Gode små-rør til Music Angel XD-800 (KT88) - Side 12

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 12 av 35 FørsteFørste ... 2 8 9 10 11 12 13 14 15 16 22 32 ... SisteSiste
Viser resultater 221 til 240 av 684
    Newcomer MacBeth sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2007
    Poster
    94
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Pcc88/ecc88/6dj8, Matched Pair Phillips, Nos 1974

Fikk tak i på ebay, PCC88/ECC88/6DJ8, MATCHED PAIR PHILLIPS, NOS 1974, beskrevet som:

New matched pairof Phillips Miniwatts PCC88 preamp tubes, nos from 1974, these are premium quality low noise tubes.

These tubes were made in Holland in the Herleen factory to a high standard, although rated for 7.2 volts, when use in standard 6.3 volt for any ECC88/E88CC/6DJ8 & 6922 types of application they give great performance with the benefit of lower noise and longer life.
    Men, da jeg testet dem i 6N1-posisjonene så fikk jeg bare spraking og susing i høyttalerne, selv om jeg ikke hadde noen signaler inn fra CD-spilleren. Jeg slo av og skiftet til andre rør og da var alt OK. Hva kommer denne sprakingen av? Skulle ikke disse rørene passe istedet for 6N1-rørene?

Sitat Opprinnelig postet av Kjell B.

Ja de to PCC88 er trolig samme fabrikant, eller ihvertfall ganske like. Og med Mullard PCC88 og Telefunken ECC802S skulle du være i høysetet hva klar organisk lyd angår. Så gratulerer med det rørsettet. Perfekt for Music Angel.

Helt klart at vi må ta en oppsummering av PCC88 etterhvert - denne nesten-ekvivalenten for ECC88 passer godt i Music Angel som 6N1-erstatning. Siden PCC88 også ofte kan benyttes i de tallrike high-end preampene designet for ECC88/6922, er prisene på full fart oppover.

PCC88 gir en mørkere, tettere og mer kompakt punchy lyd enn ECC85, men ellers finner man klare slektskap innen de forskjellige fabrikantene. PCC88 er altså forskjellig fra både ECC81 og ECC85 lydmessig.

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    2,877
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av MacBeth

Men, da jeg testet dem i 6N1-posisjonene så fikk jeg bare spraking og susing i høyttalerne, selv om jeg ikke hadde noen signaler inn fra CD-spilleren. Jeg slo av og skiftet til andre rør og da var alt OK. Hva kommer denne sprakingen av? Skulle ikke disse rørene passe istedet for 6N1-rørene?

Det har jeg ingen forklaring på annet enn at rørene dine er defekte. Prøv å rengjøre pinnene for sikkerhets skyld. Noen ganger har NOS-rør litt tynnere pinner, slik at kontakthylsene også bør strammes litt med en mini-skrutrekker.

Jeg har testet et dusin PCC88 i min siste Music Angel og de spiller helt flott.

Newcomer MacBeth sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2007
    Poster
    94
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da har jeg filt litt på pinnene på rørene, og klemt forsiktig sammen de kontakthylsene som jeg synes så vide ut. Samme resultat. Høyre høyttaler spraket og suste. Så byttet jeg om på rørene, og det ble helt stille. Hmmmm. Slo av raskt, men skal teste litt til.

Er det forskjell på to slike "like" rør, dvs. må et rør være på høyre side og et på venstre?

Og hvilke av rørene er egentlig til høyre og venstre høyttaler? Er de to rørene på venstre side til venstre høyttaler og høyre til høyre?

Kan det røret som lagde susingen på høyre høyttaler virke OK på venstre, eller er det fremdeles defekt?

Det har jeg ingen forklaring på annet enn at rørene dine er defekte. Prøv å rengjøre pinnene for sikkerhets skyld. Noen ganger har NOS-rør litt tynnere pinner, slik at [/FONT]kontakthylsene også bør strammes litt med en mini-skrutrekker.

Jeg har testet et dusin PCC88 i min siste Music Angel og de spiller helt flott.

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    2,877
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Dessverre - rørene dine er ødelagt. Det spiller ingen rolle hvilken side de settes på. Og data for PCC88 er helt ukritisk, selv med avvikende rørdata skulle røret fungere fint i Music Angel.

Det nærmeste jeg kommer, er at rørene dine er utbrente - de fungerer muligens såvidt på 7,2V glødespenning, men ikke lavere. Kan du se om de gløder ? Prøv to PCC88 fra en helt annen leverandør.

Newcomer
    Medlem siden
    May 2008
    Poster
    90
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

MA+SA1750, smårør (

Jeg har en MA med GE 5963 i 12AU7 soklene, og de standard kinesiske 6N1 i "12AT7"-soklene (min kom med gammelt deksel og ny innmat som jeg har lest om her på forumet, for øvrig kjøpt av turbo-bass (England) på ebay.uk.co, god service!)

Kjører min MA på System Audio 1750 og opplever at engelen drar ut en dypbass av disse som jeg kunne se langt etter tidligere! Akustisk musikk låter helt fantastisk, og stemmer kommer frem og får virkelig glanset seg i rør-spotlighten

Jeg er dog ute etter 3 forbedringer:

a) En _anelse_ snillere diskant/mellomtone. Radka Toneff (Some Time Ago) blir faktisk (i mine ører) en anelse skingrende når hun virkelig drar på. Dette har blitt bedre etter hvert som forsterkeren har fått kjørt seg litt, men jeg er usikker på om smårørene som nå sitter i vil "kjøres inn" til at diskanten vil sitte pent på mine SA.

b) Enda bedre basskontroll. Ved avspilling av f.eks Gorillaz (Demon Days, både cd og Live-DVD) så viser MA stålkontroll av de mange små basselementene til SA, det går både dypt samtidig som det er tørt og tight (noe jeg absolutt har hungret etter lenge) Men ved noen typer musikk, være seg ren akustisk musikk eller andre "rene" innspillinger, så kan både bass-strenger og basstromme få det til å "dure bass" over resten av musikken. Kanskje litt kronglete forklart, men jeg gjør mitt beste

c) Et bredere/fullere lydbilde. Dette tenker jeg kan komme med både innspilling av forsterker og til dels HT (jeg er andre eier av 1750'ene, men de har stått ubrukt i ca 3-4 mnd), men om det finnes noen stalltips til rør som kan svinge tryllestaven i denne retningen, så mottas tips med takk!

Det skal nevnes at signalkilde nå er en Playstation3, og jeg vet selvsagt at det vil bety mye å få en dedikert cd-spiller i hus (om noen har tips til det mottas det også med takk!), men tenkte likevel jeg skulle lufte litt av mine førsteinntrykk av kombinasjonen MA+SA iallefall!

Igjen må jeg bare få takke for all den gode infoen her! (som rimelig raskt førte til forsterkerkjøp)

Mvh
    Joakim

(Som nå sitter med en bunke nye cder, vin i glasset og rørmagi stuen...)

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    2,877
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Ja det er bare å velge blant de mange NOS-rørene. Så snart du kvitter deg med 6N1-røret vil de fleste av problemene være løst.

Så skal du velge en annen 12AU7 enn GE 5963, som GE 5814A 3-mica, Philips Miniwatt ECC82 (= Amperex Bugle Boy 12AU7) eller Siemens E82CC ("short plate").

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    2,877
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Kong Arne
    Fikk faktisk mine rør i går og ble egentlig ganske fornøyd

De var meget døde i toppen med en gang jeg testet de, men etterhvert så kom diskanten ganske bra! testet ikke lenge nok, men det ble nok en oppgradering i forhold til de orginale harmonix rørene som satt der.
    jeg ba om litt mer "god" dyp mellomtone og litt mindre "frisk" diskant
    og det fikk jeg! ble også litt stammere bass, så takk for godt råd!

Takk for tipset tilbake her - jeg skal teste dem grundigere - la dem bli innspilt en ukes tid og så kan det være du har rett. Syntes jo det var rart såpass gamle rør ikke var perfekte. Er i gang med Telefunken PCC88 nå og skal kjøre Siemens etterpå, sammen med mange typer 12AU7, så får vi se hva det blir.

Det som er helt klart, er at Siemens PCC88 har god bass og er snille i topp-registeret - noe som kan passe mange.

Ja kan bare bekrefte at disse gamle NOS Siemens PCC88 han selger i Finland er av høy audio-kvalitet, men ved første gangs bruk må de innspilles, eller ihvertfall stå med strømmen på en ukes tid før lyden normaliseres.

Så blir gjengivelsen mer tight og dynamisk og diskanten klar, og man kan høre den flotte Siemens-mellomtonen som Siemens ECC88 ellers er kjent for. Klarhet kombinert med varme - altså NOS rør-magi slik de gode europeiske rørene kan det.

Så anbefalingen gjelder fortsatt: PCC88 Siemens kan anskaffes fra
    RPM Developments Oy - Webstore

rpmfi-1@rpm.fi

Newcomer
    Medlem siden
    May 2008
    Poster
    90
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    2,877
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Ser ut som en god short plate E82CC - en av de beste 12AU7 sammen med USA-rør.

Newcomer telecaster sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2008
    Poster
    196
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei Kjell!
    Har fått fatt på
    4 stk Phillips Miniwatt ECC 81 12AT7
    4 stk Siemens E81CC (6201)
    4 stk GE JG-5814A 3MG made i USA

ser du noen fornuftig kombinasjon av disse, evt andre rør jeg burde
    lete etter for å få en riktig kombinasjon med disse?

som vanlig med stor takk for all hjelp! :grin:

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    2,877
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Det er jo fine saker du har fått tak i der.
    GE JG-5814A 3-mica er en fin gammel type - disse gamle GE-rørene skaper virkelig musikk. GE-røret passer godt til Siemens E81CC, men er egentlig et rør som går godt sammen med det meste av de mer analytiske europeiske 12AT7-typer.

Til Philips Miniwatt ville jeg kanskje gått for RCA Cleartop 12AU7 som det beste matchende USA-rør, men ellers er GE også fint her. Det kan bli en vel tykk mellomtone, derfor er RCA-røret enda bedre (mer nøytral match).

RCA Cleartop: et populært rør fra 60-tallet som er long plate og med side-getter, derfor klar topp.

Newcomer telecaster sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2008
    Poster
    196
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    her er en interessant link. Kanskje de kan lage moderne rør med NOS kvalitet?
    TechTube Valves - Blackburn MicroTech Solutions

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    2,877
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Men de er teknologisk annerledes - spennende prosjekt ihvertfall. Så kanskje ....

Active Motoman sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2005
    Poster
    335
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hva er det som gjør et NOS rør bedre enn nyproduserte rør, og er det ikke eventuelt mulig å lage "replika" rør som er like gode? Om jeg vil ha noen billige og nyproduserte rør, hva bør man generelt gå for.

Har testet Golden Dragon, Electro Harmonix og JAN Philips 6922/ECC88 i min CD-spiller som alle er billige rør. EH falt i grunn best i smak der.

Vil prøve noen billige ECC85 og 12AU7, da jeg har problemer med at en kanal faller ut i min MA

Newcomer espennor sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2008
    Poster
    200
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg hadde litt skraping i bassene på den ene høytaleren i front.
    Etter litt prøving og frem og tilbake kom jeg nå fram til at det måtte være
    V1 AU7 som var ødelagt. Dette kom frem etter ca 8 mnd spilling, vanskelig å si hvor mange timer da..
    Jeg byttet rører med ett NOS JAN/Phillips 5751 og det funker utmerket.
    5751 røret er egentlig kjøpt inn til en gitarforsterker, men det funker aldeles flott her.

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    2,877
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Ja de rørene som følger med forsterkeren er gode klassiske rør, men velbrukte. De er der bare for å demonstrere den gode lydkvaliteten. Så får man etterpå kjøpe inn NOS-rør som er lite eller ikke brukte.

Music Angel er velkonstruert, også på den måten at de enkelte rørtrinnene fungerer selv når rørene ligger godt utenfor spesifikasjonene. Så et 5751 kan sikkert fungere der et 12AU7 egentlig skulle stå her. Greit å få inn slike erfaringer også.

Newcomer espennor sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2008
    Poster
    200
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Ja de rørene som følger med forsterkeren er gode klassiske rør, men velbrukte. De er der bare for å demonstrere den gode lydkvaliteten. Så får man etterpå kjøpe inn NOS-rør som er lite eller ikke brukte.

Music Angel er velkonstruert, også på den måten at de enkelte rørtrinnene fungerer selv når rørene ligger godt utenfor spesifikasjonene. Så et 5751 kan sikkert fungere der et 12AU7 egentlig skulle stå her. Greit å få inn slike erfaringer også.

Mulig jeg oppgradere med nye smårør etterhvert, har brukt litt vel mye på hifi de siste 6 mnd.. Måtte bare bruke ett jeg hadde liggende.

Jeg kjøpte mine MA KT88 den 16 juni 08' lurer på hvilken variant jeg har?

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    2,877
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av espennor

Jeg kjøpte mine MA KT88 den 16 juni 08' lurer på hvilken variant jeg har?

Muligvis den med grid stop-motstander fjernet - da ser du 1 ohm- motstander istedenfor 10-22 kohm. Se bilder i egen tråd. Du må ha av bunnplaten og ta et bilde - kan også sendes meg på pm. Du kan også med forsterkeren avslått skru volum opp på max, deretter måle motstand fra inngang til gitteret i 1. rørtrinn (12AT7) - de to rør er koblet speilvendt. Her måler du 1. grid stop, det kan være 1 ohm eller 10-22 kohm. Det samme fra anoden 1. trinn til gitter 2. trinn (begge på ett og samme 12AT7) - da måler du 2. grid stop-motstand. Du må ev. konferere med en rørhandbok for sokkel-diagram. Ta ut rørene der du måler.

Men husk - alle versjoner av Music Angel lyder flott - dog altså hørbare forskjeller - slik at nyere nok er bedre, særlig mht å drive tyngre høyttalere. Mht. kvikkhet, impulsvillighet og artikulering i mellomtonen synes jeg nok den gamle 1. versjon er best. Men den krever nøye matching med høyttaler - og er best på eldre innspillinger, kan lettere bli for energisk i øvre mellomtone (men det kureres 100 % med en god vintage preamp).

Newcomer
    Medlem siden
    May 2008
    Poster
    90
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da har jeg fått i hus disse to rørtypene:

2 stk RFT ECC85

2 stk GE 5814A 5-star (på eskene er det et svart triangel bak tallet)

Begge parene er NOS/NIB.

Ga 12 pund for RFT-rørene, og 27 dollar for GE-rørene, er dette to ok kjøp?

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    2,877
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

GE 5814A finnes i flere varianter med både 3-mica og 2-mica. Oftest grey plate (anbefales), men også som black plate (brukbar i spesielle applikasjoner - matching). Her vises bilder av to varianter.

Til venstre sees den beste 3-mica typen. Den kjennetegnes av at røret på begge sider har en ekstra support rod (tynn stang) fra nedre mica-plate og opp til nest øverste, hvor den går over til en bredere blank stav opp til øvre mica og på den ene siden helt opp til getter-ringen. Det ser ut som double getter support, men er det ikke (for sammenligning se bilde av Siemens E81CC med ekte double getter support i første innlegg i denne tråden).

Den tynne stangen (og den bredere blanke platen øverst) sees litt til venstre for midten på røret til høyre. Den karakteristiske dot-koden (prikker på glasset) til GE sees også der.

Dette røret (3-mica extra support rod) beskrevet ovenfor finner man også i handelen merket RCA 5814A - da som RCA old logo (den gamle velkjente røde eller hvite RCA-logoen). RCA produserte aldri selv noen 12AU7-varianter, bortsett fra 12AU7A Cleartop. Så alle andre RCA 12AU7 vil være produsert av andre, og typisk er det GE-rør, som i dette tilfellet.

Til sammenligning skal vises (bildet til høyre) et mye nyere 5814A produsert av GE (har dot-koden) og merket med RCA ny logo (rød tykk "computer-skrift"). Slik logo ble brukt etter 1970 - og det viste rør kan godt være produsert 1980. Disse nyere 5814A er faktisk et sjeldent eksempel på at også de senere rørene kan være svært gode - en annen lyd mye mer fokusert på klarhet og detaljer, men fortsatt en enestående musikalitet.

Side 12 av 35 FørsteFørste ... 2 8 9 10 11 12 13 14 15 16 22 32 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •