HK 3470, tatt kvelden?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 9 av 9
    Intermediate
    Medlem siden
    Aug 2006
    Poster
    541
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

HK 3470, tatt kvelden?

Siden jeg har hatt problemer med mine høyttalere (se http://avforum.no/forum/hoyttalere/6...a-grunnen.html) så ringte jeg til hi-fi centerkjeden i tr.heim hvor jeg kjøpte høyttalerne ang problemet.

Etter en samtale med en selger så prøvde jeg å koble ledningene på både forsterker og høyttalere på nytt, være 100% sikker på at kablene når langt nok inn i høyttaler og forsterker samt montere noen kobber plater bak jbl høyttalerne mine, selgeren sa at det ga bedre lyd, tror han kalte det wiret kobling eller noe sånt. Etter alt var sjekket så virket lyden slik den skulle igjen. Det som dog var litt merkelig var at subben min (xelent 10") spilte grusomt høyt i forhold til tidligere. Skrudde av forsterkeren med en gang, justerte subben til ett bedre nivå slo på forsterkeren igjen. Spilte en sang i ikke så høyt volum helt til forsterkeren plutselig slår seg av. Deretter slå jeg den på, og jeg ser at det lyser baki forsterkeren (et sted ved strømledningen). Hva er galt? Kan det være en sikring som bare er gått? HVorfor skjedde det i så fall? Spilte ikke i nærheten av så høyt at den burde gå av den grunn..

Jeg gjorde alt dette på anmodning fra selger.

EDIT:
    Når jeg prøver å slå den på lyser den bare rødt. Den skal lyse grønt.

Intermediate
    Medlem siden
    Aug 2006
    Poster
    541
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ingen som har tips om hva som kan være galt? Jeg har 4 ledninger, hver av de skal inn i hvert ett hull bak forsterkeren. Vanligvis har jeg ikke metall dingsene (http://www.lsound.no/webedit_images/20526_original.jpg) som kobler rød og rød sammen, svart og svart sammen. Men det var kort tid etter jeg gjorde dette at anlegget gikk til dundas. Altså, gjorde jeg noe galt når jeg plugget til disse kobber lignende dingsene bak på høyttalerne (slik som på bildet)? Kan det være grunnen til at anlegget tok kvelden?

Jeg har uansett kontaktet hi-fi center kjeden, men bor et stykke unna så hadde vært greit å vite litt hva som kan skyldes problemet så jeg ungår en bomtur på 6 timer tur retur

Intermediate
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    2,793
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av IImilleniumII
    Ingen som har tips om hva som kan være galt? Jeg har 4 ledninger, hver av de skal inn i hvert ett hull bak forsterkeren. Vanligvis har jeg ikke metall dingsene (http://www.lsound.no/webedit_images/20526_original.jpg) som kobler rød og rød sammen, svart og svart sammen. Men det var kort tid etter jeg gjorde dette at anlegget gikk til dundas. Altså, gjorde jeg noe galt når jeg plugget til disse kobber lignende dingsene bak på høyttalerne (slik som på bildet)? Kan det være grunnen til at anlegget tok kvelden?

Jeg har uansett kontaktet hi-fi center kjeden, men bor et stykke unna så hadde vært greit å vite litt hva som kan skyldes problemet så jeg ungår en bomtur på 6 timer tur retur
    Hvis du har biwiret høyttalerne i tillegg til å ha på metallplatene, så er det ikke rart forsterkeren har tatt kvelden. Biwirer du (dvs, benytter du alle fire tilkoblingene på høyttaleren) så skal metallplatene bort.

Intermediate
    Medlem siden
    Aug 2006
    Poster
    541
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg fikk vite av selgeren at jeg skulle gjøre dette når jeg snakket med han. Hvordan stiller jeg nå garantimessig? Og er det dyrt å reparere?

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    39
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    LABBETUSS!!! det går ikke utover forsterker vis du kjører bi wire med platene på. værre vis du bi amper.... så det må være noe annet galt!! men det er lite vitts da vis platene er der

Intermediate
    Medlem siden
    Aug 2006
    Poster
    541
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Legger til litt info:

Høyttalerne spilte noen min selv etter jeg hadde lagt på disse kobber platene. Først etter noen min. at lysglimtet kom.

Intermediate
    Medlem siden
    Aug 2006
    Poster
    541
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av agan
    LABBETUSS!!! det går ikke utover forsterker vis du kjører bi wire med platene på. værre vis du bi amper.... så det må være noe annet galt!! men det er lite vitts da vis platene er der
    Hva betyr det å bi amper?

Intermediate
    Medlem siden
    Aug 2006
    Poster
    541
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Okei. Nå har jeg fått beskjed om at forsterkeren er sprengt. Det som sannsynligvis har skjedd er at + og - ble sammenkoblet pga. gull platen. Jeg er ikke noen ekspert på hi-fi så jeg stolte blindt på at jeg kunne gjøre som fyren på hi-fi centralen sa til meg.

Nå over til det jeg lurer på som jeg glemte å spørre fyren på hi-fi centralen. Tror dere høyttalerne kunne fått skade pga dette?

Expert Niels Nielsen sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    8,360
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nei, de er sikkert ok.
    Du har sikkert koblet den sorte ledning til de to nederste terminaler og den røde til de to øverste, med platene på......da får du kortslutning.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •