Min subjektive oppfatning: Abrahamsen V3.0 + V4.0

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 19 av 19
    Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2008
    Poster
    123
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Min subjektive oppfatning: Abrahamsen V3.0 + V4.0

!!! Oppdatering !!!
    Les siste post først! (#11) Om du gidder kan du heller starte her oppe etterpå (mye unødvendig lesing i så fall).

Hei!

(!!! Før du leser videre beklager jeg for litt lang post !!!)

Tenkte jeg skulle ta en første post her, mulig jeg lager en slags artikkel senere, for å beskrive oppsettet mitt i detalje, da sammen med en mer gjennomgående test av Abrahamsen V3.0 og V4.0.
    Dette er da overhodet ikke aktuelt før jeg har fått spilt inn de nye komponentene skikkelig.

Utstyret befinner seg under følgende forhold:

Jeg ønsker her å gi min oppfatning av lyden på oppsettet >under innspilling< av overnevnte.

Det hele skjer ved hjelp av Foobar2000 satt opp for bruk med ASIO mot en USB DAC av kurant kvalitet, ett par SA 1750, selvflettede 4-leder høyttalerkabler, balanserte kabler mellom for og effekttrinn. En grei platespiller, og ett RIAA trinn som definitivt kunne vært bedre. Og, til slutt; egnet måleapparat, altså ørene mine.

Det første som skjedde når jeg fikk komponentene innomhus var da oppakning og kobling av komponentene. Jeg har av mine egne sære grunner valgt å plassere begge boksene oppå hvert sitt sett av vibrasjonsdempende føtter. Den typen jeg benytter er av alle ting laget opprinnelig for VASKEMASKINER.
    Jeg har hatt særdeles stort utbytte av disse føttene tidligere, og gikk med ett fornøyd glis til innkjøp av samme type, utelukkende for V3 ogV4.

"Hylla mi" er av stål med svart pianolakk, og svart glass, med spikes og "piller" med tanke på underlaget.

Starten på lytteopplevelsen:
    Jeg slo på bryterene bake på for og effekttrinnet, satte meg med små forventninger ned i sofaen og valgte noe forsiktig musikk fra spillelisten min.
    Det hørtes helt forferdelig ut.
    De første fem minuttene (alt var helt kaldt og ny-påslått her), var en lidelse av dimensjoner!
    Bassen var feit, diskanten påtrengende, mellomtonen hadde en fin dimensjon, men alt for fremtredende, den faste og bestemte kontrollen jeg er vant med fra f.eks. Primare i30 var helt borte.
    Jeg valgte noe annen musikk, og tenkte mitt om både Elkjøp og stakkars Abrahamsen.

Etter ett par låter med tortur (jeg satte forøvrig volumet på "50" gjennom de første 3 timene), begynte ting å løse seg mer opp. Mellomtonen fikk fine dimensjoner, instrumentene begynte å finne stedene sine i rommet, diskanten hørtes mere balansert ut, men bassen var fortsatt veldig fremtredende.

På dette tidspunktet begynte jeg å tenke en del på innspillingene mine, fordi det var en enorm forskjell på de forskjellige "platene" jeg spilte. Og jeg var også særdeles overrasket over den tilsynelatende kontrollen systemet hadde over høyttalerne. Jeg forsøkte flere innspillinger, kom etter en stund med prøving frem til "Kombo" med låten "Dirty Martin" fra albumet Cookin' Out. En ganske tight og velmastret plate generelt.
    Ble umiddelbart overrasket over stålkontrollen høyttalerne hadde på notene, dette var nytt for meg, ikke nødvendigvis stålkontrollen, men at de hadde fått en oppgradering nedover i frekvensspekteret!
    Ikke mer bass, men mer korrekt bass kanskje? Ihvertfall på den dype enden av skalaen. Ellers var lyden ganske fin akkurat nå, ca en time ut i innspillingen.

Anlegget hørtes sakte men sikkert bedre ut for hver låt jeg spilte, jeg begynte å revurdere plasseringen av høyttalerne etter 2 timer, og ble passe fornøyd med en ny midlertidig plassering.

Etter 3 timer med å banke vett i forsterkerne må jeg si at den har kommet seg meget mye bare på den korte tiden.
    Jeg brukte 5-6 måneder på å gi SA 1750 juling før jeg synes de hørtes greie ut. Hittil har lydkvaliteten kommet seg fortere enn på det meste annet jeg har hatt av utstyr.
    Er meget spent på hvordan dette oppsettet vil oppføre seg i morgen etter en natt på mer moderate lydstyrker, og eventuelt også ommøblering i stuen.

Det er bare èn ting som virkelig irriterer meg. Og det er at dette oppsettet er UTROLIG kresent på innspillingene jeg har tilgjengelig!
    Du hører så vanvittig mange feil på mastring, og mangler angående gode innspillingslokaler, at det overrasker meg ikke om jeg blir lagt inn på lukket avdeling om ett par dager.

Jeg kommer til å skrive kortere rapporter fremover, for å oppdatere om den eventuelle fremgangen til Abrahamsen V3.0 og V4.0

Takk for oppmerksomheten!

Mvh

KaffiMann

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2008
    Poster
    123
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Vel.

Da har altså tingene spilt seg inn litt over natten, har enda ikke begynt å flytte rundt på ting her. Det ble litt sent i går så jeg er fortsatt fanget i en langsom prosess som kalles "å våkne opp på en søndag".

Mitt umiddelbare inntrykk av forsterkerne er at de har et veldig godt grep over SA 1750'ene. Og jeg synes det er ett nytt driv i de i forhold til tidligere forsterkere jeg har opplevd.

Musikken blir gjengitt i større grad slik den ble innspilt enn med ganske mye annet jeg har hatt opp igjennom årene.
    Har ikke hatt så mye forskjellig av forsterkere, har hatt for det meste integrerte saker. Der har det blitt 8 i rekken hittil. Så disse blir altså på en måte forsterker nr. 9 totalt sett.
    Ellers har jeg også testet en god del utstyr, det krever mye prøving og feiling for å finne de komponentene jeg trives best med.
    Har også eksperimentert med å benytte en integrert til forforsterker, og en integrert til effektforsterker tidligere, dette er en "halvveis-løsning" jeg faktisk til en viss grad kan anbefale for eksperimentering. Om de matches riktig kan du får en større gevinst ut av det hele, det hjelper også godt på å skille strømforsyiningene til for og effekt trinnet.

Da var det sagt.
    V3.0 og V4.0 sammen, gir meg større forventninger nå. Jeg bestemte meg for å kjøpe de i går, helt tilfeldig at butikken hadde det jeg ville ha inne på lager, det var de eneste V3.0 og V4.0 de hadde på den butikken. Uten forventninger satte jeg meg ned (mot all sunn fornuft å kjøpe hi-fi på Elkjøp), og ble sakte men sikkert overbevist om at Abrahamsen er inne på noe.

Utgangspunktet for at jeg ville prøve disse forsterkerne var basert utelukkende på tekniske data. Man kan si så mangt om tekniske spesifikiasjoner, men når man vet hva alle de forskjellige verdiene faktisk betyr, og hva det har å si, samt er helt sikker på at det ikke er data som har ett centimeter-tykt lag av sminke på seg. Er det bare å legge sammen 2+2 (for å si det enkelt), og se på svaret.

Noen vil kalle strømforsyningen på disse for "overdimensjonert", jeg vil kalle det en helt korrekt justert i forhold til utgangstrinnet. Det er bare å ta med impedansevariasjoner på høyttalerne i regnestykket "lyd", det hører med. Jeg skulle likt å se en større høyttalerprodusent som tok seg bryet med å få med disse under forskjellige volum og frekvensspekter. Da hadde nok enkelte tenkt over forsterkervalgene sine noen ganger.

V3.0 og V4.0 innfrir mine forventninger. Foreløpig.
    Jeg vil gjerne si at foreløpig er disse forsterkerne hakket bedre enn Primare i30. Noen vil kanskje protestere, jeg vil da svare at jeg kan sammenligne de som lydmessig ganske like, med unntak av mer dimensjon i Abrahamsen sine kreasjoner, og litt, men bare litt, mer kontroll over den dypere enden av frekvensspekteret. Og dette før de har blitt skikkelig innspilt.

Jeg har testet Hegel på disse høyttalerne, det er greit at mange liker H200, skryter den opp i skyene og så videre.
    Jeg synes det ble for lite driv og trøkk på trommene, litt flisete i toppen ved litt volum, god oppløsning i vokalene, men du så kjedelig å høre på, for lite dimensjon i lydbildet generelt sett. Den høres greiere ut med andre høyttalere, greit, men det mangler noe på den forsterkeren jeg ikke helt klarer å sette fingeren på. Sjel?
    Jeg liker den ikke. Punktum.

Da synes jeg Primare er en mye bedre match til disse høyttalerne. Og nå kommer altså Abrahamsen og skal blande seg inn her.
    Jeg liker det egentlig ikke selv, men er veldig glad for at konstruksjonene han setter familienavnet på faktisk har noe for seg.
    Vet ikke helt hva det er, men disse forsterkerne slipper igjennom ALT. Nesten litt for mye.

Hører enkelte snakker om at det er en litt varm klang i disse. Jeg er delvis enig.
    Den kan kanskje oppleves som varm, men jeg lurte på; er den egentlig det?
    Jeg nevnte i går at jeg måtte plassere om høyttalerne mine etter litt innkjøring. Etter det vil jeg si at jeg oppfatter forsterkerne som mer klangnøytrale. Klart, det er mer å hente, men det begynner å bli lite. Ihvertfall om man tar pris med i beregningen, der har de allerede gått forbi kronene sine i ytelse.

Jeg kommer med mer informasjon etter litt rydding og omplassering.
    Edit: Det kan ta en dag eller to.
    Kom også gjerne med innspill. :-)

Mvh

KaffiMann

Guru Tiger sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    14,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har Abrahamsen selv, og har man høyttalere som passer, så spiller Abrahamsen meget holografisk og pent. IMHO

Det anbefales vel minimum 4 døgn innspilling før du legger det kritikse øret til.

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2008
    Poster
    123
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Heheh!

Jeg liker å være kritisk.
    Se på dette mer som en artikkel under utvikling, og en analyse over hvordan jeg oppfatter endringene i lydbildet under innspillingen.

Jeg pleier å gjøre dette med alt utstyr jeg kjøper.
    Når jeg tester produkter er de ferdig innspilt selvfølgelig.
    Må riktignok inrømme at jeg er ikke alltid enig med produsentene i hvor lang tid det tar å spille inn produktene. F. eks. SA 1750 er ett glimrende eksempel, det tok i overkant av 5 måneder med konstant musikk nesten hele tiden og da tidvis under ganske høyt volum før jeg egentlig ble fornøyd med de.

Jeg forventer egentlig ikke at V3.0 og V4.0 er innspilt før om en måned med konstant belastning. Men de har kommet seg veldig fort hittil. Det blir også lengre mellom innleggene mine etterhvert, etter som det tar lengre og lengre tid før endringene kommer skikkelig frem i lydbildet.

Dette er altså bare en slags presentasjon av min innkjøringsmetodikk om du vil.

Mvh

KaffiMann

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2007
    Poster
    14
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei litt samme erfaring her skuffelse over lyden første tiden men er no blitt hekta av klarheten i lydbildet,har hatt v2 på prøve men ikkje fornøyd med betjening inkludert fjernkontroll som har dårlig rekkevidde har derfor bestilt kun v4,som skal foreløpig oppkobles med parasound pre 2100,dessuten har no v2 streiket har på ein måte låst seg så uråd og betjene svarer verken på knapper eller fjernkontroll,men lys i display.her vert det berre abe effekt.

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2008
    Poster
    123
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da har jeg altså hatt V3.0 og V4.0 i nesten en uke med musikk på.
    I følge data oppgitt fra produsent skulle de nå være innspilt.

Jeg må si at de har åpnet seg litt mer enn sånn de oppførte seg i begynnelsen. Den største oppgraderingen i lydbildet kom nok likevel da jeg satt å filosoferte litt over balanserte kabler, og bestemte meg for å eksperimentere litt.

Jeg syntes det var noe litt snodig med lydbildet, og lurte på om de kablene jeg benyttet kunne ha noe med saken å gjøre. Jeg tok litt Belden 8723 kabel (2x50cm) å forsøkte meg litt med den først. Var egentlig ikke fornøyd med den heller.
    Byttet så den ut med 3 ledere fra en nettverkskabel av grei kvalitet, 2x50cm her også. Åpnet seg litt mer opp i kontrastnivå men det var noe som ikke helt stemte fortsatt. Tok så 4 ledere og lagde 2x50cm flettet firleder to til nøytral og en til hver, varm og kald. Helt kurant, solid, en-tråd/leder nettverkskabel. Jeg har forøvrig laget noe lignende til høyttalerne mine i sin tid,med større kvadrat selvfølgelig. De er terminert med Nordost bananplugger, meget vellydende med mindre du på liv og død skal benytte de håpløse skinnene som følger med høyttalere laget for bi-wiring/amping. Det er noe jeg liker å betegne som Lyd-drepere.

Med nye signalkabler mellom for og effekttrinn kom lyden seg til et nivå jeg syntes levelig. Ble særdeles overrasket over kontrasten og tonene som kom frem i lydbildet, tør påstå jeg har hatt gode forsterkere før, men jeg er imponert over den dynamikken som formelig gnistrer ut av høyttalerne nå.

Jeg har notert meg at enkelte nevner en signatur som kan helle mot det varme fra disse forsterkerne.
    Jeg kjenner meg etter nøye analyse ikke helt igjen akkurat der.
    Klart, det er visse frekvenser i bassområdet som virker litt "mer ivrige" enn tidligere. Men dette er over ett så lite område at jeg tror nesten det må være høyttalerne akkurat i mitt oppsett. Meget trolig er det en liten impedansevariasjon ett sted som forårsaker dette, jeg er ikke sikker. Har lekt meg en del med plasseringer, og jeg finner det lite trolig at det er rommet som er årsaken. Vi må ha i bakhodet at dette er en veldig kraftig forsterker, og når impedansen endres på visse frekvenser vil det muligens kunne merkes, ihvertfall om dette problemområdet blir ytterligere forsterket ved bestemte plasseringer i rommet. Mulig dette er en litt søkt teori, men høyttalerprodusentene pleier å oppgi +/-3db grensene ved en bestemt inneffekt, og i ett bestemt rom, på en bestemt avstand. Om forsterkeren er strømsterk nok, vil uteffekten i et "ordentlig" oppsett, nesten dobles, om impedansen halveres. Riktignok vil en dobling av effekt bare kunne tilsvare ca +3db mer lyd. Men, det er kjent at plassering og konstruksjonsmateriale i rommet/huset ett anlegg plasseres i, har direkte innvirkning på enkelte frekvensområder. Enkelte vil kunne oppleve en "dip" der andre kan få en "kul" i frekvensspekteret. Så i praksis vil disse +3db på en "dip", eller en "kul" bli en del mer. Om lasten varieres nok vil man kunne oppleve en stor forskjell i forhold til frekvensgangen på ett oppsett som er frekvens, og impedansemessig "dødt", eller flatt om du vil.

Jeg noterer meg midlertidig at enkelte lyder i mellomtoneområdet kan virke litt mer dempet, og andre områder litt mer fremhevet med disse nye forsterkerne i forhold til tidligere oppsett. Men ved nærmere analyse av lydbildet kom jeg egentlig frem til at jeg hørte flere detaljer i lydbildet langt tydligere enn tidligere. Kontrastnivået virker med andre ord dårligere ved første inntrykk, men er i realiteten bedre om man går litt i dybden. Jeg tror det er litt på grunn av at detaljene i lydbildet gjengis på en sterkere måte, men på ett kullsvart "lerret" om du vil.
    Uansett hvordan jeg prøver å forklare det er jeg meget imponert over detaljegjengivelsen her, og støynivået er meget behagelig, altså svært lavt.

Diskanten virker ikke tilbakelent på mitt oppsett ihvertfall, på enkelte innspillinger kommer lyden særdeles overbevisende gjengitt også her oppe på den lysere delen av skalaen. Har noen gode jazzgreier der det er noen blåsere og en trommis som bare benytter cymbalene og skarptromma i skikkelig stereolyd. Svært overbevisende gjengitt.

Er det en ting jeg absolutt ikke liker ved disse forsterkerne, er det disse hersens displayene. Blått er kanskje moteriktig, men jeg hadde ihvertfall trivdes langt bedre med en mer oransje glød på disse forsterkerne. Og litt bedre kontrast på skriften sånn at man faktisk har nytte for de. Som det er er de nærmest ubrukelige.

En annen ting som irriterer meg stort, er volumkontrollen.
    Digitale volumkontroller er vanskelige greier å få til skikkelig, og ihvertfall hvis det er jeg som skal dømme den som har blitt laget her.
    Det kommer kneppelyder fra forsterkeren for hvert eneste trinn lyden justeres på skalaen. om jeg ikke har på musikk hører jeg lyden til ett stykke under 30-tallet. Jeg vet ikke hvor langt, jeg pleier ikke å spille stort lavere enn 30. Men jeg liker det ihvertfall ikke.

Utover disse tingene er det egentlig ingen verdens ting å klage over.
    Jeg mener at lyden er mer overbevisende vha. Abrahamsen V3.0 og V4.0, på disse høyttalerne. Enn sammenlignbart utstyr priset ihvertfall til 25 000 fra diverse konkurenter.

Din egen mening må du gjøre opp selv.
    Jeg er ihvertfall meget fornøyd med mitt impulskjøp som var basert på oppgitthet og fortvilelse. Hadde heller ikke hørt på noe fra Abrahamsen i forkant i det hele tatt.

Det neste jeg kommer til å oppgradere blir Høyttalerne. Eventuelt kjøre Bi-amping med 2x Abrahamsen V4.0.

Jeg skulle gjerne postet litt bilder her, men det får vente til en senere post.

Mvh

KaffiMann

Intermediate Vetteman sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    3,922
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Tiger
    Har Abrahamsen selv, og har man høyttalere som passer, så spiller Abrahamsen meget holografisk og pent. IMHO

Det anbefales vel minimum 4 døgn innspilling før du legger det kritikse øret til.
    100 timer ifølge HIMSELF:-D

Til trådstarter.
    Få deg en V4.0 til, da blir resultatet veeeldig mye bedre. Mye mer trykk og veldig mye bedre kontroll på bassen.

Guru Tiger sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    14,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nå er 4 døgn 96 timer så ingen av oss juger noe særlig.

Anyway, jeg har valgt å kjøpe en V4.0 til kun senterhøyttaleren. ops: Da må den jo låte flott, ikke sant.

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2008
    Poster
    123
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Joda, jeg har litt planer om å skaffe en V4.0 til.
    Da for bruk ved Bi-amping, er litt usikker på brokobling, opplever egentlig at det er nok krefter her fra før.
    Dette er 2x70 EKTE watt på alle mulige måter i 8 Ohm!
    Jeg tror helt frivillig på at den yter bortimot det dobbelte i 4 Ohm.

Nå har jeg vel egentlig ikke skrevet så veldig mye om akkurat bassgjengivelsen her, men den er fortsatt under test, for å si det sånn.

Kan nevne at høyttalerne later til å gå litt dypere, og med nesten like mye snert som fra Primare sine forsterkere. Ellers er det litt vanskelig å få skikkelig tak på frekvensresponsen nedover her, er ett par låter der jeg har forventet at det skulle være mer bulder og brak, så velger jeg en annen låt, å da kommer lydene flott frem. Vil påstå at responsen er rimelig flat nedover i oktavene, det er bare større forskjell på inspillingene enn jeg har registrert tidligere.

Jeg har egentlig ikke så lyst å si så mye mer om bassen før jeg eventuelt får meg nye høyttalere. Det kan ta en stund, jeg må finne en verdig arvtager SA 1750 kan levere stafettpinnen til.

O.T:
    Noen som kan ha interesse av ett par gode SA 1750 i kirsebær?
    Har ikke tenkt på noen pris enda, men jeg vil ikke gi de fra meg gratis, for å si det sånn. :-)
    Om jeg får nevnt en pris jeg kan leve med, kan jeg slenge med noen gode kabler, det være seg signalkabler eller høyttalerkabler, kanskje t.o.m. begge deler.

Edit:
    Mr. Tiger, hva slags senter kjører du da? ikke ved brokobling vel? Ganske mye krefter her! Lenge siden jeg hørte så mye lyd fra så fysisk små forsterkere. Abrahamsen & co. må ha lagt seg i selen for disse greiene her.

Mvh

KaffiMann

Guru Tiger sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    14,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Senter er Dynaudio Focus 200C (Long Term Power Handling > 250W)

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2008
    Poster
    123
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Da!

Da har jeg hatt systemet i hus en god stund, Kjører som nevnt Abrahamsen for og effekttrinn samt SA 1750.

Forforsterkeren høres bedre ut nå, den har ikke like mange små mangler som tidligere, vil anslå innspillingstiden på denne til ca 3 måneder med hard bruk. Effektforsterkeren gjorde aldri mye galt, den klarte seg fint med nevnte 100 timer, men den ble meget bedre når jeg droppet terminalene og loddet fast høyttalerkabelen i kretskortet. Etter mange lange timer med testing av kabel havnet jeg til slutt på Cat5 nettverkskabel av høy kvalitet, med sølvlodding og en del gjennomtenkt teori rundt hvilke ledere som skulle gjøre hva ble jeg meget, særdeles fornøyd med lyden.

Signalkablene mellom for og effekttrinn mekket jeg selv, etter en lengre tid med misfornøyde tester av alt mulig rart.

Høyttalerne har kommet seg betraktelig etter den siste tidens småjusteringer, og jeg har endelig myknet de opp til å justere plasseringen mer optimalt, kunne endelig flytte de etterlengtede 10cm bakover.
    Har hatt disse i ca 2 år nå, og de har trengt hver eneste spilletime jeg har gitt de, jeg som trodde jeg var ferdig å spille de inn etter 6mnd, men neida, 2 hele år skulle det gå før bassen satt på rett plass og diskanten slappet litt mer av. Har også fjernet alt overflødig metall i signalveien, det har hjulpet masse, og det er en meget billig justering jeg vil anbefale alle som har mer enn gjennomsnittlig interesse i lyd å gjøre.

Lyden:
    Lyden er meget nøytral og realistisk, jeg opplever den som meget ufarget generelt sett. De av dere som er redd for at de kjære Abrahamsen forsterkerne skal gjøre lyden småfeit eller treig bør bare glemme hele tanken, å heller gå å teste noen selv. Gjerne med noen som har de hjemme, da jeg ikke alltid kan gå god for "kompetansen" på Elkjøp.

Disse forsterkerne selger seg egentlig selv, bare prøv de med passende høyttalere, du kommer helt sikkert frem til ett valg til slutt.

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2009
    Poster
    141
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du vet sikkert dette men her er oppgraderinger som abrahamsen har startet med. Tatt ut fra en mail jeg fikk av Thomas Abrahamsen. Etter hva jeg har hørt blir det en bra forbedring i lyden.

Ellers kan jeg nevne vi nå tilbyr oppgraderingspakker til alle produktene iV-series.
    - Nytt forbedret display (isblå bakgrunn med mørkeblå skrift, vesentligbedre lesbarhet)
    - Ny fjernkontroll mottager. (vesentlig bedre mottak)
    - Dobling av elektrolytter i strømforsyning.(merkbar lydmessigforbedring) til V2.0/V4.0
    - Bytte av emitter motstandskort for høyere klasse A drift. (V2.0 / V4.0)
    - Ny CD frontskuff. (børstet, sorteloksert aluminium)
    - Forbedret software.
    - Nytt "Upgrade" skilt på topplokket.
    Priser:
    -V1.0 1250.
    -V2.0 2200
    -V3.0 1000.
    -V4.0 2200.
    - Alle priser er ink. Mva. eks frakt.

Newcomer Dalakong sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2007
    Poster
    116
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Riktig nok har jeg en V2.0 og en V1.0. Men jeg kan skrive under på at disse oppgraderingene er verdt penga. V2.0 fik et nesten befriende løft. Lyd bildet ble større og instrumentene fikk mer rom rundt seg. Bassen ble adskillig mer kontrolert og er realistisk helt ned i det dypest hørbare. jeg spiller mye metal, og V2.0`n pumper ut, med den største selvfølge, Kontrollert og presist feks Mastedons siste skive "Crack the skye". Jeg blir mer og mer glad i lyden og det er morro å høre gamle "test skiver" igjen.

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2008
    Poster
    22
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Kabelgater

Denne tråden synes jeg er både morsom og interessant. Selv har jeg for tiden en Abrahamsen V3.0 + 2 stk V4.0 og en V6.0. Forsterkerne har jeg lyttet til i ca 1 år og kan bekrefte at de låter bedre jo mer de blir spilt inn.

Mine 2.5 veis høytalere har jeg laget selv. Dokumentasjon her:
    Zaph|Audio - ZRT - Revelator Tower
    Jeg har modifisert ZRT’ene noe. Høytalerne profilerer også mye på å spilles inn.

Personlig synes jeg trådstarteren overdriver betydningen av forbruker kabler i et lydsystem. Forbrukeren velger selv hvilke signal- og høyttaler- kabler som brukes.
    Dersom man setter seg inn i hvordan forsterkere er konstruert, og gjerne har forsøkt å reparere en forsterker, så ser man fort at forbruker kabler bare er en liten del av metallet som lydsignalene vandrer igjennom.

På vei til høyttaler elementene går signalene som regel innom et passivt delefilter, som består av flere spoler, kondensatorer og motstander. Dersom man ruller ut spolen som står i serie med et mellomtone element, måler lengden og tykkelsen på spolekabelen, og finner ut hva spolen faktisk koster, ja så får man et mer jordnært perspektiv på høyttaler kabler.

I selve elementet, f eks en mellomtone, så jobber vekselstrømmen med enda en spole. Av praktiske årsaker er tykkelsen på spolekabelen i elementet mye mindre enn i en vanlig delefilter spole. Forbruker kabler er bare en liten, liten del av den totale kabel gaten.

Tidligere hadde jeg anledning til å teste ut kostbare kabler gratis. En kompis jobbet i en Hi-Fi kjede, og inviterte meg med på mange interessante lyttekvelder. Det ble mye psykologi og følelser. Da sjefen kom med vinflaska, forsvant all fornuft, hehe.

I dag stiller jeg følgende krav til en høyttaler kabel:
    - Den skal være rimelig.
    - Den skal ikke være det svakeste leddet i kabelgaten.
    - Den skal takle alle frekvenser.
    - Den skal være enkel å terminere.

Jeg bruker nå en flertrådskabel av oksygenfri kopper på 2x4.0 kvmm. På Biltema får du 25 meter for kr 400,-

Jeg vil understreke at terminering og god kontakt er vesentlig. Kabelen bør loddes til bananplugger. Plugger, både hann og hunn, bør renses med rensevæske. Som regel er dette godt nok. Har du et oppsett som du er fornøyd med, så kan du vurdere å bytte ut bananpluggene med loddetinn.

Å lodde på kretskortet til forsterkeren er tull. Du ødelegger garantien.

Fest kabelen til terminalen med en slangeklemme, strips eller DUC tape. Så sikrer du god elektrisk kontakt med litt loddetinn. Gjenta dette på høyttaleren.
    Husk at dette også skal demonteres, ingenting varer evig.

Og så var det signalkabler. Det blir eventuelt i neste post. Mye gøy her.

Har fått oppgradert V3.0’en nettopp. Bra saker. Kommer til å sende inn begge mine V4.0 til oppgradering. Dobling av strømbank og renere klasse A drift høres flott ut.

P=2my

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2008
    Poster
    123
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei.

Er helt enig med deg i at å lodde signalkablene rett på kretskortet er unødvendig. Det var mer som en spontan greie som tok litt av. Men så har jeg aldri bekymret meg noe for noen garanti heller.

Ellers så har det seg slik at jeg kjører for tiden uten passive filtre, så jeg har ikke de problemene å bekymre meg over i det hele tatt. Har satt vekk SA1750 foreløpig.
    Du burde virkelig prøve med "solid core" ledninger i stedet for mangetrådet kabel. Bare prøv, du trenger ikke si at du liker det. Men jeg synes det var en forskjell, isolasjonsmateriale utgjør også en forskjell.

Edit:
    Nettverkskabel er forsåvidt ganske billig, du kan få noen meter slengt etter deg om du er frekk nok til å spørre. Jeg likte godt vanlig cat 5 fra draka, har også prøvd litt andre produsenter, ser folk velger litt forskjellig der.

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2006
    Poster
    31
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

angående oppgradering

Er produktene man kjøper nye i butikken i dag "oppdatert" slik at dette kun er aktuelt for produkter som ble kjøpt før man fant ut at dette var nyttige forbedringer?

Medlem siden
    Nov 2007
    Poster
    116
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Frysa
    Er produktene man kjøper nye i butikken i dag "oppdatert" slik at dette kun er aktuelt for produkter som ble kjøpt før man fant ut at dette var nyttige forbedringer?
    Så vidt meg ble fortalt av Thomas Abrahamsen, så er oppgradering kun for de som ønsker det, og du må betale for det.

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2006
    Poster
    31
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ok, takk for svar. Anntar at det står oppå om de er oppgradert da.

Medlem siden
    Nov 2007
    Poster
    116
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Ja

Det blir satt på et skilt med Per Abrahamsens signatur, og displayet vil være is blått.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •