Kraftig stereoforsterker..

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 2 1 2 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 38
    Newcomer ThePatriot sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    152
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Kraftig stereoforsterker..

Er ute etter en forholdsvis kraftig stereo forsterker til å drive enten ett eller to par høyttalere.

Høyttalerne jeg har nå er 2 stk JBL med to 10" elementer som bass, og har på hånden også to stk cerwin med en 10" basselement eller to stk cerwin med 12" element.

Dette skal kun brukes til en fest i ny og ne, og blir ikke stående i stua til vanlig men tatt frem til fest.

Hvilken forsterker trenger jeg til dette, skal være litt trøkk! Trenger jeg en forsterker som har 4X stereo, eller holder det med 2, eller vil det funke dårlig med 4 ht.. ?

Har sett på endel Harman Kardon stereoforsterkere, og evt NAD. Disse er vel strømsterke og bør gi godt trykk.

Hva bør jeg ha? leter da først på bruktmarkedet, da dette ikke skal koste så mye..

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2008
    Poster
    2,306
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvis det er mest til festbruk kan du jo sjekke ut effektforsterkerne til Cerwin Vega også. Har ikke hørt på lydkvaliteten selv, men sett at mange andre her på forumet bruker disse forsterkerne. De innebygde viftene hører du sikkert ikke når volumet er høyt og alkoholinntaket stort :P

[Hi-FI Klubben som selger de forsterkerne]

Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    152
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Eirik84
    Hvis det er mest til festbruk kan du jo sjekke ut effektforsterkerne til Cerwin Vega også. Har ikke hørt på lydkvaliteten selv, men sett at mange andre her på forumet bruker disse forsterkerne. De innebygde viftene hører du sikkert ikke når volumet er høyt og alkoholinntaket stort :P

[Hi-FI Klubben som selger de forsterkerne]

Ja riktig. Men dette blir kanskje i drøyeste laget, er ikke noe så voldsomt jeg er ute etter. Hvordan vil en stereoforsterker fungere med 4 stk forholdsvis store ht. Mister man mye effekt og evt trykk i bassen?

Noen som kan gi preferanser på noen aktuelle Harman modeller, gamle og eller nye..?

Active
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    344
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    NAD har jo fått mye ros for C272 på 2 x 150 W (finnes også som integrert i form av C372 med samme effekttrinn). Mye kraft til prisen og lette å få tak i. Cayin lager også gode og kraftige greier. Vil fraråde deg å kjøre to par høyttalere i parallell på en forsterker, særlig hvis det er snakk om store høyttalere. Du vil fort kunne få altfor lav impedans, noe som utsetter forsterkeren for stor belastning. I verste fall går anlegget opp i fyr og flamme (been there done that). Hvorfor i all verden vi du kjøre stereo med to par høyttalere? Det blir jo bare rot,mann? Stereo = 2 høyttalere!

Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    152
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Dharma
    NAD har jo fått mye ros for C272 på 2 x 150 W (finnes også som integrert i form av C372 med samme effekttrinn). Mye kraft til prisen og lette å få tak i. Cayin lager også gode og kraftige greier. Vil fraråde deg å kjøre to par høyttalere i parallell på en forsterker, særlig hvis det er snakk om store høyttalere. Du vil fort kunne få altfor lav impedans, noe som utsetter forsterkeren for stor belastning. I verste fall går anlegget opp i fyr og flamme (been there done that). Hvorfor i all verden vi du kjøre stereo med to par høyttalere? Det blir jo bare rot,mann? Stereo = 2 høyttalere!
    Heisann og takk for svar.

Ja disse modellene du referer til fra NAD virker veldig bra! Hvorfor jeg vil kjøre stereo med to par ht er jo selvfølgelig for å få mere lyd! Men tingen er vel da to stk C272 med en kontrollforsterker/forforsterker a la C162..

Men slipper ikke helt Harman Kardon, noen som vet hvilke stereoforsterkere de har, både gamle på bruktmarkedet eller nye. Vet de har en digital stereoforsterker 970, men er usikker på hvordan denne vil være..?

Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    152
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Harman Kardon HK 970 er jo ikke i samme effektklasse som NAD C372 men er jo veldig strømsterk med 80 ampere så den holder kanskje til mitt bruk.

Denne er vel digital, så den er vel både mindre og lettere en 372'en..

Newcomer
    Medlem siden
    May 2006
    Poster
    228
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Den er ikke digital. Ja den (hk970) er strømsterk og kan drive ganske store høyttalere, den klarer fint 2x10" og 12". Cerwin er jo ganske lettdrevet i tillegg så det går jo meget bra. Er det jbl e100 du snakker om, de er jo også ganske lettdrevet. Du kan nok koble 2 par høyttalere men pass på at alle høyttalerne er 8 ohm.

Effektforsterkerne til harman er meget bra, NAD yter også bra.

hk har også en 670, den er nesten like kraftig som 970.

Expert BGuarden sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    7,813
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ligger en Adcom effektforsterker på 250watt på "Bruktkjøp" tråden...
    Nok av krefter der vil jeg tro

Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    152
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av geva1
    Den er ikke digital. Ja den (hk970) er strømsterk og kan drive ganske store høyttalere, den klarer fint 2x10" og 12". Cerwin er jo ganske lettdrevet i tillegg så det går jo meget bra. Er det jbl e100 du snakker om, de er jo også ganske lettdrevet. Du kan nok koble 2 par høyttalere men pass på at alle høyttalerne er 8 ohm.

Effektforsterkerne til harman er meget bra, NAD yter også bra.

hk har også en 670, den er nesten like kraftig som 970.

Den er ikke digital nei, ok. Alle ht må være 8ohm ja, ok!

Har forøvrig en XTZ 10.16 sub, kan denne la seg koble til enten HK 970 eller NAD C372? om det evt går blir dette da kanskje unødig?

Takk for innspill! :smile:

Intermediate Leikis sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    729
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Skal du absolutt ha flere høyttalere i "stereo" så kjøp deg en av de eldre Harman Kardon AVR 85 eller no sånt. De er strømsterke og du kan kjøre flere høyttalere i stereo !!
    Billig er de å !

Her er en bra sak.
    Lyst på hjemmekino som ROCKER ? | FINN torget

Her en billigere sak.
    Harman Kardon avr 85 | FINN torget

Newcomer AlexanderK sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    192
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av geva1
    Du kan nok koble 2 par høyttalere men pass på at alle høyttalerne er 8 ohm.
    Hvorfor det?

Intermediate Leikis sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    729
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av AlexanderK
    Hvorfor det?

Fordi at ohm'en ikke skal komme for lavt. Kobbler man på 2 høyttalere på 4 ohm på hver kannal, blir ohm'en 2 ohm. Da blir det veldig tøft å være forsterker.
    2 høyttalere i 8 ohm, blir 4 ohm, da har den bedre sjangs for å drive dem, selv om d også blir tongt å dra.

Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    152
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    I dag var jeg og testet Nad C372 på hifiklubben. Den ble satt opp på et par Dali Ikon 8 og etterpå Dali Concept 10.

Men i det hele tatt så var denne forsterkeren en skuffelse! Med 2x150 watt fra en Nad forsterker så forventet jeg mer!

Fikk ikke tid til å prøve HK970 idag,, så den blir testet til uken,, så får vi se. Prøve å få testet den opp mot tilsvarende ht..

:neutral:

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2006
    Poster
    122
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av ThePatriot
    I dag var jeg og testet Nad C372 på hifiklubben. Den ble satt opp på et par Dali Ikon 8 og etterpå Dali Concept 10.

Men i det hele tatt så var denne forsterkeren en skuffelse! Med 2x150 watt fra en Nad forsterker så forventet jeg mer!

Fikk ikke tid til å prøve HK970 idag,, så den blir testet til uken,, så får vi se. Prøve å få testet den opp mot tilsvarende ht..

:neutral:
    Skriv gjerne om hva du synes om HK970 også, jeg også vurderer disse 2 forsterkerne.
    Litt kjekt med andres perspektiv også.:-D

Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    152
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av sentinel
    Skriv gjerne om hva du synes om HK970 også, jeg også vurderer disse 2 forsterkerne.
    Litt kjekt med andres perspektiv også.:-D

Ja jeg legger inn mine erfaringer og synspunkter når jeg har fått testet denne også..

Snakket forøvrig med en "kjenner" i helga, og han anbefalte XTZ Class A100D II. Han mente for den prisen , eller i dette prisleiet var den muligens den beste stereoforsterkeren..

Vanskelig å få hørt eller testet denne for meg.. men den har de på surround.no for 5000kr..

Er det andre her som har erfaringer eller vet noe om denne forsterkeren?

Expert
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    7,881
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    NAD 372 er da ganske så kraftig?! C10 blir for voldsomme for denne. C8 fungerer VELDIG bra på 372!

Men JBL vil ha masse ofte . HarmanKardon er nok en løsning du burde vurdere iallefall.

Receivere | Stereo | Hi-Fi Center Kjeden

Denne har masse effekt, men ikke like strømsterk som f.eks 970'en. Bruk denne til Frontene( JBL).. også kjøper du en egen effektforsterker til CV'ene du kommer til å få.. og kobler denne inn på HK'en sin sub utgang! Der kommer NAD'en inn i bildet, den drar CV 10" element med bravur, også 12" fungerer relativt bra på 272.

Men du kan jo også kjøpe CV sine egne forsterkere da . Disse fungerer helt sikekrt kjempemessig på CV subbene du skal ha.

Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    152
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av skorob
    NAD 372 er da ganske så kraftig?! C10 blir for voldsomme for denne. C8 fungerer VELDIG bra på 372!

Men JBL vil ha masse ofte . HarmanKardon er nok en løsning du burde vurdere iallefall.

Receivere | Stereo | Hi-Fi Center Kjeden

Denne har masse effekt, men ikke like strømsterk som f.eks 970'en. Bruk denne til Frontene( JBL).. også kjøper du en egen effektforsterker til CV'ene du kommer til å få.. og kobler denne inn på HK'en sin sub utgang! Der kommer NAD'en inn i bildet, den drar CV 10" element med bravur, også 12" fungerer relativt bra på 272.

Men du kan jo også kjøpe CV sine egne forsterkere da . Disse fungerer helt sikekrt kjempemessig på CV subbene du skal ha.

Ja skal få teste et par Harman Kardon forsterkere i løpet av uka nå..

Men etter å ha lest endel på forumet her, så virker den ukjente for meg hvertfal Xindak XA-6960 å være en meget bra sak! Litt dyrere, men allikevel mye hifi for pengene sies det..

Vet ikke hvor jeg evt kan få testet/hørt denne..

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2006
    Poster
    126
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    du kan også sjekke ut c-mark forsterkeren som ligger brukt her

Den er basert på powersoft digam teknologi, som sikles etter med en gang en skal ha en god subforsterker..

EDIT: den blir kanskje litt ekstrem. Så en må evt være forsiktig på volumet. Med en effetivitet på 90-95% bør en fint klare seg uten ekstra strøm også..

Active
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    344
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Go Pa!

Jeg tror at det som best dekker ditt behov, er en kraftig PA-forsterker. Det virker som om lydtrykk er det som teller her, mens andre ting er nokså underordnet (ellers ville du vel aldri vurdert å kjøre stereo med to par høyttalere?). Behringer har høy effekt til en billig penge! Cervin Vega har også kraftige saker i samme lei. HK970 blir nok for puslete, selv om det er en god og strømsterk integrert forsterker til prisen.

Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    152
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    PA forsterker er nok ikke aktuelt for mitt bruk. Men hadde ærlig talt trodd at NAD C372 skulle være nok, men jeg ble skuffet. Kanskje fordi forventningene var høyere enn de burde vært, eller at den kanskje ikke er så god som folk skal ha det til.

Hifi-klubben var heller ikke spesielt fornøyd med denne, og sa flere ganger at de gjerne skulle hatt noe som var en god del kraftigere enn denne C372, selv om selvfølgelig kunne brokobles osv..

Å kjøre stereo med 2 par ht er nok ikke så dumt om man har et stort rom som krever mere lydtrykk, selv om dette ikke blir helt riktig.. men som jeg sa i innlegget så skal disse brukes til fest i ny og ne.. og pakkes bort i hverdagen.

Side 1 av 2 1 2 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •