Gode små-rør til Music Angel XD-800 (KT88) - Side 3

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 3 av 35 FørsteFørste 1 2 3 4 5 6 7 13 23 33 ... SisteSiste
Viser resultater 41 til 60 av 684
    Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    2,877
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av rørlig
    Tilbake på plas med GE 5814 3 mica, denne gang akkompagnert av noen siemens 12AT7 3 mica rør. Sterkere øvre bass,nedre mellomtone.syns ikke jeg har mistet noe i topp eller bunn i forhold til rca cleartop\philips miniwatt. så langt er dette min favoritttsammensetning. skal vel spilles inn litt. Lurer fremdeles på om forskjellig merking på mine "miniwattere" kan ha hatt betydning. Syns lydbildet ikke var helt stabilt.Kanskje innbrenningstid.Likte de best i starten. Syns det skurret litt underveis. ok nå før bytte.

Amperex og Miniwatt fra år 1962 spiller nok noe bløtere, ikke så detaljert som de gamle 1947-50 og tidlige 50-tall. De fra 60-tallet er fine til typiske kina-forsterkere bygget med de vanlige computer-komponentene og tynn lyd. Men burde spille godt nok på MA også.

Det kan ha hatt betydning at de var forskjellig merket. Amperex og Miniwatt er i prinsippet det samme, men det dreier seg jo ofte om forskjellige produksjons-batcher. Jeg hører ofte forskjeller på dem.

Ja den 3-mica kombinasjonen er topp - hvis det er Siemens double support du har. Den skal spilles inn en periode, så blir det helt nydelig.

Newcomer
    Medlem siden
    May 2007
    Poster
    89
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    @ Kjell B: Ser du nevner Golden Dragon 12AU7 som ett nødrør i denne posisjonen. Har du noe formening om innbrenningstid på disse rørene?

Bytta de "originale" rørene til GD i dag, og må si at det åpnet lydbildet en del hakk!! :-D De som stod i var av type Raytheon ettellerannet....

Kjører med denne komboen nå:
    12AU7 - Golden Dragon
    12AT7 - GE 12AT7 6201, 3-mica, black plate

Er foreløpig meget fornøyd med lyden i forsterkeren, men forventer den blir enda bedre med rørene innbrent.

Hører nå at det må nye høyttalere til for å få enda bedre lyd fra denne forsterkeren!! ...oppgraderingsspøkelset...

- Bjørn

Active spastik sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2006
    Poster
    354
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Får vel legge in min erfaring så langt også.
    Spiller på Monitor Audio RS6.

Som 12AU7 har jeg siemens 3-mica double getter. En stor forbedring fra de som fulgte med (som jeg ikke klarer å tyde hva er)

Som 12AT7 bruker jeg de medfølgende GE 3 mica 5814A (etter det jeg klarer å tyde av skrift-restene)

Dette låter meget godt.

Jeg har også testet RCA cleartop som 12AT7, men syntes lyden ble noe mer ullen. Mindre detaljert. jeg syntes de øvre frekvensene ble mer tilbaketrukket, og jeg mistet litt luftighet i toppen, en anelse mer bass, men dette kan være en følge av manglene i øvre frekvensområde.
    Disse ble tatt ut etter rimelig kort tid. Kanskje jeg burde teste de over en lenger periode, da jeg ikke var klar over denne "innbrenningstiden"? Hvor lang tid bør man la de stå i før man kan trekke noen konklusjoner?

Er det noen som kan anbefale noen andre 12AT7 rør som matcher Siemens godt? Hører på alt mulig av musikk.

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    2,877
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Fint at dere poster disse erfaringene.

Innbrenningstid - ja man skal nok regne med noen hundre timer før lyden begynner å feste seg. Resultatet blir gjerne noe mer varme og mindre av resonanser i gjengivelsen - altså en slags "behagelig klarhet".

Newcomer
    Medlem siden
    May 2007
    Poster
    89
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ett lite spørsmål;
    Mine to 12AT7-rør har forskjellig glød, den ene gløder mye sterkere enn det andre. Hva er det som gjør dette? Er det bias som må justeres?

- Bjørn

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    2,877
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Nei bias kan og skal bare justeres på utgangsrørene, da disse benytter seg av såkalt "fixed bias". Små-rørene benytter en annen kobling ("cathode bias") som gjør at bias stiller seg inn av seg selv. Dette kunne vært mulig å realisere på utgangsrør også, men det ville da gå utover evnen til å levere strøm i transienter.

Mere om bias rent teknisk:
    Mike's tube amp pages:convert to cathode bias
    Cathode bias - Wikipedia, the free encyclopedia

12AT7: Er det nøyaktig samme type rør ? Forskjellige versjoner og produksjonsbatcher kan lyse forskjellig - også litt unøyaktighet i den indre konstruksjonen kan føre til det.

Newcomer
    Medlem siden
    May 2007
    Poster
    89
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ok, takk for info! :-D

Rørene ser forøvrig helt like ut, uten at jeg klarer å lese hele navnet på begge to.. Kan det være at det ene er mer brukt enn det andre?

- Bjørn

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    2,877
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Nei du kan ikke slutte at det ene er mer brukt/utslitt pga forskjellig lys.

Du kan alltids bytte dem venstre høyre - er det fortsatt som før ?

Newcomer
    Medlem siden
    May 2007
    Poster
    89
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Virker som om feilen ligger i det ene røret, byttet om i dag, og da var det den andre kanalen som glødet sterkest. Rart dette her...
    Rørene ser dog ikke akkurat nye ut, så jeg regner ikke akkurat med at de var "new" old stock når jeg fikk dem.
    De som står i nå er GE JG-12AT7-WA (6201), var det S&H som var å foretrekke her? Får kjøpe noen nye å se om problmet ordner seg!

- Bjørn

Newcomer telecaster sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2008
    Poster
    196
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei!
    Noen som kjenner disse rørene?
    Fabrikkmerke JUNIOR-PACK-RØR
    type ECC 82 / 12AU7
    trykk på baksiden 22108 og Gf NOS muligens ikke NOS men VOS?

Fabrikkmerke JUNIOR-PACK-RØR
    type ECC 81 / 12AT7
    trykk på baksiden 30702 og 71 E23

kJELL B kommentar?

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    2,877
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Du får avsløre litt om hvor du fant dem først.

Medlem siden
    Mar 2008
    Poster
    196
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    De ble funnet i skapet til en kringkastingsmedarbeider som jobber aktiv med et slags "museum" av gammelt produksjonsutstyr.
    Det er tydligvis noe som en norsk importør en gang har skaffet under sitt eget merkenavn, på eska står det i mørkegrønn skrift JUNIOR-PACK-RØR, med norsk Ø.
    Vanskelig å fastslå fabrikat og årstall, han jeg fikk dem av tippet tidlig 60tall, muligens sent 50.

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    2,877
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Ja sånn raskt betraktet kan det godt være Philips Miniwatt - sikkert uansett kjempegode rør du har der.

Medlem siden
    Mar 2008
    Poster
    196
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    edit.....

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2007
    Poster
    10
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Rør Igjen

Sitat Opprinnelig postet av Kjell B.

Ja sånn raskt betraktet kan det godt være Philips Miniwatt

Men hva er rør som har benevnelsen E180CC? Er det noe som kan
    brukes til engelen?

Hilsener Beaver:roll:

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    2,877
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Dessverre, anbefales ikke. For dårlige i audio-sammenheng.

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2008
    Poster
    8
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Valg av rør og modifikasjonsmuligheter Music Angel

Hei alle sammen!

Jeg har nettopp fått min Music Angel i hus og registrerer at det er mange tips der ute til hvordan man kan forbedre lyden. Dette er min første rørforsterker.

Det enkleste for min del er å bytte rør, og jeg lurer derfor på hvor man kan kjøpe rørene som f eks KjellB anbefaler.

Dernest; har noen en "5 eller 10 på topp" over andre endringer man bør gjøre? Jeg fant denne oppskriften: Music Angel XD-800MKIII reworking

Siste spørsmål i denne omgang: Jeg har lest her på forumet at bryteren bak slås ned for triodedrift, men ifølge Leshele skal den slås opp for triode..? Er det enkelt å høre forskjell?

Takk for all info!

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    2,877
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Som nevnt andre steder også, så er Music Angel plaget av PR-kåte DIY'ere uten særlig audio-kunnskaper - dette da de er så billige at enhver kan kjøpe.

Jeg vil advare sterkt mot den linken du viser til - resultatet blir klart dårligere.
    http://avforum.no/forum/diy-do-yours...sic-angel.html

Selv har jeg noen tips hvis du leser nedover innleggene i denne linken:
    http://avforum.no/forum/guider-audio...rste-gang.html

Kjøpe rør - det er bare å søke på eBay og internett. Best utvalg av ubrukte rør fra forhandlere i Asia (Kina, Taiwan, m.fl.). Dessuten har vi en norsk forhandler med meget godt utvalg, nemlig Brynjar Kvanlid fra firma Motron. Han leverer rør med garanti.

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2008
    Poster
    9
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    De rørene som fulgte med min angel står det 6201 og 5814a på. Synes egentlig de smårørene spiller bra jeg. Er det noen rør som er billige som merkbart forbedrer lyden?

Leste jo mye bra om Siemens E81CC her men er litt dyrt synes jeg. Fant et par ecc82 nedi kjellern her. Kan det være noe å satse på? Eller er de som fulgte med engelen bedre? Så også at den ene ikke var siemens men "daystrom incorporated (made in italy) Så da er det vel kanskje ikke optimalt og plassere de to ecc82 sammen kanskje..

Ser jo så latterlig mye på ebay men det er jo umulig å velge ut noe...

Kanskje noen har prøvd noe annet enn det som er foreslått i tråden her med godt resultat? Som kanskje ikke er så allers verst på pris. Kom med det:razz:

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2008
    Poster
    75
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Henger meg på forrige innlegg; er det noen som kan tenke seg å dele med oss uerfarne om hvor man får kjøpt rør? (sjekker E-bay jeg også men må ærlig innrømme at jeg ikke skjønner "en dritt")

Så langt er det kun rør som er nevnt i denne tråden jeg søker etter da jeg ikke aner hvilke andre som er/kan være gangbare.

Ville være fint med linker til butikker/nettsteder - gjerne også i Asia...

:roll: :roll: :roll:

Side 3 av 35 FørsteFørste 1 2 3 4 5 6 7 13 23 33 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •