Gode små-rør til Music Angel XD-800 (KT88) - Side 31

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 31 av 35 FørsteFørste ... 11 21 27 28 29 30 31 32 33 34 35 SisteSiste
Viser resultater 601 til 620 av 684
    Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    2,877
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Nei det ble litt vanskelig nå.
    GE 6DT8 = inngangsrør.
    Sylvania 6DT8 = inngangsrør.

Hvordan tenkte du kombinere ?
    Begge disse skal stå som de to i midten.

Du trenger i tillegg noen gode 12AU7 der ute på sidene - altså ECC82 = 12AU7= 5814A og noen flere.
    Se nede på side 10 i denne tråden, der er det forslag på passende 12AU7 alt etter hva slags inngangsrør man bruker. Egentlig passer det meste - vil du ha litt fet bass-klang kan du bruke GE-rør der også, de som heter 5814A (5814WA).

I prinsippet skal man benytte europeiske rør der ute når inngangsrørene er USA-type, og vice versa. Telefunken ECC82 er best og dyrest.

Til metal/rock har vi egne rørkombinasjoner - oversikt er gjengitt flere ganger foran i denne tråden og MA-tråden.

Intermediate
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    1,196
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tenkte å kjøre GE 6DT8 som du ga meg salgsmailen til. Hvor kan jeg få kjøpt disse 5814A da? Går nok for de også hvis det er en bra match. Regner med jeg ikke trenger å bytte kt88 rørene.

Takker så mye for tålmodigheten KjellB, som du skjønner er jeg ganske blank på dette området.

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    2,877
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Brynjar Kvanlid har 5814A, både GE 3-mica og Siemens 3-mica - de siste er nesten like gode som Telefunken.
    Mest basstrykk får du om du velger GE i begge posisjoner, men det kan jo også bli for mye av det gode.

Siemens og Telefunken er blant de beste europeiske rørene, ved siden av Philips Miniwatt og Mullard.
    GE, RCA og Sylvania er USA-rør.

Ellers er det flere muligheter for rør og leverandører, det er nevnt mange steder i denne tråden.

3-mica vil si 3 horisontale støtteplater inni røret - gir bedre stabilitet i lyden. Det normale er ellers 2-mica.
    Noen rørfabrikanter klarer å få like stabile rør med bare 2-mica - det gjelder f.eks. nyere GE-rør (1970-80) og Telefunken, så disse får man da bare som 2-mica.

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    2,877
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Dessuten, kunne du prøve å liste opp hva slags rør du har i den nå ? Og hva du ønsker kunne bli bedre lydmessig hvis det er mulig å sette ord på det.

Intermediate
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    1,196
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Kjell B.

Dessuten, kunne du prøve å liste opp hva slags rør du har i den nå ? Og hva du ønsker kunne bli bedre lydmessig hvis det er mulig å sette ord på det.

Har visst 5814A på sidene, så da har jeg tydeligvis ikke originalrør der da. På de i midten sto det ikke noe, var bare bildet av en bitteliten stjerne. Kunne vært morro å prøvd med GE rør i midten også(hvis ikke det er det det er nå).

Det jeg lydmessig ønsker er at diskanten ikke skal være så skjærende. Hjemme på rf-62 har de en tendens til det, spesielt i pure direct fra pioneeren. Samtidig så er diskanten osv veldig fin her hos faren min (på B&W dm685), så kan være at klipschene mine fortsatt trenger litt innspilling

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    2,877
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Ja nettopp. Dette er standard-problemet. De 5814A du har er standard-rør fra MA (levert fra HongKong) - det er svært gode rør, men de er nesten utbrent og må skiftes så snart som mulig. Rørene i midten hos deg er kinesiske 6N1 - en skarp umusikalsk gjengivelse, som den gode elektronikken i MA klarer å temme til en viss grad. Men ut med dem også.

Skifter du alle 4 rørene til GE-type vil du får en totalt motsatt lyd - en fortsatt ganske tørr, men veldig avdempet diskant. Istedet en kraftig mellomtone, stemmer (grunntonene) kommer mye lengre frem i lydbildet, og bassen - ja den er flott, men det kan bli for mye av det gode.

Siden du allerede har GE 5814A (ja jeg regner med at det er GE-rør der - kan du se etter, de har vanlig gråfarget anode, ikke svart ?) så kan du starte med GE 6DT8 der i midten. Hvis du synes det høres bra ut, kjøp så nye GE 5814A. Blir det for mye fet bass-klang, kjøp noen av de europeiske 12AU7-variantene vi anbefaler her. Eller RCA 12AU7 "Cleartop".

Du finnner gode bilder av rør på internett, inkl. eBay, så hvis du lurer på utseende, studer de du finner der. Rør er veldig i vinden verden rundt så du finner massevis av info på nettet.

Intermediate
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    1,196
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Siden du allerede har GE 5814A (ja jeg regner med at det er GE-rør der - kan du se etter, de har vanlig gråfarget anode, ikke svart ?) så kan du starte med GE 6DT8 der i midten. Hvis du synes det høres bra ut, kjøp så nye GE 5814A. Blir det for mye fet bass-klang, kjøp noen av de europeiske 12AU7-variantene vi anbefaler her. Eller RCA 12AU7 "Cleartop".

De har ikke svart anode nei.

Er dette GE rør? eller er dette noe annet?
    6DT8

Isåfall kan jeg jo bare bestille de også sette de i midten? Så veldig enkelt å greit ut å bestille de.

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    2,877
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Nei - det firmaet er såvidt jeg vet utsolgt på de GE-rørene jeg anbefaler.
    Det står jo various brands - så da må du eventuelt spørre dem.

Intermediate
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    1,196
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Nei - det firmaet er såvidt jeg vet utsolgt på de GE-rørene jeg anbefaler.
    Det står jo various brands - så da må du eventuelt spørre dem.

Ok. For sliter med å finne de på ebay osv. Måtte visst handle for over £50 der også, og det blir litt unødvendig når jeg bare skal ha 2/4 rør. Noen andre forslag?

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    2,877
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Thoge
    Ok. For sliter med å finne de på ebay osv. Måtte visst handle for over £50 der også, og det blir litt unødvendig når jeg bare skal ha 2/4 rør. Noen andre forslag?

Ja men hva er problemet ? Hvorfor leter du rundt etter GE 6DT8 ? Jeg har jo tipset deg om at Billington har dem inne til lav pris.

Intermediate
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    1,196
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja men hva er problemet ? Hvorfor leter du rundt etter GE 6DT8 ? Jeg har jo tipset deg om at Billington har dem inne til lav pris.

Var der jeg mente at man må handle for over £50 for at de skal sende hit. Mulig jeg bare får kjøpe mange av 6DT8 og 5814A :P

Takker for hjelpen KjellB;-)

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    2,877
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Bare hyggelig. Jeg tipset deg om Billington fordi gode 6DT8 ikke alltid er så lett å oppdrive. Du kan jo gjerne bestille GE 5814A der også og kanskje et par andre 12AU7 også, så får du en fin pakke til den minimumsprisen de forlanger.

Et par Shuguang KT88 skader jo heller ikke å ha i reserve. Hvis de har dem.

Intermediate
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    1,196
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Bare hyggelig. Jeg tipset deg om Billington fordi gode 6DT8 ikke alltid er så lett å oppdrive. Du kan jo gjerne bestille GE 5814A der også og kanskje et par andre 12AU7 også, så får du en fin pakke til den minimumsprisen de forlanger.

Et par Shuguang KT88 skader jo heller ikke å ha i reserve. Hvis de har dem.

Var det jeg tenkte litt på. Gleder meg til å teste den med nye rør

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2008
    Poster
    210
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei

Har hatt en MA et par år (tidligere versjon), og er meget fornøyd. Har stort sett spilt på samme rør-komboen, men vil nå prøve ut andre kombinasjoner. Har noen rør liggende, og lurer på om noen kan gi en kort beskrivelse hva som kjennetegner disse, og om hvilken kombinasjon som passer best.

Rør 1: 12AU7 rør som det står "5814 A USA" på (orginalrøret som fulgte MA)
    Rør 2: 12AU7 rør som det står " USA 12AU7A" på, og er et clear top
    Rør 3: 12AT7 rør som det står "Siemens E81CC ECC801S" på
    Rør 4: 12AT7 rør som det står "USA GE JAN-12AT7WA" med grønn skrift (orginalrør som fulgte MA)

Kombinasjonen jeg har spilt på er rør 1 og 3
    Bilder er vedlagt

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    2,877
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av 900sl
    Hei

Har hatt en MA et par år (tidligere versjon), og er meget fornøyd. Har stort sett spilt på samme rør-komboen, men vil nå prøve ut andre kombinasjoner. Har noen rør liggende, og lurer på om noen kan gi en kort beskrivelse hva som kjennetegner disse, og om hvilken kombinasjon som passer best.

Rør 1: 12AU7 rør som det står "5814 A USA" på (orginalrøret som fulgte MA)
    Rør 2: 12AU7 rør som det står " USA 12AU7A" på, og er et clear top
    Rør 3: 12AT7 rør som det står "Siemens E81CC ECC801S" på
    Rør 4: 12AT7 rør som det står "USA GE JAN-12AT7WA" med grønn skrift (orginalrør som fulgte MA)

Kombinasjonen jeg har spilt på er rør 1 og 3
    Bilder er vedlagt

Alle de der er gode rør til MA.

Nr. 1: GE 5814A - punchy bass - her vil det dundre godt. Samtidig spiller det jevnt og homogent hele veien oppover. Stemmer kommer langt frem. Tidligere i denne tråden er beskrevet 4-5 varianter - 3-mica er best, eller de nyere.

Nr. 2: Et av de beste USA-rørene - dette er RCA Cleartop. Stikkord masse detaljer uten å bli skarpt. Litt hengekøye-kurve; øvre mellomtone er tilbaketrukket og diskanten er litt "fuzzy" i klangen. Dette røret er derfor populært i de andre rørforsterkerne på markedet - problemer skjules.

Nr. 3: Siemens E81CC "ECC801S" 3-mica. Europeisk lys klar analytisk klang. Et godt rør, særlig om getter har to støtte-stenger opp til ringen. Altså double getter support. Her kommer diskanten frem.

Nr. 4: USA GE JAN-12AT7WA har egenskaper typisk for nyere GE-rør - lyden er punchy, tørr og varm, men ikke så utstrakt oppover. Stemmer står i sentrum. Resultatet avhenger mye av hva det parres med - kan bli riktig godt.

Ja nr. 1 og 3 spiller nøytralt og musikalsk med masse detaljer. Savner du noe der ?
    Den var jo en topp-kombi på side 1 i denne tråden (med double getter support).

Skulle du prøve noe annet, så kunne det være nr. 2 og 4 - den vil ha mer bass-punch og mellomtone.
    Og nr. 1 og 4 blir den store stemme- og bass-kombien - her blir det nesten for mye av begge deler. Men allt avhenger av høyttalere, etc.

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2009
    Poster
    16
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har nå byttet ut de originale rørene med Jan Phillips 12AU7/5814A - 1986
    og Tungsram ECC85 - 1976.

Synes det ble bedre over hele linja, andre som har prøvd denne komboen ?

Intermediate
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    1,196
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nye Ge 5814A og GE 6DT8 er bestilt Gleder meg til å prøve 5814A kosta 34GBP pr. stk. er dette vanlig pris?

Takker så mye til KjellB for hjelpen.

Intermediate zeezar sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    2,442
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ad 5814A-rør: Hvordan gikk det med denne karen på audioasylum.com da, tvr2500m? Jeg sendte ham en mail med forepørsel om rør men fikk ikke svar. Forsøkte ikke igjen da jeg handlet på eBay isteden. Lenger framme i denne tråden fikk han godt skussmål av folk som hadde hatt kontakt (husker ikke hvilken post).

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2008
    Poster
    30
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har handlet med Steven et par ganger. Første gangen jeg sendte han mail, fikk jeg ikke noe svar. Neste gang forsøkte jeg å sende mail fra annen mailkonto jeg har. Da fikk jeg svar i løpet av et par timer. Han svarte kjapt hele tiden etter det...så det ble 2 kjøp hos han. Varene han har levert meg har vært helt fine Etter det jeg har opplevd kan jeg anbefale han. Mistenker at første mailen jeg sendte kanskje ble tatt av spamfilteret hans???

Intermediate
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    1,196
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av zeezar
    Ad 5814A-rør: Hvordan gikk det med denne karen på audioasylum.com da, tvr2500m? Jeg sendte ham en mail med forepørsel om rør men fikk ikke svar. Forsøkte ikke igjen da jeg handlet på eBay isteden. Lenger framme i denne tråden fikk han godt skussmål av folk som hadde hatt kontakt (husker ikke hvilken post).
    De var rimelige i forhold til det jeg ga:S

Side 31 av 35 FørsteFørste ... 11 21 27 28 29 30 31 32 33 34 35 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •