Gode små-rør til Music Angel XD-800 (KT88) - Side 22

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 22 av 35 FørsteFørste ... 2 12 18 19 20 21 22 23 24 25 26 32 ... SisteSiste
Viser resultater 421 til 440 av 684
    Newcomer
    Medlem siden
    May 2009
    Poster
    223
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Wink Hva er 3-mica?

Hei, er helt ny i rørverden OG i forumet. Derfor disse dumme (?) spørsmål:

Hva er "mica" og hvordan ser man egentlig forskjell på 2- og 3-mica?

Er det først og fremst USA-rør og ikke Europa-rør hvor 2 vrs 3 mica er interessant?

Jeg har hatt en Music Angel (ECC82/85) i et par måneder nå og er strålende fornøyd. Har kjøpt og skiftet smårør etter råd fra denne gode tråden. I ECC85-posisjon har jeg merket klar forbedring i lyden både gjennom å ta i bruk rimelige Valvo og RFT-rør. RFT-rørene syntes umiddelbare klart bedre enn de opprinnelige russerrørene, mens Valvo-rørene i førstningen virket noe spisse (liten bass). Men etter en tid kom de seg også og har muligens "gått forbi" RFT-rørene nå. Likevel er det nok i denne posisjonen jeg leter mest etter forbedringer (og penger..). Lyst til å prøve PCC88-rør, kanskje.

Men først skal jeg utprøve de billige "NOS TUBES 6BQ7A RCA MTCH" (black plate?) som er på vei i posten til meg.¨

I ECC82 posisjon bedret vel ikke et par nye Sylvania 5963, made in USA, lyden nevneverdig, men det tror før jeg et par av innkjøpte GE-5814-rør (står GL og fem stjerner på rørene) fra 1953/55 har gjort.

Prøver og håper jeg får til å få med et vedlegg med bilde her. Men hvor mange "mica" disse rørene har, det aner jeg altså ikke. Håper en av ekspertene i dette forumet kan opplyse denne ringe sjel..

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    2,877
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Ja disse Music Angel er noe for seg selv. Og prisen er bare usannsynlig - kunne kostet 10-20x mer. Så får man råd til gode rør. Du er på rett vei til topp-lyd - og det er til stor hjelp for andre med slike rapporter.

Mica er mica-plater - det er de flate skiveformede horisontale støtte-platene som går helt ut til glasset på innsiden, og som støtter/holder på plass hele anode-komplekset (de vertikale platene man ser - innenfor de to anodene ligger f.ø. andre strukturer som er vanskeligere å få øye på).

Mica-platene er gjerne litt piggete i kanten for å skape bedre kontakt og dempe resonanser (mikrofoni).

3-mica er interessant for visse rørtyper, både europeiske (som Siemens) og USA-rør. Bildet ditt viser 2-mica. Et godt rør.

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    638
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg får ikke opp bildet i vedlegget ditt.

Dette er et 2-mica rør. Slike rør har 2 horisontale, runde plater.
    https://www.watfordvalves.com/image_pop.asp?id=27

Her er et 3-mica rør. Som du der har den en tredje horisontal plate over de to vanlige.
    Image Gallery

Newcomer
    Medlem siden
    May 2009
    Poster
    223
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk for gode og raske svar, meget informativt. Min læringskurve gikk litt opp der igjen.. Skulle spurt dere før, har brukt flere timer på nettet uten å finne ut av dette.

Mine rør er 2-mica da skjønner jeg. Prøver meg med et nytt vedlegg, men må vel "researche" litt mer før jeg skjønner hvordan jeg kan lime inn bilder.

Music Angel betød en fantastisk lydforbedring i stua hos meg, jeg trodde det var mine høyttalere som var mitt svake(ste) ledd, men det var det helt klart ikke. Musikkgleden er klart styrket med innkjøpet, og jeg har allerede bestilt en maken MA til min bror, den ankom i går. Blir nesten litt misjonær, hehe.

Er egentlig veldig fornøyd med lydkvaliteten nå, det er vel nesten bare for spenningen og moroen at jeg prøver ut nye rør. Hver gang det kommer en pakke i posten, er det jo litt smak av julaften.

Et problem er at det (for meg) er så vanskelig å huske lyd. Derfor er det (for meg) også svært vrient å sammenligne rør og rørkombinasjoner. Merker det om det er noe negativt, men.. Muligens en treningssak, men å sette en gromlyd opp mot en annen gromlyd ti minutter etterpå? Det er vel i sannhet et luksusproblem.

Rør blir varme, hvor fort kan man ta dem ut etter å ha slått av forsterkeren? (jeg har latt de stå og avkjøle seg i ti minutter eller mer).

Intermediate Lovemusikk sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2007
    Sted
    Knarvik rett nordom Bergen
    Poster
    3,300
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Haster

Kjell:

Eg er en amatør så håper du kan hjelpe meg.

På min MA XD-800MKIII, smårør står det:
    - usa 5963 oppe, og 48 nede.
    - 78, stjerne med streker på sidene, 3 og under GNI

Er dette en eldre eller ny versjon da?
    Og hva er dei beste røra eg kan bestille til den av motron, når eg skal ha HI-END da?

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    2,877
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Det er ny versjon og med 6N1 - de to i midten.

Medlem siden
    Dec 2007
    Sted
    Poster
    3,300
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Oki.. Takk Takk. :-D

Men hva skal eg bestille av små rør til denne nye da???

Når kun da beste er godt nok.

:-D

Active Motoman sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2005
    Poster
    335
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    [QUOTE=united59]

I ECC85-posisjon har jeg merket klar forbedring i lyden både gjennom å ta i bruk rimelige Valvo og RFT-rør. RFT-rørene syntes umiddelbare klart bedre enn de opprinnelige russerrørene, mens Valvo-rørene i førstningen virket noe spisse (liten bass). Men etter en tid kom de seg også og har muligens "gått forbi" RFT-rørene nå. Likevel er det nok i denne posisjonen jeg leter mest etter forbedringer (og penger..). Lyst til å prøve PCC88-rør, kanskje.

[QUOTE]

Hvor mange timer ca måtte du kjøre disse Valvo rørene før de låt bedre. Jeg har også disse, og er enig i din vurdering. De er litt "hule" i mellomtonen slik at de virker litt lyse i lyden. Ble fort lyttetrett av disse. Golden Dragon ecc85 er i mine ører veldig lineære, slik at ingenting stikker seg ut. Kanskje jeg bør spille litt mer med disse Valvoene.

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    2,877
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Og kanskje de beste finnes blant Telefunken ECC85 og GE 6DT8, sistnevnte gjerne av nyere produksjon 1970-80. Telefunken best på detaljering og innsikt, mens GE spiller litt mer "brutalt" punchy.

Medlem siden
    Dec 2007
    Sted
    Poster
    3,300
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    men hva er best til nye MA????????????????????
    Og hva skal stå i mitten?

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2007
    Poster
    93
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Lovemusikk
    6n1 (ecc85) rørene skal i midten, og 12au7 ytterst.

hvilke rør man velger kommer an på smak og behag. enkleste er vel å lese gjennom hele tråden, og se hva folk sier om de forskjellige rørkomboene.

Newcomer
    Medlem siden
    May 2009
    Poster
    223
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Hvor mange timer ca måtte du kjøre disse Valvo rørene før de låt bedre. Jeg har også disse, og er enig i din vurdering. De er litt "hule" i mellomtonen slik at de virker litt lyse i lyden. Ble fort lyttetrett av disse. Golden Dragon ecc85 er i mine ører veldig lineære, slik at ingenting stikker seg ut. Kanskje jeg bør spille litt mer med disse Valvoene.
    Jeg har ikke noen skikkelig logg på dette, jeg lyttet kanskje to-tre timer med Valvo-rørene i ecc85-posisjon første dagen og gjentok det vel dagen etter, før jeg egentlig gav dem opp og satte inn RFT-rør. Men et par-tre uker seinere virket de altså som helt andre rør. Med bass og dybde. Syns vel også mellomtonen er mye rikere og varmere enn i førstningen. Men har bare sammenlignet dem med russerrørene og RFT-rørene hittil, kan derfor ikke uttale meg om hvor gode de er. Og nå har min MA streiket også, litt krise i heimen her...

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    2,877
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

De rørene jeg nevnte, Telefunken ECC85 og GE 6DT8, erstatter 6N1 og skal stå i midten.

Der ute på sidene (ECC82) bruker du GE 5814A med Telefunken, eller et europeisk ECC82, gjerne Telefunken eller Siemens, sammen med USA GE 6DT8.

Medlem siden
    Dec 2007
    Sted
    Poster
    3,300
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kjell.:

Tusen Tusen takk.. du skriver to typer og sammen med? hva betyr det? at eg skal ha 1 forskjellig på kvar side? og evnt vis det, er det samme ka eg plasserer på venstre side og høyre?

Er dessverre så fersk at eg må ha det inn med teskje, og så vil eg vere helt sikker på hva du mener.

Da kjøper eg dei av motron?
    Ca pris 2000?

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2008
    Poster
    123
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Altså, det kommer an på hva slags lyd du vil ha og hvor mye du vil tømme lommeboken din. Selv har jeg brukt nesten 2 laken på rulling av rør til min forsterker. Tør påstå jeg fant frem til noe av kremen, ihvertfall i forhold til hva jeg har brukt, men er fortsatt ikke 100% fornøyd, jeg vil fortsatt modde andre ting på forsterkeren. Det som er fint er at jeg har spart meg en formue på inngangsbilletten, men det er fortsatt småting igjen, men det hadde vært uansett, jeg blir nok aldri fornøyd.

Edit:
    Jeg har vært på fest å er ikke helt i vater enda, dere får unnskylde meg om jeg har sagt noe helt bort i natta.

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    2,877
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kjell.:

Tusen Tusen takk.. du skriver to typer og sammen med? hva betyr det? at eg skal ha 1 forskjellig på kvar side? og evnt vis det, er det samme ka eg plasserer på venstre side og høyre?

Er dessverre så fersk at eg må ha det inn med teskje, og så vil eg vere helt sikker på hva du mener.

Da kjøper eg dei av motron?
    Ca pris 2000?

Nei, det jeg mener, er at du kan velge mellom to gode oppsett - enten et europeisk rør istedenfor 6N1 sammen med et USA ECC82, ELLER et USA-rør istedenfor 6N1 sammen med et europeisk ECC82.

Men du bruker to rør av samme type hele veien. Pass på at du får nøyaktig de rørene jeg anbefaler, ikke noe "lignende". Siden dette er dyre rør. Det kan tenkes du må kjøpe noen varianter av Telefunken fra eBay (USA), hvis ikke Motron har de. Music Angel er som skapt til Telefunken-rør, men de er dyre og noe vanskelige å finne. Ekte Telefunken har diamant-symbol i bunnen - en firkant støpt inn i glasset.

Medlem siden
    Dec 2007
    Sted
    Poster
    3,300
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja ok, det var det eg og kom frem til til slutt, men var ikke sikker.
    Kva er best av dei to då? Hører på all musikk.

Motron hadde alle sa han, så han skulle komme med tilbud når han kom hjem fra utlandet :-)

Tusenn Tusen Takk Kjell for at du hjelper oss nye med inngangsbilletten til dene gode verden. Og takk for at du hjelper dei som lurer på noe også.

Newcomer
    Medlem siden
    May 2009
    Poster
    9
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Ny med MA!

Jippi. Etter å ha lest side opp og side ned ble det nå min tur til å handle inn en slik MA. Tok også med en Shanling cd s-100. De blir levert i dag.
    Mens jeg har ventet ble det handlet litt div rør fra ebay:
    Se liste:
    Vedlegg 50707

Er det noen som har en formening om hva som vil fungere best til blandet musikk. Slik som Jokke, Diana Krall, pop, rock!
    Høytalere er B&W 685

Er det best å kjøre inn de medfølgende rør før en bytter slik att man da merker bedre forskjell?

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2008
    Poster
    31
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

6dt8

Radio VacuumTube 6DT8 (1 piece) NOS/NIB - eBay (item 360087615770 end time Jun-07-09 10:23:05 PDT) > Kjøpte både ge 6dt8 grey plates og sylviana 6dt8 black plates her.skriv ein melding til seller før du kjøper,meget bra rør bruker dei med telefunken ecc802s men dei er meget bra til siemens e82cc>( to mica)og dei er billigere.

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    638
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av kaf123
    Jippi. Etter å ha lest side opp og side ned ble det nå min tur til å handle inn en slik MA. Tok også med en Shanling cd s-100. De blir levert i dag.
    Mens jeg har ventet ble det handlet litt div rør fra ebay:
    Se liste:
    Vedlegg 50707

Er det noen som har en formening om hva som vil fungere best til blandet musikk. Slik som Jokke, Diana Krall, pop, rock!
    Høytalere er B&W 685

Er det best å kjøre inn de medfølgende rør før en bytter slik att man da merker bedre forskjell?

Velkommen til forumet.
    Regner med at du er i full gang med testing allerede
    Siden jeg har en eldre utgave av MA, kan jeg ikke si så mye om rørvalg til din modell, men jeg tipper Siemens-rørene vil låte bra til GE 5814A.

Hvilke rør fulgte med din MA?
    De medfølgende rørene trenger ingen innkjøring ettersom det er snakk om allerede velbrukte rør. Kvaliteten på disse varierer nok endel, men de er ikke nødvendigvis dårlige. Ta dem gjerne med under testing sammen med de du har kjøpt inn.
    Ellers så finnes det ikke noe fasitsvar på hva som er best. Du finner flere anbefalinger i denne tråden, men det er selvsagt mange faktorer som påvirker sluttresultatet.

Side 22 av 35 FørsteFørste ... 2 12 18 19 20 21 22 23 24 25 26 32 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •