Gode små-rør til Music Angel XD-800 (KT88) - Side 29

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 29 av 35 FørsteFørste ... 9 19 25 26 27 28 29 30 31 32 33 ... SisteSiste
Viser resultater 561 til 580 av 684
    Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2008
    Poster
    84
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av 2rr
    Tenkte eg skulle kjøpa meg nye røyr til min MA. Eg har akkurat kjøpt den ny rett fra Kina, så eg gjekk automatisk ut fra at eg skulle bruka 'ny-røyra'.

Her er det eg greidde å lesa fra røyra mine:
    V1: 5963 USA - 8*21 (* ser ut som eit to-tall, men ikkje sikker. Det ser dessutan ut som det er fem stjerner på baksida)
    V2: 77 (Tre strek + Ei stjerne + Tre strek) G GNT
    V3: Samme som V2
    V4: Samme som V1

Eg gjorde så eit søk på ebay med strengen 5963. Eg fekk da opp ein heil del treff med *12AU7A ECC82* i seg. Da byrja eg å lura litt. Er ikkje dette røyr til den gamle MA versjonen?

Denne røyrverda er jammen litt uoversikteleg for den ferske...
    Er de samme røra
    som i gamleengelen i den posisjonen,12AU7 / ECC82.
    Leser du gjennom denne tråden finner du mye info om dette.

I midten er røra ikke de samme som i den gamle.

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2009
    Poster
    33
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ok. Da er altso min MA ein tredje versjon, som inneheld ein kombinasjon av røyra fra versjon 1 og 2. Greit å veta.

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2009
    Poster
    27
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Så vidt jeg kan skjønne har du MA i den "nye" versjonen - dvs med 12au7(ecc82) på kantene og 6N1(ecc85) i midten. Altså ingen "tredje versjon". Det er bare de to rørene i midten som er forandret fra den første typen MA. Fra 12at7(ecc81) til 6N1(ecc85)

5963røret er ganske riktig en type 12au7/ecc82. Hvilke rør som sitter i midten hos deg kan ikke jeg svare på.

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    638
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av 2rr
    Tenkte eg skulle kjøpa meg nye røyr til min MA. Eg har akkurat kjøpt den ny rett fra Kina, så eg gjekk automatisk ut fra at eg skulle bruka 'ny-røyra'.

Her er det eg greidde å lesa fra røyra mine:
    V1: 5963 USA - 8*21 (* ser ut som eit to-tall, men ikkje sikker. Det ser dessutan ut som det er fem stjerner på baksida)
    V2: 77 (Tre strek + Ei stjerne + Tre strek) G GNT
    V3: Samme som V2
    V4: Samme som V1

Eg gjorde så eit søk på ebay med strengen 5963. Eg fekk da opp ein heil del treff med *12AU7A ECC82* i seg. Da byrja eg å lura litt. Er ikkje dette røyr til den gamle MA versjonen?

Denne røyrverda er jammen litt uoversikteleg for den ferske...
    Vil først gratulere med et godt og fornuftig kjøp. Du kommer nok ikke til å angre! Når det gjelder rør og forvirring er du ikke førstemann som sitter med den følelsen. Ikke siste heller. Derfor er det så fint å ha denne tråden å støtte seg til, da slipper man veldig lett fra det. Spander noe tid og les gjennom den. For din del gjelder da ikke de forslag/omtaler som omhandler 12AT7, da du har andre rør i midtposisjon.
    De rørene du har ytterst er (12AU7) GE 5963 5-star. Gode, rimelige og slitesterke rør med en noe fyldig/rund lyd. Kan gi godt resultat i kombinasjon med strammere europeiske rør.

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2009
    Poster
    33
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk for gode svar. Eg har faktisk lest gjennom mykje av denne tråden, men det har vist vorte litt for mykje på ein gong for meg.

Eg trur eg går litt roleg ut; ser Kjell anbefalar RFT ECC85 (halo-getter, 70-tall) til GE 5963. Dette er ei billig oppgradering (10-20$), og forhåpentlegvis noko som gjev markant bedre lyd. Så kan eg heller åpna pengeboka etter kvart. Uansett greit å ha ein god kombinasjon i bunn, for samanligningar seinare.

Eg har dog nokre spørsmål til:
    Spørsmål 1: Kva er halo-getter? Og korleis identifiserar eg røyra, til dømes på ebay, til å vere av type halo-getter fra 70-tall? Er dette eit døme på eit slikt røyr: < UNIQUE > ECC85 RFT < MATCHED PAIR > NOS in BOX TUBES - eBay (item 310168299057 end time Oct-14-09 02:49:16 PDT)

Spørsmål 2: Er det fargen på øvre del av røyret som gjev benevninga gray-plate og black-plate? Ser ein del av desse RFT ECC85 røyra som dukkar opp på Ebay har svart topp. Er dette da black-plate? Og er dette da eit bra røyr?

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    2,877
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Ja de der er halo-getter. Du får google på "halo mean".

Nei, grey plate er grå farge på de store firkantede anode-platene inni røret - dine her er grey plate.
    Tilsv. black plate.

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2008
    Poster
    84
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har nå spilt lenge , og vært fornøyd, med en Ge (12AU7) og siemens(12AT7) kombinasjon.
    Alle NOS og fra Motron. Så også den kombinasjonen jeg prøver ut nå:
    Mullard cv4003 (12AU7) og Philips Miniwatt(12AT7).

De lettdrevne høyttalerene jeg bruker, kan på en del innspillinger, på høyt volum, bli litt sterke/skarpe i toppen. Dette er bedret med denne "nye" kombinasjonen.
    I tillegg syns jeg lydbildet som sådan har blitt "glattere" og varmere. Uten å miste punchen i bassen,detaljer eller dynamikken, som Klipsch hornhøyttalere representerer.

Så langt en positiv opplevelse. Får vel bytte tilbake om en par hundre timer og sammenligne igjen.
    Grunnen til at jeg prøvde dette byttet nå, var at jeg hadde litt skraping/fnidder:-? i venstre kanal.(Ikke hørbart i lytteposisjon.) Dette forsvant nesten helt ved å ta rørene opp og sette de ned igjen
    (med engelen avslått ).

Nå med disse rørene har jeg ikke antydning til noe som helst støy. Dvs med 99 db hører man litt sus om en stikker øret inni diskanten.
    Syns også de gikk trangere ned i sokkelen.

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    27
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har prøvd å lese det meste, men har enda ikke funnet hvilke kombinasjon man mener er best til den nye typen? Dvs 12au7 på kantene og ecc85 i midten

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    2,877
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Det finnes ikke en kombinasjon som er det beste, da mye avhenger av musikk-smak og høyttalere. Generelt anbefaler vi å kombinere USA-rør med europeiske typer, alle NOS selvsagt.

Et par sikre anbefalinger:

Telefunken ECC85, Telefunken PCC88 eller Siemens ECC85
    sammen med
    12AU7: General Electric (GE) 5814A - flere gode årganger av denne, nyere har strammere lyd.

General Electric (GE) 6DT8 av nyere årgang
    sammen med
    12AU7: Siemens 3-mica ECC82 (5814A), Telefunken ECC82 eller Mullard ECC82, sistnevnte i flere varianter.

Den siste kombinasjonen vil spille noe mer punchy og slagkraftig (rock), mens den første gir mer findetaljering (mikrodynamikk) og innsikt.

Siemens ECC85 og Mullard ECC82 gir spesielt fyldig lyd.

Hvis Siemens ECC85 skulle synes å gi for mye fylde og bass kan det temmes ved å kombinere det med det analytiske JAN-Philips ECG 12AU7/5814A (= Sylvania industri-versjon fra 80-tallet med grønn eller blå skrift - er grey plate). Siemens ECC85 kan være merket RCA og GE 6AQ8, da RCA og GE stort sett ikke produserte ECC85/6AQ8 selv.

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    175
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hva er forskjellen på telefunken ecc85 og pcc85? Noe lydmessig forskjell?

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    2,877
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av svm88
    Hva er forskjellen på telefunken ecc85 og pcc85? Noe lydmessig forskjell?

ECC85 og PCC88 mener du.

PCC88 er en TV-rør variant av ECC88, til 7V glødespenning, så 6,3V blir "for lavt". Det har den heldige konsekvens at spesifikasjonene til PCC88 nå nærmer seg ECC85 og det fine røret vil passe flott vår Music Angel, hvilket ECC88 egentlig ikke gjør.

Og dessuten får røret spesielt lang levetid. Røret starter like hurtig som de andre i MA, så man merker ingenting til at glødespenningen egentlig er litt for lav.

Lydmessig ganske stor forskjell: Telefunken PCC88 lyder renere og mer detaljert - for dem som ønsker myriader av detaljer i musikken gjengitt på en ørevennlig og litt forsiktig måte. Mens ECC85 blir en fyldigere og åpnere utgave av ECC81-røret - mere vekt på sammenheng og homogenitet i gjengivelsen i forhold til PCC88. Vil tro mange som lytter på klassisk musikk (kanskje særlig mindre ensembler) vil finne at PCC88 er det beste av de to.

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    27
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Uff for en jungel dette er.. :P Prisen varierer jo helt sykt. På ebay er jo flere av de samme rørene med veldig ulik pris.. Hvor kjøper folk tubes fra? Hvis jeg går for kombo 2 til Kjell i post over f.eks

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2008
    Poster
    13
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Smile Deilig og varmt

Sitat Opprinnelig postet av Sten
    Uff for en jungel dette er.. :P Prisen varierer jo helt sykt. På ebay er jo flere av de samme rørene med veldig ulik pris.. Hvor kjøper folk tubes fra? Hvis jeg går for kombo 2 til Kjell i post over f.eks
    Dette er en deilig og varm jungel som jeg mer enn gjerne går meg vill i.
    Ser fram til å handle inn flere av de anbefalte rørene som er nevnt tidligere i denne tråden.Har mer, enn mindre bestemt meg for å handle inn nos varianter av de nevnte tubene.
    Er veldig spent på hvordan det står til med produksjonen og en evt. utgivelse av de nyere kinesiske tubene.
    Den kommende Jula, vil bli den varmeste og mest rørete noensinne,...tror jeg!

Newcomer Desillusjonert sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2009
    Poster
    133
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Litt vel mange sider å gå gjennom...

Så jeg tar sjansen på å spørre om noe som er spurt om 100x før!

Jeg har nettopp kjøpt en MA XDSE800 MkIII og er strålende fornøyd. Rør er moro! Men rør kan lett bli....bare rør!

Så...jeg synes at bassen er litt voldsom på mitt anlegg og at diskanten muligens kunne vært noe mere oppløst.

Hva slags rør bør jeg satse på?
    Hvor får jeg tak i de?
    Og hva bør de koste?
    Er det noen som har rør liggende, som det går ann å prøve?

På forhånd takk :-D

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    2,877
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Velkommen i "klubben".

Dette er en 5000 kroners forsterker som lyder som en til 50.000 kr.

Men du må ha ordentlige rør. Lyden avhenger veldig av de rørene du velger. For at prøving og feiling ikke skal blir for dyrt kjøper du rør på eBay - det er sikkert og enkelt - betal med PayPal. Disse rørene vil som regel være brukte til velbrukte.

Når du har funnet den rørkombien som passer best til dine lydkrav, kjøper du helt ubrukte NOS-rør fra en anerkjent rør-handler, gjerne Motron i Norge (Brynjar Kvanlid) eller en av de store i utlandet. Søk på nettet. Brynjar har en uslåelig kvalitet på rørene han selger.

Rørtyper, se ovenfor på denne siden. Ellers en god ide at MA-eiere etablerer et samarbeide og låner rør av hverandre for utprøving.

Medlem siden
    Sep 2009
    Poster
    133
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Kjell B.

Velkommen i "klubben".
    Dette er en 5000 kroners forsterker som lyder som en til 50.000 kr.
    Takk for det :-)
    Jeg er egentlig strålende fornøyd nå, men innser at det er mangler. Så rør bytte kommer nok etterhvert. Tenkte å høre med Motron, er det ikke et sted eller en person som heter det?
    Det er i nærheten av der jeg holder til.

Men jeg kunne tenke meg noen tips på hvilke rør!
    Og om noen kunne forklare det med triode drift, kontra et eller annet annet?? :-)

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    2,877
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Bryteren bak: ned = triode, opp er pentode-drift.

Pentode gir høyere effekt og mer punch (drive) i lyden. Triode gir en snillere penere gjengivelse og med litt bedre frekvensgang. Jeg kjører selv utelukkende med pentode.

Betegnelsene refererer til utgangsrørene - de er pentoder (egentlig beam tetroder), men kan kobles som triode, en eldre rørtype.

Intermediate
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    1,196
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg vurderer sterkt å kjøpe meg en MA XDSE800 MkIII, men har ett par spørsmål angående denne.

Hvordan er det med oppvarmingstid? Må den spille en stund før lyden er som det skal/før man kan guffe på? Og hvordan er det med å skru den av/på? Skal brukes som effekttrinn og hadde vært kjekt om det var noe auto on/off på den når jeg skrudde av receiver eller må jeg fysisk trykke på off/on knappen?

Mvh
    Thoge

Medlem siden
    Sep 2009
    Poster
    133
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Kjell B.

Bryteren bak: ned = triode, opp er pentode-drift.

Pentode gir høyere effekt og mer punch (drive) i lyden. Triode gir en snillere penere gjengivelse og med litt bedre frekvensgang. Jeg kjører selv utelukkende med pentode.

Betegnelsene refererer til utgangsrørene - de er pentoder (egentlig beam tetroder), men kan kobles som triode, en eldre rørtype.

Aha! Jeg likte også pentode-drift, men da med org. rør...noe flere disser her inne ser jeg. Har en høytaler som går veldig dypt og som spiller med relativt mye pondus, men mangler litt i toppen. Hva slags rør kombinasjon bør jeg satse på for å få den litt strammere i bunn og litt mere åpenhet i toppen?

Medlem siden
    Sep 2009
    Poster
    133
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Thoge
    Jeg vurderer sterkt å kjøpe meg en MA XDSE800 MkIII, men har ett par spørsmål angående denne.

Hvordan er det med oppvarmingstid? Må den spille en stund før lyden er som det skal/før man kan guffe på? Og hvordan er det med å skru den av/på? Skal brukes som effekttrinn og hadde vært kjekt om det var noe auto on/off på den når jeg skrudde av receiver eller må jeg fysisk trykke på off/on knappen?

Mvh
    Thoge
    Jeg svarer, selv om flere her sikkert vet mye mere om dette.
    Det er en lampe som står å blinker i 10-15 sekunder, så kan den brukes med en gang. Om du velger å la den stå på hele tiden eller slår den av, det er opp til deg. Jeg har hørt argumenter for begge delene . EN ting er sikkert, den slites mere om den står på. Jeg slår av. Jeg kan ikke si at jeg hører store forskjellen på det.
    Såvidt jeg vet er det ikke noe auto on/off.
    Den er en billig inngangsbillett inn i hifiens verden! :-)

Side 29 av 35 FørsteFørste ... 9 19 25 26 27 28 29 30 31 32 33 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •