Gode små-rør til Music Angel XD-800 (KT88) - Side 18

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 18 av 35 FørsteFørste ... 8 14 15 16 17 18 19 20 21 22 28 ... SisteSiste
Viser resultater 341 til 360 av 684
    Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    2,877
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Ja glimrende - og der ser man - med de riktige rørene blir resultatet krystallklart - og mye avhenger av hva man ellers har av utstyr.

Vi trenger mer info om hvordan folket oppfatter black plate-rør i Music Angel. Selv anbefaler jeg Sylvania 6DT8 black plate sammen med flere alternativer av 12AU7/ECC82 som et interessant alternativ - er spent på tilbakemeldinger.

Kunne du si litt om hva slags høyttalere du har ? Tror du nevnte Monitor Audio Silver 8 - har du prøvd andre ?

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2005
    Poster
    21
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Kjell B.

Ja glimrende - og der ser man - med de riktige rørene blir resultatet krystallklart - og mye avhenger av hva man ellers har av utstyr.

Vi trenger mer info om hvordan folket oppfatter black plate-rør i Music Angel. Selv anbefaler jeg Sylvania 6DT8 black plate sammen med flere alternativer av 12AU7/ECC82 som et interessant alternativ - er spent på tilbakemeldinger.

Kunne du si litt om hva slags høyttalere du har ? Tror du nevnte Monitor Audio Silver 8 - har du prøvd andre ?

Jeg har kun prøvd med disse høytalerne på denne forsterkeren. Den står på hytta og jeg vil ikke ha for kostbart utstyr der.
    Jeg kommer nok til å teste mot litt andre høytalere hjemme også, men det kan kanskje bli litt urettferdig å koble på høytalere til 10 ganger prisen eller mere. Til disse høytalerne hadde jeg tidligere en Pappworth TA 10 rørforsterker, og denne MA'en er minst i samme klasse lydmessig, samt at den har vesentlig mere kraft.
    Jeg har også litt sus i den ene kanalen grunnet ett av Telefunken rørene. Ett nytt er på vei.

Intermediate zeezar sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    2,442
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det kom en pakke rør i posten og jeg sitter og lytter meg fram til kombinasjoner. Det må sies at jeg langt fra har optimal plassering av høytalerne, et par Dali Blue 3003.

Vanlig besetning er et par Dali Concept 8, men hybellivet krrever sine offer. 3003 er mørkere i klangen og langt unna i gjengivelse av detaljer i mellomtone og diskant. Også i størrelse skiller det en divisjon fra Concept 8erne.

Dernest må jeg innrømme liten fartstid med rør og har vel ikke bedrevet kritisk lytting i særlig grad. Påstår likevel jeg er kar til å høre når lyden ikke er som jeg vil ha den. Men det var den med Tungsram ECC82/12AU7

-ecc82_tungsram_1_l-1-jpg

og GE ECC801S/12AT7WB

Forsøk med to versjoner Mullard i midtparet (12AT7-posisjon) ble altfor friskt i toppen. Det ene Mullard-paret (M8162/12AT7WA) spilte imidlertid bra med et sett 12AU7-rør som jeg mener var av typen RCA. Skal finne de fram ved en annen anledning.

Nå skal det spilles musikk som kler den litt rufsete lyden som Tungsram og GE koker ihop for en nokså billig mynt, $65 USD .

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    2,877
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Så da kan vi anbefale Tungsram til mer moderne klanger ?

De GE-rørene: Jeg liker de med hvit skrift bedre enn grønn - men har ikke sammenlignet mye akkurat på det området.

Du får fortelle mer etterhvert.

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2008
    Poster
    123
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Heisann.

Jeg sitter å leser litt rundt omkring om rør og litt ymse. Noterte meg at techtube ble nevnt tidligere i tråden, tenkte kanskje at et datablad kunne være spennende lesning. Jeg kommer nok mer eller mindre garantert til å kjøpe ett par såkalte e812cc rør når de omsider kommer for salg, bare for å støtte ny teknologi samt tilfredstille min store nyskjerrighet.

http://www.techtubevalves.com/valves...data_sheet.pdf

Bestilte ett par skikkelige nos e80cc rør på torsdag til 140$ paret + frakt (nesten helt perfekt matchet). Er veldig spent på om jeg har valgt riktig. Føler meg som en liten unge som venter på julaften, eller kanskje egentlig som meg selv når jeg kjenner duften av pinnekjøtt ett par timer før middag. Bare så irriterende at det er litt mer enn ett par timer før jeg får denne middagen her.

fin video:
    MAKE: Blog: Make your own vacuum tubes?

Har dere sett denne?
    Film Reels

Jeg har fått en helt ny respekt for rør etter at jeg så denne videoen.

Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    2,442
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Joda, de (Tungsram`ene) passer til rask musikk med trøkk, men gjengir også akkustisk og vokal tilfredsstillende. Som en kar på Tubes Asylum sier:

I have some. They're Ok. Reasonable tone, lively. Nice bass. The trebleis a bit rougher than other tubes.

Ungarsk produksjon, har et firkantet lite metallmerke festet til getterstaget. Under $20 stykket. Skal prøve flere ut fra disse siden.

Edit: Forklarende tilføyelse.

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    2,877
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av zeezar

The trebleis a bit rougher than other tubes.

Ja det er mitt inntrykk også - jeg har noen sånne Tungsram.

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    2,877
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av KaffiMann
    Heisann.

Jeg sitter å leser litt rundt omkring om rør og litt ymse. Noterte meg at techtube ble nevnt tidligere i tråden, tenkte kanskje at et datablad kunne være spennende lesning. Jeg kommer nok mer eller mindre garantert til å kjøpe ett par såkalte e812cc rør når de omsider kommer for salg, bare for å støtte ny teknologi samt tilfredstille min store nyskjerrighet.

Vil nok tro det blir noe annet enn NOS-rørene. De ser jo ut til å være oppbygget på en helt ny måte. Så spørs det hva det betyr i praksis - både mht specs og lyd.

Blir jo spennende å teste dem når de kommer.

Men hvordan går det med de PCC88-rørene dine, altså Matsushita PCC88 ? Er du fortsatt fornøyd ? Jeg har begynt å teste dem, og synes de er interessante, ikke bare støymessig, men også lydmessig.

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2008
    Poster
    123
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg er knallfornøyd med de Matsushita rørene, jeg synes jeg fikk mye for pengene der. Godt mulig jeg kan få bedre ting, det regner jeg med. Men sikkert ikke uten å betale en del mer.

Synes de var ganske bra balansert over det hele, vet ikke helt hva jeg skal utsette på de. Detaljeninå er bra, bassen passe fast og fin, mellomtonen er ikke like pågående som på enkelte av de andre rørene jeg har testet. Kunne tenke meg en liten anelse bedre holografi, men jeg tror det er ecc82 rørene som er skyldige der. Bakgrunnen er kullsvart der den skal være det.

Gleder meg til jeg får de e80cc rørene, da kan jeg teste skikkelig, jeg har bare billigrør på de posisjonene nå. Er jo egentlig relativt fornøyd med de også, men det er ikke kremen akkurat. Ble passe fornøyd med noen Jan Philips 12au7 made in usa, husker ikke hva egentlig produsent var. Gidder ikke å sjekke heller, da må jeg skru av forsterkeren, den står på hele døgnet.

Driver å spekulerer på om jeg skal begynne å teste litt kt88 rør etterhvert.

Edit:
    Jeg tenkte jeg skulle skrive noe mer om Matsushita rørene, men så skiftet jeg låt og da ble jeg egentlig fornøyd. Slik anlegget står nå er det sinnsykt stor forskjell på innspillinger, det er som ett tveegget sverd.

Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    2,442
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Et spørsmål: Dette røret (GE Canada 5814A Triple Mica), til salgs hos TubeDepot.com, er det det samme 12AU7-røret som nevnes i post #1, forslag 1 i denne tråden?

Mener å ha ett par av disse, men de står i en MA pre-amp 75 mil unna. Synd at frakta på nye rør blir hele $30.

Når det gjelder erfaring fra rørrulling, sitter disse rørene i 12AU7A (RCA) og Mullard ECC801S =12AT7WA =6201 ,1960s, 'B' factory code (hva nå det betyr?).

De spiller med klarhet i mellomtone og fin, avrundet diskant, kanskje litt på bekostning av lyden i bånn. Har imidlertid subwoofer til å uttrykke og forsterke den delen av lydregistret. Men så er mine Dali blue 3003 heller ikke allverden.

Mtp på kvalitet og lydfilosofi er det igrunnen vanskelig, og kanskje heller ikke riktig, å anbefale dette eller hint. Tenker som så, at når det er godt nok, er igrunnen et kvalitetsmål nådd.

Og ja, linkene til KaffiMann var rene sjeleføda. Har sett den fransk før, om han som lager egne rør. Den fra Blackburn og Mullard-fabrikken var ny for meg. Du snakker om millimeterproduksjon! Dessuten var filmen et typisk eksempel på den britiske dokmentargenren som bl.a. NRK har hatt som forbilde.

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    2,877
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Et spørsmål: Dette røret (GE Canada 5814A Triple Mica), til salgs hos TubeDepot.com, er det det samme 12AU7-røret som nevnes i post #1, forslag 1 i denne tråden?

Nei styr unna.
    Canada-rør lyder mye dårligere enn USA-rør, det gjelder også GE. Grunnen er at fabrikkene i Canada produserer på lisens, men bruker ikke de samme råmaterialene som US-fabrikkene - lyden er annerledes - trykket i bunnen mangler (der er USA-rørene berømte).

Dette skyldes igjen at fabrikkene i Canada opprinnelig var egne produsenter med egne rutiner, og de følger sine egne oppskrifter også i lisens-produksjonen.

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2009
    Poster
    1,084
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det kom en pakke rør i posten og jeg sitter og lytter meg fram til kombinasjoner. Det må sies at jeg langt fra har optimal plassering av høytalerne, et par Dali Blue 3003.

Vanlig besetning er et par Dali Concept 8, men hybellivet krrever sine offer. 3003 er mørkere i klangen og langt unna i gjengivelse av detaljer i mellomtone og diskant. Også i størrelse skiller det en divisjon fra Concept 8erne.

Dernest må jeg innrømme liten fartstid med rør og har vel ikke bedrevet kritisk lytting i særlig grad. Påstår likevel jeg er kar til å høre når lyden ikke er som jeg vil ha den. Men det var den med Tungsram ECC82/12AU7

-ecc82_tungsram_1_l-1-jpg

og GE ECC801S/12AT7WB

Forsøk med to versjoner Mullard i midtparet (12AT7-posisjon) ble altfor friskt i toppen. Det ene Mullard-paret (M8162/12AT7WA) spilte imidlertid bra med et sett 12AU7-rør som jeg mener var av typen RCA. Skal finne de fram ved en annen anledning.

Nå skal det spilles musikk som kler den litt rufsete lyden som Tungsram og GE koker ihop for en nokså billig mynt, $65 USD .
    Det er jo de tungsramrørene som sitter i min , skal vistnokk være standard rør som forsterken kom med.

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    2,877
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg er knallfornøyd med de Matsushita rørene, jeg synes jeg fikk mye for pengene der. Godt mulig jeg kan få bedre ting, det regner jeg med. Men sikkert ikke uten å betale en del mer.

Kunne tenke meg en liten anelse bedre holografi, men jeg tror det er ecc82 rørene som er skyldige der. Bakgrunnen er kullsvart der den skal være det.

Hva slags ECC82 bruker du sammen med Matsushita PCC88 ?

Ja, den Blackburn-filmen er fantastisk. Har sett den flere ganger. Her er også en:
    YouTube - Telefunken

Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    2,442
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Hornman
    Det er jo de tungsramrørene som sitter i min , skal vistnokk være standard rør som forsterken kom med.
    Bestilte min MA høsten 2007. Rørene som satt i var et sett Sylvania og Philips JAN 12AT7WC. Neida, påberoper meg ikke gullører . Kanskje skal jeg sette i de medfølgende og "lytte meg opp" igjen?

Når man går langt, kommer man tilbake (gamelt jungelordtak).

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2008
    Poster
    123
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ble passe fornøyd med noen Jan Philips 12au7 made in usa, husker ikke hva egentlig produsent var. Gidder ikke å sjekke heller, da må jeg skru av forsterkeren, den står på hele døgnet.

Edit:
    De ser ut til å være GE rør.

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    2,877
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Bestilte min MA høsten 2007. Rørene som satt i var et sett Sylvania og Philips JAN 12AT7WC. Neida, påberoper meg ikke gullører . Kanskje skal jeg sette i de medfølgende og "lytte meg opp" igjen?

Når man går langt, kommer man tilbake (gamelt jungelordtak).

Det ser ut til at det er høyst variabelt, men alltid noenlunde OK rør som følger med.

Jeg ville ihvertfall konkludere at de medfølgende rørene er fine nok, men settes den inn i et high-end anlegg der høyttalerne er ekstra varme for å passe til sterile transistor-forsterkere (eller veldig lyse rørforsterkere), så vil MA kunne virke mørk og basstung. Det er jo ikke problemet med mange rimeligere høyttalere, som kanskje egentlig er enda bedre ?

Problemet med moderne high-end kan nok tilbakeføres til at man setter enorme krav til å gjengi subwoofer-frekvensene (0-30 Hz) - en slik forsterker får problemer med å gjengi mellomtone-området på en musikalsk måte. Det blir for stramt, flatt og livløst. Så må høyttaleren designes til å slippe seg mer løs i øvre bass og mellomtone. Det koster penger.

Så MA vil aldri nå til topps når disse high-end folkene med anlegg i 200.000 kr-klassen tester den (med de medfølgende rørene). Uansett må man si MA leverer et rørsett som passer til mange moderne anlegg i den mer hyggelige prisklassen.

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    2,877
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ble passe fornøyd med noen Jan Philips 12au7 made in usa, husker ikke hva egentlig produsent var. Gidder ikke å sjekke heller, da må jeg skru av forsterkeren, den står på hele døgnet.

Edit:
    De ser ut til å være GE rør.

Jeg har testet japanske Matsushita PCC88 (7DJ8 ) med en god del 12AU7-typer.

JAN-Philips 12AU7/5814A var flott match, men jeg ble enda mer imponert med nyere GE 12AU7/5814A vanlig 2-mica fra 1970-80 (kan være merket RCA) - litt mer organisk mellomtone og enda klarere topp. Eldre GE var ikke så gode her. Kanskje var den aller beste kombien med franske Radiotechnique 12AU7 long plate (grønn skrift) fra ca. 1960 - lydmessig en mellomting mellom JAN-Philips og GE og med god presens og dynamikk - en smule fyldigere enn de to forannevnte.

Andre interessante 12AU7 var:
    Golden Dragon E82CC/12AU7 (beste kina-variant akkurat her)
    Siemens E82CC 3-mica double support

Disse 12AU7-variantene passer fint med alle fabrikater PCC88, men med de europeiske PCC88 er TAD RT005 (selektert Shuguang 12AU7) et bedre kina-rør enn Golden Dragon, og eldre GE (3-mica) fungerer også godt da.

Newcomer espennor sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2008
    Poster
    200
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Kjell B.
    Jeg har testet Matsushita PCC88 med en god del 12AU7-typer.
    JAN-Philips 12AU7/5814A var flott match, men jeg ble enda mer imponert med nyere GE 12AU7/5814A vanlig 2-mica fra 1970-80 (kan være merket RCA) - litt mer organisk mellomtone og enda klarere topp. Eldre GE var ikke så gode her.

Andre interessante 12AU7 var:
    Golden Dragon E82CC/12AU7 (beste kina-variant akkurat her)
    Siemens E82CC 3-mica double support

Kjell, er det dette røret du testet da?
    https://www.watfordvalves.com/produc...il.asp?id=1697

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    2,877
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Ja det er korrekt.

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2008
    Poster
    123
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    AHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAH!

Da har jeg akkurat kommet hjem, og jeg hadde fått ei lita pakke i postkassa! tralalalala

Har akkurat kjørt røra i soklane, fyrt opp forsterkeren, venta 5 minutt før e kjørte på med lyd. Hadde ikke forestilt meg forskjeller uten skikkelig oppvarming, men det er bedre detaljenivå, bedre definert bass, og ett renere lydbilde, uten at jeg kan forklare det skikkelig. Har ikke hørt mer enn 10 minutter nå, men jeg opplever også hologrtafien som bedre. Hadde absolutt ikke ventet denne forvandlingen så plutselig og så tydelig. Knallfornøyd, håper det fortsetter slik.

Nå skal jeg stikke i butikken å kjøpe pølser og juice, her skal det grilles kylling og ymse snadder.

Side 18 av 35 FørsteFørste ... 8 14 15 16 17 18 19 20 21 22 28 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •