Gode små-rør til Music Angel XD-800 (KT88) - Side 16

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 16 av 35 FørsteFørste ... 6 12 13 14 15 16 17 18 19 20 26 ... SisteSiste
Viser resultater 301 til 320 av 684
    Newcomer espennor sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2008
    Poster
    200
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av Kjell B.

Det sikreste er å benytte TAD-rør i 12AU7-posisjonen - inngangsrøret betyr mest for lyden, og her er nok ekte NOS det jeg vil anbefale.

Så da vil det være GE og Sylvania 12AT7 som vil anbefales. For de som har nyere MA med 6N1, så er det jo mange spennende USA-rør som kan prøves i inngangen og med TAD som 12AU7, se de siste smårørs-oversiktene, der TAD-røret er nevnt.

Hvis vi ser på RFT-rørene, så er RFT ECC81/12AT7 godt nok til å gå inn som inngangsrør - og da vil GE 5963 og GE 5814A (flere varianter) passe fint i 12AU7-posisjonen.

Ditt GE 6201 12AT7WC - er det black plate eller grey plate ? 2- eller 3-mica ?

Da vil jeg si 3-mica, black plate, platene er ikke sorte i ordets rette forstand men mørkegrå, identisk farge med platene på KT88-98 rørene som er merket med Electron, som fulgte med ampen.

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    2,877
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

KT88-rørene er grey plate (om enn litt på den mørke siden), så i sterkt lys er rørene dine enten klart grå eller nærmest helsorte. Grey plate vil vanligvis være en smule lysere enn KT88-rørene.

Er fargen omtrent den samme på 12AU7 og 12AT7 ??

Medlem siden
    Jan 2008
    Poster
    200
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

KT88-rørene er grey plate (om enn litt på den mørke siden), så i sterkt lys er rørene dine enten klart grå eller nærmest helsorte. Grey plate vil vanligvis være en smule lysere enn KT88-rørene.

Er fargen omtrent den samme på 12AU7 og 12AT7 ??

ja, samme farge på 12au7 og 12at7, da er det vel greyplate da, siden de ikke er helt sorte, fargen er alså grå, dog noe mørk, de har som sagt lik farge som kt88.

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    2,877
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Tror dine GE 5963 har mest potensiale, det kan du prøve sammen med RFT ECC81 (ikke ECC85, det passer ikke i din MA, kun den nye 6N1-versjonen).
    Har du lyst å prøve TAD 12AU7, så gjerne sammen med GE 6201-røret. Da kanskje best om inngangsrøret GE 6201/12AT7 hadde vært et black plate.

Begge varianter gir mye til prisen, men dette blir til en viss grad økonomi-løninger selvsagt.

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    2,877
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av espennor
    Jeg kjøpte 4 stk av disse rørene til 2 av mine MA. ECC 85 RFT NOS

Har dere en god match til disse?[/B]

Kunne ikke motstå disse da de var så billige, samt at de fikk gode skussmål tidligere i tråden:-)

Men hvis du har MA med 12AT7 i inngangen så passer ikke ECC85.

Medlem siden
    Jan 2008
    Poster
    200
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Men hvis du har MA med 12AT7 i inngangen så passer ikke ECC85.

Godt å vite, da er de avbestillt.
    Thanks, :-)

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    2,877
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Derimot passer jo ECC81 perfekt - det er samme rør som 12AT7.
    Kan tipse deg om at RFT ECC81 spiller meget pent sammen med nyere GE 5814A, vanlig 2-mica, disse er rel. billige rør produsert 1970-80. De nevnte GE-rørene selges også merket RCA ny logo.

Intermediate zeezar sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    2,442
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei, godtfolk!

Jeg sitter med en bestilling klar men vil gjerne høre folks meninger, erfaringer, forslag til forandringer/suppleringer/matching. Har lyst til å prøve noen typer utenfor allfarvei; bl.a. RFT, Brimar og Sylvania. Begynner lavt på prisskalaen, to stk. av hver av rørene vil tilsammen koste USD$107.

Sylvania 12AU7WA =6189 =ECC802S ~ECC82/12AU7, 1960s,MB

RFT ECC82 =12AU7 =CV491, 60s or 70s, made in East Germany

Brimar ECC81 =12AT7, status: NOS

GE ECC801S =12AT7WA=6201 ~ECC81/12AT7 , 1960s,military box

Paa forhaand tak!

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    2,877
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Mye bra her til prisen, Sylvania og GE industriversjoner hvis man liker en mere direkte kraftfull gjengivelse. De RFT-rørene er kanskje ikke så dynamiske - der blir det smak og behag. Jeg er mer imponert over RFT ECC81, 85 og 83. Og det må som her være de gamle med stor halo-getter. Brimar kan være variable - ofte mere på den myke siden med sterk bass. Interessant å høre hva du mener om dem.

Intermediate Sub-Lock sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2004
    Poster
    506
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Skamesjå...
    BILLINGTON GOLD RFT ECC 85 + EG 5814a trippel mica i en mk3, ville dette ha spilt godt på mine Klipsch RF-82 på følgende musikk:
    " metall, via akustisk/Dire Straits/Pink Floyd/Mike Oldfield ut til techno/dance(fest musikk) og topp20"
    Nå ser jeg forsterkeren er solgt, men moro å se hva man har gått glipp av

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    2,877
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Ja dere som spiller rock/metal får komme med gode forslag.

I MA-tråden nå nylig kom jo dette forslaget frem:
    JAN-Philips ECG 12AT7WC + RCA ny logo 12AU7A. Og det til til lav pris !
    RCA 12AU7A er samme rør som GE 12AU7A. Røret er produsert av GE og er dessuten omtrent det samme som nyere RCA og GE 5814A produsert 1970-80.

Jeg har som nevnt der selv testet denne kombien (på min musikk da), og make til rå kraft og punch skal man lete lenge etter. Kun ikke så mye finesse og mikrodynamikk som med andre rørkombier. Jo tror gjerne dette må være det rette til rock/metal.

For de som har nyere MA med 6N1, så kan man for å oppnå et lignende resultat godt anvende 6N1 i inngangen, men da må det være det russiske Voskhod Kaluga 6N1P-EV (= 6H1Pi-EB) pluss samme RCA/GE 12AU7A/nyere 5814A som ovenfor. Eller bygge om inngangen til 12AT7 ved å flytte på et par ledninger - dette er vist med bilder i egen tråd.

Ellers vil jeg jo anbefale (til 6N1-MA) det rør som ligner mest på 12AT7, nemlig 6DT8 (black plate og grey plate) - dette kunne jo prøves sammen med et JAN-Philips ECG 12AU7/5814A (industri-versjon med grønn skrift). 6DT8 spiller ellers som en drøm sammen med Telefunken ECC82, men da blir jo prisen noe høyere.

Vi har dessuten den dyre all-round kombien Siemens E81CC 3-mica double support + GE 5814A 3-mica "extra support rod". Den bør også klare moderne sound.

Flere MA-venner får komme med gode bidrag her.
    Hvilke små-rør er gode til metal, etc. ?

Intermediate Sub-Lock sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2004
    Poster
    506
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tusen takk for at du kliner til med masse info nok en gang Kjell. Noe som gjør at jeg sitter på gjerdet er at jeg har nok effekt, og er vel fornøyd med lyden, men rør virker spennende, og Klipsch skal jo være god match i det henseende. Skal, skal ikke..

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    2,877
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

For de som lurer på hvem i all verden det var som produserte disse rørene merket Philips ECG, så er forholdet som følger: Philips kjøpte i 1980 Sylvania Electronic Components Group (forkortet ECG) - så disse Philips-rørene ble laget i samme fabrikk som Sylvania - de har derfor et typisk nyere Sylvania-utseende og lyd. Rørene er altså produsert (eller ihvertfall merket/pakket) etter 1980. Uten tvil gode rør til sitt formål, og som vanlig for klassiske rør er de generelt bedre enn moderne produksjon.

JAN-betegnelsen betyr til militært bruk.

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    638
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Leste at E80CC trekker mer strøm enn vanlige 12AU7, byr det på problemer? Skiller de seg på noe vis fra tilsvarende ECC82 lydmessig?

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    638
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nå leser vi snart April, så da er det forhåpentligvis klart for lansering av "nye Mullard". Virker som de holder en seriøs linje kvalitetsmessig, så det kan jo bli spennende dette!

TechTube Valves - Blackburn MicroTech Solutions

Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    2,442
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg skippa RTF og Brimar-rørene og gikk for Tungsram ECC82/12AU7 og Sylvania ECC801S/12AT7WA etter å ha konferert med treff på Google og respons her inne.

Noen som vet hva som står på utenlandsk her?

Ellers består bestillinga av Sylvania 12AU7WA og GE ECC801S/12AT7WA som nevnt i innlegg #308. Hvor lenge etter å ha satt i rørene (mtp. innbrenning) kan man si noe om lydsignatur etc.?

Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    2,442
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av zeezar
    Noen som vet hva som står på utenlandsk her?

Svarer meg sjøl her.. Fant på audioasylum.com en tråd om dette.
    "Check to see if the tube has a small aluminum tag on the inside, attached to the anode post. This tag is usually numbered.

Denne taggen skal være fabrikkmerket for at røret er en Tungsram, etter hva jeg skjønner. Mysteriet oppklart.

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    2,877
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Rør til rock/metal.

Ja da har jeg etter lengre testing to rør-kombier til de som spiller rock/metal - to kombier da vi jo har to utgaver av MA - den gamle med 12AT7 i inngangen og den nye med 6N1 (ECC85) i inngangen (de to midt-posisjonene). Som 6N1-erstatning anbefales her 6DT8. Begge kombier er billige.

1) JAN-Philips ECG 12AT7WC (industri-versjon med grønn eller blå skrift) + nyere RCA/GE 12AU7A eller 5814A.
    Etter forslag fra zeezar her. RCA skal være rød ny logo. RCA 12AU7A er samme rør som GE 12AU7A. Røret er produsert av GE og er dessuten omtrent det samme som nyere RCA og GE 5814A produsert 1970-80. GE-rørene vil ha bokstav-kode, ikke årstall.

2) GE 6DT8 (nyere med grønn skrift) + JAN-Philips ECG 12AU7/5814A (industri-versjon med grønn eller blå skrift).
    6DT8 er den 6N1-erstatning som ligner mest på 12AT7. GE er nyere produsert 1970-80. Alternativt Sylvania 6DT8 black plate. Det finnes også et Sylvania black plate 12AT7 for de som har lyst å prøve denne kombien på den gamle MA'en.

JAN-Philips rørene er produsert/merket 1980-90.
    Jeg har testet disse kombiene og her blir det rå kraft og punch mer enn finesse og mikrodynamikk.

Medlem siden
    Jan 2008
    Poster
    200
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Rør til rock/metal.

Ja da har jeg etter lengre testing to rør-kombier til de som spiller rock/metal - to kombier da vi jo har to utgaver av MA - den gamle med 12AT7 i inngangen og den nye med 6N1 (ECC85) i inngangen (de to midt-posisjonene). Som 6N1-erstatning anbefales her 6DT8. Begge kombier er billige.

1) JAN-Philips ECG 12AT7WC (industri-versjon med grønn eller blå skrift) + nyere RCA/GE 12AU7A eller 5814A.
    Etter forslag fra zeezar her. RCA skal ha være rød ny logo. RCA 12AU7A er samme rør som GE 12AU7A. Røret er produsert av GE og er dessuten omtrent det samme som nyere RCA og GE 5814A produsert 1970-80. GE-rørene vil ha bokstav-kode, ikke årstall.

JAN-Philips rørene er produsert/merket 1980-90.
    Jeg har testet disse kombiene og her blir det rå kraft og punch mer enn finesse og mikrodynamikk.

Takk Kjell.
    Hvor kan jeg få kjøpt disse, har du en link?

Mvh
    Espen

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    2,877
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Du kan prøve her:

JAN-Philips 12AT7WC

Og for GE/RCA-rør:

12AU7 Tubes in Stock

Vacuum Tubes, Inc., Vacuum Tubes, Electron Tube, Radio Tubes, Audio Tubes, Industrial Tubes, Guitar Tubes, Capacitors, Tube Sockets, Tube Testers

De to sistnevnte mailer du og sier du skal ha RCA eller GE 5814A produsert 1970-85 (og med hvit skrift hvis det er GE). Det er mange andre firmaer også du kan kontakte. RCA/GE finner du også på eBay.

Side 16 av 35 FørsteFørste ... 6 12 13 14 15 16 17 18 19 20 26 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •