Gode små-rør til Music Angel XD-800 (KT88) - Side 17

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 17 av 35 FørsteFørste ... 7 13 14 15 16 17 18 19 20 21 27 ... SisteSiste
Viser resultater 321 til 340 av 684
    Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    2,877
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Det ganske billige røret JAN-Philips ECG 12AU7/5814A har imponert meg som en problemløser i tilfeller der inngangsrøret lyder for mykt og kanskje litt ullent. Dette grey plate-røret er som nevnt en industri-versjon fra 80-tallet med grønn eller blå skrift - og vil i mange sammenhenger lyde for skarpt, tørt og analytisk.

Siemens ECC85 er et aktuelt rør for Music Angel, men i denne forsterkeren blir lyden vel mye myk og behagelig og uten det nødvendige attack i øvre mellomtone. I listen over gode ECC85 var derfor dette røret ikke med opprinnelig, men det er nå rettet etter at kombien med JAN-Philips ble testet.

Begge disse rørene kan fortsatt anskaffes til en hyggelig pris.

Som nevnt i listen over gode ECC85: Kjøper man et RCA eller GE 6AQ8 er sjansen stor for at røret nettopp er et Siemens ECC85. Siemens var en av hovedleverandørene av dette viktige røret (standard i FM-tuner vhf-delen) til USA-firmaene, da de sjeldent produserte dette selv (Sylvania hadde egen produksjon). GE handlet imidlertid også hos østtyske RFT (og ganske morsomt - de merket dem made in UK), og RCA kunne også kjøpe inn fra Mullard, m.fl.

Bildet nedenfor viser Siemens ECC85.

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    7
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Ge 5814a

Hei Kjell!

Du har jo peiling på rør. Jeg har da et spørsmål.

Jeg bestillte meg 2 stk. GE JG-5814A Triple Mica hos Brynjar på Motron.

Ser det er en liten forskjell på disse. Den ene har en ekstra support-stang mellom de to nederste mica-platene og en liten plate fra 2-3 mica-plate..

Det andre røret har ikke dette. Dette røret er dessuten litt kortere enn det andre.

Kan dette ha noen innvirkning på lyden? Bør begge rørene være eksakt like innvendig?

Legger ved et bilde som viser dette.

Har dessuten bestillt meg Telefunken ECC85 Diamond Matched pair og Brimar 13D5 Premium 12AU7 ECC82 Grey Long plate på e-bay.

Vet ikke mye om Brimar, håper det lyder bra:-D

Mvh

Svein Erik

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    2,877
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Ja det er to forskjellige rør. Det til venstre er det som kalles "3-mica extra support rod". Det er den beste varianten.
    Det er hørbare forskjeller, men begge er jo gode rør.

De andre rørene du nevner er jo toppkvalitet, men Brimar og Telefunken ligger et stykke fra hverandre i lydsignatur. Du og andre får fortelle om inntrykk.

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2009
    Poster
    1,084
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Halloen, tenkte å bestille noen nye rør til min nye MA.

Er det riktig at det kun er de 2 Ecc85 rørene i midten jeg skal bytte. Hva gjør de helt til venstre og høyre ?

De store KT 88 rørene er ikke av betydning eller har jeg noe å hente her også.

Å Ja Kjell jeg har lest de fleste sidene her nå men får liksom ikke helt inn dette med rør enda så du får ha meg unskyldt.

Hvis jeg sier at musikksmaken min er fra rolig til ganske kraftig og rocka blues, samt noe 60 og 70 talls rock samt de vanlige hifi parameterene, altså Kari Bremnes til Katie medlua så er man omtrent der jeg ønsker å være.

Hvis jeg bestiller fra Motron, kjell hva bør jeg velge. ( kan godt kjøpe noe dyrt bare det er bedre enn det jeg har nå 6l )

Lars.

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    2,877
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Dette skal vi jo finne ut av.

Men først - de to i midten - er topp-platen (forsterkeren) merket ECC85 der ?

De to ut på sidene, klarer du å lese noen symboler på rørene ? Det kan være to slags trykk, et svakt øverst med store grålige tegn, og et annet trykk med mere tydelige tegn, hvit eller annen farge.

Sannsynligvis har du grey plate-rør nå, dvs. de flate platene inni røret har en mørk grå eller blågrå farge. Men av og til sitter det black plate-rør med forsterkeren, disse er kullsorte. De store KT88 er grey plate. Klarer du å se noe mht plate-fargen på de to små-rørene ute på siden ?

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2009
    Poster
    1,084
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    De to på sidene ( v1 og v ) står det tungspam tror jeg W7015 på gul skrift

De i midten er 6nl med noe stjerner og noe greier på.

Alle rørene er lyse grå inni

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2009
    Poster
    1,084
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    E det er sikkert tungsram hehe

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    2,877
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Ja, da skal du bare kvitte deg med alle fire. De er alle dårlige til Music Angel.
    Hvor kommer Tungsram-røret fra ? Kjøpte du forsterkeren brukt ? Tror ikke kineserne utstyrte den med Tungsram ....

Du bør velge Telefunken ECC85 sammen med GE 5814A, 3-mica "extra support rod" (fra rundt 60-tallet). Det blir en totalt annen forsterker. Husk at det må være ekte Telefunken, dvs. diamant-symbolet <> støpt i glassbunnen.

Du kan alternativt benytte det nyere GE 5814A (70/80-tallet, kun vanlig 2-mica) - kan også være merket RCA 5814A - også et kjempegodt rør, litt mer klart og skarpt, men som regel blir det helt fint med dette også. Egentlig smak og behag, noen liker det nyere bedre.

Andre muligheter her:
    http://avforum.no/forum/receivere-fo...ml#post1032338
    og her:
    http://avforum.no/forum/receivere-fo...ml#post1096095

Og husk, selv om jeg skisserer noen billige løsninger, som RFT-rør, så blir dette nødløsninger - de gode dyre rørene ligger i en helt annen klasse lydmessig.

Newcomer Suse sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2009
    Poster
    18
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg står mellom disse rørene:

1960-61 GE 5814A 5814-A tubes-3 mica, 2 rods,O getter
    1957 GE JG-5814A 5814-A tubes-3 mica, 2 rods, D getters

Er det noen stor forskjell på O og D-getter?

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    2,877
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Forskjellen vil her ikke være stor, men den eldre D-getter spiller med en smule mer trykk nedover i frekvensområdet og mer avdempet topp. Begge rør egentlig like gode, men legger vekten på litt forskjellige områder.

Newcomer Suse sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2009
    Poster
    18
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Saft suse!
    Da falt valget på D-getter.
    Disse skal kombineres med Telefunken ECC85. Venter også på et par RCA clear top (ECC82). Blir spennende å høre!

Newcomer espennor sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2008
    Poster
    200
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Kjell B.

Rør til rock/metal.

Ja da har jeg etter lengre testing to rør-kombier til de som spiller rock/metal - to kombier da vi jo har to utgaver av MA - den gamle med 12AT7 i inngangen og den nye med 6N1 (ECC85) i inngangen (de to midt-posisjonene). Som 6N1-erstatning anbefales her 6DT8. Begge kombier er billige.

1) JAN-Philips ECG 12AT7WC (industri-versjon med grønn eller blå skrift) + nyere RCA/GE 12AU7A eller 5814A.
    Etter forslag fra zeezar her. RCA skal være rød ny logo. RCA 12AU7A er samme rør som GE 12AU7A. Røret er produsert av GE og er dessuten omtrent det samme som nyere RCA og GE 5814A produsert 1970-80. GE-rørene vil ha bokstav-kode, ikke årstall.

Kjell, er dette riktig RCA rør til litt hardere musikk.

Vedlegg 48867

Here is a beautiful pair of vintage NOS NIB NEW RCA 5963 (12AU7A / ECC82) audio tubes, featuring factory-matching-codes. Popular tubes for guitar amps and home stereo audiophile amps.

Construction design of long gray plates and round halo getter, with RCA orange lettering.

All four triode sections tested strong (100-range) with my professionally calibrated B&K 707 mutual conductance tube tester, and also without shorts or leakage. Quality inventory! Thanks.

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    2,877
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Nei det blir ikke trykk nok i midtre/øvre mellomtone - du skal bruke de nyere RCA eller GE 5814A 2-mica, produsert 1970-80 - de gir den riktige lyden til det bruk. Disse rørene er enten merket 12AU7A eller 5814A, eller begge.

Men det skader jo ikke å ha et par 5963 liggende - de er riktig gode hifi-rør til generelt bruk.

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2009
    Poster
    1,084
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Motoman
    Jeg bestillte mine hos Motron: bryn@motron.no

Bruker nå Golden Dragon 12AU7 og ECC85. Dette er jeg meget godt fornøyd med, og skal bruke disse en god stund framover slik at jeg blir godt vant med lyden. Har da de originale 12AU7 rørene, RFT ECC85 (som forøvrig har blitt neste brumfrie etter at jeg koblet forsterkeren på XTZ høyttalerene) og Valvo ECC85 jeg skal sammenligne litt med.
    Kjøpte du de billige eller dyre Golden Dragon rørene. Fikk svar fra Motron at det fantes en RFT produksjon og en trippel mica.

Jeg tok de dyreste jeg så får vi se hva som funker.

Newcomer espennor sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2008
    Poster
    200
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ok, da håper jeg at jeg har bestillt riktige rør her da.

Bestillte disse: 2 matched 1970's GE 5814A 5814-A tube

ble rimelig, 16$ for rørene 11 $ i frakt:-)

Vedlegg 48900

Har fra før 2 av disse på tur over dammen, JAN-Philips ECG 12AT7WC.

Gleder med til å teste "hardrock rørløsningen" som er anbefalt her på forumet:-)

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    2,877
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Ja de GE-rør du har der er JAN-GE 5814A (militær-spec grønn skrift) - de er litt spesielle, men sikkert helt fine til ditt formål. Det er lurt å kjøpe slike brukte rør først - de er mye billigere, så kan man teste og se hva man foretrekker.

Tror dette blir hard-rock ja.

Newcomer
    Medlem siden
    May 2008
    Poster
    90
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja, da tenkte jeg at jeg kunne komme med noen videre refleksjoner over rørvalg, spesielt ettersom min musikksmak også heller i mot metal og hard-rock som jeg ser er mye diskutert her.

Min rørkombinasjon har etter innbrenning og ca 30-40 timer innspilling begynt å virkelig få dreisen på alle typer musikk, også metal!

Men det finnes også unntak. Ta f.eks siste platen til Meshuggah, Obzene. Da jeg så bandet live i fjor var scenen blottet for forsterkere og kabinetter bortsett fra noen små bokser med digitale lys, gitaristene gikk med lyden av seg selv rett i øret, etc. Sånn fremgår det nesten på plate også, iallefall gjennom min MA! Det hele blir _svært_ lite organisk, og den massive bruken av cymbaler overskygger nesten resten av musikken siden den fremstår så udetaljert. Med min forrige transistorforsterker ble lydbildet noe helt annet. Høyttalerene spiller jo også inn her, men forskjellen mellom forsterkerene var enorm.

Men ta TOOL's plate Lateralus og man får virkelig et lydbilde med trykk og dybde, helt klar luft mellom instrumentene og et kullsvart (pun intended) bakteppe. Sånn generelt har røkomboen min gitt den kontrollerte bassen og trykken i mellomtonen jeg var ute etter, og fremdeles mener jeg å høre at jeg har mer å hente på å spille inn oppsettet mer!

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    2,877
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Flott beskrivelse ! Vi trenger alt vi kan få av erfaringer om metal og hard-rock - fra mitt ståsted kan jeg gi noen indikasjoner på hva som kan prøves videre, men andre her har sikkert bedre erfaringer.

Min kommentar ut fra hva som kan oppnås maksimalt vil være at de RFT-rørene vokser ikke inn i himmelen, de er billige rør og anbefalt på det grunnlag.

Klart bedre rør vil være Telefunken ECC85 (kan love detaljering UTEN overdrevne cymbaler !), nyere Philips ECC85 og Siemens ECC85. Det siste (Siemens) blir for mykt, med mindre det kombineres med JAN-Philips 12AU7A/5814A.

Se ellers smårørstråden her om ECC85.

Active Motoman sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2005
    Poster
    335
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Hornman
    Kjøpte du de billige eller dyre Golden Dragon rørene. Fikk svar fra Motron at det fantes en RFT produksjon og en trippel mica.

Jeg tok de dyreste jeg så får vi se hva som funker.
    GD ECC85 rørene kostet 250 pr stk, og ECC82 var vel ca 150 pr stk. Matching kom i tillegg. Han sa ingenting om billige/dyre rør til meg, så det vet jeg ingenting om. Bilde av rørene mine ser du her http://static1.avforum.no/minhifi/us...11b5d7a432.JPG

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2005
    Poster
    21
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

hallelujah!

Endelig. Nå tror jeg lyden sitter der den skal.

Jeg har et par Telefunken ECC85 i senter posisjonen og har så langt vært mest fornøyd med GE 5814 (rød skrift) i de yttre posisjonen. Nylig kom jeg over et par RCA 12AU7 long black plate rør. Monterte de nå i kveld. Dette ble en utrolig bra kombinasjon sammen med Telefunken rørene.

Nå er lyden både varm og detaljert, med trykk i bassen samtidig som mellomtone og diskant er krystallklare. På toppen av det hele har stemmene fått denne nesten magisk behagelige lyden.

I mitt oppsett er dette så langt det beste jeg har prøvd.

God helg alle sammen. Nå må jeg ta en lille ved siden av en kald en!

Side 17 av 35 FørsteFørste ... 7 13 14 15 16 17 18 19 20 21 27 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •