Marantz SR-7400 - Ingen lyd i sub

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 20 av 20
    Active Brummund sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    353
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Marantz SR-7400 - Ingen lyd i sub

Hei,

jeg fikk meg en SR-7400 i går, og er fornøyd med den, men får ingen lyd i subwooferen (en Klipsch RW-12) bortsett fra hvis jeg skrur volument helt på topp. Jeg har koblet opp et par Klipsch RF-35 og en RC-35, har satt L/R til large, center til small og subwoofer = YES.

Suben er koblet på pre-out sub.

Når jeg kjører høyttaler-testen med støy i alle høyttalerne, så får jeg ingen lyd overhodet fra suben, med mindre jeg skrur volumet på den help på topp. Det er omtrent ingen respons i filmer heller, med mindre jeg bruker en veldig kort kabel og skrur volument i bånn; da kommer det en forsiktig brumming.

Noe jeg kan ha glemt her? Kan det være en død pre-out på receiveren? Jeg får ikke verifisert suben da jeg ikke har noen annen receiver med preout.

Expert jfinneru sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    5,983
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    har du prøvd å sette frontene til small bare for å prøve?bruker du koax eller 5.1 in fra dvd, og står sub ved en miss på no i dvd spilleren?
    Videokalibrerer
    AV-tekniker
    Crestronprogrammerer
    AMX Programmerer
    Freelance AV-journalist

afinner@online.no

Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    353
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei, takk for raskt svar!

Prøvde å sette Front L/R til Small, og det var fremdeles ingen respons på speaker-testen (Mistenker at det lille som kommer av støy fra noe annet i forsterkeren som blir plukket opp av sub'n og sendt via signalkabelen, evt. at det er forsterkeren i sub'n som sliter, evt at jeg har kålet noe fryktelig med oppsettet. ) Har prøvd med både coax og optisk fra DVD. Fant ingen mulighet for å skru av sub på dvd-spilleren, heller. (Men siden suben ikke gir lyd fra seg på "speaker test", så ligger kanskje problemet nærmere forsterkeren? Har aldri satt sammen noe sånt som dette før, så jeg er litt grønn. :-)

Guru Peakman sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2003
    Poster
    5,232
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Blir det during hvis du tar på phonokontakten på suben?

Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    353
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja, det kommer fin during som tyder på liv når jeg tar på kontakten til sub'n. Er det et godt tegn for subwooferens del? ;-)

Guru Peakman sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2003
    Poster
    5,232
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tyder på suben funke som bare det

Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    353
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ok, tusen takk for hjelpen!

Da peker det meste på enten feilkonfigurering av forsterkeren eller en død pre-out (eller dalstrøka innafor). Har også prøvd å resete forsterkeren tilbake til fabrikkinnstillingene uten at det hjalp noe.

Expert jfinneru sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    5,983
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    koble den til på preout front og se om den spiller
    Videokalibrerer
    AV-tekniker
    Crestronprogrammerer
    AMX Programmerer
    Freelance AV-journalist

afinner@online.no

Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    353
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Prøvde både LFE og phono-inngangen på suben mot pre-out front L/R, og det var ingen lyd der heller på selv-testingen, og jeg må skru lyden veldig opp før suben slår inn. Ville jo tro at en 12" aktiv sub ville gi mer lyd fra seg enn den gamle passive JVC-drit^H^Hsubwooferen jeg hadde før. ;-)

Edit: Må legge til at jeg er veldig fornøyd med lyden når jeg bruker source direct og audio ex på DV6400. Jeg har også et par SR-35 som jeg ikke har fått satt opp, men jeg venter med dem til jeg har fått subwooferen til å spille. Det blir vel å lese litt instruksjonsbøker på senga i kveld. :-)

Intermediate Burre sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    3,071
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    2 mulige løsninger, som ikke er nevnt:
    1. speaker setup: locked. Da går det an å endre innstillinger i menyen, men de lagres ikke når du går ut. idiotisk av marantz, er kanskje rettet på siden SR5200.(som jg har)

2. DVD spiller-instillingene sier sub-no.

er det forresten frekvensinnstilling på suben?

Intermediate jonia sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2004
    Poster
    696
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har selv en marantz sr-7400, og har ingen problemer med bassen. Nå har jeg riktignok innebygde aktive sub'er i frontene som godtar både lavnivå (fra pre-out) og høynivåsignaler (fra høyttalerkablene). Så da er det ikke like lett å merke mangler i bassen.

Hvordan har du stilt inn delefrekvensen på Marantzen? Med en 12" bør du kjøre deling på 80 Hz (evn. 100Hz).

Dessuten, hvordan kjører du bassbehandling i marantzen? Kjører du bass MIX eller BOTH i oppsettet? Hvis du kjører mix, vil signalene fra sub utgangen på dvd spilleren rutes direkte til frontene dine (fremfor sub'en). Kjører du derimot BOTH, vil suben få samme bass-signlaer som frontene får pluss LFE (LFE går til sub'en uansett). Men det er jo slett ikke alt materiale som har noe særlig med LFE signal...

Du får eksperimentere litt med deleinnstilling, og bassmix, i receiveren, så får du se om det går bedre....

En annen ting, du kjører digitalt med coaxial kabel, da spiller det ingen rolle hva dvd-spilleren er stilt inn på (høyttaler-størrelsene, om du kjører sub eller ikke, og lydnivå-regulering av de forskjellige kanalene). Det digitale signalet går ikke gjennom noen form for behanlding i DVD spilleren, og det er kun ved bruk av 7.1 inngangene på marantzen at DVD innstillingene får betydning. Har du DV6400, har du helt sikkert mulighet for å konfigurere 5.1 utgangene på DVD spilleren, slik at du kan optimalisere lyden når du kjører mulitkanalsmusikk som SACD og DVD-Audio. Ser du vanlig film, vil jeg anbefale å kjøre digitalt. Da skal det bli liv i bassen hvis du har stilt inn anlegget korrekt.

Lykke til!

Medlem siden
    Mar 2004
    Poster
    696
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kom på en ting til...

Du har en innstilling under surround i menyen på Marantzen, her kan du regulere nivået på LFE signalet. Dersom du av en eller annen grunn har klart å sette dette til off, så mister du selvsagt LFE signalet i sin helhet..... Denne bør stå på 0 dB (dette er det høyeste signalet).

Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    353
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei og takk for hjelpen alle sammen.

Bassen er nå løst. Manglende bass skyldtes to ting:

1. Galt oppsett på Marantzen
    2. Feil oppfatning om hva suben egentlig skal gjøre :-)

Jeg hadde satt SW-innstillingen til mix og fikk ikke lyd på noen av CS/PL/...-modusene. Når jeg satte denne til "Both", så ble det liv der. (Spilte nyss Fast & Furious på -32db, og det rocket noe sinnsykt i stua. Jeg sjekket med naboene etterpå, og de sa de ikke hadde hørt noe. Da er i alle fall jeg glad. :-)

Er ellers veldig fornøyd med Marantz SR7400. Litt pinglete fjernkontroll, men pluss for muligheter til å lage makroer og opplæring. Den blir også fryktelig varm, og jeg lurer på om det egentlig er sunt å ha DVD-spilleren plassert direkte over den. (Litt dårlig plass i tv-bordet.)

Medlem siden
    Mar 2004
    Poster
    696
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Samme her....

Den blir veldig varm. De anbefaler å ha 20 cm med luft over receiveren, men jeg har, som du, DVD spilleren rett oppå.... Jeg har ikke hatt problemer, og har sett flere filmer som varer opptil 2 timer på lydnivåer rundt -15 dB. Den blir varm, men det går greit likevel. Lurte på om jeg skulle, for å sikre meg mot eventuelle fremtidige problemer, montere en vifte eller noe inni skapet for å få litt sirkulasjon. Tror det ville hjelpe betraktelig...

Fint at du fikk løst problemet ditt forresten!

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2003
    Poster
    162
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    en mulighet kan jo være å sette forsterkeren over dvd-spilleren. Da løser du to ting:

1. Bedre lufting for forsterkeren
    2. DVD spilleren står mer stabilt

Det var dette jeg fikk anbefalt av Paul på P.M Audio.

Endret pga dum feil! ops:

Intermediate martin sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2003
    Poster
    1,914
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Poco_Niño
    en mulighet kan jo være å sette forsterkeren under dvd-spilleren. Da løser du to ting:

1. Bedre lufting for forsterkeren
    2. DVD spilleren står mer stabilt

Det var dette jeg fikk anbefalt av Paul på P.M Audio.
    Du mener vel å sette DVD spilleren under forsterkeren? :roll:

Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    353
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hepp, det er digg å ha lyd i subwooferen

Jonia, hvordan har du satt opp subwooferen mot Marantzen? Bruker du bare LFE, eller bruker du line-in/høyttalerinngangene også? Og må du skru veldig opp på subwooferen i oppsettet for å få samme lydnivå som de andre høyttalerne?

Guru Snickers-is sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har du ikke en volume bak på suben også da? Kan det være at denne står veldig lavt? Da kan du samtidig eksperimentere litt med fase og delefrekvenser også.

Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    353
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Yup, har også prøvd å justere volumet der. Egentlig ikke så farlig, men en blir jo litt nysgjerrig. :-)

Det er verre at at jeg nå hører en "hiss" fra høyttalerne, selv med volum på laveste (altså hakket før "mute"/lydkretsene slås av). Prøvde å sette den på en annen kurs i huset (og skrudde ut sikringene på de andre), men det hjalp ikke. Hadde da også koblet ut alt utstyr fra kontaktene på denne kursen bortsett fra receiveren. Nå har jeg hatt støyproblemer på en forsterker før, med de samme symptomene og samme type støy. Sukk.

Urk, får høre med butikken. Dette var jo akkurat grunnen til at jeg kjøpte nytt anlegg... Lyden er høy nok til at jeg hører den på en 1 meters avstand på kvelden/natten. Kan høre en during fra selve receiveren, spesielt helt fremme på toppen av fronten. Mulig dette er normalt?

Medlem siden
    Mar 2004
    Poster
    696
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hmm, når det gjelder støy fra elementene er jo dette ganske vanlig. Det suser i diskant og mellomtone, men dette er hos meg ikke hørbart på 1 meters avstand. Når det gjelder lyd i subwooferen, er også dette i og for seg normalt, men ikke i så stor grad som du beskriver.

Jeg kjører NAD effekttrinn, når jeg har dette koblet til kan jeg merke at basselementene (sub'en) har ørlite vibrasjoner og en meget lav brummelyd, dersom jeg skrur opp volumet på sub'en til over kl. 1100 begynner lyden å bli så høy at den kan merkes også med avstand til sub'en.

Men med mine normalinnstillinger på lydnivå på bassene hører jeg ikke noe støy før jeg legger meg ned og lytter med øret bort til bassene. Når jeg kjører receiveren alene blir støynivået ytterligere redusert, da kan jeg skru lydnivået på sub'en til godt over kl. 1400 på forsterkeren før jeg kan ane noe during, dette er et lydnivå jeg aldri noensinne har kjørt på da det sannsynligvis ville ødelegge vitrineskapet med glassene mine i... :shock:

Så støynivå er altså ikke noe problem hos meg.

Når det gjelder during i receiveren, så vet jeg hva du mener. Jeg har også merket denne duringen, men den er jo ikke hørbar på 1 meters avstand selv når det er helt stille i stua, så det er vel ikke noe problem? Med mindre du har en utrolig god hørsel da.... :lol:

Når det gjelder måten jeg har koblet høyttalerne mine på, så har jeg valgt å kjøre all lyd via høyttalerkablene mine direkte via suben til frontene for å sikre en best mulig integrering av sub'ene i lydbildet til frontene. Denne beskrivelsen vil i alle fall bli sammenlignbar med måten det kan gjøres om du har en ekstern aktiv sub med høyttalerterminaler inn og ut. Jeg har nemlig litt spesielle høyttalere der de aktive sub'ene er integrert som en del av fronthøyttalerne. Jeg kjører altså ikke linjeinngangen i det hele tatt...

Her er en link til anlegget mitt: http://www.avforum.no/forum/viewtopic.php?t=6944

Uansett, dersom du kjører linjeinngang på suben, så blir situasjonen en annen og jeg vet ikke hvordan det vil fungere med receiveren, annet enn at du må prøve og feile litt.... Jeg ville anbefalt deg å sette receiveren til sub=på og deretter mixing = BOTH, dette fordi du da vil få full frekvensgang til fronthøyttalerne dine samtidig som subwooferen får bassfrekvensene som denne er optimalisert for, da får du en sømløs overgang mellom frontene dine og subwooferen. Du må selvsagt jobbe litt med lydnivå på sub og delingen i receiveren (avhenger av fronthøyttalere og substørrelse) men en deling på 80 Hz er ofte bra. Merk deg her at ved kjøring av innstillingen BOTH vil gi fronthøyttalerne hele frekvensgangen (vil ikke dele av ved 80 Hz), men signalet til subwooferen VIL dele av ved 80 Hz. Her bør du undersøke hvilke frekvenser subwooferen er designet for. Dersom den er ment å jobbe mellom 20 Hz og 100 Hz f.eks., kan det lønne seg å velge deling i receiveren på 100Hz.

Lykke til!

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •