Skal jeg ta H/K AVR745 vs RX-V3800

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 2 1 2 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 26
    Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    36
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Skal jeg ta H/K AVR745 vs RX-V3800

Hei jeg er ikke noe Hi-Fi frikk men liker bra utstyr har i dag en yamaha RXV1400 som ikke er nok til å drive MI3 i 7,1 system så nå har jo prisen sunket mye på Harman/Kardon AVR745 men så har vi årets kåring som er Yamaha RX-V3800 hva har der og si til dette................jeg kan ikke spesifisere så mye mere en at jeg er en generel bruker iht musikk og film.

Takker for svar.

Active svennis1982 sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    333
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ut ifra specs til de 2 ville jeg gått for Yamaha 3800. Den har vel bedre romkorreksjon og videoprossesor.

H/K har kanskje litt mer rå lyd og passer gjerne bedre til film enn musikk.

Newcomer Whitedmon sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2006
    Poster
    292
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Krevende?

Nå har jeg ikke erfaring med dine høytalere, men min erfaringe etter utallige sammen lignings tester av de to merkene er det Yamaha som er valget når man har enkle høytalere, HK når de er litt tyngre.

HK er mye mer stabil på lavere Ohm og låter mye bedre når du spiller høyt.
    Du har sikkert erfart at 1400 blir litt masete når du virkelig drar til. Dette vil bli mye bedre med HK sine stabile krefter.

Så det hle koker ned til hvorfor du vil bytte.

HK 745 er en helt rå sak, om du ikke er avhengig av teknologien som Yamaha kan tilby, så kan jeg nesten garantere at HK er bedre på lyd.

Dependent harman/kardon sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2005
    Sted
    Nord-Trøndelag
    Poster
    16,409
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tror nok faktisk 3800 slår 745 på lydkvalitet :-)

( Ble ikke 3800 kåret til årets reciver da tro... ) ;p

Det er plenty med krefter i 3800 til prisen vil nå jeg si da.

745 vil nok gi en mere underholdene lyd på film med sine turbowatt men musikk vil nok 3800 ta den.

Disse har i tilegg forskjellig klang... H/K har kald og hard west coast lyd mens Yamaha har en vam klang som er litt mere behagelig og høre på.

Må legge til at 745 fikk mye skryt for og ha krefter til og drive det du måtte finne av høytalere.

Medlem siden
    Sep 2006
    Poster
    292
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Omvent?

Sitat Opprinnelig postet av harman/kardon
    Tror nok faktisk 3800 slår 745 på lydkvalitet :-)

( Ble ikke 3800 kåret til årets reciver da tro... ) ;p

Det er plenty med krefter i 3800 til prisen vil nå jeg si da.

745 vil nok gi en mere underholdene lyd på film med sine turbowatt men musikk vil nok 3800 ta den.

Disse har i tilegg forskjellig klang... H/K har kald og hard west coast lyd mens Yamaha har en vam klang som er litt mere behagelig og høre på.

Må legge til at 745 fikk mye skryt for og ha krefter til og drive det du måtte finne av høytalere.

Mente nå at klang karakteristikken var omvendt jeg.
    Har sittet i noen år å lyttet til de to merkene. Ville vært rart om 3800 skulle være en helt ny sound.

Personlig ville jo jeg valgt den nye z11, til rundt 30000.- ferdig impotert med moms.

Dependent harman/kardon sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2005
    Sted
    Nord-Trøndelag
    Poster
    16,409
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Whitedmon
    Har sittet i noen år å lyttet til de to merkene. Ville vært rart om 3800 skulle være en helt ny sound.

Personlig ville jo jeg valgt den nye z11, til rundt 30000.- ferdig impotert med moms.
    Yamaha har etter det jeg har hørt fra andre fått en mye bedre lyd de siste årene.
    3800 er den 1. yamaha forsterkeren jeg har... så tidligere lyd fra yamaha kan jeg ikke utale meg persjonlig om.

Har tidligere hatt H/K reciver og er ikke i tvil om at yamaha er mye bedre lydmessig.

Du må se etter ting som er skrevet i trådene som er for 1700/2800 og 1800/3800...

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    36
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Whitedmon

Wow dette var greie, om enkle svar som jeg likte, jeg var innom HI-FI Center og har dermed bestilt denne nå etter har lest komentarer. Jo nå vil jeg ikke gå så mye mere opp i pris og dermed så synes jeg at jeg får en del krefter og nå vil jeg ikke nok en gang komme til for kort. Dessuten så er jeg nok ikke den mest kresne på lyd men setter svært pris på å få frem masse detaljer i musikken. Men nå er 745 valgt og nytt parti kommer inn til butikken her i Haugesund. Nå vil jeg også ha en sub som ikke er for stor i volum-mål og lurer på audio pro acebass 2 Men jeg er ikke helt sikker på høytallerene mine lengre heller men får vente til jeg får testet ut 745. Så yamahaen rxv-1400 har kun vert brukt noe få timer pga at den skruer seg fort av på film, for vi har hatt en onkyo til daglig bruk som jeg ikke har hvert så redd for. Men nå møblerer vi om og lager et komplett oppsett med film og musikk med tv på samme plass.

Dessvere så vi jeg ikke hørt lyden i Pioneer's nye LX01 system til tv skulle likt å få høre hva som kan komme ut av 4 stk. små "kubiske-bokser"

Takker så langt

Mvh
    Monodrive

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2003
    Poster
    252
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hva betalte du for receiveren? 12995 kroner?

Expert Mr_Spock sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Sted
    Sandefjord
    Poster
    5,472
    Takk & like
    Nevnt
    8 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er spent på å høre hva du synes om H/K 745 når du får den.

Skulle selv ha denne - men siden HiFi Center var tom for den så ble det Pioneer VSX-LX70 i stedet.

Når det gjelder lydkvalitet så er den etter det jeg har lest i en helt annen klasse enn Yamaha, Pioneer, Onkyo osv receivere til rundt 15k.

H/K 745 kostet jo opprinnelig rundt 25k. Tror aldri jeg har lest så mange tester som har hyllet en receiver for gode lydkvaliteter i både surround og stereo.

Når det gjelder at Yamaha receivere - 1800 og 3800 - så har vel de vunnet i sine klasser mest på grunn av at de har hatt den beste hdmi bilde skaleringen?

Tror verken Onkyo eller Pioneer står noe tilbake rent lydmessig - heller omvendt.....
    Yamaha CX-A5100 & RX-A1030 . Vincent SP-993 . Rotel RMB-1565 . Anti-Mode 8033 Cinema
    Atmos 7.1.4 . Infinity Kappa 600, Kappa Center, Kappa 200, Kappa Surround, Kappa Sub
    Epson EH-TW2900 . Dreamscreen V2 DynaGrey 106" . DarbeeVision Darblet

Intermediate Svantekiller sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    3,645
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Min erfaring når det gjelder forholdet mellom disse er elektronikken de skal spille sammen med!

Har testet begge kandidatene og på mine høyttalere så har det vært 50/50.

Altså begge er BRA men hvem som er best er det høyttalerne som avgjør!

På patos Basic er Harman Kardon uten tvil best ( i mine øyne ) Det var dag og natt forskjell faktisk, trodde ikke det jeg hørte..

Intermediate spade sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2006
    Poster
    1,030
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Mr_Spock
    Når det gjelder lydkvalitet så er den etter det jeg har lest i en helt annen klasse enn Yamaha, Pioneer, Onkyo osv receivere til rundt 15k.

H/K 745 kostet jo opprinnelig rundt 25k. Tror aldri jeg har lest så mange tester som har hyllet en receiver for gode lydkvaliteter i både surround og stereo.

Når det gjelder at Yamaha receivere - 1800 og 3800 - så har vel de vunnet i sine klasser mest på grunn av at de har hatt den beste hdmi bilde skaleringen?

Tror verken Onkyo eller Pioneer står noe tilbake rent lydmessig - heller omvendt.....
    Synes det er verdt å nevne at devilej har prøvd både AVR 745 og RX-V1800 i eget oppsett og syntes Yamaha var mye bedre.

Og i siste hjemmekino testet de receivere uten å legge vekt på romkorreksjon, bildebehandling og duppeditter. Yamaha vant foran Pioneer, Onkyo og Sony kom etter disse med H/K og Denon nederst i prisklassen 10 000. Jeg må ihvertfall si at jeg falt pladask for lydbilde til Yamaha. Men jeg regner med at 745 er rimelig rå også.

Medlem siden
    Nov 2003
    Sted
    Sandefjord
    Poster
    5,472
    Takk & like
    Nevnt
    8 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av spade
    Synes det er verdt å nevne at devilej har prøvd både AVR 745 og RX-V1800 i eget oppsett og syntes Yamaha var mye bedre.

Og i siste hjemmekino testet de receivere uten å legge vekt på romkorreksjon, bildebehandling og duppeditter. Yamaha vant foran Pioneer, Onkyo og Sony kom etter disse med H/K og Denon nederst i prisklassen 10 000. Jeg må ihvertfall si at jeg falt pladask for lydbilde til Yamaha. Men jeg regner med at 745 er rimelig rå også.
    Ja det stemmer det det du skriver i 10k klassen. My bad.

I 15k klassen ser jeg at Yamaha, Onkyo og Pioneer alle tre får 5 i karakter....
    Yamaha CX-A5100 & RX-A1030 . Vincent SP-993 . Rotel RMB-1565 . Anti-Mode 8033 Cinema
    Atmos 7.1.4 . Infinity Kappa 600, Kappa Center, Kappa 200, Kappa Surround, Kappa Sub

Medlem siden
    Nov 2003
    Sted
    Sandefjord
    Poster
    5,472
    Takk & like
    Nevnt
    8 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det beste er vel kanskje å få flere tester å lese? Testen i "Hjemmekino" gjenspeiler jo kun en persons subjektive lydintrykk.

Her er en engelsk gruppetest av receivere i 10k klassen:

Group test: HD AV receivers £1,000-£1,300 - AVReview Home cinema reviews

Her kommer Yamaha sist - med Denon, Marantz og Onkyo klart foran.

Her er Onkyoen en klar vinner?

Synd ikke Pioneer var med her..... :-D

Medlem siden
    Aug 2006
    Poster
    1,030
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Lydogbilde kåret vel RX-V3800 til årets receiver, terningkast 6. Men jeg er helt enig i at personene som tester har en god del å si. At RX-V1800 har fått terningkast 6 to ganger i hjemmekino med to forskjellige testere er bra, mens han i England ikke er så begeistret. Folk vil aldri bli enige om hva som er best, heldigvis

Interessant å se prisen på Onkyo 875 vs Yamaha 1800 i England, den er lik. I Norge skiller det 3500 veilledende på disse. Synd at Elkjøp ikke hadde 805 inne idag, da hadde jeg ihvertfall fått sammenlignet den med Yamaha.

Medlem siden
    Nov 2003
    Sted
    Sandefjord
    Poster
    5,472
    Takk & like
    Nevnt
    8 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Lydogbilde kåret vel RX-V3800 til årets receiver, terningkast 6. Men jeg er helt enig i at personene som tester har en god del å si. At RX-V1800 har fått terningkast 6 to ganger i hjemmekino med to forskjellige testere er bra, mens han i England ikke er så begeistret. Folk vil aldri bli enige om hva som er best, heldigvis

Interessant å se prisen på Onkyo 875 vs Yamaha 1800 i England, den er lik. I Norge skiller det 3500 veilledende på disse. Synd at Elkjøp ikke hadde 805 inne idag, da hadde jeg ihvertfall fått sammenlignet den med Yamaha.
    Ja testen i Lyd&Bilde er morsom:

Test av Pioneer VSX-LX60 Surroundreceiver - Lyd og Bilde : Kjøpeguide/Tester

Gruppetest med Yamaha RX-V3800, Pioneer VSX-LX60 og H/K AVR 347???? Yamahas toppmodell testet mot de andre med helt annen prisklasse?? Skulle bare mangle at ikke Yamahaen vant.....

Leser du mer på deres side så ser du at Pioneer VSX-LX60 får 6 stjerner mot Yamaha RX-V1800 som får kun 5.

Man kan vel nesten finne den testen som passer sitt eget innkjøp best ;-)

Selv håper jeg at jeg aldri får høre H/K AVR 745 for da kommer jeg nok å angre på mitt Pioneer kjøp

Medlem siden
    Aug 2006
    Poster
    1,030
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Mr_Spock
    Ja testen i Lyd&Bilde er morsom:

Test av Pioneer VSX-LX60 Surroundreceiver - Lyd og Bilde : Kjøpeguide/Tester

Gruppetest med Yamaha RX-V3800, Pioneer VSX-LX60 og H/K AVR 347???? Yamahas toppmodell testet mot de andre med helt annen prisklasse?? Skulle bare mangle at ikke Yamahaen vant.....

Leser du mer på deres side så ser du at Pioneer VSX-LX60 får 6 stjerner mot Yamaha RX-V1800 som får kun 5.

Man kan vel nesten finne den testen som passer sitt eget innkjøp best ;-)

Selv håper jeg at jeg aldri får høre H/K AVR 745 for da kommer jeg nok å angre på mitt Pioneer kjøp
    Stjernene er byttet om på Pioneer og Yamaha, det er ganske opplagt. Og karakter er nok ikke satt med tanke på hvordan de er iforhold til hverandre, de har nok tatt med pris også. Tester med prisforskjeller finner man jo i alle blader, og det er slett ikke alltid de dyreste produktene får best karakter.

Tester bruker jeg mest som en pekepinn egentlig, spesielt det de skriver er negativt ser jeg på. Man må jo finne produktet som passer best til en selv

Intermediate ruxxy sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    1,612
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg skjønner ikke helt det Harman/Kardon sier... Jeg mener at H/K er helt rå i stereo, og veldig bra, men ikke fantastisk i surround...

H/K AVR 745 er en av de råeste forsterkerene jeg har opplevd... Nærmeste du kommer Primare SPA21 som er topp score hos meg..

Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    604
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av ruxxy
    Jeg skjønner ikke helt det Harman/Kardon sier... Jeg mener at H/K er helt rå i stereo, og veldig bra, men ikke fantastisk i surround...
    Veldig enig. Dog, det kommer veldig an på høyttaleren...

Medlem siden
    Nov 2003
    Sted
    Sandefjord
    Poster
    5,472
    Takk & like
    Nevnt
    8 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg kom til å tenke på denne kommentaren - devilej bruker vel kun sin Yamaha som forforsterker?

Mye av H/K'ens styrke ligger vel nettopp i uteffekt delen???

Bare en tanke - siden han syntes Yamahaen var så mye bedre... :wink:

Medlem siden
    Sep 2006
    Poster
    292
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Sub!

Først, Gratulerer med ny tungvekter, garantert et godt valg. Disse to (3800 VS 745)hadde i et demo oppsett, på messe eller i butikk stått for hver sitt segment.

Skulle anbefalt sub og noe annet enn SVS her som alle syntes er bra ville jeg valgt å framheve INFINTY sine subber, de er billige og full av futt!

Vet det fins noen demo brukte Kappa subber i enkelte butikker Norge. Er du heldig kan du få disse til Halv pris!, Kappa sub har RABOS, som muliggjør frekvens justeringer i bassen.

BMH i Bergen har Demo modeller stående, billig!, står ikke på deres hjemmeside, men vet de har.

mr_spock. Noe å tilføye om Kappa sub?, Til rundt 5000-6000.- er vel dette en killer sub?

Side 1 av 2 1 2 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •