Fra 5.1 til 7.1, "bare tull"?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 9 av 9
    Expert Scrooge sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    6,002
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Fra 5.1 til 7.1, "bare tull"?

I min iver etter den totale lydopplevelsen i kinosammenheng, har jeg nå koblet opp, og behørig montert(?) et 7.1-oppsett i mitt beskjedne kinorom. Som etter "alle kunstens regler" er kalibrert og justert deretter.
    Etter avspilling av diverse filmer, må jeg oppriktig talt innrømme at jeg foreløpig mangler "mer-kicket" som et slikt oppsett (antakeligvis?) vil gi?
    Og joda, det er lyd i bakhøyttalerne også, men ikke dermed sagt at disse bidrar i nevneverdig grad mtp surroundfølelsen, i forhold til mitt tidligere 5.1-oppsett.
    Er jeg kanskje for kritisk, og forventer mer enn hva man kan formå, med bakhøyttalerne 1,2m bak nakken?
    Nå skal det i sannhetens navn nevnes at 11.1-løsinger til overmål allerede er lansert, og som ganske sikkert prosesserer et lydbilde som formodentlig "parkerer" både 5.1 og 7.1-løsninger.
    "Bare tull" satt i gåseøyne, rett og slett fordi jeg etterlyser en slags norm, eller en løsning hvor x antall kanaler vil gi en ivrig film-lytter er "ny" dimensjon! Hvor utslagsgivende er kinorommet, egentlig?
    "Please discuss"! ;-)

Intermediate magnuswb sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    1,695
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    På AVSforum så er det opptil flere som er rimelig begeistret for 7.1 etter at 7.1 filmene kom på blu-ray. (Rush Hour 3, Shootem Up, 3:10 to Yuma osv)

Active Eriblist sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2005
    Poster
    352
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Wink 7.1

Har det selv her hjemme, kommer aldri til og gå tilbake til 5.1 så sant jeg ikke må av noen grunner.

Er ikke mange filmer enda som har 7.1 men når man ser en film med 5.1 så kan man i dag sette opp de fleste recivere til at man har 7.1 så da får men spredd 5.1 lyden over 4 stk bak høyttalere, det gir et enda bedre lyd bilde, bak lyden blir enda mere diffus, så sant man da ikke har montert opp bak høyttalere feil.

Så i dag er det bare og gå for 7.1 hvis man har penger til det , plass
    Det vil helt sikkert komme flere filmer med 7.1, Denon og Yammaha har jo kommet med oppsett for 10.1

Newcomer Nølle sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2006
    Poster
    212
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Gikk over til 7.1 i stua for ca 1.5 år siden, og er fornøyd.

Har til gode å se en film som er laget i 7.1, men synes jobben som receiveren gjør er god nok til att helheten i filmlyden blir bedre kontra 5.1. Nå har jeg " bare " en Denon 3806, og regner med att de nye og større receiverene gjør denne jobben enda bedre.

Kommer ikke til å gå tilbake så sant jeg ikke blir tvunget inn på ett knøttlite lytterom.

Intermediate Lil-H sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    1,388
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Nølle
    Gikk over til 7.1 i stua for ca 1.5 år siden, og er fornøyd.

Har til gode å se en film som er laget i 7.1, men synes jobben som receiveren gjør er god nok til att helheten i filmlyden blir bedre kontra 5.1. Nå har jeg " bare " en Denon 3806, og regner med att de nye og større receiverene gjør denne jobben enda bedre.

Kommer ikke til å gå tilbake så sant jeg ikke blir tvunget inn på ett knøttlite lytterom.
    Mener du at lydmixen er i 7.1? i så fall sjekker her:
    Blu-ray Review: Hairspray (2007) | High-Def Digest
    Blu-ray Review: Pan's Labyrinth | High-Def Digest
    Blu-ray Review: Rush Hour 3 | High-Def Digest
    Blu-ray Review: War | High-Def Digest
    Blu-ray Review: 3:10 to Yuma (2007) | High-Def Digest

jeg gidder ikke sjekke flere titler, men hvis du er 7.1 du er ute etterå, så vit at flere og flere filmer i HD kommer med 7.1

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2004
    Poster
    170
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er det noen Blu-ray spiller som har analog 7.1 utgang da?
    Pioneer BDP-LX70A har ikke det ser jeg.. kun 5.1.

Expert Scrooge sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    6,002
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av offpist
    Er det noen Blu-ray spiller som har analog 7.1 utgang da?
    Pioneer BDP-LX70A har ikke det ser jeg.. kun 5.1.
    Nei, jeg tror ikke det.
    Derimot tror jeg at 7.1 tilsier bruk av en digital utgang, forutsatt at receiveren kan prosessere signalet. Noe de fleste slike av nyere dato godt kan takle!
    Men som nevnt innledningsvis; jeg er foreløpig ikke overvettes imponert over resultatet.
    Har fortsatt tilgode å spille av en film med ekte 7.1-lyd her. Men når den tid kommer, kan det jo hende at jeg opplever et løft?

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2004
    Poster
    170
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ok.
    Ja, jeg skal hente mine KEF Reference 206ds i morgen og dermed blir det 7.1.

Men dekoderen har ikke HDMI (parasound C1).
    Så for å få Dolby True HD i 7.1 må jeg ha en spiller som dekoder dette og sender det ut analogt.

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,886
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er bare å varme opp Visa-kortet (og evt kone/mann) for dette:

Wave field synthesis - Wikipedia, the free encyclopedia

Kort fortalt:
    Bølgefronten "samples" og gjengis som et stort antall punktkilder. Dermed kan en hvilken som helst bølgefront fra en utøver bak den virtuelle scenekanten gjengis - begrenset av antall høyttalere, og presisjonen i opptak/simulering.

Ikke noe "sweet spot", lyden er presist gjengitt på samme måte som at du kan forandre perspektivet du ser inn i en film dersom den er ekte 3-dimensjonalt gjengitt, eller flytte deg to seter til venstre på en konsert for å høre en litt annen miks.

Jeg kan ikke vente til kabelfabrikantene tilbyr "nice price" på 100x høyttalerkabler ;-)

Det gjenstår noen problemer med å få løsningene ut av lab-en. Høyde-informasjon blir ikke gjengitt (men kunne det dersom man la på enda en dimensjon).Ideelt sett bør man ha et ekkofritt rom siden all romklang i opptaksrommet gjengis. Dette kan kanskje løses med en avart av romkorreksjon? Dessuten er det vanskelig å lage et tilstrekkelig stort antall høyttalere med lav pris og kompakte nok dimensjoner til at det blir plass til mange av dem.

-k

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •