Forsterker til B&W 683 - Side 3

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 3 av 6 FørsteFørste 1 2 3 4 5 6 SisteSiste
Viser resultater 41 til 60 av 108
    Intermediate maddie sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    582
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av Roy Drage Andersen
    Nå har det vel aldri vert målt strømforbruk i Watt da hehe, men det står ingenting om effektforbruk på Nad C372, vet det ofte er påskrevet antall watt på baksiden på en del forsterkere...
    Og hva leser du når du leser av strømmen i strømskapet ditt ? Strømforbruket måles i watt.

Intermediate goldeneagle sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2007
    Poster
    971
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av delonge
    hei...

jeg har det omvendte problemet..
    jeg vurderer på det aller sterkeste å investere i komplett 5.1 oppsett med B&W DM683 pluss senter, bakHT og sub i 600 serien..

Har allerede Pioneer VSX-LX70 og lurer på om denne vil være i stand til å drive disse høyttalerne bra??
    jeg ser at diskusjonen stort sett går i NAD c372 og Cambridge 640 a v.2 (840 a v.2) Trådstarter nevner at sistnevnte blir for dyr, men hvilken prisklasse er det disse tre forsterkerne ligger på?

Har allerede investert 11000 på pioneer vsx-Lx70 så håper virkelig at denne kan drive 683 uten problemer!
    med mindre min pioneer 2016av er mindre strømsterk en det lx70 er, noe jeg tviler sterkt på, så vil du fint greie å drive 683 med denne, ihvertfall om du biamper. så lenge du kun skal se film vil det funke helt greit, skal du høre musikk ville jeg kostet på en ekstra effektforsterker. før hadde jeg mine koblet rett på min surround reciver og da kunne jeg kjøre på til 0 i volum uten problemer med at den gikk i protect eller lignende, var heller ikke antydning til klipping eller andre tegn til at forsterkeren ikke tålte det. men syntes det var for lite krefter til musikk, jeg merket mest på at høytalerene hadde lite kontroll på bassen, men bare prøv du så finner du fort ut om det funker greit eller ikke

Intermediate JD sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    2,695
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av maddie
    Og hva leser du når du leser av strømmen i strømskapet ditt ? Strømforbruket måles i watt.
    Du leser av effektforbruket... Håper virkelig ikke du mener det du sier, i såfall burde du fulgt bedre med på skolen...

Måleenhet effekt: Watt= Spenning/Volt*strøm/ampere P=U*I U=R*I

Enkelt forklart: Poenget med å ha høye strømreserver, er at enkelte høyttalere av og til faller i impedans. For da å klare å levere nok effekt til høyttalerene, må strømstyrken økes. Og da trenger man en solid strømforsyning. Hjelper ikke at en forsterker leverer 100w i 8 ohm, hvis den ikke klarer å øke når motstanden synker. Max oppgitt effekttrekk på baksiden av forsterkeren har lite med saken å gjøre, det står forklart andre steder på forumet. Virkningsgrad og varmetap er stikkord her.

Og som det ble sagt lenger opp, lydkvalitet er så mye mer enn evne til å drive høyttalerene på urealistiske lydtrykk.

Mao, heller en strømsterk 60 watter, enn en svak 100 watter.

Se forøvrig signaturen min om du vil ha noe som spiller skjorta av f.eks NAD'en...

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2006
    Poster
    122
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har glemt av tråden ett par dager, skulle faktisk til å spør om H/K 970. Bra dere er våkne og har startet diskusjonen allerede
    Har testet B&W med H/K før med gode resultat så jeg håper igrunn denne forsterkeren passer..

Intermediate Egon sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2008
    Poster
    716
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av JD
    Enkelt forklart: Poenget med å ha høye strømreserver, er at enkelte høyttalere av og til faller i impedans. For da å klare å levere nok effekt til høyttalerene, må strømstyrken økes. Og da trenger man en solid strømforsyning. Hjelper ikke at en forsterker leverer 100w i 8 ohm, hvis den ikke klarer å øke når motstanden synker. Max oppgitt effekttrekk på baksiden av forsterkeren har lite med saken å gjøre, det står forklart andre steder på forumet. Virkningsgrad og varmetap er stikkord her.

Og som det ble sagt lenger opp, lydkvalitet er så mye mer enn evne til å drive høyttalerene på urealistiske lydtrykk.

Se forøvrig signaturen min om du vil ha noe som spiller skjorta av f.eks NAD'en...
    Kan man sammenligne dette med strømreserver og effekt med dreiemoment og hestekrefter?

La oss si vi har to personer som sykler. Person 1 har kjempesterk bein-muskulatur (høyt dreiemoment/strømreserver), og er så sterk at han klarer å sykle i 15 km/t med en 10 kg tung tilhenger bakpå oppover en bakke(lav impedans), men er også "treg" (lavt turtall/volum?) at han ikke klarer å tråkke fortere rundt enn 20 km/t på flat vei og nedoverbakker i samme giret.

Person 2 (m. lik ett-gir-sykkel/forsterker?), har svakere bein-muskulatur (mindre dreiemoment/strømreserver), og klarer ikke sykle fortere enn 10 km/t. i bakken med det tunge lasset, men er kjapp i pedaltråkket (høyt turtall/volum?) at han suser forbi med 30 km/t på flaten og nedoverbakke(høy fart/volum).

Forstår jeg dette riktig? Hestekrefter/oppgitt effekt på forsterker(Watt) sier noe om hvor fort det kan kjøres/høyt det kan spilles? Dreiemoment/strømforskyning sier noe om hvor "sterk" motoren/forsterkeren er?

Hvis det er som jeg forutsetter, da er det viktig med store mengder strøm til en elektrostat-høyttaler(som har lav impedans), mens hvis man skal spille ned naboens porselen fra veggene med tordnende volum med en høyttaler ala Klipsch(med høyere impedans), er det viktigere med effekt(watt) enn strømreserver? Eller, er jeg på bærtur nå?

Og nå har jeg vel totalt avsporet fra temaet i denne tråden, men jeg tar sjansen

Intermediate Elemental Studios sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    992
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Diskanten i 683 har svært stor spredning, og er i typisk B&W-stil en ørliten anelse fremtredene. I dårlig dempede rom kan den derfor fort bli litt hard. I så tilfelle kan det nok bli en litt slitsom match med HKn...

Expert
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    5,562
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    når spenningen for alle forsterker er 230V så kan den ikke gjøre annet enn å trekke mer strøm for å få flere watt.. hva den klarer å gi til høyttaleren blir en annen sak

Intermediate maddie sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    582
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av JD
    Du leser av effektforbruket... Håper virkelig ikke du mener det du sier, i såfall burde du fulgt bedre med på skolen...

Måleenhet effekt: Watt= Spenning/Volt*strøm/ampere P=U*I U=R*I

Jeg rota litt ja, men når alt kommer til alt så anbefalte jeg jo en strømsterk forsterker på 2x80 W så ja vi mener jo det samme . Har selv bestilt Klipsch RF 83 og skal bruke en strømsterk McIntosh MC 275 på den på "bare" 2x 75W.

Hmm og ja jeg kan Ohms lov . Er bare det att det er lett å blande strømforbruk med effektforbruket. menmen, back to topic.

Rotel og B&W har vell alltid vert en grei kombinasjon også ? Har aldrig hørt det selv men.

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2008
    Poster
    1
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

B&W DM683 og Pioneer VSX-LX70

Har selv B&W DM683, og har nettopp kjøpt Pioneer VSX-LX70.
    Funderer sterkt på å Biampe, men ser ikke helt nytten.
    Receiveren er oppgitt til 7 X 180W, men strømforsyningen er på 460W.
    Her er noen data om den
    RMS Effekt (1kHz, 10%THD, 8 Ohm/ch) 180W
    Condition DIN 1kHz, 1% THD, 6Ω
    Nominell utgangseffekt 140W + 140W
    Inngang (Følsomhet/Imp.): Line 335mV / 47 kΩ
    Frekvensområde: Line 5-100000Hz (+0,-3dB)
    Signal / Støy forhold: Line (DIN) 92 / 65 dB

Er ikke "flaskehalsen" strømforsyningen.
    Hvis jeg bruker den i 5.1 oppsett, vil jeg ikke da allerede ha satt av mere krefter til fronthøytalerene.
    Uansett hvor mye jeg biamper, så er strømforsyninga på 460W.
    Eller er det noe vesentlig jeg ikke skjønner her, da jeg er skikkelig noobie :-D

Expert da-ty@online.no sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    5,595
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av CatoMik
    Har selv B&W DM683, og har nettopp kjøpt Pioneer VSX-LX70.
    Funderer sterkt på å Biampe, men ser ikke helt nytten.
    Receiveren er oppgitt til 7 X 180W, men strømforsyningen er på 460W.
    Her er noen data om den
    RMS Effekt (1kHz, 10%THD, 8 Ohm/ch) 180W
    Condition DIN 1kHz, 1% THD, 6Ω
    Nominell utgangseffekt 140W + 140W
    Inngang (Følsomhet/Imp.): Line 335mV / 47 kΩ
    Frekvensområde: Line 5-100000Hz (+0,-3dB)
    Signal / Støy forhold: Line (DIN) 92 / 65 dB

Er ikke "flaskehalsen" strømforsyningen.
    Hvis jeg bruker den i 5.1 oppsett, vil jeg ikke da allerede ha satt av mere krefter til fronthøytalerene.
    Uansett hvor mye jeg biamper, så er strømforsyninga på 460W.
    Eller er det noe vesentlig jeg ikke skjønner her, da jeg er skikkelig noobie :-D
    Ser ut som om løsningen her er et eget sluttrinn.
    Disse to er et godt alternativ

Stereo - Forsterker | Hi-Fi Klubben: LYNGDORF SDA2175 Effektforsterker

http://www.avhifi.no/main.php3?PI=11&PNO=497

Intermediate marsboer sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    3,764
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Når effekten på 180W er målt med en kanal i drift ved 1 khz og 10%! forvrengning er det ikke rart man får mye effekt....

Det er kanskje stygt å si det, men det er rett og slett svindel å kalle dette en 7x180 watter i mine øyne.

Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    5,595
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av marsboer
    Når effekten på 180W er målt med en kanal i drift ved 1 khz og 10%! forvrengning er det ikke rart man får mye effekt....

Det er kanskje stygt å si det, men det er rett og slett svindel å kalle dette en 7x180 watter i mine øyne.
    Enig med marsboer her. Kan vel kalle det svindel. 7x180 watt er ikke alle kanaler i drift samtidig. Og med maks strømtrekk på 460 watt sier det seg selv. 460watt X 60% som er virkningsgraden. Er lik 276 watt. Når du deler 276 watt på 7 kanaler er det ikke mye effekt igjen.
    "39 watt pr kanal"

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2007
    Poster
    28
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Elemental Studios
    Diskanten i 683 har svært stor spredning, og er i typisk B&W-stil en ørliten anelse fremtredene. I dårlig dempede rom kan den derfor fort bli litt hard. I så tilfelle kan det nok bli en litt slitsom match med HKn...
    Jeg har ett par B&W 683 på hjemlån nå, og opplever akkurat det du skriver. Har en ganske liten stue (ca 18m2), det er det vanskelig å få til en optimal plassering. Men, er det noen forsterkere som kan kompansere for dette? Jeg har en NAD 372 til å drive de med nå, men jeg ser for meg at en forsterker med "varmere" lyd kan gjøre underverker. Er det noen forsterkere som er kjent for varm lyd, og som ikke koster mer enn 10k?

Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    5,595
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Smile

Sitat Opprinnelig postet av digidc
    Jeg har ett par B&W 683 på hjemlån nå, og opplever akkurat det du skriver. Har en ganske liten stue (ca 18m2), det er det vanskelig å få til en optimal plassering. Men, er det noen forsterkere som kan kompansere for dette? Jeg har en NAD 372 til å drive de med nå, men jeg ser for meg at en forsterker med "varmere" lyd kan gjøre underverker. Er det noen forsterkere som er kjent for varm lyd, og som ikke koster mer enn 10k?
    http://www.avhifi.no/main.php3?PI=11&PNO=421

Intermediate JD sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    2,695
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av digidc
    Kjøp brukt!!! Du får mye mer å velge i, og mer for pengene. B&W trenger vel litt krefter også.

Her er noen alt:

Primare A 30.1

Thule IA150B

S.A.T. Amplifix

Ville vurdert Abrahamsen eller Xindak hvis du vil ha nytt. Ta en titt i siste Fidelity der de tester NAD'en. Konklusjon: Helt grei, men både Xindak, Cayin og Abrahamsen er en god del bedre.

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2006
    Poster
    533
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hadde selv forsterker problem med mine eyris 3 høyttalere på en rx-v1700 yamaha receiver. Den er oppgitt til vel 7x130 og strømforsyning 500w. Jeg manglet noe mellom bass. I går fikk jeg effekt forsterker i hus. Da kom det seg.

Postet følgende på en annen effekt forsterker tråd her i går:

I dag kom Rotel RB-1070 i hus, første den gjorde var å kutte automat sikringen når jeg starta den, men fikk ordna det med å starte opp forsterkerne først så resten (skal få innstalert egen 16 amp kurs til utstyret).

Koblet den til frontene.

Første halvtimen hørtes det ikke så bra ut. Men så kom den seg.

Nå føles det ut som jeg har fått den mellom bassen jeg manglet, dyp basen har også komt seg endel. Første gang jeg har kjent at høytallern min skaper vibrasjoner i gulv.

Angrer ikke et sekund på at jeg kjøpte denne effekt forsterkern. Det er helt klart at Yamaha RX-V1700 ikke er i stand til å dra disse frontene bra selv på lavere volum (tenker da på bass). Recivere i denne klassen er kanskje ikke ment å dra annet enn stativ høytallere...

Anbefales på det sterkeste. Nå trenger jeg i alle fall ikke sub!

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    196
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    for ikke å dra igang enda en tråd om mer effekt til B&W så stjeler jeg litt plass her.
    Har nå en Denon avr4308 som driver disse. Så ser jeg at det ligger en Lyngdorf SDA2175 tilsalgs for 7k her på forumet. Samt 2stk midgard til hbo 10 000.
    Men så ser jeg at man får nytt for ca samme pris.
    Denne: http://www.avhifi.no/main.php3?PI=info&PNO=497 til 8000,-
    Og denne: http://www.avhifi.no/main.php3?PI=info&PNO=14002 til 14000,-

Parasound og Quad har også noen effektforsterkere til mellom 8-14 000 ser jeg...

Er det verdt å betale opp mot 7000,- ekstra eller blir det rett&slett ikke så mye bedre lyd?

Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    5,595
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Smile

Sitat Opprinnelig postet av Epylypzon
    for ikke å dra igang enda en tråd om mer effekt til B&W så stjeler jeg litt plass her.
    Har nå en Denon avr4308 som driver disse. Så ser jeg at det ligger en Lyngdorf SDA2175 tilsalgs for 7k her på forumet. Samt 2stk midgard til hbo 10 000.
    Men så ser jeg at man får nytt for ca samme pris.
    Denne: http://www.avhifi.no/main.php3?PI=info&PNO=497 til 8000,-
    Og denne: http://www.avhifi.no/main.php3?PI=info&PNO=14002 til 14000,-

Parasound og Quad har også noen effektforsterkere til mellom 8-14 000 ser jeg...

Er det verdt å betale opp mot 7000,- ekstra eller blir det rett&slett ikke så mye bedre lyd?
    Skal garantere deg at det blir forskjell. Har hatt SDA2175 på B&W 804. Hadde også en 3806 som jeg har prøvd opp mot Lyngdorfen. Bedre dynamikk og mye mer kraft. Men Lyngdorf kan bli litt gjennomsiktig om man bruker feil kilde. Ville vel tippet at den er verdt rundt 6000,- til 6500,- en plass. Solgte min for 6500,- Da var den ce 7 mnd gammel.
    Men jeg oppgraderete til Parasound da jeg synes det låter mye varmere. Mer futt i bass og nedre mellomtone med Parasound.
    NC2250 er jo et meget godt alternativ.

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    196
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av da-ty@online.no
    Skal garantere deg at det blir forskjell. Har hatt SDA2175 på B&W 804. Hadde også en 3806 som jeg har prøvd opp mot Lyngdorfen. Bedre dynamikk og mye mer kraft. Men Lyngdorf kan bli litt gjennomsiktig om man bruker feil kilde. Ville vel tippet at den er verdt rundt 6000,- til 6500,- en plass. Solgte min for 6500,- Da var den ce 7 mnd gammel.
    Men jeg oppgraderete til Parasound da jeg synes det låter mye varmere. Mer futt i bass og nedre mellomtone med Parasound.
    NC2250 er jo et meget godt alternativ.

Det jeg tenkte på med om det var verdt det var fra SDA2175 og opp til en parasound til 14k

Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    5,595
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Smile

Sitat Opprinnelig postet av Epylypzon
    Det jeg tenkte på med om det var verdt det var fra SDA2175 og opp til en parasound til 14k
    Det er det ikke med tanke på at den en er brukt og den andre ikke er det. Hadde det gjalt nypris 10k kontra 14k hadde jeg gått for Parasound.

Side 3 av 6 FørsteFørste 1 2 3 4 5 6 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •