Gode små-rør til Music Angel XD-800 (KT88) - Side 21

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 21 av 35 FørsteFørste ... 11 17 18 19 20 21 22 23 24 25 31 ... SisteSiste
Viser resultater 401 til 420 av 684
    Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    2,877
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Ja 3A er best av GE 5814A 3-mica. Og 5-Star.
    Søker man mere gyllen vintage sound, vil 3B være å foretrekke. Ikke så detaljert. Men begge er topp-rør !

ECC81/12AT7: Jeg ville nok fortrukket Telefunken, men det avhenger av smak og matching ellers. Mullard og Valvo også interessante - akkurat den Valvo-varianten du nevner har jeg ikke prøvd spesifikt, vil tro den er god. Synes Valvo Hamburg er de mest interessante, hvis man kan finne dem.

Mullard: Det klassiske ECC81 "wing plate" (CV455) fra 50-årene er et fint audio-rør, men noe varm og romantisk sound. Et topp-rør pga homogen jevn gjengivelse. Dette er meget dyrt i innkjøp. De ikke alt for dyre M8162/CV4024 nyere produksjon (ny logo) kan også prøves i Music Angel.

Du nevner også det fine og meget dyre Mullard CV491 - men dette er ikke et 12AT7, men et 12AU7-rør. Det er et long plate-rør fra 50-tallet, er lydmessig noe beslektet med Telefunken ECC82, superdetaljert, og har ingenting å gjøre med de vanlige Mullard (short plate av standardtype) fra 50-tallet, disse er ganske ullne i lyden og passer ikke i Music Angel.

Du må fortelle her om resultatet.

Newcomer almightybozo sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    127
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei!

driver å tester ulike smårør til min music angel, (mer om selve testen senere), men har er spørsmål:

har et mullardrør som "blusser" opp idet jeg setter på strøm, et lysglimt, men funker som vanlig. Er dette noe som er vanlig? skal jeg evt returnere få nytt rør?

ole

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    2,877
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Det er helt normalt. Noen rør, særlig europeiske, har denne egenskapen. Det er OK om det ene røret gjør det og det andre av samme type ikke.

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2007
    Poster
    94
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Kjell B.

Det er helt normalt. Noen rør, særlig europeiske, har denne egenskapen. Det er OK om det ene røret gjør det og det andre av samme type ikke.

På 2 av rør-parrene jeg tester nå lyser det opp i begge når jeg skrur på. Er det dumt?

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2008
    Poster
    123
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du Kong Arne.

Har drevet å fundert en del på det ketchup trikset du nevnte her en gang, har nettopp tatt en liten test.

Det ser ut som det faktisk har noe for seg. Jeg fikk merkbart mindre støy på rør jeg ketchup renset skikkelig. I forhold til de jeg ikke gjorde det på. Ble en del enklere å få vekk urenhetene på pinnene.

Neste jeg lurer på er om det vil ha noe for seg å legge røra i frysern ett par dager. Er vel ikke helt det som menes med cryo behandling, men jeg tenkte at det kan vel ikke skade heller.

Edit:
    Ketchup later til å virke bedre enn diverse mer vanlige vaskemidler ihvertfall.

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2008
    Poster
    14
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har et lite problem. Har nå satt i no nye rør i MA. og fikk en grunn støy som hørres som lav bass brumming. noen som har no forslag her?

det er snakk om 2 Billington gold ECC85
    og Pro comm 5814A. det er det som står på eskene.
    tok ut 5814a rørene og satte inn de orginale og har fortsatt stø. så virker som det er Billington rørene som er synderen..

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    2,877
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Ja det er inngangsrørene som en sjelden gang kan være en mismatch med Music Angel, noe som henger sammen med at alle rørene glødes med AC, ikke DC. Dog behøver det ikke være verre enn at det kan trimmes bort med brum-pot'ene. Men det er kanskje ikke så lurt å trimme MA til et rør-sett som er atypisk, da kan kun det settet brukes.

Så de Billington Gold ECC85 er synderen. Hvilket fabrikat det dreier seg om er umulig å si. Sender du et godt foto kan det tenkes vi kan nærme oss der.

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2008
    Poster
    14
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    oki. det er forige eier av MAen som bestillte disse rørene fra motron. der de sa denne rør komboen sulle passe bra.

skal se om jeg får til et bilde.

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    2,877
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Jeg har hatt noen ex av USA 6AQ8 black plate med litt brum-problemer, men de fleste pleier å fungere bra og gir god lyd. 6AQ8 = ECC85.

Siden det sikkert er en grunn til at man selger sin MA kan det tenkes det ex'et ikke er perfekt justert.

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2008
    Poster
    14
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    etter litt mer testing i kveld fant jeg ut at det er bare det ene billington røret som lager ulyd i høytaleren.. satte det i venstre kanal, da søyet det mere enn i høyre kanal. spørs om dette kanskje ikke er helt i orden.
    mente jeg leste at motron har garanti på rørene de leverer?

hørte også litt susing i diskanten, med nye og org rør. men detta da jeg la øret inntil.

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2009
    Poster
    17
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er det noen her som har formening om hva man velger av RCA Cleartop?

"plain mica wafers" eller ""crescent cut outs in the mica wafers"?

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2007
    Poster
    110
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er dette en god variant av GE 5814A 5-star? står ikke noe om det er 2-mica eller 3-mica.

12AU7 / 5814A GE 5 star

PS! har ikke en gang mottatt min MA (får den i morgen), men er allerede ute og leser om rør. Hehe.

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    638
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Røret du linker til er et 2-mica, dvs at det har 2 "vannrette plater". 3-mica har da 3 slike, og den 3. er plassert over den øverste du ser på bildet. Det er altså ikke det beste og anbefalte røret til MA.

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    2,877
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Flandersen
    etter litt mer testing i kveld fant jeg ut at det er bare det ene billington røret som lager ulyd i høytaleren.. satte det i venstre kanal, da søyet det mere enn i høyre kanal. spørs om dette kanskje ikke er helt i orden.
    mente jeg leste at motron har garanti på rørene de leverer?

hørte også litt susing i diskanten, med nye og org rør. men detta da jeg la øret inntil.

Ja du bør bytte røret, Motron har garanti.

Forskjellige inngangrør gir noe forskjellig sus-nivå, og velbrukte rør kan suse litt mer. Med øret helt inntil høyttaleren er det normalt å høre litt sus.

Gode europeiske (og japanske) NOS-rør gir gjerne mindre støyproblemer enn eldre USA-rør (som inngangsrør), men USA-rørene har lydegenskaper som gjør at man bør ta bryderiet med å finne frem til et godt sett. Vi snakker her om feilprosenten i produksjonen mht gode støy-egenskaper. Og USA-rørene er gjerne billigere i innkjøp. Eller man benytter seg av garanti-ordningen hos forhandleren.

At Music Angel benytter AC-glød henger bl.a. sammen med at det lydmessig er langt bedre - i rørverdenen er det gjerne bare RIAA- og mikrofon-forsterkere som kjører med DC-glød for å unngå brum-problemer. Eller konstruktøren kjenner ikke til dette.

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2007
    Poster
    110
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    2,877
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Av de to GE du viser ville jeg nok foretrukket de gamle 3-mica..

Som nevnt i en annen tråd så er dine Telefunken ECC85 kun billige RFT-rør, altså langt fra ekte Telefunken i lydkvalitet. Men gode nok til prisen, hvis du kjøper de som er merket Siemens, da blir prisen den halve.

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2007
    Poster
    110
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ah, beklager, glemte i farten at jeg hadde spurt om de telefunken-rørene før . Hva må man gi for å få ekte telefunken?

Da satser jeg på de eldste GE-rørene

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    2,877
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Hvis du går inn på ebay.com og søker, så finner du dem.
    Telefunken "diamond" - med store bilder som viser at det er ekte Telefunken.

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2007
    Poster
    110
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Kjell B.

Som nevnt i en annen tråd så er dine Telefunken ECC85 kun billige RFT-rør, altså langt fra ekte Telefunken i lydkvalitet. Men gode nok til prisen, hvis du kjøper de som er merket Siemens, da blir prisen den halve.

Fikk Siemens-rørene i dag. Det var ikke en enorm forskjell, men fikk inntrykk av lyden ble litt klarere og luftigere, og at bassen ble strammere, men samtidig litt dempet. Alt i alt en forbedring. Nå ser jeg frem til neste leveranse som er et par Brimar-rør til 12AU7.

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    2,877
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av gauperaa
    Fikk Siemens-rørene i dag. Det var ikke en enorm forskjell, men fikk inntrykk av lyden ble litt klarere og luftigere, og at bassen ble strammere, men samtidig litt dempet. Alt i alt en forbedring. Nå ser jeg frem til neste leveranse som er et par Brimar-rør til 12AU7.

Fint med disse erfaringene. Hvis det forrige røret var 6N1 så vil du hos RFT merke en mer "organisk" mellomtone og mer sammenheng nedover mot bass-området, der 6N1 er undertrykt i mellomtonen og derfor får en mer dominerende bass.

Vil du ha mer vellyd er det bare å bevege seg oppover i pris-klassene for NOS-rør.

Side 21 av 35 FørsteFørste ... 11 17 18 19 20 21 22 23 24 25 31 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •