Forsterker til B&W 683

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 6 1 2 3 4 5 ... SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 108
    Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2006
    Poster
    122
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Forsterker til B&W 683

Jeg var på hifiklubben å testet B&W 683 å ble helt forelsket! :-D
    Forsterkeren som jeg testet de med og ble anbefalt var Cambridge 840A v.2, men der sprekker budsjettet mitt litt. Hvordan vil Nad 372 klare seg med B&W 683 tror dere?

Intermediate goldeneagle sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2007
    Poster
    971
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    hehe jeg falt også pladask når jeg hørte disse høytalerene, men problemet er at disse krever skikkelig forsterker. vil sterkt råde deg til å kjøpe lyngdorf SDAI 2175 som er en del dyrere en du har tenkt. husk at det ikke koster rare greiene ekstra og betale ned litt etterhvert
    det kan være at cambridgen greier disse høytalerene men er svært usikker. denon pma 1500 og 2000 kan du glemme å sette på disse høytalerene.
    problemet er at disse høytalerene ramler ned i 2.6 ohm på det værste og da bryter de aller fleste forsterkerene sammen, og lyngdorf er den eneste forsterkeren i denne prisklassen jeg har hørt om som greier å dra dem skikkelig.

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    117
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg var innom hifi klubben på Hamar før jul og der sa han jeg pratet med at disse måtte ha minst 150 w. Denon pma 2000 dugde ikke sa han. Så var jeg innom i oslo på onsdag og han jeg pratet med der anbbefalte fakrisk denon pma 2000...

tror mest på han på Hamar jeg da....

Intermediate Valo sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2007
    Poster
    726
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Cool

Sitat Opprinnelig postet av sentinel
    Forsterkeren som jeg testet de med og ble anbefalt var Cambridge 840A v.2, men der sprekker budsjettet mitt litt. Hvordan vil Nad 372 klare seg med B&W 683 tror dere?
    Er på litt tynn is her, men de brukte en NAD forsterker ved HFK Lillehammer da de hadde introduksjons demonstrasjon av disse høytalerne. Husker ikke noe nummer på den.

De mener jo at en Denon 4308 skal kunne drive dem så da bør jo en Nad på 150 watt klare det. Mener NAD er mer strømsterk en Denon.

Muligheten for at jeg har feil er til stede

Intermediate xanakor sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    1,305
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    jeg har prøvd de med både pma-1500 og 2000, 1500 blir kanskje litt svak, men syntes at 200 car en kjempeforsterker til de høyttalerne.

har også hørt lyngdorfen og den låt uten tvil bra, men i mine ører hørtes pma-2000 bedre. det er mine ører da.

mvh
    stian

Newcomer Wilford sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2007
    Sted
    Porsgrunn - Telemark - Norge
    Poster
    247
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har hørt de på en Denon AVR-4308 (som jeg har selv).
    Den hadde ingen problemer med å drive de, låt mektig bra til og med.
    Her kan du jo også Bi Ampe de om du vil.
    Samsung UE70KU6075 - Denon AVR-4520 - OPPO UDP-203 - Apple TV 4k - Xbox One X Scorpio
    Patos Lyric 502 - Cerwin Vega E76C - Patos Lyric SUB 10 - Dali R1000
    Mer info på wilford.no

Intermediate Egon sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2008
    Poster
    716
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av sentinel
    Det ligger mange innlegg her inne vedr. forsterkere til denne høyttaleren. Får nok opp en del om du søker. Har selv vurdert DM683 og lest en del om hva folk anbefaler. NAD 372 er vel kanskje en av de "rimeligere" forsterkerne som klarer å dra denne høyttaleren skikkelig. Ser det er flere som bruker den til denne høyttaleren. Kan jo evt supplere med NAD 272 og kjøre bi-amping senere.

Sitat Opprinnelig postet av goldeneagle
    vil sterkt råde deg til å kjøpe lyngdorf SDAI 2175 som er en del dyrere en du har tenkt.
    ...og der kom goldeneagle med Lyngdorfen sin som han er så fornøyd med Jeg ser virkelig fram til å komme meg fra bondelandet og inn i lytterommet for å høre denne kombinasjonen. Har i hvertfall store forventninger. Moro med folk som har funnet noe som de er fornøyd med hvertfall. Det som jeg syns er litt synd, for min del, med Lyngdorfen er at den ikke har prosesorinngang. Og så er jeg litt redd en "kald og steril" lyd. Men jeg har jo ikke hørt kombinasjonen, så da bør man vel strengt tatt ikke mene noe som helst Drev ikke du(goldeneagle) å vurderte utskifting av SDAI 2175 til fordel for TDA2200? Har du hørt begge på B&W DM683? Hvordan vil du evt beskrive forskjellen?

Expert
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    6,570
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Jeger68
    Jeg var innom hifi klubben på Hamar før jul og der sa han jeg pratet med at disse måtte ha minst 150 w. Denon pma 2000 dugde ikke sa han. Så var jeg innom i oslo på onsdag og han jeg pratet med der anbbefalte fakrisk denon pma 2000...

tror mest på han på Hamar jeg da....
    Det er jo direkte feilinformasjon!

De har en sensitivitet på 90dB, altså er ikke ikke direkte tungdrevne. Mulig de har et spesielt oppbygging av delefiltre, men så galt kan det ikke være.

Jeg har selv prøvd en 15w T-amp på B&W703 og det var nok av lyd på 2/3 volum (ca 10watt)

Hvis den dyreste Cambridge forsterkeren blir for dyr for deg, be om å få høre B&W683 med Cambridge 640A v.2 (nb! ta med egne CD plater) og kjør volumet opp til full guffe og sjekk så om du og han fyren i butikken synes det er høyt nok

Intermediate Gimsegutten sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    665
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2008
    Poster
    32
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Wilford
    Har hørt de på en Denon AVR-4308 (som jeg har selv).
    Den hadde ingen problemer med å drive de, låt mektig bra til og med.
    Her kan du jo også Bi Ampe de om du vil.
    Hvordan Bi Amper man med en forsterker

Medlem siden
    Aug 2007
    Poster
    971
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av asvaberg
    Det er jo direkte feilinformasjon!

De har en sensitivitet på 90dB, altså er ikke ikke direkte tungdrevne. Mulig de har et spesielt oppbygging av delefiltre, men så galt kan det ikke være.

Jeg har selv prøvd en 15w T-amp på B&W703 og det var nok av lyd på 2/3 volum (ca 10watt)

Hvis den dyreste Cambridge forsterkeren blir for dyr for deg, be om å få høre B&W683 med Cambridge 640A v.2 (nb! ta med egne CD plater) og kjør volumet opp til full guffe og sjekk så om du og han fyren i butikken synes det er høyt nok
    nei, vill ikke akkurat si de er tungdrevne, MEN de krever en strømsterk forsterker. har intrykk av at folk trur det at om høytalere er tungdrevne og krever mye strøm er det samme, men det er helt feil. 683 er forholdsvis lettdrevne høytalere, men de suger strøm ut av forsterkeren.
    som nevnt tidligere så går disse ned i 2.6 ohm og det er svært få forsterkere som greier å levere nok strøm til det når du begynner å dra på med litt volum.

når du biamper med en surroundforsterker så bruker du de 2 siste bak kanalene som er ledige i et 5.1 oppsett til å drive frontene.

Intermediate Valo sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2007
    Poster
    726
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Cool

Sitat Opprinnelig postet av vader
    Nyere forsterkere er bygd for dette, slik som Denon 4308. Omdefinerer innebygde forsterkere til å utføre den oppgaven.
    Litt generelt svar men.ops:

Newcomer Wilford sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2007
    Sted
    Porsgrunn - Telemark - Norge
    Poster
    247
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Man bruker de 2 ekstra surround utgangstrinnene som også kan brukes til biamping for akkurat dette formålet.

4308 har jo 7 effekttrinn, hvor 2 av de enten kan brukes til 2 ekstra bak/side høyttalere eller 2 til biamping.
    Samsung UE70KU6075 - Denon AVR-4520 - OPPO UDP-203 - Apple TV 4k - Xbox One X Scorpio
    Patos Lyric 502 - Cerwin Vega E76C - Patos Lyric SUB 10 - Dali R1000
    Mer info på wilford.no

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2008
    Poster
    32
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Wilford
    Man bruker de 2 ekstra surround utgangstrinnene som også kan brukes til biamping for akkurat dette formålet.

4308 har jo 7 effekttrinn, hvor 2 av de enten kan brukes til 2 ekstra bak/side høyttalere eller 2 til biamping.
    Og det gir merkbart bedre lyd?

Intermediate Egon sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2008
    Poster
    716
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kan jo være greit å skille mellom en surround-receiver som f.eks nevnte Denon AVR-4308 og en integrert stereoforsterker som NAD C372. På Denon 4308 kan man bruke de to "ekstra" kanalene ut til bi-amping som nevnt over. C372 kan kombineres med effektforsterkeren C272.

Kort forklart: Bi-amping av en høyttaler en teknikk der man driver henholdsvis bass og mellomtone/diskant med hver sin effektforsterker. Sakser litt fra HiFi-klubben: "Å gjøre det på denne måten gir både mer effekt til høyttaleren og forbedret lydkvalitet generelt. Ikke alle høyttalere tillater bi-amping. For at de skal gjøre dette må de ha to sett med innganger bakpå. Med kombinasjonen C272 og C372 kan du også bruke brokoblede forsterkere. Hver stereoforsterker gjøres da om til monoforsterker ved å flytte på en bryter bakpå. Både C272 og C372 vil da yte over 1x350 watt (mot vanlig 2x150), noe som betyr at du har betraktelig mer effekt til hver høyttaler. Mer effekt betyr at du får forbedret dynamikk, mer kontroll i bassen og mulighet til å spille høyere."

Her kan du lese til øyet blir stort og vått: BiAmp (Bi-Amplification - Not Quite Magic, But Close) - Part 1 ...og nei, jeg har ikke lest hele artikkelen, hadde den på favorittlisten min.

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2008
    Poster
    32
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    ok, det må prøves ut:-D

Takk for et fyldig svar!

Medlem siden
    Aug 2007
    Poster
    971
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    hvis du feks vil kjøre ekstra effekt forsterker på senterkanalen. er det best og bro koble forsterkeren og kjøre 1x350 watt da eller blir det best lyd med å biampe senteren? eller er det akkurat det samme hva du gjør?

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2007
    Poster
    1,342
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Best lyd får man muligens med 2 effekttrinn. Ihvertfall i teorien, da man har større strømreserver. Høy lyd får man uansett...

MEN.
    Det kan hende jeg har misforstått deg her. Dvs. at hvis du kun tenker på hvordan du best mulig skal bruke ET tokanalers effekttrinn ?
    Bro-koble eller kjøpe RCA Y-splitt så man kan biampe med tokanals effekttrinnet ?

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    11
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

C272

Hei,

Jeg kjører effektforsterkeren C272 på mine 683 høyttalere. Det går uten noe problemer. Den kan spille både høyt og variert på disse høyttalerene. Det er i hvertfall min erfaring.

Når det er sagt så ligger det en Lyngdorf SDAI2175 på innkjøpsplanene for inneværende år. Den tror jeg er kanon. Ser i hvert fall ut som om Goldeneagle er fornøyd siden 400 av innleggene hans på forumet handler om kombinasjonen 683 og SDAI2175

Morten

Medlem siden
    Aug 2007
    Poster
    971
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av AndyMcnebb
    Best lyd får man muligens med 2 effekttrinn. Ihvertfall i teorien, da man har større strømreserver. Høy lyd får man uansett...

MEN.
    Det kan hende jeg har misforstått deg her. Dvs. at hvis du kun tenker på hvordan du best mulig skal bruke ET tokanalers effekttrinn ?
    Bro-koble eller kjøpe RCA Y-splitt så man kan biampe med tokanals effekttrinnet ?
    hm det var det jeg mente y splitt og kjøre en kanal på bass og en på mellomtone\diskant eller bro koble forsterkeren og kjøre en stykk høytalerkabel til senteren, så hva blir best?

Side 1 av 6 1 2 3 4 5 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •