Gode små-rør til Music Angel XD-800 (KT88) - Side 28

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 28 av 35 FørsteFørste ... 8 18 24 25 26 27 28 29 30 31 32 ... SisteSiste
Viser resultater 541 til 560 av 684
    Newcomer Archdevil sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2008
    Poster
    51
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Takker for svar Kjell.
    Som sagt, så leker jeg litt med tanken på å kjøre forskjellige rørtyper på low freq. og mid/high freq. på klipschene.
    Kunne tenke meg å prøve Sylvania 6DT8 + Siemens silverplate 12AU7 (evt. GE 5814A eller GE D-getter) på lavfrekvensen for å få litt trøkk, og Telefunken 6AQ8 kombinert med GE D-getter/GE 5814A/Siemens silverplate i mid/high frekvens for detaljer.
    Dette er kanhende en helt idiotisk idè, men i hodet mitt så låter dette fornuftig da man jo vil at det er bassen som skal ta seg av punchen, og gjerne vil ha et litt mer detaljrikt inntrykk av instrumenter/vokal som ligger på midt/høy frekvens.

Noen synspunkter på dette anyone?

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    2,877
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Nyproduserte rør endelig like gode som NOS

Skal melde at det kommer en ny serie små-rør fra Kina produsert etter helt andre prinsipper enn vanlig idag. Først kommer ECC83, senere vil ECC81 og ECC82 (og kanskje flere) følge. Se egen tråd her på forumet:
    http://avforum.no/forum/receivere-fo...nos-ecc83.html

Ut fra både utseende, produksjonsteknikk og lyd minner disse rørene om de gamle europeiske Mullard, Telefunken og Philips Miniwatt fra 50/60-tallet. Det er Golden Dragon (engelske PM Components) som står bak og eier den nye produksjonslinjen.

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    175
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har nå lest igjennom hele denne tråden, og en del andre tråder, men er så mye info at jeg ikke helt klarer å finne ut noen spesifikk anbefaling på en enkel(og billig) røroppgradering på music angel. Jeg tenker da på å skite alle de 4 smårørene. Noen som har noen tips til hvor/hva jeg kan kjøpe? :-D

Intermediate zeezar sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    2,442
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    HVilken type inngangsrør bruker Engelen din da, 2x12AU7 og 2x12AT7 (eldre versjoner)? Eller 2x12AU7 og 2x6N1/ECC85/6DT8, - den nyeste versjonen?

Edit: En oversikt over selgere på et annet forum, audioasylum.com. Særlig tvr2500m har gode tilbud. Brukte rør riktignok, men med høye verdier. Ellers har du sef lest første post i denne tråden?

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    175
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Beklager, det er den nyeste versjonen(med 12au7 og ecc85).

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    175
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hva vil forskjellen mellom disse GE 5814 rørene være?

- Late-1940s/early-1950s: First issue, some still Ken-Rad branded. Two-mica, mix of mottled-gray and black plates, bent angled rectangular getter, "clips" securing the cage. These look similar to Raytheon and CBS/Hytron 5814s of approx. the same vintage.

- Early-1950s: Three-mica, black plate, D-getter, no support rods.

- Mid-1950s: Three-mica, gray plate, D-getter, no support rods.

- Mid-/late-1950s: Three-mica, gray plate, D-getter, with support rods.

- Early 1960s: Three-mica, gray plate, O-getter, with support rods.

- Mid-/late-1960s: Two-mica, gray plate, O-/disc-getter, with support rods.

- Late-1960s to the end of production in the early 1990s: Two-mica, gray plate, O-/disc-getter, no support rods.

Fant en selger som hadde alle typer, så trenger litt tips til hvilke som er det beste.

Er det stor forskjell lydmessig på brukte rør og ubrukte rør?

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    2,877
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Ganske greit å svare her.
    Disse rørtypene blir suksessivt strammere og litt skarpere i lyden etter som vi går fra 50-tallet og til 80/90 tallet. Det er jevne overganger hele veien fra mørkt og fyldig (pluss mere "rør-magi") i de eldste til mere stram og klar lyd i de nyere. God bass i alle disse.

Unntaket er de tidlige 2-mica (1950 og 1960) - de er kanskje litt for løsslupne i lyden. Men til et veldig analytisk sterilt anlegg ellers kan de også anbefales. Derimot har de sene 2-mica (1970-90) like god kontroll i lyden som de tidligere 3-mica. Det skyldes en mere robust militær-spesifisert konstruksjon.

Jeg selv foretrekker 3-mica ca. 1960 (rundt 1958-60) til det meste, og i en del kombinasjoner de nyere "skarpere" ca. 80-tall. De nyere har mer presens i midtre mellomtone, der de gamle 3-mica 1960 har mer trykk i øvre bass/nedre mellomtone og mer pifft i topp-diskanten.

Vær klar over at med slike GE-rør blir diskanten aldri påtrengende. Alle disse 5814A har en fremhevet mellomtone med svært god artikulering - kun er det slik at mellomtonen (og bass-området) blir strammere i de nyere utgavene.

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    175
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Høres bra ut! Hva er forskjellen på de med 5 stjerner og de uten?

Fremhevet mellomtone høres bra ut. Synes mellomtonen er noe tilbaktrukket nå.
    Hva tror du om for eksempel "GE 5814A Early 1960s: Three-mica, gray plate, O-getter, with support rods" og for eksempel Telefunken ECC85?

Ser disse Telefunken grei ut? Noe spesielt man bør passe på når man kjøper rør?
    quad (4) Telefunken ECC85 ( 6AQ8 ),<>, - eBay (item 290344295381 end time Sep-04-09 07:18:10 PDT)

Hvordan er RFT ECC85? Ser de selges billig på ebay:
    < UNIQUE > ECC85 RFT < MATCHED PAIR > NOS in BOX TUBES - eBay (item 350245394969 end time Sep-03-09 13:26:19 PDT)

Takker veldig for all hjelp! Er helt ny når det gjelder rørforsterker. Men prøver å lære litt. Synes ihvertfall MA forsterkeren spiller vanvittig bra:-D Er veldig forskjell fra den billige denonen jeg hadde! Og om MA kan bli enda bedre for noen hundrelapper er jo det helt kanon 8)

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    2,877
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av svm88

Høres bra ut! Hva er forskjellen på de med 5 stjerner og de uten?

Fremhevet mellomtone høres bra ut. Synes mellomtonen er noe tilbaktrukket nå.
    Hva tror du om for eksempel "GE 5814A Early 1960s: Three-mica, gray plate, O-getter, with support rods" og for eksempel Telefunken ECC85?

Jo det du foreslår her vil være en meget god kombi.

Telefunken ECC85 spiller helt topp sammen med både 1960 og 1980 GE 5814A.

Så vil du ha mere skarp midtre mellomtone, bytter du fra de gamle til de nyere. Du kan gjerne bestille begge typer - interessant erfaring å få med seg.

De ser da bra ut på den eBay-linken.

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    175
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takker for hjelpen! Da blir det nok å bestille dette i starten, så får jeg se:-D

Active defo sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    372
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2008
    Poster
    31
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av defo
    Eg synest 6bk7b røra var hakket bedre en 6bq7a,men dei beste amerikanske eg har prøvd er 6dt8 sylvania blackplates og ge greyplates.Alle er mykje bedre en 6n1.

Active defo sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    372
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av jartv
    Eg synest 6bk7b røra var hakket bedre en 6bq7a,men dei beste amerikanske eg har prøvd er 6dt8 sylvania blackplates og ge greyplates.Alle er mykje bedre en 6n1.
    Kunne du/noen lage en oversikt over hvilke rørtyper som kan brukes i stedet for 6n18/ecc85...? Er ikke lett å helt holde oversikt...

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2008
    Poster
    13
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Question

Hvilke rør bruker du på flankene av 6DT8?
    Hvis du kan gi en beskrivelse av forbedringen med disse rørene, ville det vœre supert.

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2008
    Poster
    31
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av defo
    Kunne du/noen lage en oversikt over hvilke rørtyper som kan brukes i stedet for 6n18/ecc85...? Er ikke lett å helt holde oversikt...
    Se side 10 og 11 i tråden!Der har Kjell B skrevet det meste om amerikanske rør i ecc85 posisjonen.Eg bruker Telefunken ecc802s i 12au7 posisjonen og har prøvd siemens ecc82 (kunn nyere uten dobbel getter suport)og philips ecc82.Telefunken røra er nok dei beste men veldig dyre, minimal forskjell til siemens

Active defo sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    372
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Se side 10 og 11 i tråden!Der har Kjell B skrevet det meste om amerikanske rør i ecc85 posisjonen.Eg bruker Telefunken ecc802s i 12au7 posisjonen og har prøvd siemens ecc82 (kunn nyere uten dobbel getter suport)og philips ecc82.Telefunken røra er nok dei beste men veldig dyre, minimal forskjell til siemens
    Hvordan er TungSol 6BQ7A?

Den er ikke nevnt av Kjell så vidt jeg ser.

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    2,877
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Det er bare å prøve. Jeg har notert:
    TungSol 6BQ7A ( black plate) spilte litt mørkere og rundere enn RCA, mindre markert i topp-registeret. Kan spille sammen med GE 5963, men imponerende ren og klar med Siemens E82CC. Topp-lyd i rett kombinasjon.

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2009
    Poster
    27
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Engelens sang - Clear Top og Organ Stock

Hei!

Jeg nettopp blitt eier av en MA kjøpt brukt av Bilet her på forumet. ...er strålende fornøyd. Det er lenge siden jeg har satt meg ned for å lytte til musikk og med MA og et par Audio Pro Evidence E7 får jeg utrolige musikkopplevelser igjen.

Uten Kjell B og denne tråden hadde jeg ikke fått dette lyd-kicket nå - takk for dette ildsjelarbeidet!

Da jeg overtok MA'en fulgte det med noen rør Bilet hadde kjøpt og det låter utrolig fint, egentlig - kanskje en anelse for rikt bassen - og kanskje er den tanken bare et symptom på at det er lenge siden jeg hørte musikk på et anlegg som klarer å spille ut alt som ligger i innspillingen.... Hvilke rør jeg har? Det skal jeg finne ut og poste litt senere. (Det er siste versjon av MA, kjøpt i juli) Selv om anlegget låter fantastisk i mine ører klør det jo litt i fingrene etter å leke litt med rørbytter for å erfare/høre hva dere snakker om her på forumet.

Denne tråden og hovedtråden er studert på kryss og tvers og linker sjekket og så må jeg spørre "rørGuru" Kjell B: Kan du fortelle noe om Cleartop - hva er ideen bak det og hvordan låter det i forhold til den vanlige "sølv"toppen?

Jeg har også støtt på betegnelsen "Organ stock" som skal være testet mer støysvake - har det noe for seg?

mvh
    FinnK

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    2,877
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av FinnK

Kan du fortelle noe om Cleartop - hva er ideen bak det og hvordan låter det i forhold til den vanlige "sølv"toppen?

Jeg har også støtt på betegnelsen "Organ stock" som skal være testet mer støysvake - har det noe for seg?

mvh
    FinnK

Jeg kjenner ikke detaljene, men vet at det finnes flere produksjoner av Cleartop som lyder forskjellig - det finnes info på nettet. Cleartop er et RCA-produsert rør, mens mange andre "RCA-rør" var produsert av GE med en annen lyd.

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2009
    Poster
    33
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tenkte eg skulle kjøpa meg nye røyr til min MA. Eg har akkurat kjøpt den ny rett fra Kina, så eg gjekk automatisk ut fra at eg skulle bruka 'ny-røyra'.

Her er det eg greidde å lesa fra røyra mine:
    V1: 5963 USA - 8*21 (* ser ut som eit to-tall, men ikkje sikker. Det ser dessutan ut som det er fem stjerner på baksida)
    V2: 77 (Tre strek + Ei stjerne + Tre strek) G GNT
    V3: Samme som V2
    V4: Samme som V1

Eg gjorde så eit søk på ebay med strengen 5963. Eg fekk da opp ein heil del treff med *12AU7A ECC82* i seg. Da byrja eg å lura litt. Er ikkje dette røyr til den gamle MA versjonen?

Denne røyrverda er jammen litt uoversikteleg for den ferske...

Side 28 av 35 FørsteFørste ... 8 18 24 25 26 27 28 29 30 31 32 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •