Gode små-rør til Music Angel XD-800 (KT88) - Side 26

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 26 av 35 FørsteFørste ... 6 16 22 23 24 25 26 27 28 29 30 ... SisteSiste
Viser resultater 501 til 520 av 684
    Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2007
    Poster
    110
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av Lovemusikk
    Men det ene røret eg fikk..kun et rør..?
    Jeg fikk også et ekstra rør. Det stod "bonus" på esken det lå i. Virker som det er samme rør som de andre to slik at man har en backup i tilfelle .

Intermediate Lovemusikk sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2007
    Sted
    Knarvik rett nordom Bergen
    Poster
    3,300
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av gauperaa
    Jeg fikk også et ekstra rør. Det stod "bonus" på esken det lå i. Virker som det er samme rør som de andre to slik at man har en backup i tilfelle .
    Ja bonus er alltid kjekt :-D

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2007
    Poster
    110
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Juhu, vant 2 stk Telefunken ECC85 med diamond på ebay for 15 dollar. De er godt brukte kan det se ut som, men "tests strong". Behøver ikke nødvendigvis koste så mye å skaffe seg slike.

Newcomer Archdevil sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2008
    Poster
    51
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Nybegynner.

Når feriepengene er i boks, gjør jeg som jeg alltid gjør..... Kjøper det dyreste jeg finner
    Har stående en Onkyo 905 med 3 stk engler som effektforsterkere. Bi-ampet frontene (Klipsch RF-7) og senteren (RC-64).
    Har lest endel om smårør, og må innrømme at jeg ikke har særlig peiling.
    Men uansett....
    Har nå 4 stk matchede "Siemens silverplate 12AU7 (1962)" + 4 stk matchede "1960's "BWB" Falcon Telefunken 6AQ8 Diamond" på vei hjem til meg.
    Noen som har prøvd denne komboen?
    Med tanke på prisen :???: , så ser jeg jo for meg at dette må da bare bli bra. MEN... som sagt er jeg rimelig fersk i gamet, og har kun prøvd noen få komboer tidligere med billige rør, og havnet tilbake med de som kom med englene.

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    2,877
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Min favoritt ville være å blande USA og Europa - dvs. dine Telefunken i inngang sammen med GE (General Electric) driver-rør (12AU7), eller omvendt USA GE 6DT8 (eller USA Sylvania/RCA 6DT8 ) i inngang sammen med dine Siemens 12AU7 driver-rør.

Men mix Telefunken og Siemens som her kan bli bra.

Medlem siden
    Apr 2008
    Poster
    51
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Hurtig svar

Takker for hurtig svar Kjell.
    Har disse liggende hjemme (Sylvania 6DT8), men vet ikke om det er rette typen. Kan jo prøve å mixe litt da.
    (håper bildet kommer med, da jeg aldri har prøvd meg på å legge ved filer før)

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    2,877
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Ja de Sylvania er gode. Black plate med avdempet diskant. Finner du også noen GE 6DT8 (er grey plate, mer tørr og punchy i lyden) og gjerne noen GE 6BK7B så skulle du ha de viktigste for eksperimentering.

Medlem siden
    Apr 2008
    Poster
    51
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Detta blir dyrt...

Sånn... Da er det på vei GE 12AU7 d-getter.

Da skulle vel alt ligge til rette for å eksperimentere:

4 x GE 12AU7 d-getter (hvanåpokkerndetbetyr)
    4 x Telefunken 6AQ8 Diamond (selgeren påstår dette er "holy grail" blandt rør...?)
    4 x Siemens silverplate 12AU7
    4 x Sylvania 6DT8 Black plate
    4 x GE JAN 5814A
    4 x Siemens 6AQ8

Kjell... Du har tidligere anbefalt Sylvania 6DT8/ GE JAN 5814A kombo for metall musikk. GE JAN rørene jeg har er visstnok laget av Sylvania og er "re-branded" av GE for militært bruk. Er disse dårlige?
    Jeg spiller nesten bare metall musikk, og har prøvd den anbefalte komboen. Muligens jeg ikke har brent rørene nok inn og muligens pga at jeg hører masse på progressiv metall med masse finesser i musikken, men jeg følte faktisk musikken ble mere levende med originalrørene enn med "rocke" rørene.

Nå er det bare til å smøre seg med tålmodighet og solkrem (evt. impregnering) til rørene ankommer vestlandet.

Btw. Hvor lenge anbefales det å spille inn nye rør?
    Holder det med å la forsterkerene stå på, eller må man la rørene "jobbe"?

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    2,877
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Rør til rock/metal

Her kommer oppskriften vi laget tidligere for de som spiller rock/metal - to kombier da vi jo har to utgaver av MA - den gamle med 12AT7 i inngangen og den nye med 6N1 (ECC85) i inngangen (de to midt-posisjonene). Som 6N1-erstatning anbefales her 6DT8. Begge kombier er billige.

1) JAN-Philips ECG 12AT7WC (industri-versjon med grønn eller blå skrift) + nyere RCA/GE 12AU7A eller 5814A.
    RCA skal være rød ny logo. RCA 12AU7A er samme rør som GE 12AU7A. Røret er produsert av GE og er dessuten omtrent det samme som nyere RCA og GE 5814A produsert 1970-80. GE-rørene vil ha bokstav-kode, ikke årstall.

2) GE 6DT8 (nyere med grønn skrift) + JAN-Philips ECG 12AU7/5814A (industri-versjon med grønn eller blå skrift).
    6DT8 er den 6N1-erstatning som ligner mest på 12AT7. GE er nyere produsert 1970-80. Alternativt Sylvania 6DT8 black plate.

JAN-Philips rørene er produsert/merket 1980-90. Fabrikken er Sylvania (USA), som Philips overtok i 1980.
    Jeg har testet disse kombiene og her blir det rå kraft og punch mer enn finesse og mikrodynamikk.

Medlem siden
    Dec 2007
    Sted
    Poster
    3,300
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nå som en er inne på spesiell musikk stil..
    Kan du (vis du har formening om) legge ut diverse alternativer f.eks

1. Klassisk
    2. pop
    3. rock
    4. dance

Kan en få dypere bass og mer trøkk i brystet av å skifte rør? Eller må en da ha en sub?

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    2,877
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Lovemusikk
    Nå som en er inne på spesiell musikk stil..
    Kan du (vis du har formening om) legge ut diverse alternativer f.eks

1. Klassisk
    2. pop
    3. rock
    4. dance

Kan en få dypere bass og mer trøkk i brystet av å skifte rør? Eller må en da ha en sub?

De rør jeg anbefaler skulle passe til det meste - kun til metal/rock har jeg satt opp en spesiell kombinasjon - også etter råd fra MA-eiere. Kanskje noen har erfaringer de vil poste her ?

Ja, mer basstrykk kan oppnås fra spesielle rør. F.eks. GE 6DT8 kombinert med Mullard ECC82 (Mullard box plate M8136) eller GE inngangsrør kombinert med GE 12AU7 (5814A), altså begge typer av fabrikat GE. Også Siemens ECC85 gir mye bass og fylde som inngangsrør.

Sylvania 6DT8 black plate er et alternativ til GE 6DT8, har mer avrundet diskant. Sylvania-røret spiller flott sammen med Telefunken ECC82 og Philips Miniwatt ECC82, men kan ellers prøves med det meste.

Mullard og særlig Siemens nevnt her (ECC85) gir fyldig bass, mens de andre kombiene gir sterk og stram bass.

Hva slags rør spiller du på nå ?

Newcomer
    Medlem siden
    May 2009
    Poster
    223
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Kjell B.
    Fra mitt ståsted er jeg enig med Kjell i at hans anbefalinger er meget gode allround-løsninger. Jeg har de siste ukene brukt kombien GE 6DT8 og Mullard ECC82 box plate M8136 og syns den låter fortreffelig i de fleste musikksjangere (hører lite metall, men blant annet vokalmusikk, folk, reggae, punk, tildels hard rock, akustisk gitar og piano, elektrisk blues mmm). Spilt veldig mye musikk de siste par månedene og har ikke hatt antydninger til lyttetretthet med disse rørene.

Siden fredag har jeg hatt gleden av å prøve hans (tidligere ?) anbefalte nummer 1 kombinasjon: Telefunken ECC85 og GE 5814A (de "riktige"). Fantastisk lyd også her. Syns jeg aner en viss forskjell på de to, både i diskanten og i bassen, men tror ikke jeg vil prøve å sette ord på det foreløpig. Begge kombiene gir uansett en bass og mellomtone som er svært god, og forsterker følelsen MA'n gir meg av tilstedeværelse i musikken.

Skal kjøre med sistnevnte kombinasjon framover og prøve å finne ut av hva jeg i lengden foretrekker. Uansett et klart luksusproblem.

Muligens prøver jeg ut å krysse de to kombiene også, for moro skyld....

Har vondt for å tro at jeg vil komme dit hen at jeg vil skifte rør forut for skifte av musikk. Men hvem vet, kanskje foran en fest..?

Medlem siden
    Dec 2007
    Sted
    Poster
    3,300
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    De rør jeg anbefaler skulle passe til det meste - kun til metal/rock har jeg satt opp en spesiell kombinasjon - også etter råd fra MA-eiere. Kanskje noen har erfaringer de vil poste her ?

Ja, mer basstrykk kan oppnås fra spesielle rør. F.eks. GE 6DT8 kombinert med Mullard ECC82 (Mullard box plate M8136) eller GE inngangsrør kombinert med GE 12AU7 (5814A), altså begge typer av fabrikat GE. Også Siemens ECC85 gir mye bass og fylde som inngangsrør.

Sylvania 6DT8 black plate er et alternativ til GE 6DT8, har mer avrundet diskant. Sylvania-røret spiller flott sammen med Telefunken ECC82 og Philips Miniwatt ECC82, men kan ellers prøves med det meste.

Mullard og særlig Siemens nevnt her (ECC85) gir fyldig bass, mens de andre kombiene gir sterk og stram bass.

Takk for svar. 8)

Men no etter eg fikk for-forsterker i hus så kom da eg mangla. Holde meg til disse røra eg har som du anbefalte, da dei er knall god lyd på alt no.

Intermediate zeezar sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    2,442
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kjære rør-brør:

En kar inne på audioasylum rydder i skuffa og kvitter seg med noe av det han har til overs. Her finnes både nytt og lett brukt og prisene er overkommelige. Blant annet GE 5814 (USA), men også flere andre som passer MA KT88.

Nicket hans er tvr2500m. Tror selgeren ble nevnt i denne tråden for noen måneder siden, men nye rør er lagt ut omkr. 20. juni. $10-12 USD er vel billig for å prøve ut nye rør når de tester 8/10? Nesten som loppis! Har sendt ham mail med spørsmål om frakt.

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2008
    Poster
    30
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av zeezar
    Nicket hans er tvr2500m. Tror selgeren ble nevnt i denne tråden for noen måneder siden, men nye rør er lagt ut omkr. 20. juni. $10-12 USD er vel billig for å prøve ut nye rør når de tester 8/10? Nesten som loppis! Har sendt ham mail med spørsmål om frakt.
    Steven er veldig grei å handle med Alle rørene jeg har fått derfra har vært gode og i tillegg bra pakket. Sist jeg bestilte tok han 10 USD i frakt for 4 12AT7, da sendes de som US Postal Service First Class International Service. Kan nok sammenlignes med rekomandert brev i Norge tipper jeg.

Medlem siden
    Dec 2007
    Sted
    Poster
    3,300
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Nå er det Telefunken som eg fikk fra Motron (ikke diamant, står 11 i bunnen) i mitten, ECC 85 og så står det 90071.
    og på sidene JG-5814A som eg fikk fra han mannen i USA.

Det spiller bedre og bedre nå.. er vel bare det at anlegget ikke er innspilt høres det ut som kanskje..

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    2,877
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Dine "Telefunken" uten diamant er sannsynligvis Siemens ECC85 - da blir det fyldig bass.

Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    2,442
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har et-par spørsmål til de med lenger fartstid på lytterommet: Vil følgende GE 12AT7WA / 6201-rør bli veldig bassete og varme i klangen? En budrunde på eBay på disse slutter om 14 timer, kjekt med svar før den tid...

Én ting til, når slitasje på rør skal angis for å anslå kvaliteten, skjer dette bl.a. med måleenheten micromhos. Rørene over måler i så fall 4100/4100; 4200/4300; 4400/4200; 4800/4400 og 4000/4500 micromhos, der et nytt 12AT7-rør iflg. selger måler 4000/4000 micromhos. Hva forteller dette måletallet og er verdiene OK i forhold til grunnbudet på $10 USD? (Foreløpig har ingen budt.)

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    2,877
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

De 4000/4000 micromhos må nok betraktes som fabrikantens laveste verdi i forbindelse med garantisaker - så nye rør vil måle betraktelig høyere.

En annen sak er jo at å måle transconductance er forbundet med en del usikkerhet - forskjellige testinstrumenter gir noe varierende resultater.

Tror du får godt bassnivå her ja (og vel så det), og det er jo en billig test det her. Fortell når du har resultater.

Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    2,442
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jepp! Takk så langt.

Ligger og vaker her og venter til sluttspurten, skjønt tror ikke det blir særlig rift om disse. Når antallet kommer opp i såpass mange, kan man kanskje regne med at tilsammen utgjør de et tipp-topp nytt og ubrukt par. Det er i hver fall hva jeg får inntrykk av etter å ha studert artiklene som er til salgs på eBay. Men bare for å prøve, så..

Har noen andre NOS rør også i kikkerten der ute, Telefunken, Amperex og slike trygge merker, brukt selvsagt. Det jeg likevel får stadig større sans for, er å bruke hodetelefoner. Mengder av detaljer dukker opp. Derfor har det blitt endel EF91, EF92 og EF95 type rør, og andre som passer inn som innbytte. Hodetelefonforsterkeren i signaturen, Little Dot MK III.

Side 26 av 35 FørsteFørste ... 6 16 22 23 24 25 26 27 28 29 30 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •