Marantz stereoforsterkere - strømsterke?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 16 av 16
    Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2008
    Poster
    2,306
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Question Marantz stereoforsterkere - strømsterke?

Lurer på en ting jeg, er Marantz sine forsterkere strømsterke?

Ser at en av de integrerte toppmodellene til Marantz PM-15 som koster 15 000 kroner har en oppgitt effekt på 2x90 i 8ohm kontinuerlig..

Disse dyre forsterkerne har fått veldig bra skussmål i tester, og må vel derfor yte ganske bra per watt? Er Marantz watt noe i nærheten av NAD-watt ?

Håper på mange svar her...lurer på å kjøpe Marantz PM-7001 :?

Intermediate HansMarius sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    1,210
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Svaret på ditt spørsmål er JAAAAA og beyond NAD

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2008
    Poster
    123
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tja.

Jeg har ikke nok sammenligningsgrunnlag for å sammenligne direkte med NAD.

MEN!
    Jeg har hatt Marantz ved tidligere anledninger.
    Min generelle erfaring med Marantz er at de har gode forforsterkerdeler, og sluttrinnene er somregel heller ikke så værst.
    I utganspunktet så vil jeg nok si omtrent akkurat det samme om NAD.
    Men min erfaring med NAD gjelder nok produkter som ikke lenger er i produksjon, og det er mulig tilstanden har endret seg siden jeg hørte på NAD over tid.

Den ene tingen jeg kunne tenkt meg å oppgradere på det jeg har opplevd av NAD såvel som Marantz, er nettopp strømforsyningsdelen.

Jeg ville gjerne anbefalt deg å velge Marantz basert på mine egne valg og erfaringer tidligere, men jeg vil heller at du direkte sammenligner produktene selv, under like forhold, før du bestemmer deg.

Edit:
    Kan nevne at jeg tradisjonelt sett har likt Marantz "lyden" ganske godt. Relativt klangnøytral og med helt kurant ytelse til prisen.

Takk for oppmerksomheten!

Mvh
    KaffiMann

Dependent harman/kardon sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2005
    Sted
    Nord-Trøndelag
    Poster
    16,409
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sett surr.reciveren 8001 testet.
    Manglet bare 5 watt pr kanal på det den de lover i 8 ohm. Det er mye bedre en de fleste konkurener klarer.

Marantz er etter det jeg skjønner et merke som leverer varene og litt til :-)

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2008
    Poster
    2,306
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk for mange bra svar

Ta feks den PM-7001 forsterkeren, den yter 2x75watt i 8ohm kontinuerlig.

Hva klarer den å drive? feks Klipsch RF-82 eller B&W 683 blir vel for mye for denne?

Eller klarer denne forsterkeren kun å drive stativhøyttalere?

- Eirik -

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2008
    Poster
    123
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nå er jo Klipsch stort sett ganske lettdrevne høyttalere, så de kan vel drives av det meste uten at det blir helt feil. Såklart spiller en del faktorer inn, som strømreserver, antall spoler som skal settes i bevegelse, impedansevariasjon og så videre.

Når det er sagt så er egentlig 75W ganske mye lyd nesten uansett hvilken høyttaler du velger. Ihvertfall så lenge den ikke er direkte tung å drive.

Test litt utstyr med egen musikk du, det går veldig fort å bytte ett par høyttalere i ett testrom Litt mer styr når du har kjøpt utstyr du ikke er fornøyd med.

Edit:
    Du må heller ikke undervurdere stativhøyttalere. det er mange gode stativhøyttalere der ute, selv vurderer jeg å gå over til noe smått etterhvert, ikke nødvendigvis fordi jeg vil spille lavere.

Takk for oppmerksomheten!

Mvh

KaffiMann

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2006
    Poster
    1,733
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har hatt forgjengeren PM 7200. Ser at 7100 er oppgitt til bare 100w i 4 ohm, er ikke det ganske svakt? Men den er jo stor og tung noe som er et lovende tegn. Jeg har bare hatt min på lettdrevne høyttalere. Den spilte pent, litt på den varme siden. Stort og rent lydbilde. Men var litt sedat. Manglet litt trøkk/dynamikk. Mange mente den var best på rolig musikk noe jeg var enig i. Tror den er veldig bra til prisen ellers. Men Marantz får jo aller mest skryt for sine CD-spillere.

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2008
    Poster
    2,306
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja er ikke alltid like lett å vurdere det der med watt synes jeg. På store gulvstående modeller må man ha en stor og sterk forsterker, og skal man ha mye lyd ut av stativhøyttalere må man også ha en ganske kraftig forsterker.

Videre har jeg hørt at har man en gulvstående høyttaler, så spiller den høyere enn en stativhøyttaler med samme forsterker, pga at staivhøyttalere ikke er like effektive som gulvstående er..

Hvordan må jeg vurdere dette i forhold til Marantz PM-7001 mot Klipsch RF-82 eller B&W 683 ?

- Eirik -

[Forsterkeren skal forresten benyttes sammen med tilhørende cd-spiller SA-7001]

Intermediate Egon sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2008
    Poster
    716
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Forsterkervalg

Sitat Opprinnelig postet av Eirik84
    Hvordan må jeg vurdere dette i forhold til Marantz PM-7001 mot Klipsch RF-82 eller B&W 683 ?

- Eirik -

[Forsterkeren skal forresten benyttes sammen med tilhørende cd-spiller SA-7001]
    Forsterkervalg til DM683 har blitt diskutert flere ganger den senere tiden her inne. Se f.eks

http://avforum.no/forum/receivere-fo...b-w-683-a.html

http://avforum.no/forum/receivere-fo...bra-match.html

http://avforum.no/forum/receivere-fo...orsterker.html

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2008
    Poster
    2,306
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Egon
    Klarer ikke å finne at Marantz PM-7001 er diskutert i forhold til B&W 683 i de trådene der jeg, så den posten din der var det ikke mye nytte i :?

Expert BGuarden sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    7,813
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk for mange bra svar

Ta feks den PM-7001 forsterkeren, den yter 2x75watt i 8ohm kontinuerlig.

Hva klarer den å drive? feks Klipsch RF-82 eller B&W 683 blir vel for mye for denne?

Eller klarer denne forsterkeren kun å drive stativhøyttalere?

- Eirik -
    Hmmm...
    Tja, men ville nok heller ha satsa på PM15 her da...

Husker at jeg engang snakka med en kjenning og kom frem til at det som var fellesnevneren til Marantz cd'er og forsterkere er at de får en strammere og bedre bassgjengivelse. Har du råd til PM15 så har du vært godt på vei. En av de bedre forsterkerne i 10-20K klassen.

..du får sjekke bruktmarkedet om ei stund.
    Dukker sikkert opp en der før eller senere

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2008
    Poster
    2,306
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av BGuarden
    Hmmm...
    Tja, men ville nok heller ha satsa på PM15 her da...

Husker at jeg engang snakka med en kjenning og kom frem til at det som var fellesnevneren til Marantz cd'er og forsterkere er at de får en strammere og bedre bassgjengivelse. Har du råd til PM15 så har du vært godt på vei. En av de bedre forsterkerne i 10-20K klassen.

..du får sjekke bruktmarkedet om ei stund.
    Dukker sikkert opp en der før eller senere
    Takk for forslag BGuarden :razz: Men jeg tror den PM15 til 15 000 blir litt for dyrt for mitt budsjett. Og selv om den blir for salg brukt for kanskje 10 000 synes jeg dette er for mye å kjøpe brukte ting for.. Med tanke på null garanti og veldig begrenset reklamasjonsrett (kun 5 år totalt)

Intermediate Egon sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2008
    Poster
    716
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Klarer ikke å finne at Marantz PM-7001 er diskutert i forhold til B&W 683 i de trådene der jeg, så den posten din der var det ikke mye nytte i :?
    Nei, PM7001 er ikke nevnt, men derimot en god del andre forsterkere som f.eks Arcam A90, som skal ha gode strømreserver. Denne kan du kanskje få for en 8-9000kr brukt. Men det er kanskje over budsjett? Eller hvis du kun tenker nytt, hva med en NAD 372? Prismessig ganske lik Marantzen, dog kanskje ikke like forfinet lyd? Mange her som sikkert kan fortelle om komboen NAD & BW DM683.

Ellers hørte jeg PM7001 og CD5001 på en stor gulvhøyttaler fra Polk Audio. Det låt ganske bra syns jeg, varmt og fint lydbilde. Dog når man dro på litt over moderat høyt syns jeg nok forsterkeren begynte å slite litt og lyden tendenserte mot forvrengt. Thomas Dybdal hadde noen kvasse s-er, men det har jeg alltid syns om han, så det kan vel kanskje ha noe med innspillingen å gjøre også?

Nå har ikke jeg like mye erfaring med DM683 som mange andre her inne, men vil tro det samme vil kunne skje der? Sikkert helt ok på lave-moderate volum, men forsterkeren vil nok slite litt når du guffer på. Men... har du bestemt deg for PM7001, så ta den med og få koblet den på de høyttalerne du vurderer, så hører du nok fort hva som funker. Det er jo dine ører som gir deg det riktige svaret..

Fortsatt god helg!

Expert BGuarden sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    7,813
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk for forslag BGuarden :razz: Men jeg tror den PM15 til 15 000 blir litt for dyrt for mitt budsjett. Og selv om den blir for salg brukt for kanskje 10 000 synes jeg dette er for mye å kjøpe brukte ting for.. Med tanke på null garanti og veldig begrenset reklamasjonsrett (kun 5 år totalt)
    Har nå sett den solgt fra butikk som demo for under 9K så...

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2008
    Poster
    2,306
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Egon
    Men... har du bestemt deg for PM7001, så ta den med og få koblet den på de høyttalerne du vurderer, så hører du nok fort hva som funker. Det er jo dine ører som gir deg det riktige svaret..

Fortsatt god helg!
    Har ikke bestemt meg helt da men. Vil ha en forsterker som har nok reserver til å dra på også, men samtidig har jeg tenkt på at jeg vil ha forsterker og cd-spiller av samme serien eller ganske likt utseende..

Det ideelle hadde kanskje vært NAD C372 forsterker med Marantz SA-7001 cd-spiller... men kvier meg litt for det utseendemessig i racket :shock:

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2008
    Poster
    2,306
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Vurderer også en stativhøyttaler, B&W 805s.. Noen som har testet Marantz PM-15 eller PM-7001 på disse?

Lest den testen av Lyd og Bilde, og de sier at høyttalerne trives best med en kraftig forsterker..

ps. har lest mange av de andre trådene angående B&W 805, men ikke sett noen vurderinger i fohold til Marantz

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •