Gode små-rør til Music Angel XD-800 (KT88) - Side 13

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 13 av 35 FørsteFørste ... 3 9 10 11 12 13 14 15 16 17 23 33 ... SisteSiste
Viser resultater 241 til 260 av 684
    Active Motoman sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2005
    Poster
    335
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Da fikk jeg tak i ett matcha par med RFT ECC85 på ebay til under 150 kr med frakt. Hva kan man forvente av disse? Ser det allrede er noen som har anskaffet disse, og kanskje vil gi en tilbakemelding. Fulgte også med sokler, som kan være greit å ha.

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    2,877
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

De bør oppleves som betraktelig bedre enn 6N1. Mere detaljer, bedre bass, mere musikalsk riktig gjengivelse.

Selv har jeg et lager av RFT produsert for Siemens i 1970, og derfor merket Siemens - de kan være marginalt bedre, men ikke sikkert. Utseende inni som RFT. RFT ansees idag som et riktig kvalitetsmerke.

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    2,877
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Data-koder for viktige rør.

Et rørs produksjonsdato er jo veldig interessant, siden lydkvaliteten endret seg opp gjennom årene, også når rørene i stor grad beholdt sitt utseende.

Her skal vises kodesystemet for de populære GE-rørene.

Før 1967:
    Fire siffere som inkluderer årstallet direkte.
    62-47 betyr uke 47 i året 1962

Etter 1967:
    To bokstaver, den første er måned, den andre indikerer år.
    A = 1967.............L = 1976................V = 1985
    B = 1968............ M = 1977...............W = 1986
    C = 1969 ............N = 1978 ...............X = 1987
    D = 1970 ............P = 1979 ...............Y = 1988
    E = 1971 ............Q = 1980 ...............Z = 1989
    F = 1972 ............R = 1981
    H = 1973 ............S = 1982
    I = 1974 .............T = 1983
    J = 1975 .............U = 1984

Det er vanskelig å finne eksakte data for disse bokstav-kodene, så ovenstående kan inneholde feil i størrelsesorden et år opp eller ned - da visse bokstaver ble sløyfet. Uansett får man et klart bilde av rørets alder.

Viktige europeiske rør kan finnes her:
    Mullard, Philips, and Valvo Tube Codes

Active Kong Arne sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    315
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei Kjell

kan du gi meg rørtips(gammel MA), bruker nå philps minwatt og rca cleartop
    synes dette er litt friskt i toppen.... har liggende de 4 Siemens E81CC triple-mica double getter rørene jeg kjøpte nye etter råd fra deg for lenge siden(du bestilte vel likt defra), disse kunne kanksje brukes sammen med.......

PCC88 rørene har blitt knall bra!!!
    spørs om man burde sikret seg 3 til

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    2,877
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Ja de Siemens bruker du sammen med GE 5814A (kan også være merket 5814WA). Perfekt kombi - alle varianter av 5814A (grey plate) matcher flott.

Så velger du bare den årgang og variant av 5814A du liker best.

Gamle GE 5814A, før 1960, lyder spesielt varmt og fyldig. Så blir de slankere i lyden ettehvert som man går opp til nyere årganger, men jeg synes de nyere 1970-80 også er perfekte. Det er bare å velge.

De gode 5814A har hvit skrift - noen med rød skrift er også gode, men mere analytisk.

Uansett årgang, de beste er med 3-mica.

Ellers enig - de PCC88 er kjempegode, men må brennes godt inn før lyden faller på plass. Skyldes nok høy alder.

Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    315
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei

ja det var virkelig stor forskjell! og låt MYE bedre en philips miniwatt og rca cleartop i mine ører, strammet soklene litt i samme slengen og må gå bort til høytaler for og høre noe sus (jeg som trodde det var noe galt med blokkene) dette ble en stor oppgradering igjen !

bruker nå GE trippel mica som er godt brukt , 5 stjerner i ene blokken og uten stjerner i andre (har ikke andre trippel mica...)

har du noen link til hvor man kan få tak i noe slikt?

Sitat Opprinnelig postet av Kjell B.

Ja de Siemens bruker du sammen med GE 5814A (kan også være merket 5814WA). Perfekt kombi - alle varianter av 5814A (grey plate) matcher flott.

Så velger du bare den årgang og variant av 5814A du liker best.

Gamle GE 5814A, før 1960, lyder spesielt varmt og fyldig. Så blir de slankere i lyden ettehvert som man går opp til nyere årganger, men jeg synes de nyere 1970-80 også er perfekte. Det er bare å velge.

De gode 5814A har hvit skrift - noen med rød skrift er også gode, men mere analytisk.

Uansett årgang, de beste er med 3-mica.

Ellers enig - de PCC88 er kjempegode, men må brennes godt inn før lyden faller på plass. Skyldes nok høy alder.

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    2,877
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Kong Arne

har du noen link til hvor man kan få tak i noe slikt?

Dette er topp-rør, USA på sitt beste. Så det er dessverre ingen billig-løsninger.
    Du finner dem av og til på eBay, men det sikreste er nok norske Motron, jeg vet han har et stort lager av GE 5814A, mange der er 5 Star 3-mica og "extra support rod".

Medlem siden
    Jun 2005
    Poster
    335
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da har jeg fått mine RFT ECC85 rør. Byttet ut de som fulgte med forsterkeren, og fikk ganske mye brum i høyttalerene. Hva kan det komme av? Setter jeg inne de "gammle" er det bare litt lav summing, som nesten ikke er hørbart. Problemet med disse er at det ene røret bare virker i noen minutter før den ene kanalen detter ut.

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    2,877
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Er det de gamle eller de nye som detter ut ? Du får prøve forskjellige kombinasjoner - bytte høyre venstre, m.m. og se hvordan det påvirker brum.

Medlem siden
    Jun 2005
    Poster
    335
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    RFT rørene brummer i begge kanalene. Det ene røret som fulgte med forsterkeren detter ut. Har sendt mail til Motron nå, så er jeg sikker på å få noe som virker!

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2007
    Poster
    93
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    flaks at du sa ifra, skulle akkurat til å kjøpe ett par RFT rør!
    noen som har noen mistanke om hva som kan være galt?

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    2,877
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Jeg kjøpte noen her som var helt flotte:

ECC85 / 6AQ8 Siemens Röhren Tubes NOS bei eBay.de: Elektronenröhren (endet 02.03.09 21:22:36 MEZ)
    (Tubeshop-24 - de har 100% positive tilbakemeldinger)

De er merket Siemens, men på bildet ser man at det er RFT. Selektert for Siemens.
    RFT pleier å være god kvalitet. Merk at de ekte Siemens ECC85 ikke er så gode lydmessig, faktisk er RFT for en gangs skyld bedre.

Men Motron er jo det sikreste mht rør og driftssikkerhet.

Newcomer
    Medlem siden
    May 2008
    Poster
    90
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

GE 5814A og RFT ECC85 på plass!

Hei,

Da var min nyeste MA på plass i anlegget, leveres nå med GE5814A fra fabrikk, men jeg skiftet ut både disse og 6n1-rørene med disse:

PAIR of GE 5814A/12AU7A/ECC82 5 STAR AUDIO HI-FI TUBES! on eBay, also NOS Tubes, Tubes, Vintage Electronics, Electronics (end time 10-Feb-09 00:11:46 GMT)

ECC85 RFT NOS TUBES VALVES 1 PC on eBay, also Valves Electronic Tubes, Audio, Vintage Electronics, Consumer Electronics (end time 25-Mar-09 22:35:08 GMT)

Det jeg kan si sånn rett ut fra førstelytting er MYE bedre kontroll på bassen (Raising Sand med Krauss/Plant "buldrer" ikke mer), samt at diskanten er mykere, men likevel detaljert og oppløst (Radka Toneff er snillere på god guff enn før). Videre føler jeg at det siste av "sløret" forsvant fra lydbildet, og at detaljene virkelig kommer frem!

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    2,877
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Ja sånn skal det gjøres.
    De der GE-rørene er av den nyere årgangen som utmerker seg ved klar diskant pluss den samme musikaliteten som de gamle hadde. Jeg liker dem selv veldig godt.

Og dine RFT ECC85 har du kjøpt fra en anerkjent engelsk rørhandler til flott lav pris. RFT (øst-tysk) er ikke alltid så gode som de store vestlige fabrikantene, men akkurat ECC85-røret får godkjent hos meg. Det er bedre enn Siemens sitt ECC85.

Du har fått mye for pengene her.

Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    315
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei

hos Motron hadde de GE 5814A og 5814WA(milspec) triple mica grey plates

milspec? er det de med grønn skrift? er de like gode?

Sitat Opprinnelig postet av Kjell B.
    Dette er topp-rør, USA på sitt beste. Så det er dessverre ingen billig-løsninger.
    Du finner dem av og til på eBay, men det sikreste er nok norske Motron, jeg vet han har et stort lager av GE 5814A, mange der er 5 Star 3-mica og "extra support rod".

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    2,877
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

5814A og WA er begge kjempegode med hvit skrift, bør unngå de med grønn skrift.

5814A/WA med rød skrift er også interessante, men lyder mer analytisk og klart - ikke helt den varmen de med hvit skrift gir. Men i rett kombi er de "røde" også gode.

Så du bør angi hva du ønsker her mht farge og spørre etter hva han har. Tror vel han har alle varianter.

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2008
    Poster
    31
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

testing

No har eg prøvd ein del rør og kommet fram til den beste kombien for meg i denne omgang GE 6bk7b+telefunken ecc802s.Eg har prøvd GE 6bq7a med siemens ecc82,philips ecc82 og telefunken ecc802s.Mullard pcc88 mot dei same 12au7 røra,Sjølv om det var nokon gode kombier er dette det beste eg har høyrt til no. eg skjønner kvifor luxman brukte dette røret!
    rør eg har prøvd:GE 6BQ7A
    GE 6BK7B
    RCA 6BK7B blackplates
    mullard pcc88
    phillips pcc88
    siemens ecc82 single getter
    philips ecc82
    telefunken 802s

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    2,877
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Kjempe-interessant resultat.

Generelt finner jeg at GE-rør matcher de beste Siemens og Telefunken - bedre får man det ikke.

Til GE 6DT8 eller GE 6BK7B grey plate inngangsrør har jeg selv følgende liste over gode 12AU7: Mullard box plate M8136 (musikalsk åpen lyd), RCA 12AU7A Cleartop (mer dynamikk, litt lysere), nyere GE 5814A, evntl. merket RCA ny logo, og for mere klar punchy lyd: Siemens E82CC short plate og Telefunken ECC82 (et long plate-rør).

Til GE 6BK7B anbefaler jeg dessuten (som nevnt i oversikten) spesielt Telefunken ECC82 - dette røret får ansees som en billigere utgave av Telefunken ECC802S - begge disse spiller med autoritet fra bunn til topp - ECC802S en smule glattere og mer detaljert. Disse Telefunken long plate-typer er mer oppløste enn de lignende Siemens - samtidig med skikkelig tyngde i bunnoktavene.

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2008
    Poster
    31
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Eg prøvde og rca 6bk7b blackplates ny logo.Det var nye rør men fekk høg brum i den eine kanalen, så det blei med ein kort test og det vart ikkje så bra som GE,
    Er det problemer med brum støy i nye rør?Dei var billige så eg gidder ikkje sende dei tilbake.

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    2,877
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Disse TV-rørene ble jo ikke opprinnelig designet til audio, så enkelte eksemplarer eller produkssjonsserier kan gi mikrofoni eller brum. Det er bare å kassere de. De er jo billige som du sier.

Side 13 av 35 FørsteFørste ... 3 9 10 11 12 13 14 15 16 17 23 33 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •