Gode små-rør til Music Angel XD-800 (KT88) - Side 27

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 27 av 35 FørsteFørste ... 7 17 23 24 25 26 27 28 29 30 31 ... SisteSiste
Viser resultater 521 til 540 av 684
    Intermediate Lovemusikk sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2007
    Sted
    Knarvik rett nordom Bergen
    Poster
    3,300
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av Kjell B.

Dine "Telefunken" uten diamant er sannsynligvis Siemens ECC85 - da blir det fyldig bass.

Ja nei vet ikke. Fikk dei av Motron.. er to mica plater inni dei, og lå i esker til telefunken merket ECC 85
    og mener det står telefunken på dei, er logoen, men noe svak/borte.

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    2,877
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Lovemusikk
    Ja nei vet ikke. Fikk dei av Motron.. er to mica plater inni dei, og lå i esker til telefunken merket ECC 85
    og mener det står telefunken på dei, er logoen, men noe svak/borte.

Telefunken uten diamant i bunnen er IKKE laget av Telefunken, men vil ha den vanlige Telefunken-merkningen på seg.

Med diamant kan prisen være 2-10x høyere.

Intermediate zeezar sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    2,442
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Her eksempel på denne "diamanten", betegnes <>.

Medlem siden
    Dec 2007
    Sted
    Poster
    3,300
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Telefunken uten diamant i bunnen er IKKE laget av Telefunken, men vil ha den vanlige Telefunken-merkningen på seg.

Med diamant kan prisen være 2-10x høyere.

Okai, der lærte eg noke nytt ja... så da er det siemens.. vet ikke Motron dette da? bad jo om telefunken som du anbefalte.. kopierte din tekst i mailen til han.. hmmm... har eg da mulighet til å få enda bedre lyd da??? :-D

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    2,877
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Telefunken vil som regel oppfattes som bedre enn Siemens, derfor den høyere prisen.

Som nevnt kan Telefunken-rør være produsert av Siemens. De lyder da som Siemens. Motsatt kan også Siemens-rør være produsert av Telefunken. De vil da ha diamant i bunnen og lyder som Telefunken (men er merket Siemens).

Medlem siden
    Dec 2007
    Sted
    Poster
    3,300
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Telefunken vil som regel oppfattes som bedre enn Siemens, derfor den høyere prisen.

Som nevnt kan Telefunken-rør være produsert av Siemens. De lyder da som Siemens. Motsatt kan også Siemens-rør være produsert av Telefunken. De vil da ha diamant i bunnen og lyder som Telefunken (men er merket Siemens).

Ja okai..da veit eg da og.. tusen takk :-D

Og takk for bilde ovenfor her 8)

Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    2,442
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    NOS betyr (opprinnelig) New Old Stock. Altså, rør fra "gullalderen", av det gode slaget. Men hvor går grensen for hva som er "Old Stock", sånn tidsmessig, 50-/60-/70-tallet? Fra den gang den gamle maskinparken, produksjonsmaskinene var i bruk, eller? Etter hva jeg har forstått, innbefatter uttrykket at rørene er ubrukte og NOS blir derfor en mer eller mindre sikkert kvalitetsgaranti.

OK, men hva innebærer da uttrykket NIB? Betydninga - New In Box - er kanskje mer en beskrivelse av røret som går på behandling/innpakking/utseende? Betyr det at røret er omemballert og har fått ny box/emballasje? Ifølge dette skal NOS-rør også kunne være NIB, slik jeg forstår det. Eller de kan være i original emballasje/bokser. Altså, hva eksakt betyr NIB?

Som Kjell B. sier litt lenger oppe her, medfører ulike testapparater forskjellige resultater. Mye av sjargongen ved bruk av disse tåkelegger vel så mye som de forklarer om man ikke (ikke meg) har utdypet kjennskap og er kritisk til angivelesen av verdiene som oppgis. Her blir grensene fort flytende og bruken av ord og uttrykk tjener mange ganger rent retoriske hensikter for å å overbevise/overtale og fremme salget på auksjonsobjektene (her: rørene). Eksempler i bruk av forblommende språk som skal fungere som dokumentasjon kan f.eks. være: "tested good/new/like new, osv." Det man kanskje kan stole på er beskrivelser der det henvises til "stock", new stock/from stock... Røret skulle iflg. dette komme fra lager, være nytt, ubrukt.

For min del håper jeg at kunnskap om kjøpmannsspråket ved nettauksjoner med tid og tabber skal komme på plass. Og mye lærdom er det utvilsomt å hente i faglitteraturen om emnet. Likevel kan det være lærerikt og interessant å høre andres syn på emnet og erfaringer fra rusling mellom salgsbodene.

PS. De fem GE 12AT7WA / 6201-rørene (innlegg #518 gikk til slutt for $15 USD og kun to bud. (Kjell B: Kan derfor ikke rapportere om kvaliteten på de, dessverre.) Lå bare og kikka på de og fulgte med, har andre bud ute og det er lett å miste oversikten. Er spent på noen fine jeg vant bud på til Little Dot MKIII hode`fonforsterkeren. DS.

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    2,877
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

NOS betyr jo helt ubrukte rør av gammel årgang - som regel menes 1920-80 vil jeg tro, men noen klassiske rør (vestlige produsenter: Vest-Europa og USA) ble produsert helt opp til 1990, med originalt produksjonsutstyr.

NIB oppfatter jeg som ubrukte rør (NOS-rør) i original ny box.

Merk at på eBay forekommer selgere som kaller alt gammelt for NOS, uansett hvor mye brukt. Det har også noen steder vært en praksis at når reparatører byttet rør, så ble de gamle rørene satt i de nye boksene, omtrent som når man idag skifter lysrør i huset. Man bruker gjerne den nye emballasjen til de ødelagte rørene. Noe slike radiorør kan kanskje ha havnet på bruktmarkedet.

Det er derfor ikke så dumt å benytte Brynjar Kvanlid, Motron, som leverandør, når man har kommet dit at man vet eksakt hva man skal ha. Han er ikke billig, men leverer garantert helt ubrukte rør av høy kvalitet.

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2009
    Poster
    54
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg prøver nå kombinasjonen 5814A GE triple mica og Telefunken PCC88, just nu Cesar Francks orgelstykker på Grandes orgues i Saint-Francois de Sales i Lyon.
    du verden for et løft i forhold til RTF ECC88. tydelig mere bass og klokkeklart, men håper diskanten blir litt mykere etter hvert.

Anbefales !

; o} knut f

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    2,877
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Ja de Telefunken PCC88 lyder rent og klart, kan godt forstå de er fine på klassisk musikk ! Ganske stor forskjell til Telefunken ECC85, PCC88 lyder mer hifi fra den gang hifi også betød høy grad av musikalitet = troverdighet.

De krever noe innspilling, men blir så pene i diskanten og fyldigere. De er også en av mine favoritter.

Akkurat Telefunken PCC88 spiller faktisk enda bedre sammen med de nyere GE 5814A 2-mica fra 1970-80. Disse GE kan også forekomme som RCA ny logo, da GE produserte slike rør for RCA og med standard RCA-merkning.
    Og hvis du prøver å kombinere disse Telefunken med Mullard box plate M8136 kan jeg love at diskanten blir utstrakt istedenfor litt skarp. Bedre blir ikke fioliner gjengitt.

Newcomer telecaster sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2008
    Poster
    196
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Vi er vel alle enige om at NOS rør er tingen for våre MA forsterkere, men her er et Kanadisk firma som leverer helt nye rør, både "små"rør og forsterker rør. De er ikke billige men testene de linker til gir gode anmeldelser, hmmm... kanskje det er noe å sjekke ut?

TJ Full Music | Grant Fidelity Home Audio

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    2,877
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Kan se ut som Shuguang-varianter, bildene er små og uklare, så det er vanskelig å bestemme eksakt slektskap.

Jeg synes personlig Shuguang-rør er de beste av moderne rør, men det kan av og til bli vel lyst. Det er bare å prøve, jeg har jo tidligere her gjennomgått visse selekterte Shuguang-rør som selges under andre navn - de kan være gode nok i kombinasjon med NOS.

For de som har den gamle varianten av MA KT88 vil jeg anbefale å teste det vanlige billige Shuguang 12AT7 - det har fin lyd, det beste moderne små-røret og bedre enn moderne 12AX7 og 12AU7. Dette røret har jeg testet grundig (i mange kombier) både i en Jolida forsterker og i Music Angel.

Newcomer telecaster sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2008
    Poster
    196
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

info om NOS rør

her er en webside om rør, les og bli orientert, MEN vis alltid litt skepsis da mange slike websider er skrevet av synsere, ikke nødvendigvis eksperter.
    Uansett, ta en titt på A guide to choose nos tubes for HiFi

enjoy!

Medlem siden
    Dec 2007
    Sted
    Poster
    3,300
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Veit eg bør leite her men,

Er det noen siemens røreller andre som tilsvarer telefunken nos diamant, eller bedre???
    i mitt posisjon 6V? (den nye)
    når en tenker på at eg vil ha Alt, realistisk musikk, bass, trykk, tetaljer ja alt :-)

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    2,877
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Kan tenkes du skulle prøve Telefunken ECC82 (eller annet europeisk 12AU7) sammen med GE eller Sylvania 6DT8.

Eller alternativt Telefunken ECC85 sammen med GE 5814A.

Mht GE 5814A, dette finnes i to hovedvarianter, det noe eldre 3-mica (2 metal rods, etc.) og det nyere (1970-80) 2-mica. De er begge kjempegode, men lyder ganske forskjellig.

Er det noen grunn til at du ikke vil ha de ekte Telefunken diamond ?
    Telefunken-rør uten diamant har helt annen lyd. De kvalitetsmessig nærmeste rør til Telefunken med diamant er Philips Miniwatt, Amperex, franske Philips (Mazda, Adzam, RT = Radiotechnique), Mullard, GEC og noen ganger Siemens og Brimar, alle europeiske rør.

Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    2,442
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Lovemusikk: Prøvd eBay? Flusst av 1950 og -70-tallsutgaver av akkurat GE 5814A ute akkurat nå. Søk under "Electronics". Rørene er ikke ubrukt, men skulle holde noen år. Priser på rundt USD $40 for paret og Buy It Now-ordning, PayPal-konto behøves. Sjekk om forhandler sender til Norge under "Shipping and payments" hvis du er ny med eBay. Muligheter for kontakt med selger via e-mail. Jadda! Et ferskt eksempel under.

Medlem siden
    Dec 2007
    Sted
    Poster
    3,300
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Kan tenkes du skulle prøve Telefunken ECC82 (eller annet europeisk 12AU7) sammen med GE eller Sylvania 6DT8.

Eller alternativt Telefunken ECC85 sammen med GE 5814A.

Mht GE 5814A, dette finnes i to hovedvarianter, det noe eldre 3-mica (2 metal rods, etc.) og det nyere (1970-80) 2-mica. De er begge kjempegode, men lyder ganske forskjellig.

Er det noen grunn til at du ikke vil ha de ekte Telefunken diamond ?
    Telefunken-rør uten diamant har helt annen lyd. De kvalitetsmessig nærmeste rør til Telefunken med diamant er Philips Miniwatt, Amperex, franske Philips (Mazda, Azdam, RT = Radiotechnique), Mullard, GEC og noen ganger Siemens og Brimar, alle europeiske rør.

Neida ingen grunn for at eg ikke vil prøve dei ekte telefunken diamond, for det skal eg og prøve etter kvart. når eg kjem over noen som ikke er altfor dyr.
    GE 5814A har eg skaffet meg, og bruker telefunken som eg fekk fra Motron, men er ikke diamond, som eg bestilte, står ivertfall ikke en firkant under, berre 11 trur eg da stod..Kanskje ECC85?. Stort løft det og.

Men tusen takk for hjelpen. Du har vert til stor hjelp. :-D

Medlem siden
    Dec 2007
    Sted
    Poster
    3,300
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av zeezar
    Lovemusikk: Prøvd eBay? Flusst av 1950 og -70-tallsutgaver av akkurat GE 5814A ute akkurat nå. Søk under "Electronics". Rørene er ikke ubrukt, men skulle holde noen år. Priser på rundt USD $40 for paret og Buy It Now-ordning, PayPal-konto behøves. Sjekk om forhandler sender til Norge under "Shipping and payments" hvis du er ny med eBay. Muligheter for kontakt med selger via e-mail. Jadda! Et ferskt eksempel under.

Er vel noe sånt eg har ja...kjøpte av steven i usa, som vart anbefalt tidlegere i tråden. :-D
    GE 5814A

Newcomer Archdevil sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2008
    Poster
    51
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei Kjell.
    Kanskje du er den som kan svare meg best på dette.
    Ser ofte du anbefaler forskjellige variasjoner av rør. Det jeg lurer på er om feks. Telefunken ECC85 + GE ECC82 vil låte likt som Telefunken ECC82 + feks GE ECC85 rør eller er det stor forskjell på hva som står som inngangsrør og hva som står som utgangsrør?
    Til alle andre (og selvfølgelig Kjell).
    Jeg har bi-amping på frontene (klipsch rf7) og leker litt med tanken på å kjøre forskjellige typer rør på low-freq. og mid/high freq. Er det noen ute i det vidstrakte land som har prøvd noe lignende?

Det jeg har å velge i (foreløpig) er:

- GE 12AU7 d-getter
    - Telefunken 6AQ8 Diamond
    - Siemens silverplate 12AU7
    - Sylvania 6DT8 Black plate
    - GE JAN 5814A
    - Siemens 6AQ8

Noen som feks har et knakende godt forslag...?

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    2,877
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Archdevil
    Hei Kjell.
    Kanskje du er den som kan svare meg best på dette.
    Ser ofte du anbefaler forskjellige variasjoner av rør. Det jeg lurer på er om feks. Telefunken ECC85 + GE ECC82 vil låte likt som Telefunken ECC82 + feks GE ECC85 rør eller er det stor forskjell på hva som står som inngangsrør og hva som står som utgangsrør?

Et meget godt spørsmål.

Inngangsrøret betyr mest, derfor vil varianten med GE på inngangen få mer typisk punchy GE sound, mens d.o. Telefunken vil få mer av den siviliserte Telefunken-lyden.

GE "ECC85" vil i praksis være det røret som heter 6DT8

Mht Telefunken inngangsrør, så er PCC88 også aktuelt ved siden av ECC85 (til de nyere MA).

Side 27 av 35 FørsteFørste ... 7 17 23 24 25 26 27 28 29 30 31 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •