Gode små-rør til Music Angel XD-800 (KT88) - Side 20

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 20 av 35 FørsteFørste ... 10 16 17 18 19 20 21 22 23 24 30 ... SisteSiste
Viser resultater 381 til 400 av 684
    Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    2,877
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Hvis det var Brynjar Kvanlid i firma Motron så pleier vi å nevne han av og til.

Han er en kulturinstitusjon med antikke rør av alle typer og aldere - NOS-rør fra den perioden man virkelig kunne rør - så jeg synes vi må få lov å nevne noen slike spesial-tilfeller.

Og gode NOS-rør kan mange ganger ikke defineres eksakt uten at man samtidig nevner leverandøren. Det henger sammen.

Newcomer Suse sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2009
    Poster
    18
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    EDIT2: Fant noen på ebay:
    2 matched 1957 GE JG-5814A 5814-A tubes-3mica,D getters
    ECC85 Telefunken NOS Tubes NEW in original boxes

Er dette riktig?[/QUOTE]

Dette er akkurat de samme GE-rørene jeg kjøpte. De er gode! Telefunken-rørene derimot, mangler diamant-merket i bunnen og bør styres unna etter det jeg har skjønt.

Kjører GE/Telefunken i min MA, og det låter fint som snus.

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    2,877
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Betydning av matching

Vær klar over at de til dels legendariske små-rørene vi nevner her kun egner seg til Music Angel forsterkere - ellers så passer de godt til forsterkere produsert på 60-tallet.

I moderne ingeniør-designede rørforsterkere med de vanlige moderne computer-komponentene internt vil f.eks. Telefunken-rør og Siemens 3-mica rør lyde veldig sterilt og tørt - man får et innblikk i NOS-lyden, men det passer likevel ikke. Derfor kan man lese disse oppgitte kommentarene på forskjellige nettsteder fra eiere som har kjøpt dyre NOS-rør. Man bruker en masse penger, men det blir ikke bra, verken med NOS-rør eller moderne rør (de sistnevnte gir ikke den organiske klare rørlyden som etterspørres). Så gir noen til slutt opp. Det er derfor så viktig å formidle informasjon om Music Angel. At den finnes.

Det samme gjelder de fine US-rørene fra 80-tallet, f.eks. Philips-ECG (= Sylvania), som kan skaffes til rimelige priser.

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2009
    Poster
    17
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har fått et par Mullard M8162. Er disse rørene akseptable? Hva burde jeg eventuelt bruke av andre smårør?

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    2,877
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Jeg ville gått for vårt standard-rør, GE 5814A, det finnes i flere varianter. Nyere har skarpere, tørrere lyd.

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    2,877
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av harald25

Og hvor bør jeg kikke etter rør? Ser også at en del sider tilbyr å matche rørene. Hva vil det si, og er det noe jeg bør betale for at de skal gjøre?

EDIT2: Fant noen på ebay:
    2 matched 1957 GE JG-5814A 5814-A tubes-3mica,D getters
    ECC85 Telefunken NOS Tubes NEW in original boxes

Er dette riktig?

De GE-rørene er topp-kvalitet.
    Men Telefunken er bare bløff - de er billige RFT-rør.

Telefunken: Sjekk alltid at det er diamond-merke i bunnen.

Active Kong Arne sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    315
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei

testet i dag (i pre.amp.) 6sn7 GTB GE 56-52 188-20
    dette var noen korte greyplate rør, vet GTB ikke er anbefalt men disse låt faktisk veldig godt!!
    sitter sammen med siemens pcc88 rørene

desverre reagerer pre.amp rart/dårlig med bytte av 6sn7, noen fungerer nesten ikke.. tror den må modifiseres noe innvendig....
    de orginale Harmonix 6sn7 (våt ullsokk) rørene er de som støyer minst ang. plasma tv støy/stråling etc... ellers disse GE rørene veldig gode...

kan ev. ta det her (viss det er plass :-D )
    http://avforum.no/forum/receivere-fo...-gode-ror.html

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2006
    Poster
    61
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    vil MA overgå sclx71 hva gjelder musikalske egenskaper i tokanals lyd? vet det er to helt forskjellige amper, men bare litt nysgjerrig.

Active Kong Arne sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    315
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av hifi_tom
    vil MA overgå sclx71 hva gjelder musikalske egenskaper i tokanals lyd? vet det er to helt forskjellige amper, men bare litt nysgjerrig.
    Her kan jeg bare tro har ikke hørt forsterkeren din...

men har jo hørt litt div annet, og vil nok tro det blir en litt annen musikk opplevelse.... men dette kommer ann på smak igjen...
    blir nok mer dynamikk "go" mellomtone med musikk på MA :-D

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2007
    Poster
    94
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei.
    da har jeg vært og kjøpt noen rør.
    Fikk med meg ett par Telefunken ECC85, ett par Telefunken ECC82, ett par Mullard ECC82 og ett par Philips ECC85.
    Så da har jeg ett par kobinasjoner å teste.

Men, så den nybegynneren jeg er må jeg bare spørre:
    Hvor skal de forskjellige rørene stå?!
    Har jeg skjønt det riktig hvis jeg skal bruke 2x ECC82 sammen med 2x ECC85?
    Hvis ja: hvor skal ECC85 stå og hvor skal ECC82 stå?
    Ser soklene til inngangsrørene er merket med 12AU7 og 12AT7. Dette kan jeg kanskje bruke for å vite hva som skal hvor? :P

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    2,877
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Det kan tenkes vi har et problem her. Du kjøpte jo en brukt MA, og da kan det være du har den gamle typen - den skal ha ECC81 /12AT7 og kan ikke bruke ECC85. Derfor er det ekstremt viktig at dere følger med på hvilke rør som sitter der når dere får den. Vet du når den ble kjøpt som ny ?

ECC82 = 12AU7 er jo greit - de skal stå ute på sidene.

Men i midten skal det enten brukes to ECC81 eller to ECC85.
    Merkingen på topp-platen er ikke sikker - i en kortere periode ble det levert forsterkere som var koblet for ECC85 selv om det sto 12AT7 på topp-platen. Deretter ble topp-platen endret til merking ECC85.

Problemet gjelder de som kjøper brukt. Den forrige eieren må jo vite hva som sto der.

De som handler nye MA får jo de levert med 6N1 eller andre rør som passer med ECC85.

Newcomer RobertC sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2008
    Poster
    183
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hallo folkens!

Oppdaget nettopp at min MA xd-845 snur fasen.
    Mon tro om dette gjelder xd-800 også..?
    Greit å være klar over i så fall..

mvh-Lasse

edit:sorry, postet i feil tråd..

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2007
    Poster
    94
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Kjell B.

Det kan tenkes vi har et problem her. Du kjøpte jo en brukt MA, og da kan det være du har den gamle typen - den skal ha ECC81 /12AT7 og kan ikke bruke ECC85. Derfor er det ekstremt viktig at dere følger med på hvilke rør som sitter der når dere får den. Vet du når den ble kjøpt som ny ?

ECC82 = 12AU7 er jo greit - de skal stå ute på sidene.

Men i midten skal det enten brukes to ECC81 eller to ECC85.
    Merkingen på topp-platen er ikke sikker - i en kortere periode ble det levert forsterkere som var koblet for ECC85 selv om det sto 12AT7 på topp-platen. Deretter ble topp-platen endret til merking ECC85.

Problemet gjelder de som kjøper brukt. Den forrige eieren må jo vite hva som sto der.

De som handler nye MA får jo de levert med 6N1 eller andre rør som passer med ECC85.

Kan jeg teste rørene i forsterkeren uten å ødelegge noe da?
    Hva skjer hvis jeg putter i feil rør?

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2009
    Poster
    13
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av hifi_tom
    Jeg bruker en vsx-lx51 og uten MA som effekt i front lyder det virkelig ikke i det hele tatt, det er stor forskjell på en ekte stereo forsterker og en reciever mener jeg, det lød forferdelig direkte fra pioneeren uten noe annet her hos meg i alle fall, nå er alt bare blomster
    Anbefales!

Pre out fungerer ok, farger lyden litt men ikke forferdelig selv om jeg kobler direkte fra kilden til MA ved enkelte scenarioer hvor det er mer viktig med "rent" signal, lyden blir marginalt bedre.

Forresten så bruker jeg GE 5814a 60 tallet + ecc85 telefunken som jeg ikke vet årstallet på i min og er knallfornøyd.
    Tok et par telefunkenrør som hadde små tagger da jeg så et sted at disse antagelig er ekte, de har en stemplet firkant i bunnen og jeg aner ikke hvordan "diamond" ser ut...

Siden jeg synes dette lyder bra nå så er jeg usikker på om jeg skal kjøpe ekte telefunken diamond nos for enda større nytelse

I alle fall bare ved å følge trådene her om MA så har det spart meg for en del lapper i forhold til å investere i ny effektforsterker som var allerede planlagt i tilegg til min reciever da jeg gjikk over til surround hjemme.

Om noen har et bilde av "ekte" Telefunken diamond stempel så hadde det vert flott, har ikke funnet det i trådene her kanskje noen kan lede meg rett vei?

harald25
    Vi har samme fronthøytalere og jeg merket stor forskjell ved å bytte til KjellB`s anbefalte rør.
    Den lød ullen i bunnen før og hadde ikke klarhet oppover i registeret heller.
    Dog så hadde den bra trøkk jevnt over men spilte ikke pent for mine ører i alle fall.
    Nå er bunnen tørr og passe hard og mellom registeret spiller klart og fint, når jeg fikk telefunken i ecc85 løsnet det enda litt mer i toppen, noe jeg var ute etter, trykket er enda bedre.
    Det kan også være at rørene nå har fått seg 100 timer ++ og satt seg, det spiller i alle fall pent nå.

Min erfaring i alle fall.

Newcomer almightybozo sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    127
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    ingen ekspert, men tror den "diamanten" i bunn av telefunken rør ser ut som en snipp... <> sånn omtrent...

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    2,877
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av harald25
    Kan jeg teste rørene i forsterkeren uten å ødelegge noe da?
    Hva skjer hvis jeg putter i feil rør?

Lite eller ingen lyd. Gjerne også: Ikke noe glødende lys inni røret. Ellers skjer det ikke noe galt.

Hvis ECC85 fungerer fint hos deg betyr det at du har den nye versjonen med 6N1 som inngangsrør. Hvis ikke har du den gamle.

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    2,877
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av almightybozo
    ingen ekspert, men tror den "diamanten" i bunn av telefunken rør ser ut som en snipp... <> sånn omtrent...

Ja riktig - det angis som <>, men i virkeligheten er det en stemplet firkant i glassbunnen av røret, nærmest støpt inn. Man ser det med en gang.

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2009
    Poster
    13
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Kjell B.
    Ja riktig - det angis som <>, men i virkeligheten er det en stemplet firkant i glassbunnen av røret, nærmest støpt inn. Man ser det med en gang.

Jess, akkurat det jeg trengte å vite.
    Dette <> tegnet forvirrer bare, hvorfor ikke bare si firkant eller kvadrat?

Mine rør har en firkant trykket inn i glassbunnen, helt tydelig.

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    2,877
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av FNJ

Den lød ullen i bunnen før og hadde ikke klarhet oppover i registeret heller.
    Dog så hadde den bra trøkk jevnt over men spilte ikke pent for mine ører i alle fall.
    Nå er bunnen tørr og passe hard og mellom registeret spiller klart og fint, når jeg fikk telefunken i ecc85 løsnet det enda litt mer i toppen, noe jeg var ute etter, trykket er enda bedre.

Ja nettopp.
    Skal man teste MA realistisk må man sette inn de gode rørene. Så blir det en annen forsterker.

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2009
    Poster
    17
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hva bør en nybegynner kjøpe av GE 5814A-variantene?

1 Three-mica, black plate, D-getter, no support rods.
    2 Three-mica, gray plate, D-getter, no support rods.
    3 Three-mica, gray plate, D-getter, with support rods.

Av 3 har "pusheren" to varianter:

A) large etched dot under the 5814A etching
    B) "A" etched under the 5814 etching

Mener å ha plukket opp at variant 3A er å foretrekke, da helst med 5 stjerner. Kan det stemme?

..
    Pusheren har også et mindre utvalg 12AT7:

Telefunken ECC81
    Valvo Hamburg Df6-type 2-mica gold pin
    RFT ECC81
    CV491 (Mullard?)
    GE 3-mica gray plate 6201
    RCA 6201
    misc Sylvania

Vil noen av undernevnte være en god match?

Side 20 av 35 FørsteFørste ... 10 16 17 18 19 20 21 22 23 24 30 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •