Gode små-rør til Music Angel XD-800 (KT88) - Side 11

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 11 av 35 FørsteFørste ... 7 8 9 10 11 12 13 14 15 21 31 ... SisteSiste
Viser resultater 201 til 220 av 684
    Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    2,877
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av beaver
    Kan 8416 brukes istedet for 12AT7 - det ser ut til at strømmen er rett?
    MEN?

Med hilsener Beaver :-D

Dette er kanskje et 12DJ8 ?
    Mao 12V på pin 4 og 5 og uten noen kobling til pin 9 - det går ikke i 12AT7-sokkelen på Music Angel som jo kjører med 6V via midtpunktet pin 9.

Newcomer overland sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    182
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei
    Noen som kan forklare hva som er forskjellen i mellom 6AQ8 ECC85 og RFT ECC85 rør?
    Mvh
    Overland

Newcomer MacBeth sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2007
    Poster
    94
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    6AQ8 er vel den amerikanske typebetegnelsen på det europeiske røret ECC85, eller omvendt. RFT ECC85=6AQ8 er et rør produsert av den tyske produsenten RFT.

Sitat Opprinnelig postet av overland
    Hei
    Noen som kan forklare hva som er forskjellen i mellom 6AQ8 ECC85 og RFT ECC85 rør?
    Mvh
    Overland

Newcomer overland sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    182
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei og takk for svar.Hva er forskjellen i lyden mellom 6AQ8 ECC85 og RFT ECC85?
    Mvh
    Overland

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    2,877
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av overland
    Hei og takk for svar.Hva er forskjellen i lyden mellom 6AQ8 ECC85 og RFT ECC85?
    Mvh
    Overland

Det finnes som sagt en rekke fabrikater av ECC85 = 6AQ8, hver med sin lyd.
    RFT er et av dem - et rør som gir veldig mye til prisen, men er ikke så godt - spiller ikke helt så rent og homogent - som de beste.

Se ellers side 6 i denne tråden om ECC85.

Active Kong Arne sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    315
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei

har du handlet fra dette stedet før?

PCC88 Siemens kjøper du fra RPM Developments Oy - Webstore
    rpmfi-1@rpm.fi

utrolig treg, etter en del venting bekreftet han at penger hadde kommet, men han hadde tatt tidlig ferie så skulle han sende rør 5 januar, men har ikke kommet noe, og ikke respons på mail.....

post fra Finland tar jo ikke så lang tid...

Sitat Opprinnelig postet av Kjell B.
    De rørene jeg nevnte er lett å finne, og ganske billige også, da de er forholdsvis nyoppdagede som gode audio-rør og finnes i store mengder (PCC88 er dog i ferd med å bli mere sjelden) Alle disse er gamle TV-rør.

rpmfi-1@rpm.fi

RCA 6BQ7A og Sylvania 6AQ8, søk på eBay eller internett
    (USA-forhandlere)

De vanlige high-end rør-butikkene fører ikke disse rørene, da de fortsatt er for billige til å være spekulasjonsobjekter. Men lagrene rundt omkring er nok under oppkjøp, slik at disse skal bli den neste generasjonen dyre audio-rør.

Det Philips-røret du nevner er et NOS-rør av nyere produksjon - typisk steril 6922-lyd. Philips ECG USA har egentlig ikke noe å gjøre med de fine gamle europeiske Philips-rør.

Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    315
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da kom det et svar etter et par mail

Hello. Sorry I did not make it until today.

It´s been really busy January. Apologies.

Anyway, today I sent the tubes for you with priority mail.
    Hope customs do not open the parcel.

Br,

Markus

Sitat Opprinnelig postet av Kong Arne
    Hei

rpmfi-1@rpm.fi

utrolig treg, etter en del venting bekreftet han at penger hadde kommet, men han hadde tatt tidlig ferie så skulle han sende rør 5 januar, men har ikke kommet noe, og ikke respons på mail.....

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2007
    Poster
    10
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

6 B S 8

6BK7 er derimot en fin dobbeltriode som kan brukes istedenfor 6N1 og ECC85.
    1) I tidligere diskusjon har du(Kjell) nevnt 6BS8 som erstatning for 6N1. Er det noen merker her som har spesielle kjennetegn?
    2) Kan PCC88 og ECC88 brukes om hverandre?
    3) I andre fora har man spurt om UCC85. Hva er dette?
    Som det ble sagt tidligere - læring er for alle.

Hilsen Beaver

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    2,877
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei

rpmfi-1@rpm.fi

Ja prøvde noen PCC88 der - det var ekte Siemens, en litt eldre serie, ikke så dynamiske og detaljerte som de jeg selv har fra før - så jeg anbefaler ikke han så mye mer. Var veldig sen også.

Motron vet jeg hadde noen riktig gode PCC88, men så koster de jo også.

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    2,877
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av beaver
    1) I tidligere diskusjon har du(Kjell) nevnt 6BS8 som erstatning for 6N1. Er det noen merker her som har spesielle kjennetegn?
    2) Kan PCC88 og ECC88 brukes om hverandre?
    3) I andre fora har man spurt om UCC85. Hva er dette?
    Som det ble sagt tidligere - læring er for alle.

Hilsen Beaver

1) 6BS8 er svært likt 6BQ7A - vil tro man får nær de samme resultatene - men har ikke testet noe systematisk, bare såvidt prøvd. Men dette er jo nettopp noe for dere nyblivne rør-entusiaster - prøv mye mer enn det jeg har nevnt.

2) I en krets spesielt designet for ECC88 kan ofte PCC88 fungere tilfreksstillende.

3) U-rørene er for høy glødespenning, som 26V - dette da de ble brukt i serie direkte på nettet, 110V eller 220V.

Men det er helt korrekt - verden er fortsatt full av topp-rør hvis man designer eller bygger om til andre glødespenninger enn 6V og 12V. Så den muligheten kan også utforskes. Det finnes mange varianter med glød lavere enn 6V og høyere enn 12V. Og med samme spesifikasjoner som standardtypen (som har 6V eller 12V). Dere bør anskaffe kataloger fra de store rør-leverandørene - disse finnes (som gjentrykk) i antikk rør-butikker, etc. på nettet.

Skal man være pirkete, så vil av en ukjent grunn variantene med lave glødespenninger lyde en smule bedre. F.eks. kan 6SN7 lyde litt bedre enn 12SN7 fra samme periode. Men forskjellen kan generelt godt være svært liten.

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2008
    Poster
    23
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    2) I en krets spesielt designet for ECC88 kan ofte PCC88 fungere tilfreksstillende.
    Men ikke omvendt; hvis kretsen er laget for PCC88 (tilsvarende) ligger det (minst) 7,0V som glødespenning, og det blir for mye for 6922/ECC88/6DJ8 (6,3V). Vil nok ikke henrette rørene tvert, men sette ned levetiden drastisk.

Bernt K

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2008
    Poster
    31
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Var på roteloftet på jobben igjen!lette systematisk gjennom allt og fant diamanten.Eit telefunken ecc802s rør som var havnet i feil eske, så no har eg to og det høres meget bra ut.Dessuten fant eg noen pcc88 fra mullard,valvo og philips,det var bare eit av kvar men siden mullard og philips røret ser heilt identisk ut innvendig testet eg dei samen.det virker som bassen går dypere og eg har mistet den tynne lyden som var på 6n1 røra men diskan og mellomtone er like detaljert.Så no er eg foreløbig fornøyd(legger ved bilder)

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    2,877
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Ja de to PCC88 er trolig samme fabrikant, eller ihvertfall ganske like. Og med Mullard PCC88 og Telefunken ECC802S skulle du være i høysetet hva klar organisk lyd angår. Så gratulerer med det rørsettet. Perfekt for Music Angel.

Helt klart at vi må ta en oppsummering av PCC88 etterhvert - denne nesten-ekvivalenten for ECC88 passer godt i Music Angel som 6N1-erstatning. Siden PCC88 også ofte kan benyttes i de tallrike high-end preampene designet for ECC88/6922, er prisene på full fart oppover.

PCC88 gir en mørkere, tettere og mer kompakt punchy lyd enn ECC85, men ellers finner man klare slektskap innen de forskjellige fabrikantene. PCC88 er altså forskjellig fra både ECC81 og ECC85 lydmessig.

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2008
    Poster
    31
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Smile

Ja de to PCC88 er trolig samme fabrikant, eller ihvertfall ganske like. Og med Mullard PCC88 og Telefunken ECC802S skulle du være i høysetet hva klar organisk lyd angår. Så gratulerer med det rørsettet. Perfekt for Music Angel.

Helt klart at vi må ta en oppsummering av PCC88 etterhvert - denne nesten-ekvivalenten for ECC88 passer godt i Music Angel som 6N1-erstatning. Siden PCC88 også ofte kan benyttes i de tallrike high-end preampene designet for ECC88/6922, er prisene på full fart oppover.

PCC88 gir en mørkere, tettere og mer kompakt punchy lyd enn ECC85, men ellers finner man klare slektskap innen de forskjellige fabrikantene. PCC88 er altså forskjellig fra både ECC81 og ECC85 lydmessig.

Ja no treng eg ikkje subben!Det var ein del el84 rør av forsjellige fabrikater på loftet, er det nokon som har forslag til ein liten 15w forsterker til bruk på hytta?

Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    315
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

PCC88----> MC 2A3 pre.amp

Fikk faktisk mine rør i går og ble egentlig ganske fornøyd

De var meget døde i toppen med en gang jeg testet de, men etterhvert så kom diskanten ganske bra! testet ikke lenge nok, men det ble nok en oppgradering i forhold til de orginale harmonix rørene som satt der.
    jeg ba om litt mer "god" dyp mellomtone og litt mindre "frisk" diskant
    og det fikk jeg! ble også litt stammere bass, så takk for godt råd! så får jeg teste mer i helgen... og nyte gurgle lyden

de RCA black plate rørene du anbefalte er det nok mulig jeg bommet på.
    Du skrev vel noe om ny/gammel logo... de jeg kjøpte ble veldig klare/høytspillende i lys mellomtone, ikke ubrukelig, men noen lyder fikk en litt rar klang, men der har sikkert jeg bommet på årgang tenker jeg...

Ja prøvde noen PCC88 der - det var ekte Siemens, en litt eldre serie, ikke så dynamiske og detaljerte som de jeg selv har fra før - så jeg anbefaler ikke han så mye mer. Var veldig sen også.

Motron vet jeg hadde noen riktig gode PCC88, men så koster de jo også.

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    2,877
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Fikk faktisk mine rør i går og ble egentlig ganske fornøyd

1) De var meget døde i toppen med en gang jeg testet de, men etterhvert så kom diskanten ganske bra! testet ikke lenge nok, men det ble nok en oppgradering i forhold til de orginale harmonix rørene som satt der.
    jeg ba om litt mer "god" dyp mellomtone og litt mindre "frisk" diskant
    og det fikk jeg! ble også litt stammere bass, så takk for godt råd! så får jeg teste mer i helgen... og nyte gurgle lyden

2) de RCA black plate rørene du anbefalte er det nok mulig jeg bommet på.
    Du skrev vel noe om ny/gammel logo... de jeg kjøpte ble veldig klare/høytspillende i lys mellomtone, ikke ubrukelig, men noen lyder fikk en litt rar klang, men der har sikkert jeg bommet på årgang tenker jeg...

1) Takk for tipset tilbake her - jeg skal teste dem grundigere - la dem bli innspilt en ukes tid og så kan det være du har rett. Syntes jo det var rart såpass gamle rør ikke var perfekte. Er i gang med Telefunken PCC88 nå og skal kjøre Siemens etterpå, sammen med mange typer 12AU7, så får vi se hva det blir.

Det som er helt klart, er at Siemens PCC88 har god bass og er snille i topp-registeret - noe som kan passe mange.

2) Det var kanskje 6BQ7A du mente ? Ja disse finnes i to RCA-varianter, gammel og ny logo - den nye er klar og fin, med spiss topp - jeg liker dem godt, men hvis dette blir for mye av det gode, så er typen med gammel logo mye snillere over hele registeret.

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2008
    Poster
    13
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

PCC88 Tuber

NOS Telefunken PCC 88 sammen med GE 6DT8 grey plates er "underveis"

Lurer dog på om følgende rør kan brukes i 6N1 posisjon:

7737 7730 NOS GOLD PIN AUDIO TUBES ?

I tillegg venter jeg på VALVO PCC 88 datert, nov.59.
    Disse fikk jeg usannsynlig billig, gjennom en auksjon på e-bay. (bilde),

http://i17.ebayimg.com/03/i/001/2a/fa/4e69_1.JPG

Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    315
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

El34 / 6ca7 ----- Kt88 / ??????

Hei

kjøpte en rør tester som dukker opp om ca 3 uker, kjekt for og "matche" rør etc. Jeg har fått tak i bruksanvisning til den, små rør er jo ikke noe problem men effekt rørene står ikke oppført i listen... EL34 er vel det samme som 6CA7 og det står der
    men KT88 det har vel ikke annet navn, fungerer vel sikkert likt som KT100 og 6550, men ingen av disse står på listen EL34 og KT88 går vel omhverandre
    i forsterkere med litt justering.... men tror du jeg vil kunne måle KT88 rør med 6CA7 innstillinger? (dette ikke for og "matche" rør men for og utelukke feil på dem, sliter litt med et par engler )

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    2,877
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Ja EL34 bør kunne gå bra, men det beste er å bruke innstillingen for 6L6.
    Du får ellers prøve deg litt frem.

Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    315
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Glimmrende!

Da stemmer dette godt! ser det er samme innstillinger på testeren 6CA7/6L5/6L6/6L7

da fungerer nok kt88

Ja EL34 bør kunne gå bra, men det beste er å bruke innstillingen for 6L6.
    Du får ellers prøve deg litt frem.

Side 11 av 35 FørsteFørste ... 7 8 9 10 11 12 13 14 15 21 31 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •