig av hverandre funnet at inngangsrøret bør være Telefunken, og i 12AU7-posisjonen bør det stå et Mullard-rør. En spesiell variant av Siemens kan erstatte Telefunken, men kun den.

Til gamle MA anbefaler vi følgelig:
    a) Telefunken ECC81 og Mullard CV4003
    b) Siemens E81CC 3-mica double getter support og Mullard ECC82 (eller GE 5814A 3-mica)

Til nye MA anbefaler vi:
    a) Telefunken ECC85 og Mullard CV4003
    b) Telefunken PCC88 og Mullard ECC82

Skulle man ønske litt mer bass-punch og varme, kan man sette inn USA GE 5814A 3-mica i 12AU7-posisjonen.
    Hvis motsatt mer stramhet i gjengivelsen er ønskelig, sett inn Telefunken også som ECC82 i 12AU7-posisjonen.

Side 32 av 35 FørsteFørste ... 2 12 22 28 29 30 31 32 33 34 35 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •